Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1928 ggr
Magi-cat
11/28/15, 8:37 AM

Huskurer mot halsinfektioner

Förkylningstider och halsinfektionstider…Har ni några bra tips om man drabbas?

I artikeln föreslås gamla godingar som te på timjan, citron och honung, vitlök, gurgling med saltvatten, kompresser med kamomillte, Gurkmeja och grönt te (låter gott!), och så förstås mycket sömn…

Har ni provat något av detta eller har fler förslag?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Kyllan56
11/28/15, 9:13 AM
#1

Vid hosta är bikarbonat fantastiskt! Har själv provat och rethostan försvann till 80 % efter första gången. Efter några gånger var den helt borta. Ingefäraavkok är också bra, speciellt vid slemhosta, men är bra överhuvudtaget vid förkylning.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annielle
11/28/15, 10:56 AM
#2

Gurglar alltid med saltvatten flera gånger om dagen och sköljer näsan vid minsta tecken på halsont eller förkylning, i bästa fall slipper jag att det bryter ut, i sämsta fall bryter det ut men betydligt kortvarigare och lindrigare än innan jag började med detta.

Brukar även ta en "överdos" med D-vitamin när jag börjar bli förkyld eller har blivit det, märker att det gör det hela lindrigare och mindre långvarigt även vid influensa.

Dricker även the på olivblad.

Kommer inte ihåg allt jag gör nu riktigt 😉

Har läst att bikarbonat (1tsk) i ett glas vatten ska kunna bromsa upp infektioner också, men har inte testat det själv än för det ändamålet (bara vid urinvägsinfektioner och liknande, väldigt bra och smärtdämpande där)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
11/28/15, 12:07 PM
#3

#2 Var köper du olivblad till te? Finns det i hälsokosthandeln?

#1 Ingefära är toppen, om man tål det, och finns i vanliga livsmedelsaffärer.👍 Bikarbonat visste jag inte, billigt och bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kyllan56
11/28/15, 12:34 PM
#4

#3 När jag hde jättejobbig hosta googlade jag och hittade följande länk och provade. Det är jag glad för och berättar det för alla som vill höra.

http://newsvoice.se/2013/07/18/bikarbonat-botade-min-svara-hosta/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

NiklasTyreso
11/28/15, 3:04 PM
#5

Lindblomste och sprängticka te är ett par av mina favoriter mot hosta och förkylningssymptom, som inte redan nämnts i den här tråden.

Annielle
11/29/15, 9:59 AM
#6

Japp, på hälsokosten kan man köpa Olivblad förpackad i påse (brukar mortla dem) Vet inte hur många ställen det finns på, för det finns ju verkligen inte över allt, senast stället jag köpte på var Örtagubben.

Kom på en grej till som ju är riktigt trevlig 🙂

Man har sett i tester att mörk choklad (minst 70 %) ger bättre effekt vid hosta än traditionella hostmediciner.

En annan grej som är min lag sen många många år är att alltid skippa mjölkprodukter vid förkylning eftersom mjölkprodukter är slembildande och bara förvärrar det hela.

Äter för visso väldigt lite mjölkprodukter sedan åratal tillbaka eftersom jag inte mår bra av det på flera sätt…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ians
11/29/15, 12:01 PM
#7

Även Flädersaft och the på fläder är bra mot förkylnings symtom!

För att inte tala om Vitlök, en klyfta om dagen i förkylningstider håller det mesta borta….ibland även smitthärdarna😉

Magi-cat
12/7/15, 9:35 PM
#8

Soppa med vitlök, lök och timjan kanske jagar förkylning och halsont på flykten?

http://www.healthonlinecentral.com/this-is-a-soup-that-is-stronger-than-any-antibiotic/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
12/8/15, 6:24 AM
#9

en bra huskur är att blanda honung med färskpressad citron och inta det i teskedsvis, under dagen, det får halsen att må bra!

saften från en halv citron, och en msk honung.

vallhund
12/10/15, 2:54 PM
#10

Whisky citron o honung värms 1/3 av varje värms upp till straxt under kokpunkten  o tas per os, samtidigt tar man sig ett hett bad i badkar med massvis av eukalyptus o mynta som man andas in.

Eller så kan man köra den nederländska varianten med genever o rulla in sig i x antal täcken efter badet.

Oavsett så blir man frisk, men man har olika roligt under tiden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: