Balsam för själen

Kan man äta sig till en depression?

2016-02-12 11:55 #0 av: Ians

Ja enligt länken som är en artikel från Illustrerad Vetenskap, så spelar det vi äter större roll än vi tror.

http://illvet.se/manniskan/halsa/depression-daliga-tarmar-kan-leda-till-psykisk-sjukdom

Inte bara rent fysiskt, med en kropp i förfall av fel sorts mat, vilket oftast är fokus. Även nervsystemet påverkas negativt av fel sorts mat, eller rättare sagt fel sorts näring.

Dåliga tarmar kan leda till depression helt enkelt. Enkelt uttryckt så påverkar det du äter tarmen, som skickar signaler till hjärnan, vilket ger resultat även på våra tankar och vår sinnesstämning. En ledsen tarm ger ett sänkt humör, vilket kan yttra sig i allt från att man blir mer lätt irriterad till depressioner, och även har en viss betydelse för utvecklingen av ex Alzheimer. 

Vad som är bra för var och en är individuellt, men klart är att kosten Har betydelse för mer än muskelstyrka, orken immunförsvaret och utseendet.

Vilket inte är några nyheter ifs för dem som har ett alternativt tänk Skämtarmen nu finns det vetenskapliga bevis för det hälsokost vurmarna har upplevt och propagerat för länge! Nu menar jag de som förespråkar en hälsosam kost inte piller och pulver i "hälsokostaffärer" . Läs gärna länkenCool

Anmäl
2016-02-12 12:08 #1 av: Magi-cat

Det är bakterierna som styr...

"Skadliga bakterier i tarmen kan övermanna hjärna och leda till depression och ångest. Tarmbakterier utsöndrar en mängd signalsubstanser som tar över kontrollen i hjärnans hormonproduktion samt lyckohormonet serotonin i själva tarmen." (ur länken ovan)

Hjärta "...the beginning of wisdom, is, "I do not know" (Data)

Anmäl
2016-02-12 12:12 #2 av: Inkanyezi

Jag misstänker att det går åt båda hållen, att man kanske äter illa när man är deprimerad, så att det ena kan förstärka det andra i en ond cirkel. 

Att det alltså inte är helt och hållet, ock knappast någonsin enbart, bakterierna som bestämmer, men att en depression har en tendens att förlängas och bli djupare, genom att fysiologiska faktorer bygger på.

Så en fråga som kommer upp är om det kanske skulle kunna vara möjligt att äta sig ur en depression?

Anmäl
2016-02-12 12:13 #3 av: Sindri

Läs Charmen med tarmen av Giulia Enders. Oerhört värdefull, lättläst och rolig. Mycket som får sin förklaring.

Anmäl
2016-02-12 12:21 #4 av: Ians

Exakt Magi-cat!

Och med rätt sorts mat så främjar man bakteriefloran i tarmen och bygger upp både kropp och själ. Men man måste vara lyhörd för vad just ens egen kropp behöver och tål, det går inte att bara falla för mode dieter lite hipp som happ. Några mår bäst på vegansk diet, andra mår bättre om de äter sparsamt med kött också, några tål inte gluten eller laktos etc etc

det krävs tålamod och eftertänksamhet för att finna en balans i både livet och djungeln av dieter. Kanske behöver man inte vara antingen eller, eller inte ens sätta någon etikett på sin livsstil?! Utan bara själv komma fram till vad som gör en frisk både till kropp och själ, och sedan hålla sig till det.

Vissa livsmedel ger näring till rätt sorts bakterieflora i tarmen, de kan man ju ha som bas i sitt tänkande, sedan får man lägga till lite sakta det som just jag kan äta och må bra på. Att äta mer levande föda får mig att må bra, men ibland behöver min kropp varm mat också, eller lite kött eller fisk, så jag mår bättre på att äta så mycket veganskmat jag kan och komplettera med det andra någon enstaka gång. Kan ju inte kalla mig vegan då, men spelar det någon roll? huvudsaken är att jag åter sådant som främjar Min läkning både kroppsligt och själsligt.

Anmäl
2016-02-12 12:36 #5 av: Kyllan56

Ja precis Magi-cat!

Jag är ett levande exempel på att det går. 

Har i hela mitt liv drabbats av depressionsperioder. Har fått ADHD-diagnos, IBS, lindrig form av dyslexi m.m.

Ett år efter att jag fått min diagnos började jag googla på teorier bakom ADHD. Jag la om kosten och uteslöt snabba kolhydrater och gluten. Jag la till en del kosttillskott, bl. a. Omega 3, Magnesium, Zink och D-vitaminer.

I år är det fem år sedan jag hade en depressionsperiod. Och alla som arbetat eller haft en depression vet att den tenderar att bli kronisk med åren om perioderna upprepas. Inte försvinna. 

Dessutom blev jag av med mina ADHD-symtom, IBS och t.o.m stavar bättre på engelska. Mina problem med att stava på svenska arbetade jag bort när jag var ung vuxen, eftersom jag läser oerhört mycket.

IBS och ADHD hänger ihop, och med allt jag läst om ny forskning om tarmen, vilket jag fullt och fast tror på.

När jag läkte min tarm, så blev jag frisk!  

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2016-02-12 14:10 #6 av: Ians

Wow Kyllan56! Helt underbart! 

Tack för att du delade din erfarenhet i ämnet! Har själv haft depressioner hela mitt liv av och till, mest till får jag erkänna. Men har inte satt det i samband med vad jag äter. I perioder då jag ätit mer strikt enligt mitt sätt att se det så har jag nog om jag tänker efter mått bättre även psykiskt, men jag har mest fokuserat på värk i kroppen etc och inte funderat så mycket på det andra. IBSen och depressionerna etc

Anmäl
2016-02-12 14:45 #7 av: Kyllan56

Tack Ians! Hjärta

Jag tro värk och depressioner hänger ihop med tarmen. 

Värk är många gånger kopplat till Inflammatoriska processer i kroppen. Det som skapar inflammationer är socker, gluten, rött kött(processat kött där djuren får spannmål) och rent för mycket Omega 6 i relation till Omega3.

Omega 6 och Omega 3 förvandlas i kroppen när till superhormonerna Ekosanoider. Omega 6 uppgift är att skapa inflammation. För det är kroppens sätt att göra sig av med främmande föremål och gifter.  När Omega 6 är så kraftigt överrepresenterat i förhållande till Omega 6 - som kost är idag, så blir kroppen inflammerad och man ofta kroniska besvär. 

http://www.svd.se/mat-som-goder-kronisk-inflammation--och-depression

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.