Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 2240 ggr
sandrabclasson
2/14/15, 7:47 PM

5 HTP

Någon som har erfarenhet av detta? Behöver höja mitt humör men vill inte ha SSRI eller andra receptbelagda piller. Erfarenheter? Hur snabb effekt? Hur hög dos? Hur länge åt ni?

Annons:
Magi-cat
2/14/15, 7:54 PM
#1

Har inte provat själv men hört andra som tycker att de fått en bättre sömn sedan de börjat med det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

sandrabclasson
2/14/15, 7:58 PM
#2

Ok relativt bra sömn har jag, men behöver höja mitt humör. Har varit sjukskriven för utmattning länge och är nu nere för jag känner att jag aldrig blir bra och att jag inte får den hjälp jag vill ha/behöver från sjukvården. Har Hashimoto (sköldkörtel), Astma och utmattning…. Men inga av mina problem kan beror på varken sköldkörtel eller astma enligt läkaren allt är psykiskt och jag kommer aldrig bli frisk om jag inte tar SSRI

Ians
2/15/15, 9:21 AM
#3

Om jag har läst på ordentligt så bör du ta selen, magnesium, D-vitamin och B-vitaminer.

Då det oftast uppstår brister av dessa vitaminer och mineraler, när man har Hashimotos sjukdom.

Både D-vitamin och B-vitaminerna är kända för att påverka psyket i forma av depressioner om man har brister.  Men det borde väl läkaren redan tittat på. Jag har inte själv tagit 5-thp under någon längre tid, så jag kan inte uttala mig angående det preparatet.

Däremot fungerar det bra för mig att ta D-vitamin, B-vitaminer och Gingseng som kombination, jag har Fibromyalgi och går annars runt och är trött och blir deprimerad av det. När man inte orkar någonting förutom att jobba och sova , under perioder av skov.

Viktigt är att man inte tar Både SSRI preparat och 5-THP på samma gång då man kan få Seretoninergt syndrom , ett tillstånd som är mycket allvarligt!

Man bör inte heller äta Johanneört tillsammans med SSRI, det kan ge samma effekt. I övrigt tycker jag som lekman att du bör lyssna på din läkare då du har andra sjukdomar som lätt utlöser depression. Det är en annan sak om man utan egentlig orsak drabbas av återkommande depressioner av lindrig art, och behöver lite stöd för att man är lite deppig.

Annars tycker jag att du skall söka dig till någon skicklig läkare som även är kunnig i alternativabehandlingar, ex Vidarkliniken. Det går inte att ge generella råd så här via internet, när du har en diagnos som i sig är känd för att ge depression. Tycker att läkarens uttalande är lite underligt måste jag säga, då Hashimotos sjukdom just ger depressioner.

Upp till toppen
Annons: