Annons:
Etiketthuskurer
Läst 1726 ggr
SoeN
2017-08-29 08:38

Joniserat vatten

Hejsan! Jag vet inte om frågan hör hemma under alternativmedicin, men jag frågar ändå. Känner någon till joniserat vatten? Har läst lite men blir ej klokare. Det verkar ju vara bra, men varför dricker inte alla det då? Dum fråga kanske, men kan det vara skadligt?

Annons:
Tyst
2017-08-29 09:55
#1

Hej,

Lite om joniserat vatten https://skeptoid.com/episodes/4139

SoeN
2017-08-29 11:02
#2

Oj, det var mycket att läsa, gjorde det lite grann (föredrar svenska, haha), men av vad jag förstod så skulle det mest vara humbug, men är det inte så med allt? Joniserat vatten, med en maskin, är väl inte detsamma som att säga att man helar någon? Jag säger inte att det stod så, men kontentan verkar vara klassad åt det hållet? Stämmer det då inte att vattnet blir bättre? Jag trodde mest att det var en "enkel" reningsprocess, som att en del kokar vatten pga bakterier (om än en mer avancerad process).

Tyst
2017-08-29 13:31
#3

#2 Nja. Kortfattat så påstås en hel del saker om joniserat vatten som är helt fel . Bland annat att: 
-Vattnet tar sig en hexagonform (vilket är helt omöjligt för vattenmolekyler att göra)
-Vattnet "elektrifieras" (renat vatten kan inte elektrifieras)
-Vattnets ph är skadligt (det är det inte)
-Joniserat vatten är mer basiskt och gör så surheten i kroppen balanseras upp (ph nivåerna på det man äter kan inte ändra kroppens ph nivå, äter du något basiskt tillverkar kroppen mer syra för att bryta ner maten men mer händer inte, det finns inte heller vetenskapligt belägg för att en kropp som är sur blir "sjuk" på något sätt)
-Joniserat vatten rensar bort "tarmplack" (Tarmplack finns inte)

I princip är joniserat vatten vanligt vatten som ligger på kanske 8 eller 9 i ph istället för 7, och du kan uppnå samma effekt genom att späda helt vanligt vatten väldigt mycket med typ klor för rengöring.

Alltså -  Det är inte farligt, men funkar inte och är helt onödigt att lägga energi och pengar på.

SoeN
2017-08-29 16:04
#4

Tack för utförligt svar! Och det gav mig mer svar på mina frågor. Hittade någon tråd i ämnet på annan sajt, och det verkar vara för bra för att vara sant. Tack igen!

Tyst
2017-08-30 13:07
#5

#4 är det för bra för att vara sant, är det oftast det 🙂

NiklasTyreso
2017-08-31 13:17
#6

#3 vill bara kommentera med att säga att det är farligt att dricka klorin-rengöring som nämndes.

Annons:
Tyst
2017-08-31 16:16
#7

#6 Inte riktigt, klor används för att rena vårt dricksvatten och det är inte skadligt i den mängden (och det var väldigt väldigt utspädd klor som syftades på i studien, man jämförde med att lägga en droppe i en 100l tank.)

NiklasTyreso
2017-08-31 21:03
#8

De mängder klor som används i dricksvatten mäts på ppm-skalan, Points Per Million. Det är extremt låga mängder klor. Tar du en kapsyl clorin i en liter vatten då skadar du din kropp.

Honestyisdead
2017-11-05 20:45
#9

#8 Ingen har skrivit att man ska göra så.

Upp till toppen
Annons: