Annons:
Etikettövrigt
Läst 16681 ggr
Magi-cat
11/26/15, 11:40 AM

Kolloidalt silver och tarmbakterierna

Jag undrar även lite över det kolloidala silvrets magiska egenskaper.

Idag talas det överallt om mag-tarmbakteriernas stora betydelse, denna mikrovärld som betyder (nästan) allt för vårt välmående, för hjärnan och för immunförsvaret m.m.

(http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/56307adc8e0e7466d800085b-tarmbakterierna-halsans-basta-van?discussions-1

http://www.scientificamerican.com/article/the-tantalizing-links-between-gut-microbes-and-the-brain/)

Samtidigt står vi inför ett läge där vanlig antibiotika som varit livräddande och vi förlitat oss på i så många år inte längre hjälper och vi står utan bot för farliga sjukdomar.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article21810353.ab

http://www.bokus.com/bok/9789127120228/lakare-utan-vapen-ett-reportage-om-antibiotikaresistens/

Vad kan vi göra åt situationen?

Är kolloidalt silver (som uppges vara bra mot i stort sett allt) ett användbart alternativ?

Jag undrar:

Hur "vet" det kolloidala silvret vilka bakterier som är farliga och vilka som är nyttiga?  Allt beror på en balans. (Jag tror inte det kan skilja på "bra" och "dåliga" mikroorganismer.) Går man ur askan i elden genom att inta medlet och döda de nyttiga bakterierna i tarmsystemet?

Hur agerar kolloidalt silver när det släpps ut i miljön i allmänhet och vattendrag i synnerhet? Så vitt jag vet är det dödligt för fiskar.

Hoppas någon kunnig vill svara och reda ut det hela objektivt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
11/26/15, 7:30 PM
#1

Bra frågor Magi-cat!

Tankar som jag får är att mediciner som vi dels kissar och bajsar ut faktiskt också kommer ut i naturen på det sättet. Bland annat har det talats om att hormoner från ex P-piller släpps ut i naturen på det sättet, men även antibiotika och andra mediciner når naturen via våra kroppars "rensning". Är det någon större skillnad med det kollodiala silvret? Förstår din tankegång, det är inte det, utan en stilla helt ärlig undran 🙂

Magi-cat
12/22/15, 12:56 PM
#2

Artikeln i länken är ett år gammal. Där står att kolloidalt silver (nanopartiklar och joner) i provrörsstudier visat sig ge skador på stamceller från framloben på foster då deras tillväxttakt försämrades markant.

I den andra provrörsstudien tillfördes nanopartiklar och joner till näthinna från vuxen mus. Tappar och stavar dödades i stor omfattning.

Det har (hade?) inte gjorts kliniska studier på möss och människor, men skadorna uppstod ändå vid låga, realistiska doser.

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2014/12/15/forskare-stora-risker-med-silver/

Det vore så intressant om någon silverkunnig kunde reda ut detta,


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annielle
12/30/15, 8:32 PM
#3

Undrar också över detta.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Lummer]
12/30/15, 8:36 PM
#4

Silver är väl ett grundämne så jag vet inte om det kan göra någon skada även om det är fin fördelat. I naturen alltså. Någon som har koll på det?

Magi-cat
12/30/15, 8:39 PM
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
12/31/15, 12:03 AM
#6

Jag rör mig ute för lite. Hade aldrig hört talas om silver behandlade kläder. 😲Och håller det bara 10 tvättar käns det som det är en riktig bluff vara. Men det vi spolar ner då? Hur mycket stannar kvar i kroppen? Man blir visst blå av kraftig överkonsumtion så vi kanske släpper igenom en bråk del typ. Vad människan är duktig på att krångla till saker och ting😧

Annons:
Magi-cat
12/31/15, 7:54 AM
#7

#6 Jag instämmer i det sista. 🙂

Han som blev blå sägs av silverförespråkarna intagit ett annat silvermedel än det kolloidala silvret. 

Silverbehandling av kläder är kanske inte det största problemet. Gissningsvis behandlas kläder också med andra medel som inte heller är bra för miljön. 😕


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Record
1/2/16, 10:46 PM
#8

Encelliga varelser dör av kolloidalt silver, har ingen hört att cowboys hade en silverdollar i vattenflaskan för att vattnet inte skulle bli dåligt. Googla på silverdollar cowboys.

[Lummer]
1/3/16, 1:17 PM
#9

Här la man en silverdaler i mjölk kannan

Ians
1/3/16, 2:43 PM
#10

#8 +9

Det var intressant kuriosa! 👍

Record
1/3/16, 2:47 PM
#11

#7

Har hört att på fartyg, hällde maskinisterna silvernitrat i vattentankarna, och det är helt fel..

#9 men vad sa mejeriet när de fick en silverdaler i den levererade mjölken?

Själv har jag en silversked i kannan med dagens vattenkonsumtion, men vet inte vad det gör, men tror… 😃

Magi-cat
1/3/16, 2:55 PM
#12

Ok, det var kuriosaavdelningen. 🙂

Finns det månne någon som vet något om de frågor jag undrade över?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Seth
1/3/16, 10:11 PM
#13

Jag tog probiotiska tableter, proviva drycker och hällso filer i 9månader. Till en början blev tarmen lite bättre. Men den sista månaden var jag sjukare en någonsin. Jag blev saktare sjukare och djukare med dessa tableter. Och den sista veckan hade jag konstant magkramp. Diarre och illamående. Jag blev också sjukt deperimerad. Nu har jag varit utan alla produkter som haft tillsata bakterier i sig. Jag känner mig mycket bättre. Jag är dock inte hellt bra. Jag har fortfarande problem med magen. Men nu är det som det var innan jag tog mardröms produkterna. Jag kan låva er att jag aldrig mer kommer exprimentera med probiotika. Jag har även tagit kollidialt silver i 7år nu. Min mage blir inte bättre av den. Det som kan ha blivit lite bätre är att jag inte varit sjuk så mycket. Men då jag troligen inte skulle blivit mycket sjuk ändå så vet jag inte varför jag tar den. Men det känns som en bra grej att ta under sjukdomsperioder.

Annons:
Annielle
1/3/16, 10:20 PM
#14

Hur vet du att inte det kollodiala silvret är det som har förstört magen mest om du har ätit det så länge?

Tråkigt hur som helst och höra om att du blivit å dålig av probiotiska produkter.

Själv har jag ätit lite olika probiotiska tabletter under ungefär 10 år, är evigt tacksam för att jag blev rekommenderad att testa det eftersom min mage var ett helvete av smärta och diarre´r upp mot 20 gånger om dagen innan jag började,magen styrde hela mitt liv.

Har aldrig haft sådana stora problem sedan dess, men är jag utan tabletterna i bara några dagar blir magen genast sämre.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Seth
1/3/16, 10:27 PM
#15

Oj men vilken tur att du funkar på dom. Då har vi nog olika problem med magen. Mina bakterier värkar det ju inte vara fel på. Jag provade också olika produkter. Jag provade helt veganska samt med mejeri och det var bättre med dom som var från mejeri. Semst var jag av dom som var veganska. Jo det är möjligt att det facktiskt är silvret jag reagerar på. Kanske borde jag sluta ta det ett tag och se om det blir någon förbättring.

Record
1/3/16, 10:32 PM
#16

TS

Här får du nattens kuriosa verklighet. 😃

http://www.ion-silver.com/allt.om.silver.html

Seth
1/3/16, 10:39 PM
#17

Ja enligt dena studie så har inte silvret någon invärkan på min mage. Jag tror jag har en kronisk magkatarr så det måste jag försöka fixa.

Annielle
1/3/16, 10:56 PM
#18

Om du inte har haft något uppehåll från silvret är det verkligen dags att vara utan ett tag, jag tål det inte alls, blir jätteusel av minsta lilla silver.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Seth
1/3/16, 11:20 PM
#19

Oj jaha ja det är nog dags att vara utan ett tag då. Man kan ju undra vad som är sant och inte nu för tiden. Det värkar vara mycket saker som inte riktigt stämer överens med värkligheten.

Annielle
1/3/16, 11:24 PM
#20

Det finns mycket som man inte kan lita på ja, men sen finns det ju mycket saker som fungerar olika för olika människor av många olika orsaker.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Seth
1/4/16, 3:00 AM
#21

Det har du helt rätt i 😊

Magi-cat
1/4/16, 8:24 AM
#22

#13 Tråkigt att du haft så mycket problem med magen!
Om du tagit silver i sju år och inte blivit bättre…..då är det verkligen dags att sluta med det. 
Att pröva ofarliga saker är helt ok, men inte att fortsätta med något som uppenbart inte hjälper. (Och det är individuellt vad som fungerar, som Annielle skriver. Behoven är olika.)
Dina erfarenheter går väl in i min frågeställning där jag undrar hur silvret "vet" vilka bakterier som är bra för oss och inte, eftersom det är en mycket finstämd balans. Det vet det förstås inte, och om du tog probiotika samtidigt med silvret kanske du inte fick någon nytta av de nyttiga bakterierna?

Det är bara min fundering. Men hoppas du hittar någonting bra för din mage! (Gluten?)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Seth
1/4/16, 5:09 PM
#23

Jag har gjort gluten tester och är inte gluten intolerant. Men har börjat dra ner på gluten i alla fall. Det hjälper lite gran. Men majsmjöl är så mycket kolhydrater i. Och nästan alla glutenfrit är ju av polenta eller majsmjöl. Laktos intolerant är jag i alla fall så äter inget laktos. Nej jag vet att probiotikan inte fungerade. Jag tar alltid silvret en vis tid så att det ska vara ute ur systemet när jag tar andra tillskott. 3timmar brukar det vara för att det inte ska göra några intryk på det andra. Även om det skulle vara påvärkat av mitt silver så tänker jag inte ta probiotiska tableter. Jag tror inte på dom. Den perioden de funkade tror jag enbart hade med placebo att göra. När jag inte trode på det längre slutade det att funka. Jag har läst så många studier som facktiskt säger att det inte finns några bevis på att det faktiskt finkar. De flästa tester säger att de som tagit dena product haft lika mycket tillfrisknande som de som fick placebo. Deta är ett tecken på att det inte funkar. Om man bara hitar bra information om någonting så borde man ifrågasätta det. Varför står det inget om biverkningar? Och många som gör testerna är ju de som gör märket. Och en riktig doctor har gjort riktiga tester som vissat att det inte funkar. Jag känner att mitt val med att avstå från tillsata bra bakterier är bra

Magi-cat
2/7/16, 7:05 AM
#24

Artikeln är sedan 2009.

Där sägs att silverförband används mot brännskador på barn. Vårdtiden blir kortare, mindre antibiotika behövs och smärta och lidande för de drabbade barnen minskar. Det låter väldigt bra och det måste förstås vara bra för alla! 
Är det någon som vet hur det gått sedan dess?

"Varje år tar Astrid Lindgrens Barnsjukhus (ALB) emot ca 400 barn som bränt sig. Hälften är under två år och de flesta har skållats av hett vatten. Behandlingsmetoden man nu använder togs i bruk för 7 år sedan. Den går ut på att förbanden avger silverjoner i såret som gör att risken för infektioner minskar dramatiskt. Det visar nya siffror från ALB som Rapport har tagit del av."

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/alla-tjanar-pa-silverplastren-revolution-i-varden-av-brannskadade


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Record
2/7/16, 2:34 PM
#25

#24 Magi-cat

Silverjoner i för hög koncentration är dödligt för encelliga varelser, långvarig påverkan på oss kan medföra en Grå/Grön nyans av vår hud. Plåster med silver har upphört, då tillverkarna av "Salve-Qvick" klagade, Även kylskåp hade ett plåster men klagade inte, märkligt? 🤔

Magi-cat
2/7/16, 2:40 PM
#26

#25 Silverjoner i för hög koncentration är dödligt för encelliga varelser, långvarig påverkan på oss kan medföra en Grå/Grön nyans av vår hud

Jag har ställt några frågor i tråden som inte besvaras av det du tar upp.

I #24 hade jag en undran om hur det gått med det som i artikeln lät väldigt positivt, särskilt för de brännskadade barnen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Record
2/7/16, 3:20 PM
#27

#26

Kan du inte läsa svaret, kan jag inte hjälpa dig. Den behandlingen finns inte längre, togs bort för flera år sedan.

Plåster med silver har upphört, då tillverkarna av "Salve-Qvick" klagade, Även kylskåp hade ett plåster,,

Annons:
Magi-cat
2/7/16, 3:29 PM
#28

#27 Länken jag lade in talar om "silverförband"som används i vården av brännskadade barn. Du pratar lite löst om plåster och kylskåp (?) utan att ange någon källa. Så lite tydligare kan du allt bli.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2/8/16, 10:18 PM
#29

Ser att artikeln är från 2009, Magi-cat, så kanske har det förändrats sedan dess. Undrar bara vad som blev fel sedan, då de hade så bra resultat innan? 🤔

[Lummer]
2/9/16, 1:50 AM
#30

Vi vet alla vad som händer med medel som fungerar.

Magi-cat
2/9/16, 7:16 AM
#31

#29 Ja, jag skrev det i #24, att artikeln är från 2009. Därför jag undrar, när det lät så positivt. Metoden med silverjoner hade då använts i 7 år, så det var inget tillfälligt.

#30 Men i det här fallet vet vi inte vad som hänt?

Det är klart att man skulle väl kunna kontakta sjukhuset direkt och fråga…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Lummer]
2/9/16, 1:06 PM
#32

31 Jag vet inget alls om detta med brännskade avdelningen. I vården har KS använts i många år bla för patienter med svår läkta bensår och olika hud åkommor med fram gång. Där inget annat hjälpt har KS fungerat. Vet inte om drt använts invärtes för människor officiellt i människovården i sverige. Djursjukvården har använt KS och för att komma runt det förud som fom lades kunde man köpa drt som silvervatten ett tag bla på granngården. eller vad det heter nu.. Alla medel som inte lälemedels jättarma tjänar pengar på och inte kan kontrollera kämpar dom md näbbar och klor för att förbjuda. Nu håller dom på och försöker förbjuda örter . Eller nu detta har ju på gått i många år. Har inga data kan inte länka från mobilen med det är googelbart. Och lite längre upp i tråden. Ja man blir blå om man får i sig för mycket silver. Men ska du lyckas med det via KS så måste du dricka sådana stora mängder att du hinner dö av vatten förgiftni ng innan du blir blå. Dessutom är det bara det som händer. Man blir blå.

Record
2/9/16, 10:55 PM
#33

#29 Ians

Alla ser inte fenomenet, trots att det förekommer varje dag, alla är rädda för att tappa sina marknadsandelar, och klagar, men kylskåpet håller tyst. 😃

"Ion-silver" KS  säljs bara som vattenrening numera, för ny lag.

Magi-cat
2/10/16, 7:46 AM
#34

Min fråga i #24 gällde inte produkten Ion-silver, utan silverförbanden som används/användes på brännskadade barn.

(Alla som sett barn med brännskador skulle vara glada för en produkt som hjälper.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2/11/16, 7:08 PM
#35

#33 Det är tydligen något som roar oerhört med detta kylskåp. Kanske vi andra kan få en förklaring till denna munterhet. Tycker att det är lite nonchalant  och raljant att bara slänga ur sig lite random meningar i en diskussion, (och krydda det med skrattande gubbar), som de andra tar på allvar.

Record
2/11/16, 10:05 PM
#36

¤35 Ians

Det är olikheterna i hur fabrikanter och konsumentens kylskåp, reagerar. Fabrikanter av plåster får inte använda KS (Kolloidalt silver) och tjänar inte tillräckligt med pengar. Plåster användes på människor, förbjudet. Men kylskåp är inte människor och fabrikanter på detta håller tyst. Man måste ha lång kännedom om detta för att förstå det hela.

Magi-cat
2/11/16, 10:06 PM
#37

#36 Vänligen sluta trolla i tråden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2/12/16, 12:29 PM
#38

Håller med Magi-cat.

Jämförelsen med kylskåp och plåster är inte relevant i tråden. Det finns fler teknik prylar med silver i, men inte heller dessa är det vi diskuterar här och nu.

Silver är ett grundämne som är användbart på många sätt, och anledningen till att man väljer att använda det i vissa prylar också handlar väll om just att det är bakteriedödande. Nog om teknik diket, låt oss återgå till den ursprungliga diskussionen!

Inkanyezi
2/14/16, 6:48 PM
#39

Jag tycker att det är lite underligt att ingen nämner att silverjoner faktiskt är giftiga, medan rent silver (kolloidalt) kan vara något mindre skadligt. Det är för att silverjonerna i silverplåster är giftiga som de dödar bakterier, och när de så småningom hamnar i avloppet är de skadliga för alla vattenlevande organismer. Det handlar alltså om ett miljöfarligt ämne.

En del av det kolloidala silvret kommer beroende på miljön det hamnar i att joniseras, och alltså bli giftigt. Ingenting tyder på att vi skulle behöva silver för att må bra, men det finns många negativa aspekter. Nanopartiklar av silver är något som vi inte borde belasta vår omvärld med.

Gör ett websök på silver tungmetall skadlig så dyker det upp hur mycket information som helst, och om söket görs på andra språk är resultatet liknande. Flest träffar får man på engelska. 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolloidalt_silver

http://www.vof.se/skepdic/kolloidalt-silver/

Magi-cat
2/14/16, 8:39 PM
#40

#39 Jag nämnde iofs redan  i #0 att det är giftigt för fiskar och #5 om miljöfaran.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Inkanyezi
2/14/16, 8:54 PM
#41

Jo, jag kanske uttrycker mig slarvigt, men jag ser inte att opponenterna eller de som tycker att kolloidalt silver är bra, skulle fästa sig vid att det handlar om ett väldigt potent miljögift.

Apropå brännskador har silverjoner inte visat sig lika bra som propolis, som är ett naturligt bakteriehämmande medel som är betydligt mildare mot våra celler. Propolis säljs i många länder på apotek, upplöst i sprit, och det är ett både miljövänligt och billigt medel att skydda brännsår med. Annars brukar bakteriefria salvkompresser användas. "Salvan" är i regel petroleumgelé (Vaselin®).

Annons:
Magi-cat
11/19/17, 8:10 AM
#42

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
1/13/18, 5:12 PM
#43

#42 Skandalöst att människor ger det till barn. För övrigt har det nu tagits upp som barnmisshandel. Den person som i artikeln säger att hon ger det till sitt barn ligger alltså illa till och med all rätt.

Struntsamma vad vuxna människor stoppar i sig, men att ge sådant till småbarn? Det är skrämmande.

Upp till toppen
Annons: