Annons:
Etikettövrigt
Läst 6023 ggr
Sisselie
2016-04-20 08:41

Kan man bota cancer med enbart alternativmedicin?

Frågan är intressant för mig eftersom jag har en hjärntumör. (Förmodligen godartad, men ändå allvarligt…) Jag vill helst slippa opereras, så jag funderar på om det går att få tumören att krympa med enbart alternativmedicin. När jag läser om olika metoder som påstås ska kunna bota cancer, får jag intrycket av att de flesta har först tagit nån form av vanlig behandling, och sen efter det använt alternativmedicin. T ex opererats, och sen tagit alternativmedicin istället för strålning eller kemoterapi, eller först fått bort en första tumör med operation och/eller strålning/kemoterapi, och när det sen kommit tillbaka har de använt alternativmedicin. Men jag har svårare att hitta exempel på personer som bara använt alternativmedicin, och ingen vanlig medicinsk behandling alls. Det finns ju även exempel på folk som försökt och misslyckats, och dött pga det, t ex Steve Jobs…

Så vad tror ni? Känner ni till exempel på folk som faktiskt botat cancer med enbart alternativmedicin? Ju mer det kostar, desto mindre trovärdighet, tänker jag när jag läser om olika metoder som påstås funka…

Själv har jag börjat praktisera Mucusless Diet Healing System. Jag tror att det är en bra metod, åtminstone mot lindrigare åkommor, och framför allt för att förebygga, men frågan är om det har gått för långt för mig. Kanske att det hade funkat på ett tidigare stadium. Men jag tänker fortsätta med den ändå, som en avgiftning för att underlätta läkning och återhämtning, och minska risken för komplikationer efter operationen, om inte annat.

Jag har även läst om och försökt lite med Gerson Therapy, men den inkluderar flera saker, som anses viktiga, som jag inte tål, så den kan jag inte följa.

Annons:
Gronstedt
2016-04-20 08:47
#1

"Kan man bota cancer med enbart alternativmedicin?"

Kanske. Men det finns inga hållbara bevis för det. Var och en får förstås välja hur man vill spela med sitt eget liv, men när man börjar rekommendera obeprövade kurer i stället för beprövade för andra människor, är man ute på livsfarliga vägar.

Sisselie
2016-04-20 09:00
#2

Jag är inte ute efter s.k. "vetenskapliga bevis" eftersom det går att "bevisa" vad som helst med forskning…

Jag menar inte heller att nån ska rekommendera nån metod, och därmed anses ansvarig om jag väljer att prova den. Jag är medveten om riskerna och tar 100% eget ansvar för vad jag väljer att göra. Jag vill mer ha en öppen diskussion, där båda sidor får komma fram. Men först och främst undrar jag om andra är bättre än jag på att gräva fram exempel på personer som faktiskt lyckats bota cancer med enbart alternativmedicin…

Gronstedt
2016-04-20 09:16
#3

Om du tror att det går att "bevisa" vad som helst med forskning, har du inte förstått  hur den vetenskapliga metoden fungerar. Tyvärr är du inte ensam om det.

Anekdoter finns det hur många som helst. Jag vill dock varna för att återge dem som om de vore sanna - det är inte bara ytterst oetiskt utan möjligen också olagligt.

Tjohalia83
2016-04-20 09:27
#4

Jag vet inte effekterna av vare sig konventionell medicin eller alternativmedicin, men jag gjorde en snabb sökning på Youtube där jag hittade några klipp som jag tyckte var sevärda, kanske du också gör det? Länk här.

Inkanyezi
2016-04-20 09:41
#5

Kruxet är så klart att det knappast spelar någon roll om enstaka personer har blivit kvitt sin cancer när de har tillämpat någon alternativ metod. Man vet ju inte ens vilken relation till hälsoförbättringen alternativet kan tänkas ha haft. Enstaka exempel är vad som kallas "anekdotiska".

Så de enstaka exemplen kan inte visa på om någon har lyckats bota sin cancer med alternativa metoder, eller ens om den alternativa metod som har använts hade någon inverkan på förloppet. På Kuba finns en tro på att gift från den blå skorpionen är ett verksamt medel mot cancer, och skorpiongiftet säljs till och med av det statliga läkemedelsbolaget Labiofam. Det påstås ha en bromsande effekt på utvecklingen, men precis som med andra alternativ är det klent med belägg. Ett annat sådant medel framställs ur hajbrosk, men samma gäller där, att det finns inga belägg för att det skulle bota cancer. I båda de exemplen råds patienter som tar sådan behandling att inte avstå från den verksamma behandling som kan finnas.

Så det egentliga svaret på din fråga är ett rakt nej! Vi känner inte till någon alternativ metod att bota cancer, men på en del håll i världen används alternativ som stöd till annan behandling. Man ska inte underskatta placebo.

Om du har en tumör i hjärnan, och den växer, är det nödvändigt att operera, eftersom platsen innanför skallbenet inte räcker för både hjärnan och en fripassagerare. Även om du vill söka alternativ, ska du inte avstå från behandling som kan vara livsavgörande.

Maria
2016-04-20 15:47
#6

Som svar på din direkta fråga blir det ett klart NEJ.

Det går inte att bevisa vad som helst med forskning heller. Då pratar jag seriös forskning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Inkanyezi
2016-04-20 16:09
#7

Jag tänkte mig att jag kanske också skulle tillägga att jag inte känner någon som har botat sin cancer med alternativmedicin, och de flesta jag har känt som hade cancer numera är döda (ett tiotal). Några av dem har jag själv hjälpt att skaffa Escozul, skorpiongiftet jag nämnde tidigare. Ingen av dem blev bra; de dog.

Att jag hjälpte dem få fram skorpiongiftet hänger ihop med att jag reser till Kuba ofta, och att jag respekterar människors fria val, också när det inte finns rimligt hopp om att de ska bli hjälpta.

Så mycket har jag i alla fall lärt mig som att man inte ska vänta med behandling, utan om det är nödvändigt att göra ett ingrepp, ska man se till att det blir gjort i tid och inte vänta tills det är för sent.

Sisselie
2016-04-20 17:00
#8

#3 Jag hörde från en person irl, som hade jobbat i många år på en stor svensk forskningsinstitution, inte som forskare utan med andra arbetsuppgifter, som gjorde att hen fick inblick i hur forskningen gick till. Och det upprepades gång på gång på gång, att när forskningsexperiment lutade mot att det skulle ge ett annat resultat än önskat, så avbröts experimenten och dokumenterades inte. Det här hände så ofta att det var snarare regel än undantag. Det är en bra anledning till att inte lita på forskning och se det som bevis…

#4 Tack för länken. Jag ska kolla upp den.

#5 "Så det egentliga svaret på din fråga är ett rakt nej! Vi känner inte till någon alternativ metod att bota cancer"

Det var långt dragna växlar, att säga med bestämdhet att svaret på frågan är nej, bara för att du inte känner till något exempel på motsatsen…

Jag tror inte det finns något enda enskilt naturmedel som botar cancer helt oberoende av kost och livsstil mm. Jag tror absolut att det i såna fall handlar om ett helt paket, med både kost och livsstil som utesluter allt som orsakar cancer eller på olika sätt hämmar kroppens förmåga till självläkning, och med tillägg av sånt som stärker kroppens förmåga till självläkning.

Det finns ju många som blivit friska från cancer med t ex Gerson Therapy trots att den vanliga sjukvården bedömt att de haft t ex max ett halvår kvar att leva, och 10 år senare lever de fortfarande och är friska, och alla tumörer de hade har försvunnit. Men hittills har alla jag läst om opererats först, men trots det "dömts ut" av den vanliga sjukvården. Men jag har hittills inte hittat ett enda exempel på nån som enbart använt alternativmedicin. Det är det jag funderar lite på, om de hade klarat sig om de inte opererats eller tagit annan behandling från den vanliga sjukvården först.

Inkanyezi
2016-04-20 17:11
#9

#8 av: Sisselie: "Det var långt dragna växlar, att säga med bestämdhet att svaret på frågan är nej, bara för att du inte känner till något exempel på motsatsen."

Det här var frågan: "Känner ni till exempel på folk som faktiskt botat cancer med enbart alternativmedicin?"

"Vi" var kanske opassande, men lika fullt blir ju svaret detsamma.

Mitt svar är ett rakt och entydigt: Nej!

Jag känner inget exempel på folk som faktiskt har botat cancer med enbart alternativmedicin. Men jag har känt flera som försökte.

Maria
2016-04-20 17:44
#10

#8 Det här med forskningen känner jag inte alls igen och då har jag arbetat i en forskargrupp i många år.

Ett oväntat resultat är alltid ett spännande resultat som ger fler frågor.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sisselie
2016-04-20 18:55
#11

# 9 Okej, då var det jag som tolkade in för mycket. Fick för mig att du svarade att det inte går att bota cancer med alternativmedicin… 

# 10 Det finns säkert många seriösa forskare också. Den här personen berättade vad hen sett på sin arbetsplats under många år.

Sundaychild
2016-04-21 07:21
#12

#3 Det finns undersökningar gjorda idag som visat att endast en bråkdel av forskningsresultaten går att reproducera (gäller inte specifikt medicin, utan överlag), så att påstå att forskning alltid skulle innebära att någonting är på ett visst sätt är ganska farligt det också. Speciellt sedan universiteten utsatts för samma sparåtgärder som resten av samhället, och forskningmedel utbetalas på basen av prestationen har nog kvaliteten och tillförlitligheten hos forskningen sjunkit.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

NiklasTyreso
2016-04-21 09:01
#13

Har man cancer ska man följa sin skolmedicinska läkares rekommendation först och främst. Cancerfonden hade en kritiserad kampanj som påpekade att livstil står för 1/3 av cancern, men folk fick då dåligt samvete och blev arga av kampanjen, istället för att jobba på sina hälsovanor. Så, det går att förebygga cancer, minska risken. Naturmedicinare är förbjudna att behandla cancer i Sverige. Söker man på fackdatabasen pubmed hittar man många mindre studier och djurstudier som antyder att många födoämnen och naturmediciner skulle kunna ha viss effekt mot vissa cancerformer. Jag rekommenderar inget vid TS åkomma, men ser själv till att få i mig lingon och Gurkmeja dagligen och jag tycker forskningen på immunförsvarsstärkande växter som chaga och röd solhatt är intressant, men naturmedicin ska inte ersätta skolmedicin, möjligen komplettera.

Annons:
Maria
2016-04-21 12:53
#14

#13 Ja den typen av uttalande är skuldbeläggande och gör nog mer nytta än verkan.

Jag tror de flesta människor i vårt upplysta samhälle är medvetna om de stora cancerriskerna. Man kan säker leva på ett sätt som gör att man slipper drabbas eller har bättre förutsättningar men den mest hälsosamma människa kan också drabbas. Se bara dessa små barn som får cancer utan den stora farliga livsstilsfaktorn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasTyreso
2016-04-21 21:48
#15

Alla människor kan drabbas av cancer, även om man lever sunt, men man kan minska sin risk och bör så klart sträva efter det. Men det struntar många i!

Alla människor kan bli överkörda i trafiken, men få drabbas för de flesta vidtar säkerhetsåtgärder och är försiktiga i trafiken.

Vi människor är inte riktigt konsekventa.

Annielle
2016-04-23 09:42
#16

Ann Wigmore blev ju frisk från sin cancer via en växtbaserad levande föda (typ rawfood) med stort inslag av vetegräs.

Finns säkerligen en massa andra också, även de som mår bättre än någonsin trots sin cancer för att de har ändrat sin livsstil, kost,. motion o.sv. som t.e.x. Kriss Carr som bland annat är känd för sin bok The crazy sexy diet, hon har levt med obotlig cancer sedan 2003.

http://kriscarr.com/meet-kris/

En läsvärd bok är annars Anticancer av läkaren  David servan-Schreibersom som själv fick cancer och bestämde sig för att ta reda på alla sätt att motverka cancer på, fokuserar på kost, motion, miljö och psykiskt, en läsvärd bok för alla och definitivt inte bara de som har cancer.

http://www.adlibris.com/se/bok/anticanc

er-ett-nytt-satt-att-leva-9789127130043

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2016-04-23 11:28
#17

Jag tror också att man på många olika sätt kan förebygga cancer.

Jag har däremot lite svårt för de glättiga råden om kost och leverne som finns överallt som inte är alla cancerdrabbade förunnat att kunna leva efter.

Sjukdomen drabbar kroppen på så många olika sätt och har man t.ex svårt att överhuvudtaget äta eller behålla föda så känns dessa förslag som en utopi.

Jag tänker på mig själv som tappade många kilo och hade svårt att få i mig någonting mer än näringsdrycker. Att promenera var uteslutet så hur ska man då kunna leva sunt??

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ians
2016-04-23 11:42
#18

Tack för ditt inlägg Anielle #16

Har läst mycket om just Ann Wigmore, som för övrigt dog i en brand och inte av cancer som vissa belackare vill göra gällande. Kosten är intressant i sammanhanget då den anses ge optimal näring. 

Även om all "bevisföring" inom alternativmedicinen anses vara anekdotisk enligt Läkemedelsforskningen. Och även om vi alla inser att det mörkas mycket inom den branchen, då det ligger stora pengar i alla froskningsprojekt,  som förväntas ge utdelning i slutänden i form av patent och god utdelning till aktieägarna.

Jag är inte rabiat eller så inskränkt att jag tror att de vill oss illa rakt av, men det är alldeles för mycket ekonomiska intressen inblandade för att man skall kunna lita helt fullt ut på Sanning och  Hederlighet till 100%.

Tycker att vi alla har ett ansvar för vår hälsa och alla möjligheter att söka alternativa vägar i dagens samhälle med internet. Visst man skall inte tro på allt, och vara kritisk till allt man läser, men för den skull behöver man inte alls totalt negligera att det finns människor som faktiskt sökt sig till andra metoder än de traditionella, och faktiskt blivit både bra och haft större livs kvalité. 

Däremot tycker jag att man skall ha kontakt med vården för att checka om det man gör fungerar, och ha ett öppet sinne för att byta metod och inriktning om det inte fungerar. Just det öppna sinnet tror jag är A och O, att man inte kör fast i ett tankesätt och inte kan se andra alternativ. Har svårt för fanatiker vad det än gäller. 

Sedan så fungerar olika saker olika på olika människor, även skolmedicin är inte en exakt vetenskap alltid. Det får man också ha i åtanke, att bara för att någon blivit frisk med en viss metod så blir inte alla friska, bara för att de gör på ett visst sätt.

Rawfood är ju dessutom inte skadligt och fungerar utmärkt som komplement till vilken behandling som helst. Däremot bör man upplysa doktorn om att man äter Rawfood och dricker vetegräsjuice i stora mängder, då det kan påverka doseringen av vissa läkemedel.

Inkanyezi
2016-04-23 11:54
#19

#16 av: Annielle

"Ann Wigmore blev ju frisk från sin cancer via en växtbaserad levande föda (typ rawfood) med stort inslag av vetegräs."

Man skulle också kunna uttrycka det så här: Ann Wigmore blev frisk från sin cancer trots en växtbaserad levande föda (typ rawfood) med stort inslag av vetegräs.

Eller om man är lite mer källkritisk kan man säga så här: Ann Wigmore hade själv aldrig cancer, men drev under lång tid ett hälsocenter, där det hävdades att cancer kan botas  med vetegräs.

Och även om hon hade haft cancer och blivit frisk, vet vi inte om det var vetegräset som i så fall botade cancern. De enstaka exempel på folk som har blivit friska efter att ha diagnosticerats med cancer är vad vi kallar "anekdoter". Ingen förnekar att de förekommer, men vi vet faktiskt inte hur det gick till att cancern gick tillbaka. Det är bara att vara glad att det blir så för en eller annan, men det stora flertalet blir inte bättre av vare sig vetegräs, skorpiongift eller hajbrosk.

Magi-cat
2016-04-23 15:20
#20

#16 Servan-Schreibers bok har jag läst för några år sedan och jag fann den då väl värd att läsas och mycket sympatisk. (Jag ska titta på den igen.)

Författaren dog sedan, men förhoppningsvis kände han att hans liv även som cancerdrabbad var meningsfullt.

Jag tror mycket handlar om kontroll, att man på något sätt är delaktig i sig själv och sitt botande, att se ett hopp och tro på en framtid.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sisselie
2016-04-23 17:52
#21

#16 Ann Wigmore hade kallbrand, inte cancer, och skulle blivit tvungen att amputera benet enligt den vanliga sjukvården, men blev frisk och slapp amputeras tack vare levande föda.

Det finns ju många som blivit friska från cancer genom kost och alternativmedicin efter operation, men utan strålning eller kemoterapi, trots att läkarna sagt att de bara haft kort tid kvar att leva ens med behandling. Det har jag läst och hört om alltför många för att tvivla på. Så att det finns metoder som fungerar, t ex Gerson Therapy som har botat många under många decennier, är det ingen tvekan om. Men de allra flesta blev opererade innan de vände sig till alternativmedicinen. Men några enstaka fall har jag faktiskt läst om som blivit friska utan operation eller annan behandling inom den vanliga sjukvården.

Men hittills har jag inte hittat nån som blivit frisk från hjärntumör utan operation. Även om min tumör förmodas vara godartad misstänker jag att det är alltför riskabelt att försöka klara mig utan operation. Jag har ju redan en hel del symptom från den, t ex epilepsi och diverse annat. Så det har ju redan gått rätt långt. Och eftersom det är en sån typ av tumör som växer långsamt så skulle den också krympa långsamt, om det alls går att få den att krympa med alternativmedicin. Och det innebär ju att jag måste vänta längre innan jag vet om den börjat krympa eller inte, med större risk för att det blir värre komplikationer, t ex bestående epilepsi.

Annielle
2016-04-23 21:46
#22

#17

Det förstår jag, jag har själv undrat över hur vissa cancerdrabbade kan ha ork att träna till och med löpning och ha energi till att ta hand om sin hälsa på en massa sätt, men det är väl väldigt olika, de som kan det har ju verkligen tur som klarar av så mycket trots allt.

#18 Var så god! 🙂

#19

Det jag har läst om henne säger i alla fall att hon hade cancer i tarmen….

Nä, det är mycket som är svårbevisat och svårt att veta vad det faktiskt berodde på, men jag tvivlar i alla fall inte på att man kan bli det genom alternativ hjälp och allt det jag har hört och läst om det.

# 20

Precis så tyckte jag också om den boken, har till och med lånat om den på biblioteket en gång sen :)

Ja, tyvärr dog han sen, men det finns ju även patientfall i hans bok som varit framgångsrika.

"Jag tror mycket handlar om kontroll, att man på något sätt är delaktig i sig själv och sitt botande, att se ett hopp och tro på en framtid "

Det tror jag också 🙂

#21

Det står om det på många ställen på nätet att hon hade tarmcancer, men även andra sjukdomar…

Jag menar inte att du ska skippa skolmedicinen helt för den sakens skull, speciellt inte när det redan tycks ha gått rätt långt och ger dig en hel del besvär, men att påverka det man kan i övrigt på bästa sätt gör ju chansen mycket större att du både klarar av en operation bättre, läker snabbare och mår allmänt bättre både psykiskt och fysiskt.

Men det är du ju redan medveten om tack och lov! 🙂

Hörde nyligen om en kvinna med cancer som hade frågat sin läkare om vad hon kunde göra själv mot sin cancer (kost o.s.v) och fick då svaret:

"Det finns ingenting som du själv kan göra, det är vad vi läkare gör som är det enda viktiga" 😡😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Magi-cat
2016-04-24 07:41
#23

#22 Ett i alla avseenden dåligt svar som den läkaren som du citerar gav! Hen borde lära sig en hel del om patientbemötande och psykologi. Patienter (medmänniskor!) ska bemötas med respekt!

Så här säger man på Cancerfonden:

 "Ställ krav på vården, så att du får ett öppet och bra bemötande. Du har rätt att bli tagen på allvar när du vill ha hjälp att komma vidare i din krishantering. Du har rätt att reagera och dina känslor ska respekteras."

"Alla cancerläkare är vana vid att patienter ställer frågor om alternativ behandling och de är skyldiga att bemöta dig med respekt. I de patienträttigheter som Sveriges Läkarförbund antagit står bland annat att läkare ska medverka till att du som patient får hälsoupplysning, till exempel om hälsosamt levnadssätt och om hur sjukdomar kan förebyggas.

Läkarna ska också respektera din kulturella bakgrund och dina värderingar. Värdighet och integritet i sjukvården tillhör dina rättigheter.

Ingen läkare får föreslå patienten en behandling som står i strid med vetenskap och beprövad erfarenhet. Däremot kan du, om du är beredd att själv betala, få hjälp att ta injektioner och annan behandling som du tror på, om läkaren inte bedömer att det är till skada för dig."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-04-24 08:03
#24

#21 Det  är ett tufft besked du fått och jag hoppas du har mycket hjälp och stöd omkring dig, förutom den du kan få inom vården. Du har rätt att ställa krav. 
Det är helt naturligt att undra och söka svar och numera har vi unika möjligheter att finna kunskap på internet. Samt förstås en hel del strunt som bara förvillar mer.

Du har redan fått en massa bra svar i tråden, och jag hoppas de ger dig något och att de hjälper dig att hitta din väg. Mycket har du tagit reda på själv också.

Alternativ medicin och skolmedicin (som operation, i ditt fall) kan gå hand i hand. Jag hoppas verkligen du tar emot den behandling som erbjuds av vården! Som du själv säger har du inte hittat någon som blivit frisk utan operation.

Om du ändå känner för alternativa vägar för att må bra, finns det inget som hindrar att du sedan lägger till dem. Jag tror att känslan av kontroll (i motsats till uppgivenhet och att lägga sitt liv och alla beslut om det i andra händer, oavsett hur kompetenta) är bra för måendet och hälsan, där känslan att man (också) gör något själv är bra. Det som ger ett bra mående är också bra för att bli frisk. Enkla medel är ofta bäst. 

Önskar dig lycka till i fortsättningen! 🌺 Skriv gärna och berätta hur det går för dig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sisselie
2016-04-24 09:28
#25

#22 Du har rätt i att Ann Wigmore även hade tjocktarmscancer. Jag svarade snabbt ur minnet igår. (Befann mig mitt i värsta ångestattacken då, så jag tänkte väl inte så klart…) Jag läste hennes bok flera gånger på 90-talet, när jag var väldigt inspirerad av levande föda, (även om jag inte klarade av att äta enligt det i  några längre perioder). Jag kollade upp det nu, och det stod faktiskt i boken att hon hade cancer också, + en massa andra sjukdomar, som hon blev frisk från genom levande föda. 

#24 Tack för dina uppmuntrande ord. Jag har en tråd på cancer iFokus där jag skriver av mig om min sjukdom, så uppdateringen om hur det går kommer nog mer att hamna i den tråden. http://cancer.ifokus.se/discussions/56dfe7188e0e7439390018bf-mina-diagnos-och-reaktionen-efterat?discussions-1

Annielle
2016-04-24 10:11
#26

23# 

Ja, ett sådant svar från en cancerläkare är förkastligt! 😕

Det är ju så det borde vara som cancerfonden beskriver, men tyvärr är det ju många läkare oavsett vad det är för sjukdom/besvär man har som inte kan mycket om patientmötande och psykologi och där med många gånger gör att patienten i stället mår sämre.

#22

Jag läste också hennes bok  och var väldigt inspirerad av levande föda då precis som du (men klarade inte av att äta det i längre perioder eller på ett bra sätt eftersom jag hade ätstörningar då)

Jag kom inte i håg att hon hade kallbrand så, går ju inte att komma ihåg allt! 😉

Usch, vad jobbigt med värsta ångestattacken! 😕Klart det inte går att tänka klart då!😕 Vet väl hur det är att ha kraftig ångest och ångestattacker, inte för att det har med cancer som för dig att göra, men jag lever med långvarigt komplicerad ohälsa som begränsat mitt liv under många år och som känns väldigt svårt och tungt.

Jag önskar dig också all lycka till i framtiden! ❤️

Jag tror på dig och ditt tillfrisknande!❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Sisselie
2016-04-24 10:21
#27

#26 Tack för dina uppmuntrande ord. ❤️

Annons:
Treeqzy
2016-05-02 23:05
#28

Googla "rigvir". Om jag minns rätt en medicin som görs på ett virus som finns i barns tarmar. Känns "ganska naturligt"… Om jag får cancer skulle jag åka till Riga direkt. Lycka till!

Sisselie
2016-05-03 07:23
#29

Jag läste nånstans (tror det var på www.cancertutor.com ) att man inte ska försöka sig på att bota hjärntumörer med enbart alternativmedicin. (Även om det på andra ställen på samma sajt stod vilka metoder som rekommenderades mot hjärntumörer, så de verkar säga emot sig själva…) Även om man lyckas döda själva cancern så kunde tumören bli kvar som en död, ruttnande klump (omskrivet med mina egna ord, som jag kommer ihåg det…), som inte är så lätt att få bort, och kan vara livsfarligt.

Jag har i alla fall släppt alla tankar på att fixa det här med enbart alternativmedicin. Jag har även fått mer symptom så det börjar kännas akut. Nu ser jag faktiskt fram emot att få operationen överstökad (på måndag…), även om det blir en lång och jobbig konvalescenstid, för nu är jag så sjuk ändå, så det jag har nu är inte heller mycket till liv.

Men diskussionen kan gärna fortsätta om vilka andra cancerformer man kan bota med enbart alternativmedicin, och hur/om man kan förebygga osv, för det verkar vara olika för olika cancerformer. Vissa alternativmetoder sägs fungera på vissa cancertyper, men inte på andra, osv.

Men jag för min del tror mest på kombinationen operation + kost och livsstil i första hand. Jag är inte så pigg på att prova svindyra tillskott som nån tjänar stora pengar på. Ju mer det kostar, desto mindre trovärdigt är det, har jag som utgångspunkt…

Vissa påstår att det finns en koppling mellan candida och cancer, och då borde ju allt som hjälper mot candida även hjälpa mot cancern. Jag blev i alla fall av med candidan när jag började äta 80/10/10 (vegan, mycket raw food), dvs minst 80% av kalorierna från kolhydrater och max 10% vardera från protein och fett. Dvs raka motsatsen till den vanliga candidadieten, som vissa påstår inte botar, utan bara lindrar symptomen.

Andra påstår att alla som har cancer har näringsbrist, och rekommenderar att man dricker mycket grönsaksjuice, särskilt morotsjuice. Jag mår i alla fall bättre om jag dricker mycket juice, både grön juice, morotsjuice och den s.k. mirakeljuicen: morot, rödbeta och äpple. Den bara älskar jag! Jag märker även när jag äter mycket av både färsk frukt och färska grönsaker, att jag blir piggare. Så jag tror absolut att det stämmer att det är bättre näringsupptag i "levande föda". Att jag har näringsbrist har jag känt intuitivt i flera år, men vitamintillskott har jag inte känt nån skillnad när jag ätit. Så jag vet inte om det är vitaminerna och mineralerna i frukten och grönsakerna, eller om det är enzymer eller nåt annat som gör att jag blir piggare av det. Men om det har nån effekt (positiv eller negativ) på tumören har jag förstås ingen aning om…

Magi-cat
2016-05-03 07:36
#30

Lycka till!!! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sandra  :-)
2016-10-13 02:12
#31

Känner att jag nästan måste skriva. Hoppas att op har gått bra! :-) Ja det går att krympa godartade tumörer. Iaf för för två av mina närmaste (bla hjärntumörer i nervcentrat som därav inte gick att op bort). Det är däremot bra att fortsätta efteråt för de har kommit tillbaka några gånger och på samma sätt igen krympt bort. Ska väl inte rabbla produkterna men handlar om vitaminer mineraler som stärker immunförsvaret, ha rätt basisk pH och en till broccoliprodukt som från början var ett försök till att framställa en cancer medicin fast det gick inte få den nog koncentrerad för att kallas läkemedel hos läkemedelsverket så. Å vi boozta mkt med överdosera den. Tror det är viktigt att det inte gått för långt och att inte lova mirakel. För oss blev det inte lika dyrt då vi kunde gå ihop på frakt och sånt när både min sambo och mor hade samtidigt. Vi körde även healing hemma och lallade på som vanligt än tänka man är sjuk/stackare. Sambon märktes ju när han tuppa av å vart medvetslös en stund å huvudvärken metallsmaken före osv.

Annielle
2016-10-13 10:31
#32

Det finns nog fler exempel på de som fått en dödsdom pga cancer, men som lyckats överleva länge trots cancern och med bra livskvalite´ändå.

Hörde nyligen av en kompis som känner en som har levt med obotlig cancer i 30 år och som skulle ha dött inom ett år enligt läkarna.

Hon åker och får regelbundna alternativmedicinska behandlingar i tyskland för att hålla cancern under kontroll.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

NiklasTyreso
2016-10-15 09:39
#33

Det här är en konstig tråd! Vissa är arga för att Cancerfonden meddelat fakta, att 1/3 av all cancer kan förebyggas med sund livsstil. Fakta hjälper människor ta bra beslut, det skuldbelägger inte. Cancer går ibland att förebygga med livsstil, det ska inte tystas ner! Sedan fokuserar andra på cancerbotande alternativmedicin. Cancer är en av de vanligaste dödsorsakerna, så om det fanns en alternativ dunderkur för all cancer då skulle den spridas som en löpeld. Alla känner någon som fått cancer som skulle kunna bli hjälpt. Ändå är fler människor hjälpta av skolmedicinen när det gäller cancer, så först och främst ska man ta emot skolmedicinsk behandling av cancer. Broccoli her jag också läst om och det skadar knappast att äta broccoli varje dag. Jag har även läst om positiva effekter av immunstimulerande ämnen som chaga eller röd solhatt, så kroppen kan motverka cancern. Men det bästa jag kan göra är att leva sunt så jag minskar risken för att sjukdomar uppkommer.

Maria
2016-10-15 09:45
#34

Det är ju en enorm skillnad på att förebygga cancer med att bota cancer.

Jag har rökt i 35 år men mina lungor är fina.

Jag fick en hjärntumör istället och  jag hade garanterat inte överlevt med alternativa metoder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sisselie
2016-10-15 17:51
#35

Hjärntumörer måste opereras. Det säger även de (eller i alla fall vissa…) som påstår sig kunna bota andra cancerformer.

Nyggola
2016-10-21 15:36
#36

Intressant tråd om frågeställningar som borde tas upp i större forum. Jag tycker att du ska läsa om maskrosen eller maskrosrötternas inverkan på kroppen. Andra forum på nätet finns människor som delar med sig av sina resor gjorda med maskros och dom är väldigt intressanta. Synd att naturmedicin inte primeras. Men det är ju klart, saker som helar dig i din närmiljö kostar ju inga pengar och då är inte läkemedelsindustrin intresserad….

Sisselie
2016-10-22 10:05
#37

#36 Skulle du kunna ge en direktlänk till nån som påstår sig ha botat cancer enbart med hjälp av maskros (eller i kombination med annan naturmedicin), utan att ha opererat eller använt det i kombination med konventionell medicin? Jag har googlat jättemycket, och det enda jag hittade var en massa personer som påstår sig ha botat cancer med alternativmedicin, men med 2 undantag hade alla opererats också…

Inkanyezi
2016-10-23 00:19
#38

Maskros är rätt bra mot högt blodtryck, och det lär hänga ihop med att den är urindrivande, faktiskt innehåller en av de mer potenta diuretiken, som är känt för att sänka blodtrycket effektivt.

Men när det gäller cancer har jag inte hört att den skulle ha någon effekt, och om det vore en spektakulär sådan, skulle vi nog ha hört lite oftare om det.

I en del andra länder går man en annan väg när det gäller naturmedlen, och på Kuba, dit jag snart flyttar, finns åtminstone två sådana medel som påstås dämpa tillväxten hos tumörer. Inget av dem påstås bota cancer. Det ena medlet är ett nära nog homeopatiskt utspätt gift från den blå skorpionen, och det andra är brosk från haj. Jag har känt flera som har använt Escozul, skorpiongiftet, och ingen av dem blev av med sin cancer.

Skorpiongiftet har en viss effekt, men det botar inte. Det kan lindra.

Upp till toppen
Annons: