Husapotek/Huskurer

Ta bikarbonat varje dag?

2015-07-13 06:20 #0 av: [Topsy]1

Hej!

Vill fråga ang bikarbonat. Har läst på nån hemsida att man tar bikarbonat varje dag medan jag läst nån annanstans (ang hosta) att man bara får ta i 14 dar.

Vad säger ni här, kan man ta varje dag? Hur mycket isf? Kontraindikationer? Blir det bäst vid någon speciell tidpunkt?

Anmäl
2015-07-13 13:03 #1 av: Ians

Allt jag vet är att man inte skall ta bikarbonat direkt på maten utan vänta en timme ca. För att inte störa matsmältningen.

Om orsaken är att man känner sig försurad, så borde det vara bättre att ta kalk och magnesium i det långa loppet. Risken med bikarbonat är att det finns aluminium i det och det är inte nyttigt att få i sig för mycket av. Det finns aluminium fritt bikarbonat att köpa via vissa specialbutiker på nätet, men det är INTE det som står i hyllorna i dagligvaruaffärerna! Har ifs hört att Dr Oetkers skall vara utan aluminiumrester, och vissa affärer har det märket. 

Anmäl
2015-07-13 14:02 #2 av: [Topsy]1

Tackar för svar!

Anmäl
2015-07-13 15:53 #3 av: Tant Grön

Läste någonstans att det är skadligt att ta för mycket bikarbonat. Kommer inte ihåg vad som kunde hända och hittar inte sidan nu. Vet inte heller hur mycket man kan ta per dag.
Inte mycket till hjälp väl? Glad

Anmäl
2015-07-14 05:06 #4 av: [Topsy]1

Jo då, Tant Grön. Varningar är på sin plats, tack! Därför jag frågar, eftersom jag inte själv vet och motsägelsefulla uppgifter på nätet. Ska kolla lite till om jag kan hitta närmare info.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.