2015-11-14 13:06 #0 av: Ians

Det är en stor sorg i hjärtat att vakna upp till de bilder som kablas ut från Frankrike just nu!

En sorg över de oskyldiga människor som dog och skadades, deras anhöriga och vänner! Det är helt ofattbart allt detta.

Om än inte så oväntat! Världen förlorade sin "oskuld" den 11 september 2001, känns det som. Vad har hänt sedan dess?

vi värnar om miljön och fokuserar på den, men vad spelar det för roll om vi snart inte vågar gå ut överhuvudtaget?

Jag ser nog den kyla och brist på empati som växer sig allt starkare i vårt samhälle som ett större problem! Är det det arv vi skall ge till kommande generationer?

Och till syvendes och sist handlar ju även miljöproblemet om samma sak, bristen på kärlek till våra medmänniskor!

När mitt, mitt mitt är det enda som råder, då är det svårt att göra avkall på något för någon annan! 

När skall vi dessutom förstå att de som händer nu i Frankrike faktiskt berör oss mer än vi tror? Allt sprider sig och snart står vi där med vårt eget 11 september!

Vi ser hur kylan sprider sig runt oss på nära håll, när vi fokuserar på det som händer runt oss från helt fel håll. Vi diskuterar vilken tragedi det är att vi skall behöva göra plats för fler flyktingar, istället för att fokusera på den tragedi det egentligen är att de överhuvudtaget har behövt fly!

Vi blundar för alla vapen vi sålt med god Advance till dem som drivit dessa människor på flykt, och irriterar oss bara på att de kommer hit. Stänger våra hjärtan och vill helst stänga våra gränser också!

Det är roten till det onda, det som får sitt utlopp i handlingar som dem i Frankrike nu och i USA 2001! 

Hur skall man motarbeta detta då? Genom att öppna sina hjärtan återuppväcka empatin till medmänniskor, och reagera som medmänniskor både på individnivå och globalt.  Skall vi bara hejdlöst släppa in alla som vill ha en fristad då i vårt land?

Nej det säger jag inte! Men vi skall börja se Roten till det onda och inte fokusera på konsekvenserna av det och glömma att allt har sitt ursprung i hur vi ser på vår omgivning! 

Vi ger vårt mandat till regeringar som säljer vapen till länder i konflikt både gentemot sina grannar och inbördes, sedan gnäller vi när dessa människor står i vår "hall" och vill söka skydd! 

Eller resonerar vi som så, att ni skulle ju inte komma hit!!!! Ni skulle ju sköta det där borta!

Det fungerar inte så! 

Så istället för att lägga krutet på dem som flytt eller dem som tigger, så borde vi ställa krav på de länder och regimer som utan någon form av samvete låter dessa människor vara i den situation de är i! Vi borde fokusera på roten till det onda istället för att slåss mot medmänniskor som är i en förtvivlad situation!

Missväxt och torka och svält pga det kan vi inte göra så mycket åt, men inställningen till människor  DET kan vi någonstans börja att göra något åt! Det är nämligen där problemet började inte när de stod här och sökte asyl eller tiggde! Men vi blundar för roten till det onda, och söker snabba svar och lösningar till det aber detta orsakar istället!

Som att sitta och ösa vatten ur en båt med ett stort hål i botten! Är det det vi vill att våra barn och barnbarn skall ärva? Spelar det då någon roll hur vi hanterar något annat då? När ingen vågar gå ut ändå????