Annons:
Etikettnaturlig-hudvård
Läst 2451 ggr
ppnnee
2016-02-22 19:28

ansiktsoljor

hej, jag är en 22årig tjej som plötsligt fick hormonacne för ca ett år sedan. har testat massa olika produkter rekommenderade från hudterapeuter, behandlingar, kosttillskott, ja - i stort sett allt.

nu får jag enstaka finnar ibland (främst under mens) men annars är det ärren som återstår samt lite små finnar (komedoner) som jag inte lyckats bli av med.

är intresserad utav ekologiska kallpressade ansiktsoljor att använda istället för crème  då man vet vad man använder på sin hy.

jag har hört bra saker om just ansiktsoljor, men tyvärr är jag inte insatt i det och tänkte höra med er :)

jag köpte nattljusolja som jag använt i ett par dagar - och ja, den känns väldigt bra på min hy. kan tillägga att jag har kombinerad hy : lite torr på kinder men ändå lite fet i t-zonen och det är nedre delen av mina kinder som mina acneärr sitter.

jag tänkte som sagt blanda egen ansiktskolja och funderar på att blanda i dessa produkter men jag är som sagt osäker :

nattljusolja

nyponrosfröolja

tea tree oil

argan, mandel eller jojobaolja

???

hade varit jättetacksam om jag kunde få lite hjälp!

vilka oljor skall jag blanda ihop samt hur många delar av varje olja skall jag mixa för att bli av med mina acneärr, lugna min hy och för att stabilisera min kombinerade hy .

TACK !

Annons:
Ians
2016-03-11 20:25
#1

Jag är inte så haj på det här med att blanda krämer och oljor, kanske Tuvan ramlar in och kan svara dig, Hon är duktig på det!

NiklasTyreso
2016-03-12 14:06
#2

Tea tree oil är väldigt stark och kan ge hudreaktioner. Calendula/ringblomsolja är vanligt i hudsalvor. Kokosolja går lätt in i hyn utan att lämna kvar något kladd på ytan. Traditionellt har oljeutdrag av johannesört och rölleka använts för hudåkommor. Röllekan är sårläkande och johannesört motverkar ärrbildning. A-vitamin motverkar finnar. Enklast är att varje dag dricka tomatjuice. Den gör man genom att röra ner en matsked tomatpuré i ett glas med c-vitaminbrus. Ät en matsked brännässlepulver om dagen, eller gör te eller dekokt på nässlorna. De stärker hela kroppen och ger finare hy. En bra tvål som tar bort fett och talg som täpper igen porerna är bra att ha. Kul att du hittat detta intresse. Det är spännande att experimentera sig fram till egna oljor och salvor. Ofta blir de bättre än de man köper!

Ians
2016-03-12 16:04
#3

Ja, kokosoljan är super bra som ansiktskräm, o sägs hjälpa mot akne pga att den verkar antibakteriellt.Sen passar den ju olika bra för olika individer, köp en kallpressad variant, och i värsta fall går det ju att steka mat i den om den inte fungerar för huden på dig.

Själv använder jag inget annat sedan några år tillbaka. Nässlepulver är super bra för huden, ta ett tillskott med ca 1 msk / dag, men börja försiktigt så det kan bli värre ibörjan, i själva utrensnings fasen. Morotsolja är bra med sitt A-vitamin innehåll.

[AE.]
2016-05-29 19:37
#4

TS, jättebra oljor du valt för din hy. Du kan även testa gurkörtsolja som ersättare till nattljusolja. 

Jojobaolja är en olja som anpassar sig till, och reglerar både fet och torr hy. Det är den olja som mest liknar vårt eget sebum.

Om jag ska rekommendera ett recept åt dig så skulle det vara 100 ml jojoba och 30 ml vardera av nattljus och nypon. Nattljusolja har jag inte så stor erfarenhet av, men fettsyremässigt är den ganska lik gurkörtsoljan som jag tycker har väldigt bra läkande och lugnande effekt.

Tea tree hade jag hoppat över, men det är mest för att jag personligen inte är så förtjust i just den eteriska oljan. Om du ändå vill ha den så ta 10-20 droppar i 100 ml olja.

Annielle
2016-06-06 10:14
#5

Kokosolja är tyvärr vanligt att man kan få tilltäppta porer och finnar av om man har den tendensen redan, för de som inte redan har en tendens att få oren hy kan det där emot fungera.

Att rengöra ansiktet med olja är också en bra ide´, solrosolja är billigt och bra (köp eko och kallpressad)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Volito
2016-06-06 10:41
#6

Kolla upp Jättenatljusolja som kan vara någonting för dig utvärtes samt invärtes. Reglerar hormoner helt fantastiskt och skin blir strålande.. Finns i bästa kvalité och pris som kallpressade på clear life tror jag och i kapsellform i övrigt häsokosthandel. Och för skin med finnar är mycket viktigt låta den vara lite surare än normalt. Bästa ansiktstonik: 3/4 stark roibos te, 1/4 äpplesydervinäger samt några droppar tee tree olja.

Annons:
Upp till toppen
Annons: