Egen erfarenhet av alt beh

Ett besök hos kiropraktorn förändrar hans liv

2015-09-13 11:20 #0 av: rara

Helt otroligt vad en kiropraktor kan åstadkomma.

http://uppskattat.se/pojken-vill-inte-leva-pa-grund-av-ryggont-men-ett-besok-hos-kiropraktorn-forandrar-hans-liv/

Jag fick själv väldigt ont i ryggen när jag var 17 år gammal (det högg till när jag skulle sätta på mig skorna), med spondylosis deformans som diagnos och förskjuten ryggkota. Gick på fysioterapi, fick massegebehandlingar och åt smärtmedel i flera år, var sjukskriven och blev t.om opererad, men inget hjälpte. Till sist blev jag rekommenderad att besöka en osteopat. När han sedan länkade in mig kunde jag riktigt känna hur kotan gled på plats igen och efter det var smärtorna som bortblåsta. Tänker på hur många år av lidande jag skulle ha besparat mig och hur jag skulle ha kunnat undvika operationen om jag bara skulle ha besökt osteopaten först. Jag hade också problem med nacken i flera år med dagliga smärtor som strålade ut i armar och huvud med ständig huvudvärk som följd och även det kunde osteopaten rätta till.

Anmäl
2015-09-25 10:18 #1 av: Record

Nästan lika bra som det jag såg i Dagens Medicin i dag. Skrattar

http://www.metro.se/metro-teknik/ljus-ide-for-farsk-mjolk/Objgik!14_1437-48/

Anmäl
2015-09-26 08:01 #2 av: Magi-cat

För ordningens skull så är kiropraktik inte detsamma som osteopati.

Personligen har jag mycket goda erfarenheter av en mild osteopati, men inte av kiropraktik. Det  senare har jag också prövat men det gjorde det onda värre.

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2015-09-26 13:42 #3 av: rara

#2 Tack, men det vet jag redan Glad

Men dagens kiropraktik utvecklades ju ur osteopatin så det är väl därför man finner en hel del likheter i de båda behandlingsmetoderna. Men förstås är det individuellt vilken behandlingsmetod man föredrar och som man får bäst respons med. Sen finns det också en behandlingsform som heter kiroterapi som i sin tur utvecklades ur kiropraktiken, så nej allt är inte samma sak.

Här var jag bor är det väldigt vanligt att t.ex en sportläkare kompletterar den vanliga behandlingen med endera osteopati eller med kiropraktik eller med både och. 

Läkaren som jag brukar gå till är utbildad sportmedicinare och läkare för fysikalisk terapi och dessutom både osteopat och kiroprakter och det kan hända att han låter båda behandlingarna flyta i hop med varandra även om han säger att han föredrar osteopatin för att den är en mjukare metod.

Sportläkaren för det alpina landslaget kombinerar sin behandling med kiropraktik igen. Så här är dom båda behandlingsmetoderna ungefär lika vanliga skulle jag säga.

I alla fall tänker jag det kan vara värt ett besök hos endera en kiroprakter eller osteopat om man har problem  med nacke eller rygg eller både och före man beslutar att lägga sig på operationsbordet, det var väl det som var min tanke med inlägget....

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.