Annons:
Etikettövrigt
Läst 1351 ggr
Officielle
2/23/15, 7:07 PM

Hår

Har tidigare postat det här inlägget på skönhetsrecept iFokus men det verkar inte som att sidan är särskilt aktiv så försöker här. :)

Kan man göra eget torrschampo som verkligen fungerar? Har testat mjöl och stärkelse som många tipsar om och det var HEMSKT, aldrig mer.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Lyla
2/23/15, 7:12 PM
#1

Bikarbonat. Men använd inte ofta & ta inte för mycket. Annars funkar baby puder också.

Tjeja
2/23/15, 7:19 PM
#2

potatismjöl eller rismjöl

Rismjöl, ett extra finmalet ska det vara förstås. Det är vad som vanligen används i de flesta torrschampon man köper.

Frågan är hur du har det i håret.

Jag har använt en vanlig rougeborste och duttat lite lätt i rismjöl och sedan borstat in i hårbotten. Knacka av lite först så det bara är ett riktigt tunt lager på borsten och kör flera ggr.

När man köper torrschampo på sprayflaskor sprayas det ut ett mycket mycket tunnare lager än det går att ösa på själv för hand. Då är en fin rouge-borste det bästa alternativet jag provat på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

shigne
2/24/15, 5:55 AM
#3

En undran bara… Varför torrshampo? Mjöl och sånt i håret, som ska sitta kvar? Vad händer om man befinner sig ute och det regnar?

Det är inget illa menat, jag är bara nyfiken….

Tjeja
2/24/15, 11:35 AM
#4

#3 Ute i regnet blir håret ungefär som med andra hårprodukter som spray, gel osv i. dvs.. bäst att undvika regnet. Fast med torrschampo blir det mindre kladdigt/klistrigt kanske.

Man har ju liksom inte i sådana mängder att det blir deg i håret om det regnar ha ha ha

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ians
2/24/15, 7:21 PM
#5

Tror jag använt torr schampo någon gång bara, men tyckte inte att det var något för mig!

Officielle
2/24/15, 7:53 PM
#6

Blandade ihop lite kakao och potatismjöl och borstade på det i håret. Dock så använde jag inte ekologiska ingredienser. Nu ser mitt hår rent ut sagt förjävligt ut(ursäkta). Det ser ut som att jag bott på en vind i flera århundraden och fått en massa damm i håret. Får inte bort det och håret ser med säkerhet inte mindre oljigt ut. Upplever även att hårbotten kliar lite.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Tjeja
2/24/15, 8:45 PM
#7

varför i hela friden kakao???

Och det låter som att du borstat i alldeles på tok för mycket också! ha ha.. (förlåt)

Men det ska vara verkligen jättetunt så det knappt syns.

För mig syns rismjöl och potatismjöl mindre än köpt torrschampo

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Officielle
2/24/15, 9:05 PM
#8

#7 För att det inte skulle bli kritvitt. Tog lite från början men då hjälpte det inte mot "fettet", fast det gjorde det inte sen heller..

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Tjeja
2/25/15, 7:05 AM
#9

kakao är ju fett i sig själv så det är nog inte något bra alternativ för att få färg i alla fall..

om du har i så mycket att det blir vitt har du haft i för mycket och behöver gnugga in det.

Förövrigt kan ju sägas att även när det lyckas och ser fint och bra ut så känns det inte speciellt fräsht någon gång med någon sorts schampo eller eget mjöl.

Det blir kli i hårbotten och känns att man får mjöl under naglarna när man kliar sig… tyvärr :(

Poängen med torrschampo är ju tyvärr inte att faktiskt göra håret rent, utan att få det att SE rent/mindre flottigt ut…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

shigne
2/25/15, 10:12 AM
#10

Kan fortfarande inte förstå vitsen med torrschampo, om det dessutom inte ska bli rent utan kännas och se rent ut!!!

Är det inte enklare att helt enkelt tvätta håret på "vanligt" vis och dessutom få det rent på köpet?

Varför krångla till det mer än nödvändigt?

Officielle
2/25/15, 11:59 AM
#11

#10 Dock vill man ju inte tvätta håret varje dag.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Tjeja
2/25/15, 12:56 PM
#12

#10 om man har problem med att håret blir flottigt snabbt och lätt så är det inget bra alternativ att tvätta rent varje dag. Om man gör det stressar man på talgkörtlarna och håret blir ännu flottigare ännu snabbare.

Därför är torrschampo en stor hjälp för oss som snabbt får flottigt hår att kunna undvika hårtvätt en dag och slippa se ut som ett smörpaket i huvudet varje dag två timmar efter tvätt. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Officielle
2/25/15, 4:54 PM
#13

Kan ni tipsa om fina, snabba frisyrer där håret inte trycks mot ansiktet istället? Jag tror att anledningen till att mitt hår ser oljigt ut så fort är för att jag har det utsläppt så att det är mot ansiktet och jag använder många oljor mm i ansiktet.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Tjeja
2/25/15, 7:51 PM
#14

Tofsar av olika slag? Knutar av olika slag? Flätor av olika slag?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pialinn
2/26/15, 7:11 PM
#15

Träffade för några år sen en engelska som stolt berättade att hon inte tvättade håret på 5,½ månad en gång. Hon sa att det inte var smutsigare en vanligt, hur hon nu jämförde.

Var och en blir salig på sin tro.

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

Tjeja
2/26/15, 8:50 PM
#16

😮🤮😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: