Husapotek/Huskurer

läkevänderot

2016-06-16 13:11 #0 av: mariatingsund

Jo, delvis undrar jag hur många sorters läkevänderot det finns, eftersom jag sett olika bladverk som alla hette vänderot.
Delvis skulle jag hemskt gärna veta om man själv kan göra något av det, te eller salva eller något som helst.
 OM man använder roten, då tar man väl död på plantan,  eller hur gör man för att både nyttja rötterna och behålla växten? 
Jag bifogar bilden på den som jag har i min trädgård och hoppas på att någon här kan svara på om MIN växt lämpar sig till något välgörande ändamål som jag själv kan tillaga. 

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anmäl
2016-06-16 13:19 #1 av: Rhonda

Valeriana tabletter används som rogivande. Min äldsta dotter tål inte det men jag använder dem då o då om jag är tex ledsen över något o inte kan komma till ro när jag ska sova. 

Min katt älskar doften av denna rot - hon gillar inte kattmynta. När jag inte har rot då krossar jag en tablett o knyter in det i ett tygstycke.

Anmäl
2016-06-16 13:32 #2 av: mariatingsund

:) Jo, jag vet om Valeriana, men jag undrar om jag själv kan göra något av min växt. Speciellt att den sägs vara bra på nerologismärta som jag har. Vore kul om jag hade kunnat pröva göra något själv och se om det var bättre än att gå till apoteket. Utan tillsatser osv. 

Anmäl
2016-06-16 19:26 #3 av: mariatingsund

neurologi skulle jag skriva :/ 

Anmäl
2016-06-16 22:50 #4 av: gummimamma

Prova att göra the av bladen. Torka bladen och gör the till vintern, om det gör den nytta du vill ha. Det är SÅ få som kan kunskapen om växternas läkekraft, så man får testa sig fram till vad som hjälper just dig!

Anmäl
2016-06-16 23:18 #5 av: mariatingsund

Det jag läste hittills var att man skulle använda roten, det är också därför det heter vänderot.

Anmäl
2016-06-17 18:33 #6 av: Christina_46

Jag har en jättebra bok "Våra läkande växter av Raimo Heino". Han skriver så här om Vänderot: 

Användningsområden - Sömnsvårigheter, oro, nervositet, mag- och tarmkramper av oro, mot lindrigare smärtor i samband med ägglossning eller menstruation.

Bruksanvisning och dosering:

Använd växtdel: Rot. Enklast är att använda färdiga örttabletter, men givetvis kan man även göra ett örtte att dricka på torkad rot av valerianaväxten.

Tillredning: Man använder torkad och helst pulvriserad rot av växten. Ta 1-2 tsk och häll över kokande vatten. Sedan infusionen fått stå och dra i 10-20 minuter silas alltsammans och teet är klart att drickas.

Dosering: 1 tekopp 2-3 gånger dagligen vid oro och bukkramper, eller en kopp till kvällen vid svårigheter att sova.

Lycka till Glad

Medarbetare på Healing i Fokus

Anmäl
2016-06-18 09:02 #7 av: mariatingsund

Tusen tack, det var det jag undrade. Men sen stod det att man ska plocka rötter på våren innan plantan växer upp. Sen att man ska torka väldigt sakta. Och sen att man ska hålla i ett tättslutande burk - jag förmodar att även lukten bidrar till detta. Det står inte hur man pulvriserar. Synd att man inte kan använda bladen eller blommorna. Det hade varit betydligt enklare.  Men sen stod det också att det är beroendeframkallande och hypnotisk. Vi får se om jag vågar ge mig på att testa. Idag äter jag medicin mot neurologisk smärta som jag gärna hade sluppit efter att ha läst en amerikansk forskning om det och dess cancerframkallande egenskap.

Anmäl
2016-06-18 11:51 #8 av: Christina_46

Det står inget i min bok om vilken årstid man ska plocka upp roten.

Medarbetare på Healing i Fokus

Anmäl
2016-06-18 17:45 #9 av: mariatingsund

ja det såg jag någon annanstans. 

Anmäl
2016-06-18 21:49 #10 av: NiklasTyreso

Jag har inte än använt vänderot, men talar av efarenhet från många andra växter jag skördar och gör dekokt på.

Du kan nog göra te på blad och blommor, men de är nog inte lika starka som roten. 

Plockar du växtens gröna blad och blommor och torkar kan du lätt plocka större mängder och använda mer växtmaterial när du gör dekokt/infusion på dem (låt dra lääänge, i timmar).

Skördar du roten så är den nog starkare men det blir inte så mycket växtmaterial/doser och det är massor med jobb med att skrubba rötterna rena torka dem och riva dem med rivjärn. Torka blad och blommor är enkelt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.