Annons:
Etikettövrigt
Läst 1424 ggr
SaraFj
3/3/17, 9:50 AM

Invisalign

Hej allihopa! Jag är 25 år och har precis skaffat mig en tandställning som heter Invisalign som är då genomskinlig. Jag ville komma med lite tips om någon är intresserad av att skaffa sig det eller om du överhuvudtaget kommer orka med det. Jag hade inte världens snedaste tänder men jag ville ha helt raka gaddar så jag bestämde mig för att kontakta en tandläkare. Jag fick 30% på hela ingreppet och jag behövde endast 16 skenor vilket är ca 6 mån. Det tar lite tid innan man får tandställningen för man måste göra avgjutningar av övre och undre käke. I de flesta fallen så måste man slipa mellan tänderna och om du då har väldigt smala tänder så tycker jag inte att du är rätt kandidat för det här ingreppet. Inte heller om du är en hungrig typ. Jag har haft mina skenor på i 3 dygn nu och det gör väldigt ont så jag försöker inte äta ofta. Det spänner som in i när man tar av den och på den. Man får även såkallat attachments på tänderna som är små genomskinliga plastbitar som hjälper tänderna att flyttas i rätt riktining. Man måste rengöra skenorna nogrannt och rensa och borsta sina egna nogrannt så man inte får dålig andedräkt. På mig har dom även slipat mellan tänderna så man känner sig inte precis som en skönhetsdrottning… Ingreppet kostar en del och jag får betala ca 25000 men det är då med 30% rabatt……

Annons:
NiklasTyreso
3/4/17, 5:44 PM
#1

För de som verkligen har handikappande dåligt placerade tänder i munnen är ingrepp verkligen bra, både för att kunna äta och tugga bra och för att ha ett utseende som socialt inte gör att andra behandlar en annorlunda.

Det finns risker med alla typer av ingrepp på kroppen så man ska vara försiktig med ingrepp om de inte verkligen behövs.

Att justera sin kropp medicinskt för att försöka leva upp till media-ideal tror jag bara är skadligt. Att se lite annorlunda ut är sådant som ger var och en den individuella särprägeln, en del av den egna charmen.

Upp till toppen
Annons: