Klotterplanket

Ingen vinst med närproducerat!

2015-02-08 14:35 #0 av: Ians

Alla har vi väl trott att närproducerad mat är bäst för miljön och ger oss konsumenter en större insyn i Hur maten vi äter produceras?!

Nu fastslår Jordbruksverket att det inte finns något belägg för att detta är sant.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2623918--ingen-miljovinst-med-narproducerat-

Med sitt kontroversiella uttalande så går de direkt emot Livsmedelsverkets rekommendationer.

Dessutom trodde man ju att mat som inte transporteras långa vägar med flyg etc skulle inverka bättre på miljön. Förstår fortfarande inte hur det är möjligt att den inte gör det? 

Anmäl
2015-02-08 14:52 #1 av: Andorr

Närproducerat som kräver energi till värme och ljus, har jag förstått är mindre miljövänligt än produkter framtagna i typ Spanien.

Jag kan köpa sparris från Spanien (med omnejd) men köper inte sparris från Sydamerika.

Anmäl
2015-02-08 15:19 #2 av: Halvdansken

Det beror ju på hur man tolkar det.
Mina egna ohyggligt närprodocerande tomater och andra grönsaker (2 meter från köket) forbrukar givetvis mindre energi än köpta tomater från Spanien. Å andra sidan finns de bara på sommaren. Så närproducerade danska (bor i Danmark) tomater på vintern kan dra mer energi genom uppvärmning i drivhus än frilandstomater från Spanien som flygs in.  

Jag köper närproducerat i säsong, exsempelvis köper jag bara danska äpplen, och aldrig exotisk frukt, utan fösöker hålla mig till årstidens frukter o grönsaker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2015-02-08 15:21 #3 av: Halvdansken

#1. "Jag kan köpa sparris från Spanien (med omnejd) men köper inte sparris från Sydamerika."
Bättre att bara köpa sparris när den är i säsong här i skandinavien.

Anmäl
2015-02-08 15:25 #4 av: Andorr

#3 Jo. Men om man väljer mellan sydeuropeiskt och sydamerikanskt, så är det miljömässigt bättre att välja sydeuropeiskt. Tummen upp

Anmäl
2015-02-08 16:49 #5 av: Halvdansken

Beor på.
Det är kallt även i sydeuropa på vintern och då kan sydamerikanska grönsaker (runt eller under ekvatorn, där de har sommar när vi har vinter) vara  mindre energiförbrukande än samma som växt i uppvärmda drivhus i sydeuropa.

Anmäl
2015-02-09 06:18 #6 av: Ians

vilken bra diskussion!

För naturligtvis glömmer man att tänka på Hur saker produceras, utan stirrar sig ibland blind på just transporter etc

Förr syltade man och saftade, och hade jordkällare där man förvarade potatis och ex äpplen, då kunde man äta frukt och grönt från egen odling långt efter säsong. Men idag tex äter vi frukt och grönsaker året runt, och det ställer andra krav på de närproducerade också, ex växthus etc 

Nu vet jag väl egentligen allt detta, men man tänker inte på det kanske. 

Anmäl
2015-02-10 17:29 #7 av: Tuva-Lena

En vinst med närproducerat är  i alla fall att man gynnar lokal produktion så att det genererar arbetstillfällen! En minst lika viktig aspekt anser jag då som bor i Norrlands inland. Lokala slakterier, gårdsslakterier t ex, är dessutom mer djurvänliga då djuren slipper långa transporter. Att odla grönsaker under den ljusa årstiden ger också bättre skördar, men visst, vintertid är ju utländska grönsaker att föredra, såvida man inte har en fin jordkällare som Ians påpekar och kan förvara den egna skörden där.Glad

(Hur klarar utländsk frukt och grönt förvaringen/transporterna..? konserveringsmedel, eller..?)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.