Magnetterapi
Finns där någon som känner till, eller har erfarenheter av detta?
http://marketnews.se/xl/magneticshop/
http://magneticshop.se/category.html/magnetarmband
Ser nu att det fanns tidigare trådar om detta.
Bl.a. denna http://alternativbehandlingar.ifokus.se/articles/4d7168eeb9cb46222d075bd5-kort-om-magnetterapi
Då det finns en hel del info på magneticshop som verkar intressant så låter jag den här vara kvar.
Jag känner en person som har värk då och då. Ska rekommendera henne att testa detta. Vore ju intressant att höra hennes erfarenheter.
Dessa armband känns trovärdiga med den info som finns på sajten.

Jag tillhör ändå dem som inte sätter någon större tilltro till dem, av den enkla anledningen att ETT armband kan inte bota ALLA åkommor. Med det menar jag att åkommorna varierar lika mycket som det finns antal individer, men man utformar ETT armband som skall passa ALLA.
Magnetterapi däremot tror jag kan bota olika tillstånd där det råder en obalans, men för att ta reda på var obalansen finns och hur mycket varje individ behöver för att återställa balansen, krävs det mer än bara ett armband. Så ser jag på det. 🙂
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det verkar finnas gott om olika armband på denna sajt.

Ja Tuva -Lena det håller jag fullständigt med om !

Håller med Tuva-Lena om att en eller max 2 små magneter i ett armband inte kan göra någon större skillnad.
Däremot funderar jag lite på de där magnet madrasserna…de har ju dels fler magneter och de är jämt fördelade över madrassen…
Någon som prövat det?
Förstår inte det här riktigt.
Någonstans känns det som ni inte klickat på länken.
Kan det vara så?
Vem har talat om: "om att en eller max 2 små magneter i ett armband inte kan göra någon större skillnad. "
Hmmm…inte jag i alla fall!
Nää, det måste nog vara så att ni inte klickat på länken. Annars hade ni knappast skrivit som ni gör. Rätta mig om jag har fel.
Saxat från länken:
Magnetarmband Naimakka är gjort i titanium och är ett av våra kraftfullaste armband, armbandet är svart och titanium färgat med rutiga detaljer kombinerade i en mycket unik design 1,4 cm bred.
Armbandet är väldigt effektivt då det har mellan 22-30 neodym-magneter 3000 Gauss/magnet beroende på längd. Den har även far infra ray och negativa joner, germanium i en unik kombination.
Innehåller Valetudo 4in1 tech
Valentudo 4in1 technology
Vår nya serie med armband och halsband för hälsa och välbefinnande finns i antingen rostfritt stål eller titan. Smyckena har en eller flera av dessa funktioner:
* Magneter
* Negativa joner
* FIR (Far infrared rays)
* Germanium
Valentudo 4in1 technology magneter är för dig som redan provat magnetterapi och vill öka på effekten.
Magnetteknologi - Magneticshop förbättrar den här teknologin med en överlägsen magnettäckning. Varje magnet har en styrka på 2000-3000 Gauss.
Negativa joner – en teknologi som återskapar en hög koncentration av negativa joner, som finns naturligt i skogsområden och runt vattenfall, till exempel. Länkarna innehåller material som alstrar över 1 000 negativa joner per kubikcentimeter.
Långvågig IR-teknik FIR (Far infrared rays)– absorberar energi från olika källor och reflekterar tillbaka den till kroppen. Den här teknologin är selektiv på så sätt att den absorberar energi av olika våglängder, men den utsöndrar endast långvågig energi.
Germanium - Ett ämne som anses ha andra goda kompletterande egenskaper. Många magnetterapiprodukter innehåller just germanium.
Magnetterapi
Med benämningen magnetterapi, avser vi behandling med magnetprodukter. Dvs. att MagneticShop inte arbetar med någon typ av fysisk magnetbehandling, utan det vi erbjuder är ett komplett sortiment av produkter inom magnetbehandling.
Magnetterapi är en komplementär behandling, det är inte produkter som på något sätt ska ersätta tradionell läkarvård.
Våra magnetterapi produkter har sk. permanenta, unipolära läkemagneter med en korrekt polarisering och uppmätta styrkor.
Magnetstyrka mäts i enheten Tesla (ofta µT) eller i Gauss (äldre enhet) vilket anger den magnetiska flödestätheten (Weber/m2). 1 Tesla = 104 Gauss. Gauss är den måttenhet vi använder. Jordens magnetfält varierar mellan 0.3-0.6 Gauss.
Som vi alla känner till har en magnet en nord- och en sydpol, som stöter ifrån eller attrahera olika magnetiska material. Magneter kan också skapa en attraktionskraft på järn.
I magneter spinner alla elektroner åt samma håll och dess effekt är att den får elektroner i andra material att också spinna. Rotationens olika riktningar skapar en attraktion.
För att förklara hur detta går till, kommer vi in på blodcirkulationen.
Blodcirkulationen
Vi vet att läkningsprocesser påskyndas av ökat blodflöde, då syre och näringsämnen snabbare förs ut till skadad muskulatur.
Vid en ökad blodcirkulation fungerar också syresättningen bättre.
Det ökade blodflödet gör att slaggprodukter (mjölksyra) transporteras bort i högre grad än normalt efter muskelarbete, vilket ger mindre negativa effekter såsom träningsvärk och stelhet.
Blod består av blodplasma och blodkroppar (främst röda blodkroppar) och de röda blodkropparna består i sin tur av vatten och hemoglobin.
De röda blodkropparna och hemoglobinet ansvarar för transport av syre och koldioxid.
Då dessa röda blodkroppar är negativt laddade, repelleras de (skjuts ifrån) av kärlväggarna som också är negativt laddade.
Den mikroskopiska bilden visar de röda blodkropparna före applicering av magneter. Notera blodkropparnas ihopklumpning, vilket är typiskt för tillstånd av trötthet, stress och andra hälsoproblem.
99 % av det syre som transporteras i blodet till cellerna är bundet till hemoglobin, som är ett järnhaltigt protein. Som vi vet - påverkar magnetism järn.
Vidare är järn känt för att öka syretransporten från lungor till muskler. Dvs. att en bra järnnivå ger ökad syretransport och därmed ökad prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft.
Det vi också kan gå in på är att blodet även består av natriumklorid, dvs. koksalt. Natriumklorid är en sk. elektrolyt som påverkar vätskebalansen mellan blodet och kroppens celler.
Vad är då en elektrolyt ? Jo, en substans som är elektriskt ledande (fritt rörliga joner).
(Studie: I Massachusetts, på koksaltlösning i samband med magnetpaddar, bevisade en markant ökning i flödet.)
Den andra mikroskopiska bilden av de röda blodkropparna är efter 20 minuters applicering av magneter.
Bilden visar tydligt hur magneterna återskapar energi till de röda blodkropparna och ger dem kraft att frigöra sig från varandra. Därigenom frigörs mer cellyta för syretransport.
Här kommer även påverkan på betaendorfiner in (kroppens eget ämne för smärtlindring), då det ökade blodflödet även leder till ett ökat flöde av endorfiner, då de kan transporteras genom blodomploppet på ett mer effektivt sätt.
_(Studie: 1998 / Vanderbilt University, Nashville, Tennesse – smärtlindring /4 neodymium magneter).
_
Cellens ämnesomsättning
Alla celler har en elektrisk laddning, innanför cellmembranet är den negativ (-) och utanför positiv (+).
För cellens ämnesomsättning behövs syre och näring, som ger energi och slaggprodukter. Allt det här sker med en kemisk process som är elektronrelaterad. (Elektron = elementpartikel med negativ laddning). Reaktionen sker med hjälp av enzymer.
I en magnet, spinner alla elektroner åt samma håll & dess effekt är att den får elektroner i andra material att också spinna. Dvs. att den kemiska processen, som är elektronrelaterad, påverkas här av magnetismen, eftersom den får elektronerna att spinna likadant och i samma riktning.´
(Studie: Mount Sinai Hospital i NY (1994), en ökning på hela 94% påvisades på ett andningsenzym.)

Hej!
Jag har väldigt positiva erfarenheter av magnetprodukter - så positiva att vi, gubben och jag, numer säljer dem själva.
Jag provade själv magnethalsband och armband för ca 15 år sedan - utan att jag fick någon effekt alls tyckte jag, så jag har själv varit ganska skeptisk till detta. Numer har jag lärt mig att det har med kvalitet, styrka på magneter, syd- eller nordpol mm att göra om det har effekt eller inte. :)
Förra året fick min ena katt någon form av astma. Hon blev sämre och sämre och framåt sommaren var hon riktigt risig. Min healing hjälpte inte mycket och min homeopat var inte anträffbar - så jag började bli lite desperat. Vi gick på marknad och där stod en försäljare av magnetprodukter. På ett info-blad stod om att det kunde hjälpa mot astma. Jag var fortfarande lite skeptisk, men efter att försäljaren lyckats öka min muskelstyrka i ena armen med hjälp av ett magnetarmband, blev jag mer positivt inställd. :)
Jag köpte en sk vattenpinne åt katten. Den magnetiserar man vattnet med. Sen dess dricker hon bara magnetiskt vatten. Hon blev mycket bättre (dock inte helt bra).
Vi själva började också dricka detta magnetiska vatten och på mig har detta haft stora konsekvenser. :) Jag förväntade mig att fötterna skulle bli lite varmare (de var alltid väldigt kalla) - därför att det sades att det skulle öka blodcirkulationen. Detta hände också, redan första dagen.
Men sen förväntade jag mig ingenting, eftersom jag inte visste vad magnetvattnet skulle kunna göra.
Men följande förbättringar har inträffat (har druckit magnetiskt vatten varje dag 8 månader):
Varmare fötter
Bättre "cirkulation på matsmältningen" (dvs är inte hård i magen längre).
Sänkt blodtryck (så pass att doktorn nu tillåtit mig att sänka medicinen)
Sänkt blodsocker
Är piggare
Får mer gjort
Är mer fokuserad
Men den största förändringen kom i min artros - något som kom som en total överraskning. :) Jag hade förut ca 5% rörlighet i en av stortårnas leder (den närmast foten). Detta är väldigt irriterande för det är svårt att gå med en tåled helt stel. Min doktor talade om att operera bort den.
IDAG har jag ca 70% rörlighet i leden - och det enda jag gjort är att jag druckit detta vatten. Inga andra förändringar och artros går inte bort av sig själv.
Jag har sett lika dramatiska förändringar på andra människor. :)

Sen KosmoBill skulle jag vilja fråga VAR den här personen du talar om har ont?
Det har nämligen blivit väldigt mkt fokus på just magnetarmband i media och hos både försäljare och köpare. Enligt min åsikt finns det bättre produkter att hjälpa värk med.
En magnet - och det räcker faktiskt med EN magnet - lite beroende på hur stort område man vill täcka. Det är en slags villfarelse som cirkulerar att har man fler magneter så ökar antalet gauss/tesla. Det gör det INTE.
Om du har t ex ett armband med 10 magneter på 800 gauss var så är en vanlig missuppfattning att detta skulle bli 10x800=8000 gauss.
Detta stämmer inte. En magnetprodukt har aldrig fler gauss än den starkaste magneten i den. I detta fall har hela produkten 800 gauss - inget mer. :)
Däremot är det så att ju närmare huden och ju närmare smärtan en magnet sitter, desto större verkan får den. Vilket betyder att har man ont i benet har man väldigt lite användning av ett magnetarmband.
Det bästa är en magnet som du kan fästa DIREKT på smärtstället, så nära huden och så nära smärtcentrum som möjligt.
Jag har själv läkt bl a muskelbristningar mm på detta sätt. Både i US och i England är magnetterapi för ben brott godkänt inom den vanliga vården.
Själv använder jag ett sk krafthjärta vid värk och skador. Det har varit till stor hjälp (har man omfattande skador kan man behöva fler). I dec skadade jag min ena axel väldigt illa. Flera muskelsträckningar, en muskelbristning + något tjall inne i leden. jag använde tre krafthjärtan som jag flyttade runt eftersom och det hela var läkt på en vecka. Det tog också bort en hel del av värken (dock inte all, men den var väldigt stark). Min uppfattning är att de tar bort lätt till medelsvår värk helt och dämpar väldigt svår värk (typ så svår att det kräver t ex morfin).
För er som sysslar med olika former av alternativ behandling (själv är jag shamansk healer) - så kan jag berätta att magneterna är kraftigt jordande också. En mkt angenäm "bieffekt". :)
Hon har fibromyalgi så värken kommer lite varstans.
Axlar, ben och rygg.
Har kollat in din sajt.
Intressant att man bör applicera magneterna på smärtstället.

#5 Får erkänna att jag var lat o inte kollade länkarna ☺️ De verkade ju lite mer genom tänkta dessa armbanden.
Annars brukar de säljas armband med en eller två magneter…och de verkar ju inte värst verksamma!

KosmosBill…fibro är ju en sjukdom som sitter lite varstans i kroppen, inte bara där man har ont….jag skulle föreslå magnetiserat vatten i första hand…ev komplettera med någon magnet på de värsta smärtställena
De här produkterna har funnits i många tappningar (skoinlägg, madrasser, armband, halsband etc.) men aldrig har studier visat på att de fungerar bättre än placebo.
Bara så ni vet.

Hej Starman!
Har du några kunskaper om hur forskning går till? Har du t ex studerat forskningsmetodik?
Ja! Hade dina frågor med ämnet magnetterapi att göra? Nej.

det är faktiskt högst relevanta frågor - för om man åberopar vetenskapen…bör man också känna till hur den går till….många tror idag att vetenskap är objektiv, förutsättningslös och fri …och inget kunde vara felaktigare….den är vare sig det ena eller det andra av detta
för det första finns ALLTID ett s k vetenskapligt paradigm i botten för all forskning….betyder att man alltid utgår ifrån att detta paradigm är helt sant
ett ex….förr i tiden ansåg man att jorden var platt…ALL forskning kring jorden, planeter, solen, universum osv utgick ifrån att detta var en absolut sanning….alla forskningsdata som föll utanför den ramen bortsåg man ifrån….SÅ går all forskning till….man har alltså ett paradigm
det paradigm som ligger till grunden för den forskning du hänvisar till har som utgångspunkt att människan är en biokemisk varelse…..för att få fram resultat (tillförlitliga) om magneters effekter….måste man utgå ifrån ett annat huvudparadigm…nämligen att människan är en elektromagnetisk varelse…..detta görs alltså inte…..därav mänga av de "dåliga" forskningsresultaten
väldigt relevant faktiskt :)

i övrigt kan man ju konstatera att för många är vetenskapen Gud och inget annat…..att ta hänsyn till miljoner människors egna erfarenheter ingår inte i detta koncept….jäkligt trist faktiskt….och väldigt arrogant….eftersom det idiotförklarar miljontals människors egna erfarenheter och egna förmåga att uppleva, tänka själva och dra egna slutsatser…hemskt, hemskt trist :(
#14 & #15
Bortsett från att ditt inlägg #14 är helt frånkopplat ämnet, så har du fel.
Jordens form har varit känd sedan antikens Grekland, alltsedan vetenskapen låg i sin vagga det vill säga.
Här kan du läsa om den vetenskapliga metoden. Du verkar nämligen ha missuppfattat totalt hur vetenskap fungerar, och således vore det lämpligt för dig att byta ut dina felaktiga föreställningar mot korrekta.

jag tror inte de är särskilt felaktiga…jag har studerat forskningsmetodik vid universitet
i övrigt var ex med att jorden är platt det enklaste ex jag kunde komma på för att folk ska komma på vad ett paradigm är….alltså ett åskådningsex bara…ok

angående länken…ja så ser det ut på papperet ja…men inte i verkligheten

"Senare har filosofer och vetenskapsmän blivit allt mer övertygade om att endast faktainsamlande och analys av insamlade fakta inte är den bästa metoden, istället menar man ofta att man tar fram en hypotes, som man senare genom experiment prövar mot verkligheten. Ofta kallar men en sådan metod för Hypotetisk-deduktiv metod."
Japp…och under alla hypoteser ligger ett paradigm….fast det nämner man inte

Paradigm är en populär term myntad av fysikern och vetenskapshistorikern Thomas Samuel Kuhn för att beteckna en förebild, ett idealexempel eller mönster inom vetenskapen. Enligt Kuhn avgör ett paradigm bland annat:
- vilka frågor som skall ställas och inte ställas
- vilka svar som är relevanta (vilka resultat som kan förväntas)
- hur experiment skall utföras
alltså….forskningen är ingalunda helt fri
Du fortsätter på sidospåret ser jag.
"så ser det ut på papperet ja…men inte i verkligheten"
Du menar att forskare inte använder sig av vetenskaplig metod i sitt arbete? Hur menar du, i så fall, att forskning går till? Och har du något exempel från verkligheten där det går till som du påstår?
Och för att återknyta till ämnet; finns det någon seriös forskning som visar på att magneter har förmåga att bota sjukdomar?

Godkänd magnetterapibehandling i olika länder
===================================================================================================================================================
Skönt svar på en fråga som ingen ställt.
Jag frågar igen; finns det någon seriös forskning som visar på att magneter har förmåga att bota sjukdomar?

#23 Tycker allt att länken i inlägg #22 svarar på din fråga i inlägg #21
Men Det var kanske inte DET svaret du ville ha 😎

#22 Har det gjorts några seriösa kliniska studier på de magnetprodukter som du kränger? Skulle du isf kunna plocka fram PubMed-länkarna till dessa studier? Vet du förresten om det gjorts några metaanalyser av magnetiska behandlingar? Vad kunde man dra för slutsats/er av dessa?

Jag har försökt…för de skeptiska herrarna…att berätta att vetenskap inte alltid är så pålitlig som många (särskilt ni tydligen) tror. Men det tycks inte vara relevant. ATT man blint tror på vetenskapen tycks vara det enda relevanta för er. Inte HUR den forskning bedrivs.
Ert enda syfte tycks vara att tala om för alla hur korkade de är som tror på något som inte är vetenskapligt bevisat. Men faktum är att sådana saker räddar livet på tusentals människor årligen. jag är en av dem - och nu syftar jag inte på magnetterapi - utan något långt mer outforskat än så. För 23 år sedan var jag döende. Jag kunde ha fortsatt att lita på att den heliga vetenskapen, genom den heliga skolmedicinen, skulle ha räddat mig. Men om jag gjort det hade jag varit död idag.
Istället sökte jag mig långt mer outforskade vägar och tack vare det lever jag idag. Jag VET att det finns mkt oseriöst inom den här branschen och jag är alltid den första att racka ner på dem - gäller även taskiga magnetprodukter. Men att dra alla över en kam är inte det rätta sättet. Inte heller att ropa på den heliga vetenskapen. Det finns massvis med saker här i världen som INTE går att mäta med dagens vetenskapliga metoder. Och när det inte gör det, så nonschas det bara. Det existerar helt enkelt inte. Trots att man vet att det gör det.
Ja, jag kränger magnetprodukter, som du så arrogant uttrycker det. jag gör det för att HJÄLPA människor - vilket jag ägnat mig åt de senaste 20 åren på olika sätt. och hitills har jag inte tjänat något på magnetprodukterna (det har bara kostat mig pengar). Kanske tjänar jag något på det en dag - men du, jag måste också leva.
Hur många människor har ni hjälpt till hälsa genom att klanka på att saker och ting inte är vetenskapligt bevisade. Noll, skulle jag tro.
Min strävan är att hjälpa människor, att ge dem något som hjälper, det gäller min healing, mitt läketerapuetarbete och mina magnetprodukter, samt allt annat jag rekommenderar. Jag skulle aldrig rekommendera eller sälja något som jag inte själv provat, har erfarenhet av och som jag vet fungerar (inte för alla kanske, men detta är också individuellt vad som funkar från person till person).
Återigen frågar jag: Hur många har ni hjälpt att bli friska genom att ropa på vetenskapliga bevis?
Vad gör ni ens i detta forum, ni är ju inte intresserade av ämnet.

Nu skrev du ett väldigt långt svar utan att svara på de frågor som jag ställde. Beror det på att det inte finns några vetenskapliga studier att hänvisa till? Du som är magnetförsäljare borde väl rimligtvis känna till de studier som gjorts?
Jag skulle säga att vi som ropar efter vetenskapliga bevis har hjälp miljarder av människor genom åren. Innan man började använda den vetenskapliga metoden inom medicinen så använde man sig av en massa konstiga metoder, varav många var rent livsfarliga. Vår medellivslängd har ju dessutom drastiskt det senaste århundradet, vilket delvis beror på vetenskapliga landvinningar.
Sedan tycker jag det är irrelevant av dig att i denna tråd försöka misstänkliggöra den medicinska forskningen. Det framstår mer som om du försöker lägga ut en dimridå över att du själv erbjuder behandlingar utan evidens… Det vore onekligen mer intressant om du la kraft på att lägga fram vetenskapliga belägg för att magnetterapin, istället för att jiddra om en massa andra ovidkommande saker.
Jag är intresserad av ämnet. Jag är inte så påläst om just magnetterapi, så därför skulle jag vilja veta hur det vetenskapliga läget ser ut.
#27 "Innan man började använda den vetenskapliga metoden inom medicinen så använde man sig av en massa konstiga metoder, varav många var rent livsfarliga.
Den sk."vetenskapliga metoden" är idag en av de främsta dödsorsakerna i världen.
Konstigt att du "råkar" glömma det Joppo Väldigt lägligt.

#28 Du borde studera lite historia Kosmos så kommer du att inse att du har tokfel. Två klassiker i sammanhanget är Florence Nightingale och de tidiga experimenten med att bota skörbjugg bland de engelska sjömännen. De visar klart och tydlig hur effektiv den vetenskapliga metoden är. Andra enormt potenta vetenskapliga landvinningar (som räddat miljontals liv) är antibiotika, vaccin och den moderna kirurgin.
Dock får du gärna starta en ny tråd om du vill diskutera ämnet. Denna handlar om magnetterapi och jag tycker redan nu den är nedsölad med tillräckligt ovidkommande snicksnack.
#29 "Du borde studera lite historia Kosmos så kommer du att inse att du har tokfel.
Jag talar om dagens situation. Skolmedicinen är en av de största dödsorsakerna idag.

Ni ska få ett svar….sen vill jag inte diskutera det vetenskapliga mer….inte för att det inte finns vetenskapliga bevis….utan för att jag faktiskt skiter i om det gör det eller inte. Det är inte ett dugg intressant för mig. Vetenskapliga bevis har aldrig botat någon.
Som healer sen 20 år tillbaks anser jag att det bara finns EN sak som är intressant när det gäller en metod och det är; EFFEKTEN!
Har tekniken, metoden någon effekt på dem som använder dem eller inte? Är man sjuk letar man efter EFFEKT, något som hjälper en att bli friskare. Man letar inte efter bevis, man struntar i vetenskaplig forskning - man vill helt enkelt bara bli frisk. Och hittar man en metod som hjälper en med det - och sen är man tacksam för det. Några andra bevis behövs faktiskt inte.
Sådana bevis får man av att TESTA saker och ting SJÄLV - inte genom att ropa på vetenskapliga bevis.
Så gör det grabbar - testa själva!

i övrigt håller jag med Kosmos i hans sista kommentar. :)

Jag tycker ditt resonemang gällande effekten är aningen naivt. Utan riktiga kliniska studier är det mycket vanskligt att dra några slutsatser av en behandling pga placeboeffekten och andra faktorer som snedvrider resultatet. Dessutom tycker jag det är oetiskt att kränga på folk behandlingar där man totalt ignorerar om det finns evidens eller inte. Jag blir faktiskt rätt ställd av att du helt öppet erkänner att du ignorerar om de behandlingar du tillhandahåller fungerar eller inte. Iofs är det väl bra att eventuella kunder får reda på detta så de vet om att detta innan de bestämmer sig för att anlita dig.
Sen är det självklart mycket viktigt att veta hur pass effektiv en behandling är INNAN man beslutar sig för att ta använda den. Detta eftersom en icke verksam behandling kan få ödesdigra konsekvenser. Det finns ju massor av exempel där till exempel cancerpatienter dött eftersom de valt att behandla sig med icke verksamma metoder istället för att använda sig av skolmedicinens vård.
Men som jag skrivit tidigare är jag inte intresserad av att snicksnacka om den vetenskapliga metoden i denna tråd, utan vill hellre snacka om det vetenskapliga läget för "magnetläkemedel". Rimligtvis borde det ha gjorts några studier inom området.

En fråga gällande en sak som jag hittade på din hemsida. Du säljer något som du kallar för Vattenpinnar. Dessa pinnar påstås magnetisera vattnet om stoppar ner pinnen i vattnet i 10 sekunder samt ge lite andra effekter. Det jag undrar är om denna effekt är mätbar på något sätt? Skulle man i ett blindat test kunna avgöra om ett glas vatten är magnetiserat eller inte?

jag kan inte svara på om det går att mäta…min doktor säger att vatten inte är magnetiskt….och han har troligen rätt…men något händer….som han inte kan förklara…vilket irriterar honom mkt :)….men han är tillräckligt ödmjuk för att böja sig för resultaten…du kanske skulle ringa upp honom…troligen har han ett eller annat att lära dig
att magnetterapi är godkänt och klassat som ofarligt i så pass många länder och inom vitt skilda områden, borde väl vara bevis nog för att det är ofarligt, eller?
men, givetvis kan du ta död på dig med för kraftigt magnetfält också….om du tjoar på med hur många gauss som helst
hörredu joppo: "Jag blir faktiskt rätt ställd av att du helt öppet erkänner att du ignorerar om de behandlingar du tillhandahåller fungerar eller inte. "
det där sa jag inte alls….det var din egen tolkning av vad jag sa
faktiskt sa jag precis tvärtom!!! jag är mkt noga med EFFEKTEN EFFEKT=VERKSAM om du inte begrep det
jag vill också göra klart en sak: jag är INTE emot vetenskapen, jag är försöker INTE misstänklliggöra den! det är eran tolkning av vad jag säger
detsamma gäller skolmedicinen…jag är INTE emot den! jag skulle ALDRIG rekommendera någon att använda alternativ behandling istället för skolmedicin!! aldrig någonsin gör jag det! det är en sak som är mellan klienten/kunden och dennes doktor
vad jag försöker säga är att ALLTING har sina begränsningar - även vetenskap och skolmedicin….så det är dumt att blint tro på någon av dem. därmed INTE sagt att de är bra på vissa saker
vad det gäller mig själv har jag bara tagit bort mediciner när jag blivit av med symptom och alltid i samråd med min doktor
nu senast gällde det min blodtrycksmedicin….detta har det magnetiska vattnet sänkt väsentligt….det finns ingen annan förklaring….vilket han också blev tvungen att erkänna…så vi har, i samråd, helt nyligen halverat min blodtrycksmedicin….trycket steg något men ligger fortfarande klart under vad det gjort på 25 år
för att man ska kunna tala om placeboeffekter måste man föreställa sig/tro att en viss behandling ska få en viss effekt och jag har inte varit i närheten av att fundera över blodtrycket i samband med magneterna….det enda som jag funderade på var att fötterna skulle bli varmare…vilket de blev….och på den punkten går det då inte att vara riktigt säker….men något annat har jag inte förväntat mig
det gäller tidigare behandlingar också…jag hade över 125 olika sjukdomssymptom när jag var som sjukast…tror du i din vildaste fantasi att jag gick och förväntade mig att alla dessa skulle bli bra….fick inte göra annat då än att tänka på alla dessa symptom….och skulle inte hinna med ändå
dessutom undrar jag varför jag inte lyckats få bort, med mina förväntningar, de få besvär jag har kvar….för jag borde ju vara en mästare i att få fram placeboeffekter….hum, lite konstigt :)

"Sen är det självklart mycket viktigt att veta hur pass effektiv en behandling är INNAN man beslutar sig för att ta använda den."
Det finns miljontals människor som kan vittna om magneternas effekter. Borde räcka tycker jag.
Jag ska köpa div. magnetprodukter när ekonomin tillåter.
Av dig Mandra ska jag bl.a. köpa magnetplattan där man magnetiserar vatten.
Först ska jag köpa en apparatur som destillerar vatten. Vattnet idag är fullt av klor och läkemedelsrester som jag antar att jag blir av med på detta vis.
Jag har bra mineralpulver för att få i mig dessa ämnen, och andra kosttillskott som kroppen behöver.

Sätter en tass för att visa att jag Ser vad som händer i denna tråden 😉 Ber samtliga att hålla sig till ämnet.

jag tycker nog att jag gör det….om du inte tycker det måste du nog tala om var det inte håller sig till ämnet 🙂

KosmoBill: Du talade om fibro. jag hittade en länk till dig:
Pico-Teslas pilotstudie av magnetterapi vid fibromyalgi uppvisar lovande resultat Sveriges Fibromyalgiförbund
Ahh…tack Mandra !
Fast det där är ju en studie av ett företag som själva säljer magnetprodukter.
Man har undersökt effekten av magneter på häst. Där gjorde det ingen skillnad i bla blodgenomströmning.
Det är lite för mycket begärt att dessa redan inbitna magnetdyrkare ska kunna ta till sig vettig kritik.
Jag blev typ "Är hon helt seriös, eller?" när hon länkade till "Så här många länder godkänner magnetterapi" som svar på min fråga om det fanns några seriöst utförda studier som bekräftar magneters förträfflighet i kampen mot sjukdomar.

Det skulle vara intressant att få titta på studien i fråga. Dock verkar ingen av artiklarna länka till den. Iaf så hittade inte jag någon sådan hänvisning.
"Den finns, men vi tänker inte visa den för någon."
Jag fattar inte att människor faktiskt faller för det tricket.

Hehe :) Nu behöver det ju inte vara så illa, men det är onekligen misstänksamt att den inte hänvisas till i artiklarna. Sen är det väl också så att det är vanskligt att dra några slutsatser av en studie som bara innefattade 13 personer inkl. placebogrupp.
Men den finns inte. Har googlat på flera söktermer. Hittar bara artiklar som påstår att den finns.

Fast det där är ju en studie av ett företag som själva säljer magnetprodukter.
Och vem fasen tror de betalar forskning för alla nya läkemedel som tas fram. Föreningslivet, eller? :) Ni är ju ändå ganska enkelspåriga.
Tror du att läkemedelsbolagen och magnetarmbandsförsäljare följer likvärdiga testprotokoll? Hoppas du skojade. 🤤
Jag ska prova både magnethjärtat och grodan för dricksvattnet:))Återkommer med resultat inom några månader.Det gäller värk/artros i en fot och högt blodtryck.Spännande

Till vetenskapsfantasterna: Igen - jag försöker hjälpa folk. Vad gör ni? Ni hjälper ingen ivf. Snarare förhindrar ni att människor söker hjälp när de ingen får inom den vanliga vården. Shame on you! som det heter på engelska!
Gå hit och diskutera istället om ni törs:
Vad gör man vid obotlig sjukdom….
Se kan ni se alla människor runt om i världen som lider på detta sätt djupt i ögonen och säga åt dem att de ska sitta ner och vänta på vetenskapen! Gör det om ni har mage till det!!

#51 Jag tycker du resonerar märkligt. Du borde nog läsa på lite om vad den vetenskapliga metoden inneburit för vården och hur OFANTLIGT mycket den förbättrat den. En annan sak du borde kolla upp är hur man tar fram ett nytt ("skolmedicinskt") läkemedel/behandling och vilka tester det är tvingat att genomgå och varför.
Det för övrigt ingen som hindrar någon till någonting. Du eller vem som helst är fria att köpa vilket alternativt preparat eller behandling som helst så länge det håller sig inom lagens ramar.
Dock tycker jag man bör vara medveten om att väldigt mycket inom den alternativa sfären har liten eller obefintlig evidens. Med andra ord så är risken att det INTE fungerar stor. Detta kan ge allvarliga konsekvenser eftersom det i vissa fall kan vara direkt livshotande att behandla sig med en något som inte har någon effekt alls. Här har du ett antal olika fallbeskrivningar där det gått snett: http://whatstheharm.net/
I övrigt har ingen större lust att diskutera vidare med dig, eftersom jag anser att din "inbjudan" och övriga retorik knappast inbjuder till en fruktsam dialog.

"Dock tycker jag man bör vara medveten om att väldigt mycket inom den alternativa sfären har liten eller obefintlig evidens. Med andra ord så är risken att det INTE fungerar stor."
Det är du som har fel här. Jag ÄR medveten om vad vetenskapen betytt, jag ÄR medveten om vad skolmedicinen gör i vissa fall. Du slår in öppna dörrar om du inte tror det. Men vad DU inte tycks vara medveten om är hur mkt hjälp som den alternativa vården ger!
Det finns fall där det går snett, ja. Det finns det inom skolmedicinen också.
JAG slänger inte ut vare sig skolmedicin eller vetenskap helt och hållet - varför gör du det med alternativen? Det är en bättre fråga. Många människor har inte tid att sitta och vänta på vare sig vetenskap eller eller skolmedicin - att på allvar diskutera VAD dessa människor ska göra istället är det enda som är intressant här. Och alternativ medicin har hjälpt massvis med människor - det är fakta!
Hur man hjälper dessa människor att välja rätt och att inte gå i de många fällor som finns är vad som borde diskuteras. Att skrika på vetenskapliga bevis hjälper inte - du vet lika bra som jag att forskningen styrs av pengar, eller hur. Den är ingalunda fri. Även om staten försöker styra den - så söker forskare de uppdrag som ger mest betalt. Det ÄR pengar som styr vårt samhälle - inget annat. (Väldigt mkt inom alternativvården också tyvärr.) Men så är det ju.
Det här betyder i korthet att det kommer dröja väldigt länge innan viss alternativ vård kommer att få "evidens". Det finns många andra sätt att styrka att något fungerar på - t ex "beprövad erfarenhet" (som ingen direkt vet vad det betyder - men orden säger sig väl själv tycker jag).

Jag vill göra det här jättetydligt igen:
För mig handlar det inte om det ena eller det andra - det handlar om både ock!
Saker och ting är aldrig svart eller vitt! Det löper oftast längs gråskalan.
Jag ställer inte vetenskapen och skolmedicinen MOT den alternativa vården. Jag anser att alltihop har sitt berättigande. MEN vetenskap och skolmedicin har redan tillräckligt med stöd och uppbackning - det har inte den alternativa vården. Därför är det av större vikt att belysa den, att hjälpa folk välja rätt, att skilja det bra från det dåliga.
Och det görs INTE alltid med vetenskapliga metoder. Antingen ligger vetenskapen efter, har fel mätmetoder eller kommer faktiskt aldrig att få några.
Själv är jag shaman till yrket faktiskt, något jag jobbat med i över 20 år (magnetgrejorna har jag sysslat med mindre än ett år). Shamanism är världens äldsta helandemetod - över 30.000 år gammal. Och vet du varför den fortfarande finns - därför att den fungerar! Av mångtusenårig erfarenhet!
Vidare är det troligen så att det ALDRIG kommer att gå att mäta vad som görs vid en shamansk healingsession eller effekterna av dem (på ett för vetenskapen godtagbart sätt, gäller effekterna,)! Så att ropa på vetenskapliga bevis är fullständigt lönlöst.
Förr i tiden var det så att en shaman inte fick kalla sig shaman själv - utan stammen utsåg shamanen. Det gjorde den på basis av effekterna av shamanlärlingens arbete - dvs på hur bra han/hon var helt enkelt.
ALLT nytt är riskabelt - men de flesta gamla alternativa tekniker har hängt med i minst 2000 år och har på så sätt bevisat att de funkar - det är bevis nog för mig.

Anledningen till att jag ifrågasätter din vetenskapliga ståndpunkt är att du inleder ditt första inlägg med följande meningar:
_"Till vetenskapsfantasterna: Igen - jag försöker hjälpa folk. Vad gör ni? Ni hjälper ingen ivf. Snarare förhindrar ni att människor söker hjälp när de ingen får inom den vanliga vården. Shame on you! som det heter på engelska!
_
Jag tycker knappast dessa meningar ger sken av att du har en neutral inställning till vetenskap och dessutom anser jag att den visar att du inte förstått hur pass viktig vetenskap är för att kunna bedriva bra vård. Den vetenskapliga metoden utgör liksom självaste fundamentet för att vi nått så långt som vi gjort inom detta område. Att då hävda att man ska skämmas för att man förespråkar denna metod tycker jag är konstigt och tyder på okunskap.

Ok. Du har rätt att ha vilken åsikt du vill. Jag blir bara trött av detta.
"Och vet du varför den fortfarande finns - därför att den fungerar! Av mångtusenårig erfarenhet!" Verkligen? Shamanistisk healing fungerar för att den använts i tusentals år? Då antar jag att slaveri fungerar också, eftersom det användes i tusentals år? Självklart är din logik här extremt undermålig, en sak fungerar inte för att den fungerar (vilket underbart cirkelformat sätt att resonera på). Den fungerar PÅ GRUND av något. Men självklart inte PÅ GRUND av att den fungerar. Jag betvivlar att shamanistisk healing skulle skilja sig markant från andra former av healing; jag tror alltså att den är lika värdelös och icke-effektiv som andra former av healing. Magnetterapi har aldrig under kontrollerade former visats fungera på det sätt som förespråkarna hävdar. Varför? Förmodligen, enklaste förklaringen alltså, är för att det helt enkelt inte fungerar.

Jadu….du betvivlar allting som inte går att vetenskapligt bevisa…TROTS att du borde veta att det inte finns metoder att mäta alltiong med….trots att du vet att det inte forskas på alla ämnesområden här i världen…osv, osv…det är din ensak om du vill vara enfaldig.
Jag blir bara trött…igen…och tänker inte gå i svaromål. Jag vet vad jag vet….det räcker för mig….och för mina klienter också. Om det behagar dig eller inte struntar jag blankt i. Det går inte att resonera med enfalden.
_"du betvivlar allting som inte går att vetenskapligt bevisa"
_Ja, och? Det borde varje sund individ göra. Det är ju rakt upp och ned vansinne att inte tvivla på saker som inte går att bevisa!
Sätter du det redan i premissen för din hypotes att "Det här kommer aldrig gå att bevisa", så har du ju minst sagt skapat grund för befogat tvivel…! Eller menar du att det är en sundare inställning att acceptera en hypotes som ingen kan testa som sanning? Det är ju helsnurrigt, måste du ju inse.
_"TROTS att du borde veta att det inte finns metoder att mäta alltiong med"
_Allting som FINNS, går att MÄTA. Det går ALLTID att finna en mätmetod för det som FINNS.
Allt som INTE FINNS, är OMÖJLIGT att mäta.
Vilka fina personangrepp du kommer dragandes med, förresten, när du inte längre har något bakvänt låtsasargument att försvara din hittepåbehandling med. Verkligen moget! :/

Jag är shaman för guds skull. Shamaner vet genom erfarenhet - inget annat. Shaman = den som VET.
Vi är skolade i helt olika skolor och det är döfött för mig att försöka övertyga dig om att det fungerar. Du är inte ÖPPEN för andra resonemang än de vetenskapliga. Det var vad jag menade med "enfaldig" - enkelspårig är väl ett mer korrekt ord, när man vägrar se mer än en väg, mer än ett spår. Det var vad jag menade - inte att du var dum i huvudet (om det såg ut så). Ber om ursäkt för felaktigt ordval.

kikar in o kollar vad som händer i denna tråden……Bra inlägg det sista Mandra

#60 Mandra
Finns det något som skulle få dig att tvivla på att magnetterapi fungerar?

Låt mig säga så här: Det här med magneter är en hel "vetenskap" i sig själv (hihi, ursäkta ordvalet). Så:
1) Om det fungerar eller inte beror en hel del på magneten, dvs vilken gauss den har (för lite ger ingen effekt, för hög är skadligt), vilken polaritet den eller de har (syd polaritet kan vara skadligt och att varva nord och syd tar ut varandra = 0 effekt), hur hög kvalitet (om den laddar ur sig kvickt eller inte). Jag har egen erfarenhet av både bra och dåliga magneter. Jag tror att ofta när de inte har effekt beror det på något av ovanstående.
2) Det finns ingenting i världen som hjälper på alla - vi är alla individer, med olika behov. Detta gäller allt, shamansk healing, magnetterapi och även skolmedicin. Så man kan inte förvänta sig att någonting i hela världen kan hjälpa alla.
Så, nej, jag tvivlar inte (alltså är jag enkelspårig - det är dit du vill komma va?, hihi), jag vet att det beror på ovanstående. Och jag skulle välkomna fler vetenskapliga studier av magnetterapi - men anser att mätmetoderna är felaktiga (står varför längre upp i tråden).
Däremot välkomnar jag inte vetenskapliga studier av shamansk healing. Därför att jag vet att det inte går. Av fler skäl.

#63 På vilket sätt menar du att mätmetoderna är felaktiga? Spontant har jag svårt att se att magnetterapi skulle vara problematisk att testa i en klinisk studie. Magnetism(i dessa nivåer iaf) är ju inte märkbara för en människa, det blir ju inte några problem med blindningen.

#63 Mandra
Ja, det var typ dit jag ville komma. 🙂 Så tänk på det nästa gång du påstår att någon annan är enkelspårig.
Jag anser att det borde gå att testa i dubbelblinda studier, oavsett magneter och mottaglighet hos människor - det gäller bara att ha ett tillräckligt stort urval. Men i praktiken kan det nog bli svårt, ja.
Det du säger ang.
1) borde kunna utredas och skapa värdetabeller och liknande
2) borde kunna undersökas (vetenskapligt) om det har en större effekt för de flesta och om det för de flesta är bättre än placebo.
Jag är ofta in och läser på olika forum om diverse alternativa metoder och tycker det är intressant. Men magnetarmband som ts frågar om är rena lurendrejeriet och borde anmälas. Däremot undgår många försäljare någon påföljd då dom anger att det är "terapi".
Alla får tro på det dom vill, som tomtar, troll och magnetarmband, men jag blir väldigt arg när det finns människor som vill utnyttja situationen för att tjäna pengar på folks tro.
Kan tillägga att jag handlat med utlandet i mer än 20 år och dom magnetarmband som kostar ex 499kr borde kosta ca 49kr, redan då har försäljaren tjänat ca 300 % på magnetarmbandet och det är en väldigt bra marginal. (Livsmedelsbutikerna har ca 20% i marginal på maten)
Magnetarmbandet för 499 kr kostar alltså ca 20 kr att köpa in. Alla priser inkl. moms. Klart oskäliga priser och lurendrejeri är vad det är.

Ursäkta om jag är väldigt sen att svara, men jag har haft väldigt mkt att göra med sjuka katter mm (tar hand om vildkatter emellanåt).
Du säger: "Jag anser att det borde gå att testa i dubbelblinda studier, oavsett magneter och mottaglighet hos människor - det gäller bara att ha ett tillräckligt stort urval. Men i praktiken kan det nog bli svårt, ja."
Ja det är faktiskt inte bara svårt - utan rent omöjligt. Det går nämligen inte att på något sätt kamouflera ifall någon har en magnet på sig eller inte!
Varje försöksperson kan själv testa om det de bär är magnetiskt eller inte. Eller hur? Magneter har en tendens att fastna på saker. :)
Så det funkar inte med såna test.
Det du i övrigt säger, skulle säkert funka, med rätt metod!

Vi säljer magnetsmycken åt ett företag i Tyskland. Vi får 25% av försäljningssumman.
Det kanske stämmer det du säger på vissa såna här produkter - men långt ifrån på alla.
Det är också de här du nämner som jag menar när jag säger att effekten har med gauss, kvalitet och pol att göra.
Vissa av dessa importerade smycken är helt felaktigt konstruerade och då har de ingen (eller liten) effekt.
Bra grejor har stor effekt.