Klotterplanket

Kronisk D-vitaminbrist

2016-03-03 08:50 #0 av: Magi-cat

Kronisk D-vitaminbrist både vanligare och allvarligare än man är van att tänka på?

"Forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble undrar varför ansvariga myndigheter i Sverige inte agerar efter allt prat om riskerna med för litet intag av D-vitamin.

De säger att D-vitaminfrågan tycks ligga på ”ingens bord” och frågar sig hur många sjukdomar som måste kopplas till låga D-vitaminnivåer innan något händer."

Många sjukdomar kan kopplas till D-vitaminbrist:

" "Att D-vitamin är nödvändigt för ett välfungerande immunförsvar och att D-vitaminbrist ger upphov till värk, muskelsvaghet och kognitiva nedsättningar är väl känt. Möjligen är det mindre känt att D-vitaminbrist också är överrepresenterat vid ms, Alzheimerdemens, Parkinsons sjukdom, barndiabetes, tjocktarmscancer, schizofreni, fetma, autism, utvecklingsstörning och depression"."

Det är (borde vara) enkelt avhjälpt...

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/19/forskare-ryter-till-om-d-vitamin

Hjärta"Kanske tid och rum är enklare än den mänskliga faktorn? (Picard)

Anmäl
2016-03-03 08:53 #1 av: Farwuq

Jag tar mina 10 000 enheter per dag.
Hoppas det inte är för mycket.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-03-03 08:59 #2 av: Kyllan56

#1 Jag tar också 10 000 IE/dagen. 

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl
2016-03-03 20:50 #3 av: NiklasTyreso

Bra inlägg!
Efter vinterns mörker har många d-vitamin brist.

Jag äter fet fisk, sill eller makrill, 2-3 ggr per vecka som innehåller d-vitamin.

Anmäl
2016-03-05 21:46 #4 av: Tarotstollan

Vilken är den bästa "burken" att köpa?
Jag har en där det rekommenderas 1 tablett om dagen med 10 ug, vad det nu står för?!
(det är inget u men det är det närmaste i bokstav jag kan hitta på tangentbordet).

Anmäl
2016-03-06 07:44 #5 av: Magi-cat

#4 75 mcg D3 lär motsvara 3000 IE. Din dos är alltså inte för stor.

Anmäl
2016-03-06 07:49 #6 av: Magi-cat

Hittade en intressant länk från 2011.

Här talas om att man en solig dag på stranden kan samla ihop 10 000 IE D-vitamin.

Det är svårt att säga vad som är lagom dos som tillskott, men Livsmedelsverket rekommenderade 2000 IE som tak. Men många forskare rekommenderar högre dos.
Överdosering kan i värsta fall leda till njursvikt. Det finns ingen risk att få i sig för mycket D-vitamin via sol eller mat, men en liten risk om man äter höga doser olika tillskott under längre tid.

http://www.vetenskaphalsa.se/hur-mycket-d-vitamin-behover-vi/

Anmäl
2016-03-06 12:00 #7 av: Farwuq

Då skulle folk som är exponerade för mycket sol riskera njursvikt.
Jag - för min del - ser inte någon skillnad med att ta en pilla per dag med 10.000 iu eller en lång dag på stranden.

Jag som har sviktande hälsa behöver nog den höga dosen för att kunna fortsätta att "leva".

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-03-06 12:06 #8 av: Magi-cat

#7 Nej, någon risk att få biverkningar av sol eller mat finns inte och det är liten risk över huvud taget.

Anmäl
2016-03-10 20:46 #9 av: Annielle

Jag äter 2000 Ie (50 mikrogram) och skulle aldrig rekommendera någon mer än 5000 Ie om personen inte vet med sig att den har brist.

Har hört om flera som ätit doser om 10 000 har visat sig ha farligt höga D-vitaminvärden och fått direktiv att sluta helt ett tag för att få ner värdena.

En person var det jag läste om på I fokus faktiskt.

Är ju dessutom skillnad på att bilda D-vitamin genom  huden,kroppen reglerar ju så att man inte kan få en överdos.

Anmäl
2016-03-11 19:04 #10 av: NiklasTyreso

Det är inget problem med överdosering om man vistas i solen. Den som vistas i solen blir solbränd och bildar mer skyddande pigment i huden. Det mörka pigmentet skyddar även så vi inte bildar för mycket d-vitamin i huden.

I Sverige är problemet det motsatta. Större delen av året får huden för lite solexponering för d-vitaminproduktion och de av oss i Sverige som har mörk hud riskerar att ha så bra pigmentering att de inte ens på sommaren bildar tillräckligt med d-vitamin. Det är därför mörkhyade gravida kvinnor i Sverige rekommenderas att ta d-vitamin tillskott under graviditeten, för mörkhyade har för bra inbyggt solskydd.

Anmäl
2016-03-25 08:42 #11 av: Magi-cat

Det är det där med balansen...För mycket A-vitamin ökar risken för benskörhet, och kanske borde inte mjölkprodukterna berikas med vitamin A.

http://kurera.se/overlakare-livsmedelsverkets-rekommendationer-for-a-vitamin-okar-risken-for-benskorhet/

Anmäl
2016-03-25 09:16 #12 av: Annielle

Ja, precis balansen! Problemet är ju också att om du tar för mycket av en viss vitamin eller mineral kan det till exempel minska upptaget av en annan viktig vitamin eller mineral så att du i värsta fall får brist på den utan att veta om det få ohälsa på så sätt.

Sen är det tyvärr det här med solkrämer och D-vitamin, för att kunna bilda något D-vitamin via huden behöver du vara utan solkräm eftersom solkrämer blockerar D-vitaminupptaget.

Finns bättre länkar till detta än den här, men bättre än inget:

http://www.naturaldailies.se/text/naturligt-solskydd-och-vitamin-d

Anmäl
2016-03-31 07:20 #13 av: Magi-cat

SACN, brittiska regeringens vetenskapliga näringskommitté är på väg att ändra rekommendationerna för D-vitamin.

Enligt forskning kommer 60-70 % av Storbrittanniens befolkning inte i närheten av att producera tillräckligt med D-vitamin under vinterhalvåret. Det går helt enkelt inte att få tillräckligt med D-vitamin enbart via solen.

Rekommendationerna är ännu inte publicerade, så vi får se hur de utformas.

Förhållandena i Norden lär väl i alla fall inte vara bättre beträffande solbestrålning, så...

http://www.nordicnutritioncouncil.com/britter-pa-gransen-till-engelska-sjukan/#.VvqQvG4wJrg.facebook

Anmäl
2016-04-12 20:56 #14 av: Magi-cat

D-vitamin förbättrade hjärtfunktionen i brittisk studie:

http://www.nordicnutritioncouncil.com/otrolig-forbattring-av-hjartfunktion-med-d-vitamin/

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.