Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 1859 ggr
Officielle
2/8/15, 4:12 PM

Hemmagjord deo

Jag har sett att många gör egen deodorant av kokosolja, bikarbonat, majsstärkelse och eventuellt eteriska oljor. 

Jag tänkte testa göra egen deo men jag undrar om man kan byta ut bikarbonat mot bakpulver och majsstärkelse mot potatismjöl? 🙂

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
VildaVittra
2/8/15, 4:20 PM
#1

Ja det går bra med viss korrigering av mängden, det har jag gjort. Jag använde dessutom vanligt kokosfett istället för kokosolja.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
2/8/15, 4:22 PM
#2

jag använder potatismjöl istället för maizena och det fnkar finfint. Bikarbonaten vet jag däremot inte.

l'm back

Sindri
2/8/15, 4:23 PM
#3

Bakpulver är bikarbonat, syra och stärkelse. Om syran funkar i deon vet jag inte. Prova en liten sats. Men ta mer bakpulver än vad det står bikarbonat i receptet och lite mindre stärkelse. Annars är det lätt att köpa bikarbonat i kryddhyllan. Inte dyrt heller.
Stärkelse som stärkelse borde gå bra.
Jag använder kokosolja, bikarbonat och arrowroot samt en nypa alun och lite doftoljor. Citron och kryddnejlika tycker jag luktar fräscht.
Funkar mycket bättre än köpedeo.

Officielle
2/8/15, 4:53 PM
#4

Tack för alla svar!

Ska nog köra på potatismjöl istället men ska köpa bikarbonat imorgon! 👍

Kan man köpa eteriska oljor på life?

Hur tycker ni att deon funkar?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
2/8/15, 4:55 PM
#5

Jag vet inte ang Life men jag tycker att deon funkar jättebra och då är jag en sån som alltid (sen tonåren) varit tvungen att ha deo om inte jag ska lukta skunk.

l'm back

Officielle
2/8/15, 4:58 PM
#6

#5 Okej, men man kan ju strunta i oljorna också! :)

Har just nu en deo från Urtekram som jag använt sen en vecka tillbaka, då jag slutade med "dåliga deos". Tycker inte att deon från Urtekram gör någonting, luktar svett efter bara en timme. Hoppas att den hemmagjorda funkar bättre! 

Hur förvarar du din deo?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
tlover
2/8/15, 5:08 PM
#7

#6 I en burk med mörkt glas (gammal vitaminburk) på handfatet

l'm back

Sindri
2/8/15, 5:12 PM
#8

Som jag skrev ovan så tycker jag den hemgjorda funkar bättre än köpe.
Jag gör rätt mycket åt gången och förvarar i kylskåpet. Har bara en liten burk framme.
Enda nackdelen med den här deon är att den blir flytande när jag åker till varmare länder. Får frakta den i kylbag och sen ha den i kylskåpet och förhoppningsvis komma ihåg att ta fram den en stund innan jag behöver den….

Officielle
2/8/15, 5:15 PM
#9

#7 Okej, tack, ska införskaffa en burk! :)

#8 Å vad bra! Från vilket märke kommer bikarbonaten du använder?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Sindri
2/8/15, 6:20 PM
#10

Den heter Santa Maria - är väl det vanligaste märket som finns ute i livsmedelsbutikerna. Bland kryddorna, i svarta påsar.

Ians
2/9/15, 6:20 AM
#11

Nu blir jag sugen på att göra egen deo också 🙂

Officielle
2/9/15, 6:39 AM
#12

Tänkte göra väldigt lite från början bara för att testa och se om jag gillar den. Om jag tar en matsked kokosolja, hur mycket bikarbonat respektive potatismjöl ska jag ta?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
2/9/15, 9:15 AM
#13

#12 Jag använer lika mycket av varje så en tesked kokosolja blir en tesked bikarbonat och en tesked potatismjöl.

Har man inte så stort behov av deo mot lukt osv så kan man minska bikarbonaten och har man större behov ökar man den.

Vissa ska visst vara känslig för bikarbonaten också (därför har jag eterisk olja av rosenträ, det är bra mot exem och liknande på huden, även om jag aldrig känt av nått).

l'm back

Annons:
Officielle
2/9/15, 3:18 PM
#14

#13 Det var just därför jag tänkte att bakpulver skulle funka då det är mindre starkt. Vet dock inte om det tar bort lukt som bikarbonat.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

tlover
2/9/15, 3:21 PM
#15

#14 Fast enligt receptet jag använde kunde man helt enkelt minska ner bikarbonaten utan att ändra receptet annars om man ville ha mindre bikarbonat.

l'm back

Sindri
2/9/15, 3:27 PM
#16

Men bakpulvret innehåller ju bikarbonat och stärkelse, så ta mer bakpulver och mindre stärkelse.

Officielle
2/11/15, 4:47 PM
#17

Beställde deon "mountain fresh" förra veckan innan jag kom på att jag skulle göra egen deo. Visst är "mountain fresh" 100% naturlig? Är den bra?

Har gjort egen deo nu och ska testa den imorgon.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Officielle
4/12/15, 11:13 PM
#18

Har nu haft min hemmagjorda deo ett tag och jag tycker om den. Har tipsat mina vänner om den och nu vill en kompis testa göra egen deo. Hon vill göra lite först för att testa. Hon tänker ta en matsked kokosolja och undrar hur mycket bikarbonat och potatismjöl hon ska ta? :)

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

VildaVittra
4/12/15, 11:21 PM
#19

#18 En msk kokosolja väger runt 12 gram. Är receptet baserat på 100 gram kokosolja så får hon multiplicera allt med det tal som blir när man delar 12/100.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Officielle
4/13/15, 7:22 AM
#20

Tycker ni att eran kokosolja deodorant håller er svettfria eller bara hjälper mot svettlukt?

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
tlover
4/13/15, 10:30 AM
#21

#18 Det beror väl på vilket recept man följer, jag har lika delar volymmässigt så 1 msk kokosolja skulle bli 1 msk stärkelse och 1 msk bikarbonat. Man ska ju visst kunna ändra ingredienserna lite för hur man är personligen vissa behöver tex inte lika mycket bikarbonat.

#20 jag tycker väl det minskar svetten men inte tar bort den helt men det kan bara vara lukten den tar bort vilket jag tycker är bra jag skulle inte vilja ha nått som gör att man inte kan svettas alls.

l'm back

Upp till toppen
Annons: