Klotterplanket

Glutenfritt?

2015-05-03 11:23 #0 av: Ians

Tillhör du dem som väljer glutenfritt, för att du inte tål gluten eller mår allmänt bättre av att inte äta gluten?

Då får du vara lite uppmärksam, för även produkter märkta som Glutenfria innehåller gluten! Så det beror lite på hur känslig du är, vilka produkter du kan välja. Gluten fritt betyder oftast bara att de innehåller mindre gluten än traditionella produkter, kolla länken nedan.

http://www.halsa.se/Kategori/Gron-mat/Kost-och-naring/Upptack-glutenfallorna1/

Anmäl
2015-05-03 11:26 #1 av: Magi-cat

Inget nytt direkt. En viss nivå gluten är tillåten som max i produkter som är märkta glutenfritt och normalt är det inte det minsta problem med det. (Har för mig att den nivån sänkts under årens lopp också.)

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2015-05-03 11:30 #2 av: OlgaMaria

Många är ju också känsliga för vete i sig, och då klarar man inte de glutenfria produkterna som ofta innehåller mycket vetestärkelse. Godis, kakor och glass brukar också ofta vara fullproppade med glukossirap gjort på vete.

Finns många glutenfria produkter som är helt vetefria och jag brukar hålla mig till dem. Min dotter tål inte gluten eller vete.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2015-05-03 11:32 #3 av: Magi-cat

Om man är allergisk mot vete är det en annan sak än om man över överkänslig mot gluten. (Eller undviker vete av andra skäl.)

Helt sant att de glutenfria färdigvarorna ofta innehåller en uppsjö av tillsatser och annat skräp...Ledsen

Anmäl
2015-05-03 11:49 #4 av: Ians

Frågan jag ställer mig är om man verkligen Behöver substitut för bröd etc om man inte tål gluten?!

Det är industrin som fått oss att tro att vi behöver produkter som efterliknar de traditionella produkterna! Kanske skall man steppa ut ur boxen och tänka på ett annat sätt?

tål jag inte bröd, så behöver jag kanske inte äta bröd till frukost även om det är "glutenfritt", jag skall kanske välja ett helt annat alternativ och lära mig att leva med ett sätt att se på min kropp som främjar den istället.

Om jag tex inte tål lakrits för att det innehåller vetemjöl, varför skall jag då äta något som innehåller en massa andra konstiga saker för att det "Ser ut" som lakrits? Kanske skall jag tänka mig att göra thé på lakritsrot om jag älskar lakrits så mycket, istället?!

Tål jag inte kakor av samma anledning, varför skall jag då äta fejk kakor? Kanske skall jag lära mig att äta något annat som mellanmål/ fika tilltugg?!

Jag tror att vi låtit oss luras av industrin att se saker på ett visst sätt.

Det finns mängder med exempel inom Vego industrin, där man efterliknar traditionella produkter, som korv, ost etc

Med de mest mystiska tillsatserna. Men hur hälsosamt blev det då? För ofta väljer man att äta vegetariskt/veganskt pga att man mår bättre på en köttfri diet. Men tillsätter man då en massa kemikalier för att man skall äta något som ser ut som "vanlig mat" så har man ju hamnat i ett annat dike.

Äter man vego mat enbart för att man vill vara rädd om djuren, kanske det inte spelar någon roll att man byter ut traditionella produkter av hälsomässiga själ. Men vill man äta nyttigt så kanske man skall fundera lite!

Anmäl
2015-05-04 08:39 #5 av: Magi-cat

Hela skalan av matfejk finns ju även i "vanlig" mat. Om man går in i en superdupermarket är det långa rader av matsurrogat med inslag av mat, huvudsakligen tillsatser. Men allt fler efterfrågar riktig mat....Alldeles oavsett gluten.

Vetemjölsersättarna kan jag tänka mig har berättigande när någon nyligen blivit intolerant, eller när man ska bjuda en glutenintolerant på mat/fika och känner osäkerhet om vad man kan servera.

Likaså om barnen har utflykt med t.ex. korvgrillning vill man kanske skicka med glutenfritt till barnet som inte tål gluten. 

Fler exempel finns förstås, men i vardagslag är det onödigt med matsurrogat oavsett...

Dock kan man ifrågasätta varför det tillsätts vetemjöl när det inte behövs, som t.ex. i lakrits...(Det finns lakritsälskande glutenintoleranta också Glad)

En bok med väldigt gott bröd, naturligt utan gluten:

http://www.bokus.com/bok/9789187785993/nytt-brod-baka-gott-utan-gluten/

Anmäl
2015-05-04 23:44 #6 av: penke

intolerant är jag väl inte (gluten)
vet inte bara om jag är ..trendig, men tycker jag mår bättre med
mindre gluten i kosten
det är spännande/intressant med nya vanor  med mat o bakLipar

att som vego "vägra" korv/ pannbiffar.. är väl lite  klurigt/ego ?
 en korv/burgare är en ..praktiskt form,
vegetariskt fylld med bra innehåll !
samma med grönsaks-paj osv
(oki, wurre fixar jag inte själv, men det andra kan jag laga hemma i köket)

då blir det inte lika chockerande när du bjuder en djurätare på riktig mat Skrattar

penke

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.