Annons:
Etikettövrigt
Läst 2583 ggr
Ians
2015-02-19 10:30

Matsmältningen

Att matsmältningen är viktig, det vet alla som någon gång haft problem med den. Och vem har inte det 😉

Att det inte bara är magen som tar stryk när vi äter fel saker, tänker man kanske mer sällan på, utan magen är liksom sitt egna slutna system i tankesfären. 

Men att dåligt immunförsvar, eksem, torrhud, huvudvärk, kronisk trötthet etc etc kan bero på en dålig matsmältning tänker många väldigt sällan på.

Man säger att 70% av vårt immunförsvar sitter i magen, det borde ju ge en fingervisning om hur viktig matsmältningen är.

Här är en länk som tar upp just detta "lilla" problem.

http://sund.nu/docs/artikel.asp?td=2/19/2015&art=2209&tem=2

När man jobbat med äldre människor, som ofta har mer än en sjukdom, så inser man hur viktigt det är att magen fungerar. En förstoppning kan dra ner allmäntillståndet rejält, för en människa som redan innan har problem med hälsan.

Vad man skall äta för att behålla sin mage i fin form, är ju lite individuellt. Ett tag så skulle ju alla äta "kruska kli", ju mer desto bättre, vilket ställde till det rejält för dem som inte tålde så mycket fibrer, utan de blev förstoppade av det istället, oavsett hur mycket de drack.

Så man bör gå varsamt fram när man ändrar på sina matvanor, för att bli mer "hälsosam". Dessutom behöver inte det som är bra för någon annan vara bra för just dig. Ökar man på med fibrer så skall man göra det över tid, och inte börja bara äta fiberriktbröd, och annat med fibrer i stora mängder med en gång, för då kommer gaserna och andra problem som ett brev på posten!

Nej ta det lugnt och börja i liten skala, öka på tills ni ser resultat, långsamt, långsamt och tänk på att mer är inte alltid bättre.

En del människor är helt fixerade vid sin tarm, och många gånger har man fått förklara att man inte alls behöver göra no2 10 ggr / dag heller. 

Det var någon hälsoguru som någon gång sa att man skall göra no2 lika många gånger som man äter/ dag, Glöm det rådet! Vi är olika någon gör det 2-3 ggr/ dag andra 1 gng varannan eller var tredje dag och det är lika normalt. Men varje gång man ätit är väl lite överdrivet att ha som mål, dock finns de de som har en sådan mage också, och då är det så det är för dem. Men det är inget som man skall ha som riktmärke för en frisk tarm.

Vi ser olika ut, utanpå och fungerar olika inuti också! Det man skall ha koll på är om ens egen rytm förändras drastiskt, och hålla en nivå som gör att man själv mår bra!

Ändå är det inte ett "skit" problem detta med matsmältningen, utan kan faktiskt vara riktigt handikappande för dem med problem.

Annons:
Lina Strindlund
2015-02-19 13:52
#1

Åh vilket bra inlägg! Så många säger "jag kan äta vadsomhelst, min mage funkar" , men sen går de och gör laserbehandlingar och andra dumheter pga dålig hy. :P

Jag har alltid varit hälsoinriktad och undvikit mediciner. alltid haft känslig mage.

Det som är positivt med min  känsliga mage är att: lika snabbt som jag får ett dåligt resultat (förstoppning tex) av dålig mat , lika snabbt får jag ett bra resultat (normal avföring, vilket in min värld är ett underverk! hihi)  av  bra mat.

Såklart skiljer det sig vad som är bra mat för olika personer, men jag tror inte det skiljer sig så mkt!

För mig funkar iaf en rawfood smoothie på morgonen verkligen underbart bra! :D Och det är lätt att göra när man fått in vanan. har druckit en sån varje morgon i över 1 år nu. :D Mixar bananer, färska dadlar, vatten och kanel. Jag gör en rejäl smoothie på ca 1 liter, så att jag blir mätt på den. Och det är eg inte mkt dyrare än att äta mjölk och flingor till frukost. (och  jag lever på existensminimum. )

Tyvärr äter jag sämre under resten av dagen, och mår således sämre under kvällen… det tar ju en stund innan reaktionen kommer från kroppen. Men jag håller kroppen fungerande tack vare  min frukost! :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Ians
2015-02-20 06:12
#2

Jag kör också ofta en smoothie till frukost! Och har fått rätt bra rutin med vegetarisk/vegan mat, som min mage mår bäst på!

Det är en väldig skillnad faktiskt på hur man mår i hela kroppen med mat som passar ens kropp. Men som sagt det måste man känna själv!

Lina Strindlund
2015-02-20 22:48
#3

Ja , och vad man behöver äta, det verkar variera beroende på vad man gör om dagarna , och vilket klimat man bor i. Men vegan kan man iaf vara i princip var som helst. inte på grönland kanske , men varför inte, så länge man kan beställa hem bra mat. :D


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

NiklasTyreso
2015-02-21 23:58
#4

Magen påverkar hela kroppen, jag vet.

Håller med om det som stod ovan om god kosthållning för magen.

Jag vänder mig mot de mentala fixeringar som får folk att gå på toa 10ggr per dag, som nämns i första inlägget!

Den som får springa med diareer 10 gånger per dag ska inte nöja sig med att vi är "olika". Det är ingen "fixering" vid magens funktion när tarmtömningarna ger frätskador och sår i baken. Håller magen inte maten, utan ger diareer 10 ggr per dag, då får man lätt problem med att behålla vikten och blodsockret svänger kraftigt vid diareer. Kroniska diareer mår man verkligen dåligt av och det är ingen mental "fixering" som stod i första inlägget.

Vid kroniska diareer ska man kolla upp alla typer av födoämnes-allergier och inflammatoriska tarmsjukdomar.

Hittar läkarna ingen anledning till tarmproblemen är psylliumfrö (en matsked i 1 glas vatten) tre ggr per dag bra. Fröna utvecklar ett slem (en snäll fiber) som binder vätska och ger fastare avföring. Eftersom psylliumfrö binder vätska motverkar det även förstoppningar. Man får lagom konsistens på avföringen.

Vid kraftiga diareer stoppar blodrot, men blodrot bör alltid intas tillsammans med psylliumfrö för att inte skapa förstoppning.

Med glutenfri kost, blodrot och psylliumfrö håller jag magen ok, men det är ingen mental "fixering" som får mig att sköta magen så, det är en nödvändighet.

Ians
2015-02-22 10:44
#5

#4 Det märks att du inte jobbat inom sjukvården 😉, det Finns faktiskt människor som fixerar sig så till den "milda grad" vid sin tarmfunktion,  att de kräver behandling som får dem att gå på toa lika ofta som de äter. Kanske inte 10 ggr/ dag då det var väl lite överdrivet, men mycket oftare än "normalt". Dessutom har jag ett flertal gånger råkat ut för människor som gör vatten lavemang Varje dag år ut och år in, för att känna sig "rena i tarmen".

En kvinna kunde tex inte åka på en fjällresa som hon fick Gratis, och hennes förklaring var att "Det blir för bökigt att ta med min lavemang utrustning, och utan den känner jag mig smutsig"

Detta är inte sunt! Visst är tarmfunktionen en viktig del av att leva sunt, men man skall inte överdriva och skapa obalanser, som ger JÄTTE problem senare i livet! Det var utifrån det jag konstaterade att vi alla är olika, och att en del tom har några dagar mellan gångerna medan andra behöver gå oftare, och det faller ändå under ramarna för Normalt.

Upp till toppen
Annons: