Annons:
Etikettövrigt
Läst 1127 ggr
Magi-cat
5/21/16, 8:25 AM

Nu får vi salta på maten igen!

Salt i maten har länge ansetts vara en bov i dramat vid t.ex. högt blodryck. Rekommendationerna har varit entydiga; dra ner på saltet.

Men nu vänder vi blad!

Enligt en studie, publicerad i the Lancet, är det inte alls önskvärt att minimera saltet i maten. "Normala" doser är bäst,

"Studien, som presenteras i tidskriften The Lancet, visar att personer som äter lite salt (mindre än tre gram per dag) löper högre risk att drabbas av hjärtinfarkt, stroke och död, jämfört med dem som äter normala mängder (5—6 gram per dag). Inte ens personer med högt blodtryck har nytta av att äta lite salt. Tvärtom."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ingen-fordel-med-lite-salt-i-maten?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

De flesta har säkert ingen aning om hur många gram salt de får i sig under dagen, så rekommendationer om hur många gram man "ska" äta är nog lite svåra att följa…

Intressant i alla fall…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
NiklasTyreso
5/22/16, 1:47 AM
#1

Läste samma info på text-tv och där berättade de att den genomsnittlige svensken äter 10-12 gram salt per dag, dubbelt så mycket som den hälsosamma mängden. Varken för mycket eller för lite salt är bra.

Sundaychild
5/26/16, 8:04 PM
#2

Personligen tror jag inte att salt är så skadligt som man trott. Själv hade jag brist på såväl Na som Cl enligt labbtest, så det är nog bara att knapra salt för mej i alla fall.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Soligajag1
7/6/16, 4:15 AM
#3

Personligen tror jag inte att för mycket salt är bra, jag använder havssalt i min matlagning. Det är bra tycker jag.

HH 🙂

JonasDuregard
7/6/16, 9:27 AM
#4

#0 "Salt i maten har länge ansetts vara en bov i dramat vid t.ex. högt blodryck. Rekommendationerna har varit entydiga; dra ner på saltet."

Det är väl fortfarande rekommendationen för de flesta svenskar. Eftersom vi i genomsnitt äter dubbelt så mycket salt som studien du hänvisar till förespråkar.

Upp till toppen
Annons: