Klotterplanket

Sover du tillräckligt?

2015-02-11 18:48 #0 av: Ians

Att vi känner oss utmattade av för lite sömn är väl inte så konstigt, men ibland kan man faktiskt må dåligt av för Mycket sömn också!

Eller är det bara jag som kan vakna och känna mig alldeles groggy när jag sovit för länge?

Man kan inte sova tillbaka förlorad sömn heller. 

Här är en länk med riktmärken för hur mycket man behöver sova under olika perioder i livet. 

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=2/11/2015&art=2205&tem=2

Anmäl
2015-02-11 18:57 #1 av: Saffran0Spice

Hmm.. Hittar inte gruppen för ''sover inte alls, men lever ändå''Skrattar

Anmäl
2015-02-11 21:37 #2 av: NiklasTyreso

Det finns forskning som visat att folk som sover mycket eller lite oftare är sjuka.
Då kan man göra misstaget att tro att sover man lagom länge håller man sig friskast men det är fel.

För lite sömn ger sämre återhämtning och leder till sjukdomar, som forskarna sett.
Sjuka människor behöver mer sömn än friska för att återhämta sig, och därför ser forskarna samband mellan mycket sömn och sjukdom.

Sjuka människor behöver mer sömn och ska inte rekommenderas dra ner på sömnen.

Anmäl
2015-02-11 21:49 #3 av: tlover

Konstigt, jag har hört att tonåringar behöver sova mer än skolbarn (eftersom det händer så mycket i deras kropp).

Jag sover för lite/dåligt, men det är ganska naturligt med tanke på att jag nyss blivit mamma (och heltidsammar så vi kan inte sova i "skift")

Ni har väl inte missat nya sajten Anslagstavlan ifokus eller Prepping ifokus?
Titta gärna förbi i min tebutik, facebooksida eller blogg och säg hej
Välkommen in

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.