Klotterplanket

Hela kroppen i obalans

2016-07-30 23:53 #0 av: Sundaychild

Valde klotterplanket spm grupp för detta inlägg, då jag inte riktigt vet vart det hör. Jag har en massa konstiga symptom, en läkare misstänkte fibromyalgi, en annan ME/CFS. Själv bryr jag egentligen mig inte så mycket om diagnos då jag antar att hela min kropp är i obalans. Jag har infektioner, värk och smärtor som kommer och går, lite feber som också kommer och går, hormonkast och PMS mm.

Enligt sjukvården är jag frisk, alla blodprover normala, lungröntgen ok, ultraljud ok. Enligt (privata) laboratorianalyser har jag aktivitet mot diverse virus, immunförvaret funkar inte som det ska. Någonting gör att hormonerna är i obalans, ska kolla binjurarna, det har jag faktiskt inte gjort ännu. Jag har kraftig dysbios med enormt höga halter av "dåliga" bakterier.

Har försökt ändra kosten, äter inget gluten, minskat på sockret (men borde utesluta helt). Tar tillskott på såväl mineraler som vitaminer. Tar en del örtpreparat för att försöka normalisera tarmfloran.

Det är en djungel av alternativa metoder och preparat. Någon här som har goda idéer eller solskenshistorier där någon lyckats få ordning på liknande tillstånd? Det är så svårt att veta vad man ska testa och vad man ska låta bli.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Anmäl
2016-07-31 00:07 #1 av: Agafia

Immunförsvaret sitter i magen så försök med probiotika , Candida Albicans är en
Svamp som ställer till mycket otäckt i kroppen . Sitter huvudsakligen i magen ,
lever på socker som vi stoppar i oss , för att bli av med svampen måste man " svälta ut " den . Alltså noll socker i ex antal veckor .

Anmäl
2016-07-31 01:23 #2 av: NiklasTyreso

Pröva dig fram vad som passar dig! Skaffa dig en livsstil som du mår bra av, både med kost, motion, avspänning.

Exempelvis:
-Goda bakterier finns i surkål som inte pasteuriserats. Ät lite sådant var dag för tarmfloran så får du i dig Lactobacillus planetarium.
-Ät fet fisk (lax/sill) 2-3 ggr per vecka för nyttiga omega-3 fetter.
-Drick nyttiga teer och dekokter ex grönt te, rött te, Johannesörtte eller dekokt av nässlor.
-En klyfta vitlök om dagen har massor med goda hälsoeffekter.
-Fysisk aktivitet varje dag så du får upp blodcirkulation och muskulär värme, påskyndar läkning i kroppen utan att man behöver riskera skador.
-Meditation eller yoga varje dag för återhämtning.
-Ät färgrika grönsaker varje dag för att få i dig antioxidanter och antiinflammatoriska ämnen.
-Antiinflammatorisk gurkmeja 1 tesked 4 ggr per dag.

Du har många symptom och det gör att du kan behöva hitta många olika hälsofaktorer som du gör, äter eller dricker varje vecka. Det kanske inte finns en enkel lösning.

Anmäl
2016-07-31 11:42 #3 av: Sundaychild

#2 Tack för råden, nä, alla enkla lösningar är nog redan testade. Jag tar probiotika varje dag, jag har dysbios (analyserat tarmbakterierna) och utan extra tillskott av goda bakterier är jag däckad med diarré. Jag tror att mina besvär kommer därifrån ursprungligen, och nu är hela kroppen ur balans. Har haft IBS i snart 30 år.

Det jag tror att jag skulle behöva mer av är just yoga eller medidation, går på högvarv mest hela tiden, stressar både på jobb och hemma. Gurkmejan ska jag också öka på, tar lite sporadiskt ibland bara.

#1 Candida är problemet för många, men enligt nämnda analys inte mitt. Nästan synd, för den går att svälta ut. Det är svårare med dysbios, men ska väl inte vara omöjligt det heller...

Homeopati har jag tagit hjälp av tidigare, borde kanske ge också det en chans igen?

Anmäl
2016-08-01 17:38 #4 av: Mooniq

vet inte om mitt tips är värt nåt men klottrar ner det ändå.

Jag har läst på om jodbrist och selenbrist. Checklistan var lång och sen i vintras tar jag tillskott av dessa två. Jag äter inte fisk/skaldjur, äter inte heller jodberikat salt. Ser många förbättringar. Man ska dock vara försiktig för om man tar för mycket jod kan man bli sjuk.

Läs gärna på om MSM organiskt svavel oxå (www.bravara.se) har en lång artikel

Kallpressat kokosfett hjälper tarmarna och de goda bakterierna, och decimerar de dåliga bakterierna och candidasvampen. Du kan aldrig utrota candida men få ner den till normalnivå, den behövs i matsmältningen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2016-08-01 18:44 #5 av: Sundaychild

MSM tar jag redan dagligen. Jod har jag hört också från annat håll att kunde göra en hel del. Jag har antagligen brist, har ett adenom i sköldkörteln och antikroppar (alltså autoimmun inflammation mot sköldkörteln), och jag tror att jod kunde vara bra även mot den. Men jag måste läsa på lite, det är tydligen ganska komplicerat.

Anmäl
2016-08-01 23:16 #6 av: allhealing

När lösningen vi söker inte står att finna i kroppen, sök bortom. Vad har du provat på som inte enbart tar hänsyn till det kroppen ger och tar?

Kent Asp

kentasp.com

förändring är alltid en möjlighet

Anmäl
2016-08-01 23:26 #7 av: Sundaychild

Inte mycket... frekvensterapi i olika former, men det är ju egentligen fysiologi det med...

Anmäl
2016-08-05 12:35 #8 av: NiklasTyreso

Ni skriver om probiotika men inte vilken typ av probiotika. Jag vill slå ett slag för Lactobacillus plantarum som finns i mjölksyrade grönsaker (opastöriserade) som surkål och kimshi.

L plantarum bryter ner svårsmälta fibrer och bildar antiinflammatorisk smörsyra så tarmaras irritation minskar.

L planetarium finns även i surdeg där den och andra bakterier bryter ner gluten. Fram till mitten av 1900-talet producerades större delen av allt bröd med långa jästider över natten som gjorde att mjölksyrabakterierna kunde bryta ner tarmirriterande gluten. När bagerierna gick över till snabba korta jäsningar på någon timme ökade gluten i bröden och glutenallergi och tarmproblemen ökade.
Idag får vi i oss mindre av l plantarum eftersom vi inte äter så mycket mjölksyrad och naturligt konserverad mat. Hade vi ätit surströmming och torkat kött stora delar av året som förr hade vi fått i oss massor med L plantarum men konserveringsmetoderna vi använt i tusentals år har vi moderna människor slutat med.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/18680953/
https://microbewiki.kenyon.edu/index.php/Lactobacillus_plantaruhttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24387083/
http://link.springer.com/article/10.1007/s00253-009-2012-x

Anmäl
2016-08-09 21:52 #9 av: Sundaychild

Tack #8, intressant information!

Anmäl
2016-08-19 07:00 #10 av: Mandra

Har du provat collostrum (råmjölk)? Betydligt effektivare än probiotika.

Anmäl
2016-08-23 12:38 #11 av: The_pearl

Jag tipsar dig om att hitta en zonterapeut, eller reflexolog som det också heter.
Min reflexolog har hjälpt mig i massor med min onda kropp! Hittar vad som är grunden till det onda eller vad som är grunden till obalansen. Hon kan också hitta vad man har brist på i kroppen.
Bor du i Skåne kan du få numret till henne av mig! :)

Anmäl
2016-08-23 17:09 #12 av: Sundaychild

#11 Bor dessvärre inte i Skåne, men tack för tipset, ska se om jag hittar nån bra.

Anmäl
2016-10-05 22:27 #13 av: Frökenspångberg

Åh! Håller på med en Candida detox nu. Det verkar kunna ställa till med en massa olika symptom och knasa till hela kroppen. Googla lite om det. Finns en grupp på Facebook som heter Candida Sweden nåt sånt där finns det tips å råd och det finns många andra grupper. Rekommenderar denna bok.

Hoppas du blir bättre snart!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.