Annons:
Etikettövrigt
Läst 1793 ggr
Magi-cat
5/21/15, 8:59 PM

Alternativt på apotek!

T.o.m. homeopati!

I alla fall i Finland…😉

Farmaceuten och homeopaten:

"Laaksonen rekommenderar homeopatiska läkemedel dagligen åt kunder. Hon poängterar dock att det ena inte utesluter det andra. Traditionella läkemedel är ett måste men homeopatiska läkemedel kan fungera som ett bra komplement till de andra medicinerna anser Laaksonen."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/14/allt-fler-apotek-saljer-alternativa-mediciner


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[rara]
5/24/15, 1:57 PM
#1

Egentligen är det synd att det som redan är helt självklart för de allra flesta alternativare hela tiden måste poängteras, dvs att det ena inte utesluter det andra. Såg en intressant dokumentär på Tv nyligen där det kom fram att 98-99% av dom som väljer en alternativ behandling redan har provat den skolmedicinska behandlingen men inte blivit hjälpt av den eller så kompletterar man helt enkelt den ena behandlingen med den andra. 

Men jag undrar varifrån den här föreställningen kommer som man även kan läsa i kommentarerna under artikeln att ingen människa någonsin ska avstå från "riktig medicin" i tron att homeopati eller något annat är effektivt? I nästan alla fall i allafall i vår kultur när någon söker en alternativ väg har faktiskt den skolmedicinska behandlingen provats först, utan att människan blivit hjälpt och därför söker man sig sedan andra vägar. Det vore ju hemskt om man inte fick göra det.

Och vad ska man säga om alla dom fall där den skolmedicinska behandlingen inte hjälpt, att den inte ens gett en placeboeffekt? Tänker att t.o.m en palceboeffekt är bättre än ingen effekt alls. Själv trodde jag också på att medicinerna som jag fick utskrivna av mina läkare när jag var sjuk skulle hjälpa mig, men tyvärr gjorde dom inte det. Inte ens en placeboeffekt gav dom mig, men en massa otäcka biverkningar.  Med tanke på hur en annan kommenterar artikeln med att skriva att homeopati inte bara är fri  från biverkningar utan även fri från verkningar. Vad ska man då tänka om det som bara ger en massa otäcka biverkningar men ingen verkan? Hur som helst tycker jag att det är bra att det finns apotek med större urval än det som skolmedicinen har att erbjuda :-)

Magi-cat
5/24/15, 2:21 PM
#2

#1 Det är den bild jag har också, att de allra flesta som prövar "alternativt" först har kommit till vägs ände i den "vanliga" vården. Eller kompletterar.

Jag tror det helt enkelt är en villfarelse det där som repeteras ideligen, att man inte ska avstå vanlig vård, först kontakta läkare…etc. Det etsas in som om det vore ett verkligt problem, vilket jag inte tror det är. Kanske det förekommer vissa väldigt sällsynta och extrema fall som inte skulle tagit till sig några invändningar i alla fall.

Placebo är närvarande i all behandling och om inte doktorsplacebo hjälpt borde det väl bra om alternativplacebo gör det? 😉

Visst är det bra att det finns valfrihet! :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
5/25/15, 6:08 PM
#3

Håller helt med er # rara och # Magi-cat !

Upp till toppen
Annons: