Annons:
Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Magi-cat
12/15/16, 9:05 AM

Mycket kolhydrater ger längre liv...?

En diet med mycket kolhydrater och lite protein ger långt liv, i alla fall om man är försöksmus, enligt artikeln. 

"Genom att sätta 25 möss på olika dieter med varierande innehåll av kolhydrater, fett, protein och energi kunde forskarna från Sydneys Charles Perkins Centre ta en närmare titt på mössens lever där hormonet främst produceras."

Artikeln i Ill.vet, länk nedan, är luddig. Det står t.ex. att det var 25 möss i försöket, vilket hade varit "lite" lite, men det var 25 olika dieter där man tittar på delvis motstridiga resultat om hormonet FGF21 via Geometric Framework. FGF21 stiger under vissa förhållanden, som fasta, lågt proteinintag, högt kolhydratintag, ketogena dieter etc. 

Mest steg proteinet vid kombination av lågt protein med högt kolhydratintag. Högt FGF21 ger effekter som minskad aptit och längre livslängd.

http://illvet.se/manniskan/kroppen/massor-av-kolhydrater-gor-att-du-lever-langre


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
12/15/16, 9:56 AM
#1

Stämmer säkert för möss och andra gnagare ja, eftersom evolutionen format dem för att bäst hantera en kost bestående av mycket stor del kolhydrater och fibrer och väsentligt mindre animalier. Studiens resultat kan dock knappast appliceras rakt på människan som ju verkligen inte är nån gnagare, men säkert finns det saker i studien man kan man ha nytta av även i kostforskning på människor. Vi människor tål och mår bra av många olika kostsammansättningar, också på grund av hur evolutionen format oss. 

Vill man äta en kolhydratrik kost - fine. Samma sak om man vill äta en blandkost, eller en LCHF/Paleokost som är nästan raka motsatsen. Vi klarar det. Vad vi inte klarar av är näringsämnen vi inte är skapta för, och det är mycket tveksamt om vi är det för spannmål som vi har odlat i bara ca 10000 år. Man har visat att många problem, allt från tandproblem och hjärt- och kärlsjukdomar blev väsentligt vanligare efter spannmålens intåg i vår kost. De flesta människorna som äter en kolhydratrik kost får i sig en mycket stor del av sina kolhydrater från just spannmål, och jag tror inte det är en bra sak. Den samlade forskningen på människor (snarare än möss) anser jag talar mycket varmare för en lågkolhydratskost än en kolhydratrik kost, speciellt om man inte specificerar vad för kolhydrater man avser.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
12/15/16, 10:56 AM
#2

#1 Det ligger mycket i det. Och människor har anpassat sig för olika levnadssätt, beroende på många faktorer.

(Jag tyckte mest artikeln i Ill.vet var grovt tillyxad och slarvig, för att inte säga felaktig.)

Men bortsett från det kan det ibland kännas svårt - för oss som är i den lyxiga situationen att vi kan välja - att veta vad som är "rätt" bland alla dessa dietalternativ som finns.🤦‍♂️

Vilka kolhydrater man avser, ja det måste nog vara ganska viktigt om de kommer från frukt eller skumtomtar.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
12/15/16, 12:09 PM
#3

#2 - Ja, exakt. 🙂 Och vad som är rätt för en själv behöver inte vara rätt för en annan. Dessutom ska man trivas med kosten också, då maten är en sån stor och viktig del av våra liv både näringsmässigt och socialt.

Det som gör det svårt för oss att äta hälsosamt idag är att vi är så fjärmade från kosten vi formats för att äta. Nästan allting är processat, och vi kan precis när som helst gå och köpa oss näringsfattig och kaloririk mat eller diverse onyttigheter om vi bara har råd. Det är betydligt svårare att hitta nånting som faktiskt är hälsosamt, mättande och näringsrikt…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: