Egen erfarenhet av alt beh

Fasta?

2015-12-17 08:41 #0 av: Ians

Någon här som brukar fasta?

Förr var det ju väldigt vanligt, var och varannan fastade periodvis under året, och ansåg att det var ett bra sätt att bibehålla hälsan.

Fastan var de "gamla" hälsohemmens flaggskepp. Idag finns det nästan inga sådana kvar, man har övergått till SPA verksamheter, där både vegetariskmat och renodlade hälsostärkande kurer har fått stryka på foten för "Mindfulness".

Men är det någon som fortfarande håller på med fasta? Och vad ser du för resultat, eller vad upplever du är fördelen med det?

Anmäl
2015-12-17 09:01 #1 av: parsley

Jag tror att fasta börjar bli vanligare, speciellt olika former av korta  eller periodiska fastor.  16.8 är en variant där man äter det man ska under 8 timmar per dygn och fastar 16 timmar i sträck. 5.2 där man äter normalt under 5 dagar per vecka kalorireducerat 2 dagar per vecka, brukar räknas som en form av fasta.

Inom LCHF förekommer det att man äter 16.8 och även kombinerar detta med längre fastor, om ett eller flera dygn. Det finns en kanadensisk läkare som heter Jason Fung. Han hävdar att man kan stoppa diabetes med hjälp av fasta. 

Jag äter 16.8 och känner att jag mår bra av det. För mig är det en trygghet att veta när jag ska äta och inte behöva hålla på och skåpäta på kvällarna.  En gång per vecka brukar jag fasta 24 i sträck. Jag brukar också ha en längre fasta varje månad, från middag dag 1 till någon gång dag 3. När jag fastar dricker jag te eller buljong. De här korta fastorna upplever jag enbart positiva. 

Anmäl
2015-12-18 18:42 #2 av: Näring

Jag fastar inte efter något schema men ibland känns det bara naturligt för mig att inte äta, och då äter jag inget på 1-2 dagar. Brukar ske 1-2ggr/månad. Sedan händer det ytterligare några dagar per månad att jag hoppar över både frukost o lunch eller bara frukost. Men det är bara när jag är naturligt inte hungrig, aldrig något påtvingat.

Akuta effekter (alltså just under fastan):
-Klarare i sinnet.
-Gladare/bättre humör.
-Bättre minne och koncentrationsförmåga.
-Paradoxalt nog mer energi så länge jag dricker vatten regelbundet. Jag lever helt som vanligt dessa dagar och gör det jag annars skulle gjort; tränar gym, löper, städar, jobbar, går i skolan, handlar, uträttar ärenden osv och paradoxalt nog så orkar jag mer än dom dagar jag äter så länge jag dricker vatten. Om jag inte dricker vatten eller om det gått 3-4 timmar sedan jag drack sist så kan jag känna mig lite tröttare och svagare men det går över så fort jag druckit igen.
-Meditation är lättare.

Det här är vad jag kommer på nu. Långsiktiga effekter är omöjligt att säga. Jag har bara fastat såhär i ca 2 år nu plus att min kost förändrats gradvis under samma period, därför vet jag inte vad som orsakat vad men massor av positiva effekter har jag fått.

Anmäl
2015-12-19 09:39 #3 av: NiklasTyreso

Min känsliga mage behöver få mat regelbundet så fasta fungerar inte för mig.

Det finns en hel del forskning kring att kalori-restriktion förlänger livslängden hos försöksdjur. Regelbunden fasta ( ex två dagar i veckan resten av livet) är ett sätt att leva med kalori-restriktion.

Kalorirestriktion sänker både blodsocker och blodfetter och det påverkar ämnesomsättningen så åldrandeprocesserna går långsammare och försöksdjuren lever längre. Regelbunden fasta kan vara en del i en hälsosam livsstil.

Det är viktigare att ha en sund livstil man klarar av att hålla resten av livet än att haka på de senaste trenderna inom dieter, nyaste meditationsformerna eller de träningsformer som just för tillfället är inne.

Anmäl
2016-01-04 20:44 #4 av: [Biancalice]

Jag upplever att allt fler i min omgivning fastar. Har aldrig provat själv, en del verkar tycka att det är nyttigt och en del klarar det inte. Jag uppfattar kortare fasta som något hälsosamt, om man har en sund kost och livsstil i övrigt.

Anmäl
2016-01-05 09:56 #5 av: parsley

Funderar på varför vissa människor inte klarar eller inte upplever sig klara att fasta. Några tankar på vad det kan bero på. 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.