Annons:
Etikettövrigt
Läst 2098 ggr
Ary
2017-02-13 11:18

Nutrition, vad som är nyttigt att äta.

Har på senaste diskuterat kost mycket med killen jag dejtar och försökt bena ut vad som är nyttigt/hur en hållbar kost skulle se ut för oss, dvs utan att man ger upp. En ketogen diet konstaterade vi att det inte skulle hålla i längden eftersom man måste utesluta så mycket, inget glas rödvin i helgen, ej heller ostbågar eller torkad frukt eller nötter som lördagsgodis…

Jag köper konceptet med mycket grönsaker i mycket färger för mineraler (exempel här:https://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc ) , vitaminer och antioxidanters etc. skull, att inte överdriva med protein, mer fet fisk, bra fetter smör, olivolja, avocado, kokosfett, kokosmjölk/grädde. Vissa frukter, nötter, bönor och frön i vettig mängd. Även lite majs och ärtor emellanåt så onyttigt kan det ju ändå inte vara med majs fast det är spannmål och baljväxter i rimlig mängd?

Mindre mejeri, bröd och processad mat, smakförstärkare etc.

Kommentarer, åsikter? Vad har jag glömt?

Annons:
NiklasTyreso
2017-02-16 21:15
#1

Du verkar influerad av högfettskost/paleo och liknande. Människor är olika så det finns nog individer som mår gott av den sortens kost, trots att forskningen visat att den för de flesta människor, den genomsnittliga personen ökar risken föråderförfettning och hjärtkärlsjukdom.

Är du intresserad av vad som är nyttigt för de flesta människor är livsmedelsverkets rekommendationer bra. Personligen anser jag att man ska äta varierat med olika sorters livsmedel som innehåller nyttiga fetter (fleromättade och enkelomättade), nyttiga långsamma kolhydrater, protein och vitaminer och mineraler (gärna från färgrika vegetabilier).

Majs är eg ganska nyttigt, men det fick dåligt rykte då slavägarna på 1800-talet upptäkte att när man matar slavar med enbart majsgröt, morgon, lunch och middag, året runt så blev slavarna sjuka! Anledningen är att proteinet i majs sakanar ett par aminosyror, men för oss som äter varierat kan majs vara ok. Jag bakar glutenfritt surdegsbröd på majsgröt där sockret jäser bort men de nyttiga gula antioxidanterna zeaxantin blir kvar i brödet.

Bönor, linser och ärtor innehåller nyttiga proteiner och nyttiga långsamma kolhydrater som man får en mättande lång, jämn och låg blodsockerkurva av. Det är bara fett-fundamentalister som anser att bönor och baljväxter är dåliga för de innehåller inte så mycket fett. Jag kokar gulaärtor med curry och chilli i vattnet. När de är färdiga häller jag bort vattnet och häller olivolja och lite havssalt över.Så gott!

Forskning på försöksdjur har visat att lågkalorikost alternativt intermittent fasta har förmåga att förlänga livslängden, om man ser till att inte svälta utan äter allsidigt. Man ska nog alltså hålla både blodsockret och blodfetterna på en låg nivå men jämn nivå, samtidigt som man äter allsidigt med många olika nyttiga födoämnen. Snabba kolhydrater från vitt socker och vitt mjöl är nog de snabbaste och därför sämsta kolhydraterna.  

I dagens värld är hela jorden förorenad och därför är extra viktigt att äta varierat så man inte får i sig för höga halter av någon enstaka förorening.

Protein är extra svårt! Östersjöfisk och insjöfisk innehåller så mycket tungmetaller och dioxiner att den har exportförbod och ska endast ätas max en gång om året.

På vissa ställen i världen, bl annat delar av Sverige finns naturligt kadmium i marken vilket tas upp av boskapen och ärtorna som produceras där.

Fisk från stora hav är renare men deras inälvor ska rensas bort eftersom de innehåller microplaster (det är väll bara små sardeller som äts med inälvorna/microplasten kvar?).

Bönor är bra, men undantaget är sojabönan som innehåller extremt höga mängder av fytoöstrogener som kan störa sköldkörtelns hormoniella funktion.

Som sagt, variation är viktigt både för att få i sig många nyttiga ämnen och för att inte få i sig för mycket av föroreningar.

Ary
2017-02-21 12:09
#2

Tack Niklas för din input. Det är just de snabba kolhydraterna, dvs vitt socker och vitt mjöl som rök först. Sojabönor har inte varit aktuella på läänge just av den anledningen. Gluten som sådant har jag inte tagit bort helt med flit sedan jag konstaterat att en del som kört lchf länge och strikt slutat som glutenintoleranta medan mitt mål är att bli av med mina allergier.

Jag rökte i många år och fick problem med astma och allergier, huvudsakligen fisk, skaldjur och pollen. Jojobantning och tröstätning har också gett mig en konstant övervikt. Det finns åderförfettning i släkten, snart ingen av min mors syskon som inte fått bypass och cancer, iofs börjar alla bli till åren. Autoimmuna sjukdomar också på mammas sida.

Ja jag vill äta mig frisk helt enkelt. Men lätt är det inte med så många bud om vad som är nyttigt.

Mooniq
2017-05-11 07:53
#3

#2, jag kör en mix av lchf & paleo. jag går upp i vikt av mejerier så för mig blir det enkelt med asiatisk matlagning. Jag är sockerberoende och att klippa mina kolhydrater under 70 gram/dag är ett måste för att jag ska vara lugn i sinnet och  att få sockermonstret att sova gott. finns en sida som heter under vårt tak som har mängder av trevliga recept. Potatis lägger sig som cement i magen så den utgår av naturliga orsaker. jag slipper min IBS och det är jag väldigt tacksam för.

Vill inflika till #1 att hjärt/kärl sjukdomar och åderfettning kommer av kolhydraterna enligt nyare forskning. och att tex kokosfett rensar och mjukar upp i hela kroppen. Michael More sa i nåt program att socker kristalliserar kroppen - och ja det stämmer nog. Socker/mycket kolhydrater eldar på inflammationer i kroppen så kronisk värk blir lättare om man drar ner på socker/kolhydrater. I början när jag började med lchf - för mer än 9 år sen - så hette det att man skulle vara död efter 2 år. Vetenskapen har vänt även i den frågan

Var och en hittar sin vardag och sin kost, man får prova sig fram och det man klarar av och mår bra av det kör man på. Jag har vänner som äter olika dieter, Atkins, Dukan, Rawfood, Paleo och jag mixar lchf/paleo och mår bra.

Under de sista 10 åren har jag haft 1 sjukdag - matförgiftad av en plocksallad på Coop.  Under mina sista 15 år, 3 ryggskott, 1 stukad fot, 1 matförgiftning och en magsjuka för många år sen. Jag kommer inte ens ihåg när jag var förkyld sist gång.

jag tycker man ska vara kritisk till livsmedel, låta bli E-ämnen så långt det går och låta bli livsmedel med långa innehållsförteckningar - alltid bättre att laga mat själv och att baka själv. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

DorisDay
2017-05-12 10:31
#4

.

Det viktigaste är att äta sig mätt.

.

Annielle
2017-05-13 20:09
#5

#4

För vissa kanske, men om man vill hålla sig frisk krävs det ju lite mer….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[Roe Deer]
2017-06-21 19:05
#6

Jag mår bäst av lagom med kolhydrater, lagom med protein och mindre fett. 

Alla är olika. Men jag brukar äta 3-4 mål om dagen och lyssnar på hungerkänslorna. Jag tror på att äta så ren mat som möjligt, mycket grönt! Jag är asiatiskt inspirerad. 

Tränar du kan du med fördel äta lite mer protein men inte överdriva. Jag har hört att antingen äter man mycket kolhydrater och mindre fett, eller mer fett och mindre kolhydrater (i en och samma måltid) för bäst matsmältning. Mellis behövs endast om du är hungrig. Huvudmålen är viktigast. Jag äter endast frukt som första mål och aldrig efter kokt mat (eftersom de bryts ner mycket fortare än tillagad mat och då skapas kaos och svullnad i mage). 

Min kost består av glutenfri veganföda:
Banan, aprikos, clementin,
pumpafrön, paranötter, sötmandlar, rapsolja,
Quinoa, ris, sötpotatis,
Broccoli, blomkål, tomat, svamp, gröna ärter, haricot vertz, ingefära,
Spenat, romansallat, grönkål,  
Sojadryck, tofú, sojafärs, bönor, 
Örttéer, citronvatten. 
Svartpeppar, örtsalt, kryddnejlika, kanel.

DU kan använda din hand som mätning 1 hand för kvinnor, 2 händer för män:
* Din knutna näve utgör mängden grönsaker
*Din kupade hand utgör mängden kolhydrater
*Din handflata (minus fingrar) utgör proteiner
*Din tumme utgör mängden fett.

Per måltid x 4 ggr per dag.

Annons:
graleh
2017-08-11 17:03
#7

Det där med kost och vad som är nyttigt resp inte nyttigt är så otroligt individuellt. Visst finns det ett par gemensamma nämnare som jag själv inte tror någon alls ska äta som vitt socker, för mkt snabba kolhydrater, gluten/vete. 

Men sedan är varje person unik. Man får helt enkelt prova sig fram. Vad som funkar för en själv kan också vara bra att kolla upp via ett komplett blodprov där man får en lista på typ 400 födoämnen och hur man reagerar på dem. 

Vissa behöver vara vegetarianer, andra behöver äta kött. Vissa behöver proteiner, andra kan inte bryta ner protein och behöver inte så mycket. 

Så det är ganska svårt att vara generaliserande då vi har olika metabolismer och kroppar.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: