Balsam för själen

Är din sanning mer sann än andras sanningar?

2015-03-20 23:47 #0 av: allhealing

Jag har sista dagarna lagt märke till att personer kommer i konflikt med varandra som aldrig tidigare skulle komma på tanken att konfrontera varandra. Det har fått mig att fundera på vad det kan bero på.

Jag har själv senaste året blivit medveten om att jag under hela mitt liv använt mig av ett tankesätt som jag kopierat från min omgivning när jag växte upp. Jag fick lära mig att kapsla in min i mig själv och skydda mig från en väldigt rädd omgivning. Människor som sa en sak och menade någonting annat. Jag formades själv till att följa det mönstret och det skulle ta 37 år innan jag kunde börja min förändringsprocess bort från den verklighetsförståelsen. Idag 12 år senare har händelser som utspelat sig sista dygnen i mitt liv fått mig att förstå att jag inte längre är fången i detta sedan 49 år livslånga mönstret. En djupare insikt har väckts till liv som fått mig att inse att jag levt i ett slutet system där definitionen av det som kallas verklighet är att det inte finns tillräckligt av kärlek, glädje, passion, liv, lust, omtanke, hjälpsamhet o.s.v. Däremot finns det hela tiden ett överflöd av rädsla, hat, ångest, skräck, hot, terror, krig, otillräcklighet, nedvärdering, åtskildhet, rasism, fanatism, förtäckta hot, behovet av att förminska andra och förstora sig själv såväl som i singularis som pluralis.

Det är inte konstigt att det går runt mängder med människor på på den här planeten som hela tiden känner en inre gnagande känsla av oro i sin mage utan att förstå varför det är så. Det är naturligt att befinna sig i ständig balans på samma sätt som det är onaturligt att befinna sig i det motsatta tillståndet. Ändå är det just detta motsatta tillståndet vi hela tiden uppfostras till att leva efter och så undrar vi varför saker och ting inte fungerar i samklang med varandra på vår planet. Det är dags nu att börja göra någonting åt det här och här och nu är ett bra ställe att börja på. Vad skulle du göra om du började din egen inre revolution redan idag?

Det var den här texten jag skrev här nedan tidigare idag som satte igång de här tankarna jag nu delat med mig av till er här ovanför.

All beskrivning av vad verklighet är som utgår från fundamentet att min sanning är bättre än din sanning kan aldrig upprätthålla den illusionen i oändlighet. Ett avslöjande där masken faller är oundvikligt oavsett om det sker nu eller längre in i framtiden. Vad betyder då det här?

Tänk dig att du lever med en världsbild där ditt sätt att uppfatta och definiera det du kallar verklighet bygger på ovanstående beskrivning. Dvs att jag är lite bättre än andra människor eftersom jag vet mer. Det betyder att jag i mina tankar kanske tänker en sak men i mitt agerande mot omvärlden förskönar jag beskrivningen av det jag tänker. Jag deltar i rollspelet där man ska vara artig mot omgivningen. Vilket givetvis betyder att jag behöver flera versioner av vad sanning är. Där en version är det jag tänker och en annan det jag säger och visar utåt. Detta betyder att jag inte är ärlig mot mig själv eftersom jag säger en sak men menar en annan.

Oavsett hur det här yttrar sig måste det här samspelet interagera tillsammans med den grundläggande förståelsen att min sanning är bättre än din sanning. Därför är jag aldrig sann mot min omgivning eftersom det jag tänker och därför även definierar mig som inte matchar den verklighet jag ger sken av att vara när jag för omgivningen visar en annan version av vem jag är. En mer teatraliskt perfekt version i alla dess uttrycksformer.

Kent Asp

kentasp.com

förändring är alltid en möjlighet

Anmäl
2015-03-21 00:10 #1 av: white lady

Vilken insikt du fått allhealing.

Anmäl
2015-03-21 09:55 #2 av: Tuva-Lena

För individen är hennes sanning den enda sanningen. Vi formas efter den miljö och de anlag vi har. Vem kan då påstå att det som är sant för en person kan vara osanning i en annan persons ögon? Det måste isåfall utgå ifrån att en person är mindre "upplyst", och när det handlar om upplysning så är det endast individen själv som kan åstadkomma en sådan upplysning, genom kunskapsinhämtande på ett eller annat sätt. Kan vara genom en händelse eller något annat som påverkar individen på ett sånt sätt att den får en AHA-upplevelse - eller ska man kalla det "klarsyn"?Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl
2015-03-22 02:25 #3 av: Ians

Bra inlägg Allhealing, och håller med Tuvan också om att var och en skapar sin egen sanning. Konflikten ligger väl snarare i att man behöver vara  mer eller mindre öppen för andras sanningar. Detta är något man kan lära sig.  Dock blir det ju mer knivigt när någon annans sanning påverkar min sanning och stör i min trygghets zon! 

När andras synsätt plötsligt gör det omöjligt för mig att göra som jag vill! Hade en jätte konflikt med mitt snart tvååriga barnbarn idag, där hen tycker att det är ok att kasta saker runt sig och på andra när man blir sur/arg. 

vi fajtades en ganska bra stund om detta! För ingen annan tycker att det är ok att hen gör så! I början var det lite sött, när man upptäcker att ett så litet barn har en egen vilja, och uttrycker den bestämt! Men det upphör att vara sött, när man får ett glas slängt i ansiktet!

Då inser man att Här måste göras något radikalt! När jag sagt till innan så har hen vägrat att komma till mig eller ens låtsas som jag finns i rummet.  Detta har kunnat hålla på i flera dagar!

Så när jag idag tog jag ett jätte tag med detta, och inte gav mig så riskerade jag att hamna på undantag rejält! Men vi skildes tillslut som vänner trots allt. Så jag hoppas att vi har kunnat utverka någon förståelse för varandras behov, visst att hen inte behöver acceptera Allt för att hen är liten, Men jag vill inte ha saker slängda på mig för det!

Tyvärr finns det vuxna som skulle behöva uppfostras på liknande sätt, människor har blivit så själv centrerade, det är bara deras vilja som råder! Nu menar jag inte att vi skall buga och bocka oss livet igenom, utan snarare att vi måste öka vår acceptens för att människor tycker olika, reagerar olika och får lov att Vara olika utan att det är en attack på mitt sätt att se på saker.  Allt behöver inte tas så personligt! Ibland får man bara acceptera att vi tycker olika o så är det bra med det, vi kan vara vänner, kollegor eller släkt för det.

En del människor bedriver rena hat kampanjer mot människor som tycker olika! Och det behöver inte gälla stora saker, utan ganska triviala små saker, som blir stora som hus. Så jag har bestämt mig för att så länge det inte påverkar mig nämnvärt så ger jag dem runt omkring mig att tycka, göra och vara som de är.

En insikt som är nog så svår att genomföra till vardags. Skämtarman vill ju gärna vara där och råda och "lägga sig  i" när någon inte gör saker på rätt sätt. Men det är ju ganska stor skillnad hur man uttrycker sig i en diskussion tex både hur man säger saker och hur man omedvetet öppnar/stänger sig beroende på  hur man väljer att uttrycka sig!

-"Där har du fel, så är det inte!"

- "aha ser du det på det sättet?! Jag har tänkt såhär….."

Anmäl
2015-03-26 22:26 #4 av: NiklasTyreso

Förmåga att byta perspektiv och se andras synvinklar är en sak och att lita på sin egen uppfattning behöver inte stå i motsatsförhållande.

Anmäl
2015-03-26 23:31 #5 av: allhealing

Det handlar om att många av oss blir uppfostrade till ett förhållningssätt som endast ger oss verktygen att se verkligheten ur ett konfliktperspektiv. Och väl där är de som är mest empatiska, dvs har förmågan att känna av/läsa av omgivningens känsloliv på ett djupare plan än mer intellektuellt orienterade personer mer "drabbade" av en konfliktorienterad verklighet eftersom den alltid med känslor som ett styrverktyg. Därmed vinner de som kan stänga av sin känslor fördelar.

Därför blir inkännande personer "offer" när brickorna ska placeras ut på spelplanen för att sedan "manipuleras" runt av de som har förmågan att stänga av kontakten med sina känslor mest och kalla det för den verklighet som ska efterlevas eftersom det sättet att vara på följer "lagen".

Det tycker jag är ett konstigt sätt att fungera på eftersom det bygger på principen att min sanning är bättre än din sanning. Det är ett synsätt som ska ses som förlegat och förpassat till en barbarisk tidsålder.

Kent Asp

kentasp.com

förändring är alltid en möjlighet

Anmäl
2015-03-27 13:25 #6 av: Tuva-Lena

Har man en självrespekt som bär en genom livet så behöver man inte alltid ha rätt, man förstår att saker o ting kan betraktas ur olika vinklar, dels beroende på var i den personliga utvecklingen man befinner sig, men som sagt även beroende på tidigare erfarenheter, som ju varierar lika mycket som individerna som har gjort dem. GladDet värsta man kan göra däremot, är att anamma en synpunkt utan att man ens tagit ställning till den. Då formas man till en kollektiv individ utan att bry sig om sin egna personliga utveckling. Ledsen

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.