Annons:
Etikettermeditationartikel
Läst 11106 ggr
Tride
2011-01-14 12:57

Meditation, kap. 2

Något om mina erfarenheter hos tibetanska nunnor i exil i Indien

Tibetansk meditation – visualiseringar o mantras

Att förenas med den gudomliga energin

tpur nunna+by-man i arbete_1.jpg

Ung tibetansk nunna i arbete utanför sitt kloster i Indien

Den tibetanska meditationen kan tyckas vara precis motsatsen till Vipassana.

Medan Vipassana utövas i tystnad, kan den tibetanska meditationen föra ordentligt oväsen och höras vida omkring. Medan Vipassana avser att tömma sinnet på intryck, strävar den tibetanska meditationen att bygga upp bilder på olika gestalter. I båda fallen handlar det om en strävan efter djupare insikter och att inspirera till medkänsla med allt levande.

Jag har suttit på kuddar i tempelrum tillsammans med andra meditatörer och mediterat på tibetanska texter, enligt ledning och anvisning av en kraftfull lama. Vi var kören och han dirigenten. Ofta förekommer också instrument i sammanhanget – cymbaler, klockor, blåsinstrument och trummor. Det hörs ordentligt.

Dessa meditationer inleds med en försäkran om att detta görs för ”alla levande varelser”, alltså inte bara för vår egen skull. Man sitter med avlånga, lösa bokblad i knät eller på ett litet bord, och reciterar högt tillsammans med församlingen. Texten innehåller en beskrivning av en gudomlig gestalt och prisar hans/hennes utomordentliga egenskaper. Populära är Chenrezig, ”medkänslans herre” eller Tara, ”alla buddhors moder”.

Bit för bit får man lära sig att bygga upp dessa gestalter i sitt inre. Hur de sitter eller står, hur de håller händer och armar, färg på deras ansikten och hur de är klädda, vilka prydnader de bär. Ofta har gudomligheten fler än två armar. Tex kan Chenrezig vara begåvad med fyra sådana, och, i vissa medtiationer, tusen stycken. Han kan också ha elva ansikten. Varje ansikte har en speciell färg. Tara kan uppträda i två olika skepnader: Gröna Tara och Vita Tara. Den gröna Tara representerar den moderliga omsorgen om människorna, och anses kunna sträcka ut sig för att hjälpa alla behövande. Den Vita Tara är den djupa kontemplationens gestalt. Alla har de sitt eget mantra. Om mani peme hung är Chenrezigs mantra, Om Ah Hung den vita Taras Mantra, Om Tare, Too Tare, Tuttere Ture Swaha är ett av den gröna Taras mantran. Förutom recitation av den visualiserande texten, skall dessa mantran uttalas ett visst antal gånger. För att räkna hur många gånger mantrat uttalas, används ett radband med 108 kulor. Cherenzigz elva huvuden representerar olika slag av insikter. Tio av dessa är milda, ett är vredgat. Alltså: vreden måste ha sin plats, också i medkännandets allra högra aspekt. Gröna Taras ansikte beskrivs som både vredgat och leende. Jag kan tänka mig att det handlar om det som vi känner igen som ”helig vrede”.

Jag har bott i Indien bland tibetaner i exilen. Det är lättillgängliga, glada och arbetsamma.

Flera månader tillbragte jag i ett buddhistiskt nunnekloster på en sluttning i Himalaya. Nunnorna var glada och energiska. När de inte satt i templet för att meditera på sitt hörbara sätt, sprang de i backarna och utförde diverse göromål, som att hämta vatten, gräva i jorden, plantera, laga mat, besöka byn för att skaffa förnödenheter till hushållet etc. Ofta satt de också på klostrets veranda där de väsnades, mumlade och mediterade för någon lekmans välgång, gärna i munnen på varandra.

Den tibetanska buddhismen är oerhört hierarkisk. I toppen sitter högsta laman. I relation till dessa nunnor heter han Karmapa, huvudet i Röda Mössans sekt. Den mest kända, Dalai Lama, tillhör Gula Mössans sekt. Det lilla klostret jag besökte styrdes av en manlig lama, som då och då besökte klostret. Han befann sig lägre i hierarkin, och var alltså underordnad Karmapa, men stod högt över nunnorna.

Ganska snart fick jag klart för mig nunnornas underordnade position. Jag fick också klart för mig, att det tibetanska ordet lama i direkt översättning betyder stor (la) moder (ma). Dessa lamor, ”stora mödrar”, var alltid män. Nunnorna kallades Ani (syster) la. Alltså stora systrar.

Jag fick också klart för mig, att vid religiösa högtider var det nunnorna som betjänade munkarna, medan de "stora manliga mödrarna" satt på högsta platsen, predikade och ledde cermonierna. Min entusiasm för den tibetanska kulturen svalnade avsevärt.

Nunneklostret låg ca 1000 m öh., ganska nära Dharamsala, där Dalai Lama bor, och jag träffade också Dalai Lama vid ett antal tillfällen. Han tog emot i ett stort palats med svindlande utsikt över det vackra bergslandskapet. I staden Dharamsala sitter hans tibetanska landsmän  och säljer koftor på mörka gator.

Min personliga uppfattning är, att den tibetanska kultur som vi ser i dag, och som också existerar i stor utsträckning i västvärlden på kloster (gompas) och center som utvecklats i exilen, till hundra procent tack vare västerländskt kapital, är en urartning av en större kultur, där kvinnor haft ett starkt inflytande. Den bild som visas upp, mycket på grund av Dalai Lamas popularitet i väst, anser jag vara ett falsarium.

Meditationen har ändå, i sig, ett egenvärde, inte minst genom att den lär ut visualisering. Att kunna visualisera är, menar jag, en viktig faktor i förmågan att utveckla meditation. Men den kan också missbrukas och skapa andliga maktstrukturer, där människan bromsas upp i sin utveckling.

Jag har i dag ingen kontakt med tibetaner, vare sig i Indien eller i väst. Jag vet, att deras existens i såväl öst som väst till stor utsträckning grundar sig på västerlänningars gåvor. Av mig får de ingenting längre. Jag vet också, att många av deras tidigare anhängare blivit besvikna och dragit undan sitt stöd och dessutom uttalar stark kritik mot vad de sett och erfarit.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Annons:
Elpida
2011-01-14 14:02
#1

Har nu läst båda artiklarna - attans vad du är duktig på att skriva Tride.  Mycket intressant läsning - särskilt som du själv upplevt detta.  Hade ingen aning om att det var så patriarkaliskt (heter det så?) Jag vill läsa mer, mer, mer…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tride
2011-01-14 14:08
#2

Nej, de visar inte sitt rätta ansikte, apropå patriarkalisk.Skrikandes Kanske kan vi hoppas på en förändring i attityderna genom de västerländska entusiaster som blivit besvikna och också uttrycker det i intressanta debatter. Mest i USA, där folk kan vara mycket frispråkiga och reagerar på att det förväntas av dem att de skall ligga på kna främför altaret.CoolMen det tar nog sin tid.Tungan ute

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Tuva-Lena
2011-01-14 23:50
#3

Nästan som att läsa en reseskildring Tride, spännande och lärorikt. Jag hade inte heller en aning om att det var såå strikt manligt. Obestämd

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tride
2011-01-15 00:52
#4

Det är inte bara strikt manligt. lamorna styr gärna sina "elevers" privatliv, som vilka de skall gifta sig med mm. Jag har själv sett det här i Sverige, då en lama bestämde att en av hans tibetanska assistenter skulle gifta sig med en speciell kvinna, trots att han älskade en annan, som oxå besvarade hans känslor. Sån sk*t! Sedan bestämde han att en ung kvinna, som var lite klen på grund av allergi och kände sig vilsen i livet just då,skulle ta hand om en problemhund! Hon gjorde så, och hennes liv blev låst för flera år framåt. Nu kan man ju fråga sig varför folk inte har bättre förstånd och inte kan sätta ned foten framför dessa lamor. Men dessa entusiaster vill förstås vara "goda buddhister" liksom andra vill vara "goda kristna." Grund för maktmissbruk och manipilation!Skrikandes

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: