Annons:
Etikettövrigt
Läst 1928 ggr
Magi-cat
2015-10-28 08:35

Tarmbakterierna - hälsans bästa vän

Mer och mer forskning visar på vikten av att kroppens nyttiga invånare, tarmbakterierna, frodas och mår bra.

Det är inte nytt i och för sig, (hälsokostare och alternativare har alltid sagt det). Redan på 400-talet transplanterade kineserna tarmflora mellan patienter för att bota tarminflammationer och nobelpristagaren Metjnikov hade redan vid förra sekelskiftet tankar om hur laktobakterier påverkar oss.

Men metoderna utvecklas nu i takt med att insikten om bakterieflorans betydelse vinner terräng.

2004 kopplade en svensk forskare, Fredrik Bäckehed, tarmfloran till fetma och metabolism. I takt med att fetma och diabetes ökat har intresset för forskningen också ökat.

Man har bl.a. funnit att tarmfloran skiljer sig åt mellan olika individer, som tjocka och smala, med och utan diabetes.

Tarmfloran skulle också kunna förklara varför dieter, t.ex. LCHF, fungerar olika för olika människor, eller att olika individer svarar olika på läkemedel.

Nu hoppas man på att speciella framodlade bakterier ska hålla oss friska och smala och slippa diabetes typ 2.

"Visste du att:

  • Vi har motsvarande ett kilo tarmbakterier i våra kroppar.
  • Vi har ungefär tio gånger fler bakterier än egna celler.
  • Bakterier är mikroorganismer med egna DNA och att tarmfloran har 1000 gånger fler gener än vad vi har i vår egen arvsmassa.."

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/frisk-och-smal-med-raett-bakterier/?utm_campaign=coschedule&utm_source=facebook_page&utm_medium=Alpha%20Plus


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-10-28 09:28
#1

För att fortsätta spinna på detta viktiga ämne vill jag rekommendera en bok: "Brain maker" av dr David Perlmutter. Den handlar kort sagt om hur viktig tarmfloran är för hjärnan (och hälsan i allmänhet) och kryddas med exempel på sjukdomar han sett förbättras med en bättre tarmflora.

Vad kan man göra själv? Jo, äta hälsosamt…

Mat som förbättrar tarmfloran är t.ex. fermenterade grönsaker som surkål och kimchi. Vidare yoghurt och kefir, kambucha te och tempeh samt fermenterad fisk, ägg och kött (om man vill äta det.)

Det är förstås bra att sluta med socker och minska kolhydraterna. Frukt är bra men välj om möjligt de med mindre socker, bär går bra. Välj fett som olivolja och mandelmjölk. Kokosolja nämns också. Säd utan gluten som amarant, ris, quinoa. Vitlök och sparris är rika på prebiotika.

Ska man ta tillskott av probiotika finns det för enkelhetens skull fem stycken man kan börja med, även om många fler r nyttiga. Dessa är:

-Lactobacillus plantarum
-L. acidophilus
-L. brevis
-Bifidobacterium lactis
- B. longum

De flesta av dessa verkar trivas i fermenterade födoämnen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

NiklasTyreso
2015-10-28 15:31
#2

Jo, jag håller med om att man i viss utsträckning kan gynna de sunda bakterierna med sund kost och genom att undvika antibiotika. För de med tarmsjukdomar börjar det komma forskning på bakterietransplantationer, men det är ännu inte någon standardbehandling i sjukvården. Eftersom sjukvården ofta inte erbjuder bagterietransplantationer finns det privatpersoner som utför det själva genom att med en slang ner i magsäcken eller upp i analen föra in en frisk persons avföring. Det finns de som vittnat om att det fungerar och är man väldigt tarmsjuk gör man nog nästan vad som helst, men bakterietransplantationer väcker för mycket äckel i mig för satt ens överväga det.

Ians
2015-11-03 21:43
#3

Den var inte kul Niklas! En frisk människas avföring 😮 🤮 Vi får ju komma ihåg att alla har sin egen bakterie flora, så hur friska de än är så skulle det ställa till problem någonstans. 

Däremot tror jag på mat som får kroppen att själv odla de Goda bakterierna inte är helt fel. Socker  är ett gift som föder de "dåliga bakterierna" i både tarmen och kroppen, har det visat sig i många studier som gjorts. 

Dessutom är vi lite unika här i norden som inte föreskriver "goda bakterier" i samband med just antibiotika behandlingar, då det ändå är konstaterat att antibiotika dödar alla bakterier, den ser liksom ingen skillnad på gott och ont.

Vi har mao aldrig så lätt att bli sjuka som just efter en antibiotika kur, och så kommer vi in i en ond cirkel.

Mer surkål, och fermenterad mat som främjar det goda som skall skydda oss, och så en extra skjuts just vid antibiotikabehandling i form av starkare kapslar. Det tror iaf jag på 😉

Magi-cat
2015-11-04 19:26
#4

Hittade det här idag: Fermentera mera - drycker för en gladare mage:

http://www.halsasomlivsstil.com/2015/06/fermentera-mera-drycker-for-en-gladare-mage/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-04 19:43
#5

Skräddarsydda dieter utgående från tarmfloran för viktminskning och sjukdomsförebyggande…

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/624324?programid=412


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Österlenhäst
2015-11-15 18:50
#6

Bakteriekulturen i mage och tarm är grunden till hälsa eller ohälsa. Förutom att försöka äta mjölksyrade grönsaker och dricka Kombucha så ofta det går dricker jag även EM Bright  varje dag. Mår mycket bättre sedan jag började. 

Här är en artikel som kanske kan vara intressant i sammanhanget: http://www.greenfoot.se/2015/04/18/antalet-mikroorganismer-%C3%A4r-avg%C3%B6rande-f%C3%B6r-h%C3%A4lsan-26542376

Det pågår även ett stort forskningsprojekt på Karolinska nu där man kopplat ADHD och ADD till för litet antal bakterier i tarmen. 

Precis som alla nämnt här ovan ställer antibiotika och annan medicinering till det då goda bakterier också försvinner från tarmarna. Det samlas också rester av mediciner i tarmfickor som stannar kvar där utan bra bakteriers hjälp. Dessutom är maten vi äter ofta långt ifrån sitt ursprung. Den är tvättad, kokad, stekt, besprutad och allt möjligt vilket gör att vi i vår nuvarande livsstil får i oss mycket färre bakterier än förr. Mycket spännande ämne :)

Annons:
NiklasTyreso
2015-11-16 00:15
#7

Fiberrik kost gynnar de nyttiga bakterierna, särskilt fullkorn som är lätt att äta varje dag i bröd.

Magi-cat
2015-11-25 09:04
#8

Det talas allt mer om vikten av en bra tarmflora. Den är t.o.m. viktigare än man tidigare trott…

En enda antibiotikakur, t.ex. hos tandläkaren, kan inverka på tarmfloran mer än ett år:

http://www.medicalnewstoday.com/articles/302179.php

Naturligtvis ska antibiotika användas när det verkligen behövs, men med förstånd…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-04 10:13
#9

Mmmm….surkål, magens bästa vän och så gott dessutom!👍

http://livingtraditionally.com/one-mouthful-delicious-sauerkraut-1-bottle-probiotics/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
2016-01-04 15:05
#10

Finns en ny bok i ämnet som verkar mycket läsvärd och bra, bläddrat 0ch läst lite i den i dag inne på en bokhandel! 🙂

Magsmart heter den i allafall: http://www.bonnierfakta.se/bocker/halsa-skonhet-och-samlevnad/m/magsmart---mat-for-en-lugnare-mage-och-battre-halsa/

Socker och vitt mjöl är det värsta eftersom det tar kål på de goda bakterierna och gynnar de dåliga 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: