Egen erfarenhet av alt beh

Blodförtunnande

2015-11-05 09:20 #0 av: Ians

Efter min operation som jag gjorde precis, så rekommenderade opererande läkaren sprutor med blodförtunnande läkemedel ett par dagar. Vill noga påpeka att avdelningsläkaren också kirurg tyckte att det var lite överkurs, hon rekomenderar tydligen blodförtunnade lite väl ofta. 

Så blev jag hemskickad med sprutor, som jag ifs har gett till många patienter genom åren, men rackans vad svårt det var att ge dem till sig själv. Dels för att medlet svider som eld under huden, och efter att ha blivit fullständigt sönder stucken i några dagar så hägrade inte det precis.

Så jag googlade runt lite och fann att det finns faktisk både mat och örter som har exakt samma verkan, vilket gör att man skall vara restriktiv med att äta dem om man tar blodförtunnande mediciner!

Granatäpplejuice är tydligen kung i sammanhanget.

Ginko Biloba, Vitlök, Pepparmynta, Omega-3, cayennepeppar, kanel, ingefära, curry, paprika och lakrits. Äppelcidervinäger, mandel, jordnötter, grön paprika, vitlök, aprikoser, körsbär, jordgubbar, blåbär, apelsiner, plommon och vindruvor är också med på listan. Rött vin, lök, olivolja, vitamin E, Mattram, white willow bark (Pilbark), johannesört, papaya enzym, rosmarin, kinin, alfalfa, dong quai, djävulens klo, champinjoner.

Så här med en dag kvar av de förhatliga sprutorna, och dessutom en överkurs i utskrivning så tror jag att jag byter ut dagens dos mot några koppar pepparmyntsthé.

Men det kan ju vara bra för dem som måste ta blodförtunnande att veta också och inte överkonsumera utav dessa livsmedel.

Det som gör dem blodförtunnande är att de innehåller viss mängd Salicylater vilket är samma som det kemiska acetylsalicylsyra som finns i ex magnecyl

Anmäl
2015-11-05 09:25 #1 av: Maria

Personligen skulle jag aldrig våga mig på att inte ta dessa sprutor då en vanlig komplikation efter operationer är just blodproppar.

Var och en gör ju som den vill givetvis.

/Maria

Anmäl
2015-11-05 09:48 #2 av: Annielle

Gurkmeja är också blodförtunnande, värt att tänka på om man äter det dagligen.

Anmäl
2015-11-05 10:12 #3 av: Ians

#1 Faktiskt inte jag heller om det inte var just en "överkurs" denna gången. Vissa läkare vill ha både livrem och hängslen så de inte får skit efteråt. 

Anmäl
2015-11-05 11:07 #4 av: Maria

#3 Jag tycker inte det är fel att läkare har både livrem och hängslen. Det handlar ju om andra människors liv. Har de inte det, så är det ju fel det också....

I detta fallet så är det ju för att undvika allvarliga komplikationer.

/Maria

Anmäl
2015-11-05 11:51 #5 av: Magi-cat

Spenat hör också till de blodförtunnande och broccoli och surkål...

Hjärta"Imagination will often carry us to worlds that never were. But without it we go nowhere."Carl Sagan

Anmäl
2015-11-05 15:05 #6 av: Ians

Broccoli har dock mycket K vitamin som har motsatt effekt. Jag har ju fått göra uppehåll med mina K-vitaminer just nu pga det.

Anmäl
2015-11-05 22:06 #7 av: NiklasTyreso

Chilipeppar i större mängder hade blodförtunnande effekt på mig när jag var blodgivare. Chilli lär innehålla salicylater.

Anmäl
2015-11-06 04:32 #8 av: [Angelic]

Nu blev jag nyfiken. Varför inte ta magnesyl istället för sprutor?

Jag tar msm som också sägs vara blodförtunnande. Men hur pass förtunnande? Går det testa?

Anmäl
2015-11-06 09:31 #9 av: Ians

Jag funderade på det också, men de hade inte magnecyl i affären när jag var där, och några längre sträckor orkar jag inte gå just nu Skämtar

Anmäl
2015-11-06 12:58 #10 av: Annielle

om du har Omega3- kapslar hemma skulle du ju kunna ta en "överdos" av det typ 3 gånger om dagen när du äter Glad

Anmäl
2015-11-06 16:54 #11 av: Ians

Hittade ett rör Treo i en gömma här hemma, kan ju lika gärna ta det när det svider i såren, så blir det två flugor i en smäll Skämtar

Anmäl
2015-11-07 11:40 #12 av: Record

Läkaren kanske var sprutfabrikant, Trombyl 75 mg ASA,  men Treo eller Bamyl, borde väl ge samma verkan på sikt. Funderar

Anmäl
2015-11-07 12:45 #13 av: Ians

Lite så tänker jag också #12

Anmäl
2015-11-07 14:14 #14 av: Tant Grön

Kan lägga till att nypon också är blodförtunnande. Många tar ju nyponextrakt mot värk, att tänka på då om man också tar medicin som är blodförtunnande.

Anmäl
2015-11-07 22:58 #15 av: Record

I morgon den 8/11 drabbas Göteborg av dessa "förvrängare", hoppas att deras barn inte uppvaktar (Fars Dag). De tål inte antioxidanter. Storgråter

http://www.kostdemokrati.se/snabbanyheter/2015/11/06/bor-man-undvika-antioxidanter-debatt-8-nov-i-goteborg/

Anmäl
2015-11-08 02:33 #16 av: Ians

Där du Tant Grön…..nypon pulver äter jag ju! Tack för tipset!

Anmäl
2015-11-14 17:09 #17 av: JonasDuregard

#3 "Vissa läkare vill ha både livrem och hängslen så de inte får skit efteråt."

Du menar efter att deras patienter får blodproppar? Det kan ju vara själva propparna de vill undvika i så fall (inte bara skiten de får). 

En läkare med livrem och hängslen låter inte så illa i sammanhanget. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2015-11-14 20:40 #18 av: Ians

#17 En behöver inte överarbeta heller . Vilket två andra läkare gjorde klart att de tyckte att det var. Lagom är bäst Skämtar

Anmäl
2015-11-14 21:41 #19 av: Maria

#18 Som lekman har man ju svårt att avgöra det där och då föredrar jag absolut hängslen OCH livrem.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.