Annons:
Etikettövrigt
Läst 1649 ggr
pernillaa
2016-08-22 21:00

Ledproblem

Halloj. Är en kvinna på 30 år som snabbt fått mer och mer ont i fingerlederna och blivit stel. Min mamma har samma sak. Heberdens knutor. Vet inte om det hör till det vanliga men den första knutan fick jag redan i mellanstadiet. På ena lillfingret. Jag ska ringa vårdcentralen och be att få en undersökning och diagnos men kollar redan nu vad man själv kan göra för att ta hand om lederna och om det kan finnas kosttillskott eller liknande som kan hjälpa. Någon som har koll? Är ju bara 30 och det har gått snabbt utför sista åren.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
pernillaa
2016-08-22 21:01
#1

Edit: insåg att jag ju faktiskt är 31. Haha!

Ha en bra dag! // Pernilla

NiklasTyreso
2016-08-25 16:44
#2

Bra att du letar bot och inte givit upp, trots att du har en åkomma som vetenskapen inte vet vad den beror på eller hur den ska behandlas, annat än att ge smärtstillande och inflammationsdämpande medicin.

Jag tror att okunskapen om Heberdens knutor är ännu större bland alternativmedicinare än bland skolmedicinska läkare.

Jag delar med mig om några tankar som kanske kan ge dig ideer om olika saker du skulle kunna pröva. Mina ideer är mer allmänna rörande ledproblem snarare än att fokusera specifikt på Heberdens (som jag inte har erfarenhet av).

Vid ledproblem rekommenderas ofta kosttillskotten Glukosamin och Chondroitin. Mest vetenskapliga studier finns på Glukosamin-sulfat, men som hälsokostprodukter säljs oftast glukosamin-hydroklorid.  Sulfat innehåller svavel och svavel ökar upptaget av glukosamin, så sulfatsaltet av glukosamin är att föredra.

De senaste åren har många med ledbesvär ätit MSM, metylsulfonylmethane, och rapporterat positiva effekter. https://en.wikipedia.org/wiki/Methylsulfonylmethane

Personligen äter jag heldre vitlök varje dag för att få i mig svavel (min omgivning kanske har tankar på min andedräkt, men de säger inget). Vitlök innehåller svavel men har en uppsjö av andra nyttiga effekter på kroppen, så därför föredrar jag detta.

Plöj igenom olika naturmedicinska böcker i jakt på växter som traditionellt använts mot reumatism och ledbesvär.

Exempelvis var förr växter som innehåller antiinflammatoriska salisylater de första behandlingarna vid reumatiska besvär. Idag säljs samma ämne i högre dos under namnet Aspirin eller Bamyl i form av acetylsalicylsyra. Växterna innehåller salicylsyra bundet till sockermolekyler istället för till ättiksyramolekylen (=acetyl). Älggräs och asp (och bark av silverpil) är sådan växter som innehåller salicylater.

Förr användes torkade blad av libbsticka (en matsked om dagen) mot reumatism. Libsticka innehåller massor av en hälsosam polyfenol som heter quercetin som har gynsam effekt på många delar i kroppen, bl a på brosket i lederna. Idag är svårt att köpa större mängd libbsticka men i vanliga affärer kan man köpa kapris (10 kr/burk på Willys) som man innehåller lika mycket quercetin. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24146468 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23994749

Vid gikt ansamlas urinsyra i lederna vilket traditionellt behandlats med urindrivande växter som ex gullris (kanadensiskt gullris som är vanligare idag lär också fungera).

När jag läser om Heberdens knutor står att det växer ut knölar av mineralet kalk vid lederna längst ut på fingrarna. Du kanske ska läsa på om hur kalk och andra mineraler tas upp från maten vi äter. Har ni i din släkt (folk med era gener) en annorlunda omsättning av mineraler? Får ni lätt benbrott och brutna lårbenshalsar (brist på kalk och d-vitamin?) eller har ni brister på andra mineraler (kan ex ge benägenhet till muskelkramper eller ansamling av vätska i kroppen, njurproblem etc). Jag har inget bra råd att ge kring mineraler, annat än att du kanske ska bli expert på kalk och andra mineralers upptag och utsöndring för att förstå varför för mycket kalk lagras som knölar i dina leder. Alternativmedicinska mineralanalyser är jag dock tveksam till.

The_pearl
2016-09-11 23:33
#3

Rekomenderar starkt MSM som #2 skrev om!

Upp till toppen
Annons: