Husapotek/Huskurer

Bihåleinflammation

2016-02-24 08:12 #0 av: Bläcket

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig med ett problem. Jag har bihåleinflammation, vaknar flera gånger per natt och det gör fruktansvärt ont i kinder, käkar och panna (värst på vänster sida). Massa slem som är segt och inte vill komma ut. Ringde VC ssk där sa att de inte ger antibiotika för sånt här (vill helst inte ha det heller). Det jag kunde prova var Nasonex. Den har hjälpt rätt bra men får endast ta den 1 gång per dygn, på morgonen, och det räcker inte. Vill inte överdosera.

Har ni någon bra huskur som kan lindra symtomen? Jag har en jobbintervju på fredag, vill gärna vara så fräsch som möjligt när jag kommer dit :)

Tack!

Anmäl
2016-02-24 08:19 #1 av: Magi-cat

Har du provat Sinupret? Det finns på Apotek och i Hälsokost, tror jag.

Annars lär nässköljning vara bra....

Lycka till med jobbintervjun! BlommaGlad

Hjärta "Then I guess I am alone, after all" (Janeway)

Anmäl
2016-02-24 08:26 #2 av: Sisselie

Skölj näsan med saltvatten. Om du inte har en nässöljningskanna går det bra att fylla en mugg med ljummet vatten och hälla i salt. Sen doppar du ner näsan och drar upp vattnet så långt du kan utan att det rinner ner i halsen. Det optimala är sen att blåsa ut det genom den andra näsborren. Om du inte klarar det kan du blåsa ut det genom samma.

Jag botade min kroniska bihåleinflammation på det här sättet. Skölj så många gånger som behövs tills du kan andas fritt genom båda näsborrarna. Första gången jag gjorde det här, när jag hade bihåleinflammation, hade jag ganska mycket salt. Kanske en tesked till 2,5 dl vatten. Jag tror i alla fall att det blev effektivare då. Tar man för mycket så svider det, men det känner man på en gång, bara att späda ut det mer då.

Nu när jag känner första symptomen på att jag är på väg att bli sjuk, så sköljer jag näsan, och det går över nästan på en gång. Så jag blir inte sjuk av förkylningar längre, och bihåleinflammation, som jag tidigare hade 2 ggr/år i många år, har jag inte haft sen första gången jag sköljde näsan.

Anmäl
2016-02-24 15:15 #3 av: Bläcket

Tack för svaren!

Ska kolla Sinupret. Det är inget jag hittade på apoteket, men ska gå förbi hälsokosten och kolla också.

Drar upp vattnet i näsan, du menar andas in det då alltså? Det låter lite läskigt. Ingen risk att få en kallsup? Men jag ska försöka :)

Tack än en gång! Blomma

Anmäl
2016-02-24 19:13 #4 av: Annielle

Man måste ha munnen öppen vid nässköljning, annars brukar man få vattnet från näsan in i munnen i stället för ut genom andra näsborren som är meningen.

Har aldrig haft några bihålebesvär sedan jag började skölja näsan för många år sedan med näskanna (med ljummet saltvatten) och blir alltid snabbt av med förkylningar på det sättet också Glad 

Anmäl
2016-02-28 15:39 #5 av: NiklasTyreso

Nässpray och Ipren är en klassiker, men vitlök och ingefära är också bra.

Anmäl
2016-02-29 18:56 #6 av: Ians

Det finns en jätte bra "spruta" som man köper på apoteket för nässköljning. Har en kanna också, men om man är riktigt tät så kommer inte vattnet med rätt kraft, ibland behöver man ju liksom spola till rejält!

Det bästa med den är att man inte behöver kunna någon teknik för att det skall fungera heller, lutar man huvudet fel när man spolar med kanna så rinner det liksom lite var stans Skämtar

Vitlök, pressad citron, och apelsin juice är en fantastiskt bra boost mot bakterier också.

1-2 pressade vitlöksklyftor

saften av en halv citron 

2-3 dl apelsin juice

Det får bakterierna att stryka på "foten" rejält!

Anmäl