Annons:
Etikettövrigt
Läst 3482 ggr
mayolica
2013-04-23 18:44

Fibromyalgins gåta kan vara på väg att lösas.

Enligt ny forskning har man kommit fram till att Fibromyalgi skulle kunna orsakas av inflamation  i centrala nervsystemet.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article16651547.ab

~ mayolica ~

Annons:
Tuva-Lena
2013-04-24 10:16
#1

Fantastisk upptäckt! Och tänk så många missförstådda människor som kan få upprättelse och på sikt en medicin som hjälper mot smärtorna!👍

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2013-04-24 10:58
#2

Kanske får alla …"Svid, bränn och värk kärringar" lite upprättelse!

Sedda över axeln av nonchalant sjukvård, skrattade åt i mjugg, erbjudna värktabletter i megaförpackningar….och som topping lite depressionsmedicin!

Vi får hoppas att gåtan äntligen får en förklaring, det skall ju göras lite fler forskning. Men det låter positivt! 🙂

mayolica
2013-04-26 10:56
#3

Ja det är väll för tidigt än att säga något säkert, men det är ju en bra början i alla fall…. Ja det känns som en upprättelse.  🙂

Jag har haft diagnosen fibromyalgi snart 15 år,fast det började många år innan. Det är så mycket annat än själva värken som jag upplever är värre. Känns som en kronisk influensa som ligger vilande inne i kroppen ständigt, då och då poppar den upp kraftigare till ytan.😡

Kan ha bättre perioder,men jag märker att sjukdomen i sej hela tiden blir värre med åren. 😭 Är inte säker,men det verkar inte som all fibromyalgi är riktigt samma sjukdom?

~ mayolica ~

Ians
2013-04-26 11:09
#4

Nej mayolica, vi är olika som individer så det är inte lätt att rakt av bara stoppa in människor i ett fack.

Pagan
2013-04-26 20:24
#5

Min granne har mycket besvär och får periodvis gå med rullator, hade ju varit underbart om de kunde finna en bot eller i allafall mildra. Låter ju underbart om de är nåt riktigt på spåren.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Lina Strindlund
2013-04-27 18:20
#6

tack för den här artikeln, jag funderar på om jag har fibromyalgi. Men det har inte pågått länge dessa känningar, så kanske bara stress och spända muskler. Men jättebra för de som iaf har Fibromyalgi! ❤️

Hemskt när folk inte blir trodda!

Forskning är spännande, jag vill gärna bli forskare, men måste först utbilda mig, men då blir det inom djurvärlden. Kan djur ha fibromyalgi tro?

Och vad BEROR det på? Det är ju en väldigt nykommen titel, men hur länge har folk haft fibromyalgi? Kan det bero på elöverkänslighet? Eftersom strålning från tekniska prylar hela tiden ökar…

kramar // Lina


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Annons:
[Starman]
2013-04-29 15:57
#7

Vilken glad nyhet!

Har en kompis med fibromyalgi och hon har det svårt.

Tänk vad långt man kan komma med vetenskap, va! Fantastiskt att det finns människor som viger hela sina liv åt att finna riktiga mediciner mot sjukdomar.

[Starman]
2013-04-29 16:03
#8

#6

Nej, det beror inte på elöverkänslighet. "Elallergiker" är egentligen psykiskt sjuka; de är inte överkänsliga mot el på riktigt utan tror sig enbart vara det.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Elöverkänslighet

Lina Strindlund
2013-07-28 09:05
#9

#8 wikipedia har inte alltid rätt… fördomar kallar jag det du skrev. 😕


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Ians
2013-07-28 11:11
#10

#8 Det trodde man att fibro var också, ganska länge. Man kallade dem för "Svid och bränn kärringar" SBK och skrev ut nervmediciner till dem!

Idag verkar man ha ändrat sig angående det, så man skall nog inte vara så snabb att döma, Starman.

[Starman]
2013-07-28 11:34
#11

#10

Men hördu. Acceptera att det finns saker vi kan ha faktiskt kunskap om, för en gångs skull..! 😕

Just när det gäller elöverkänslighet så verkar den vara som bortblåst när man utför tester kring den. Testdeltagare kan inte avgöra om de är i närheten av ett elektromagnetiskt fält eller inte. Det är ganska talande för att det rör sig om en psykisk åkomma snarare än en fysisk. Elöverkänslighet går dessutom att bota med KBT. Vilket är ytterligare ett tecken på att sjukdomen sitter i huvudet.

[Starman]
2013-07-28 11:36
#12

#9

Fördomar? Nej, jag baserar denna uppfattning på faktiska evidens. Jag skulle vilja hävda att det är du som baserar din uppfattning på fördomar, faktiskt. Du har uppenbarligen lyssnat enbart på ena sidan av debatten och struntat i att det faktiskt utförst seriös forskning om saken.

Ians
2013-07-29 09:35
#13

Jag skulle nog snarare säga att, det är den kunskap vi har IDAG angående elöverkänslighet, precis som den kunskap man hade om SBK situation för låt oss säga 20 år sedan. Då ansågs DE vara fall för psykiatrin, och inte platsa inom den somatiskavården alls. Idag skulle troligen de läkare som skrev SBK i journalen för de patienter som troligen hade Fibro, skämmas för sin diagnos, Men det var den kunskap man hade Då!

Så jag tror att sista ordet inte är sagt än, när det gäller överkänslighet mot all strålning som omger oss. Misstanken om att strålning från olika apparater påverkar hälsan, har iaf fått tillverkarna att framhålla sina produkter som mindre strålande än andra märken etc i reklam sammanhang. Och de redovisar numer dessa siffror, vilket man inte gjorde alls förr. Dessutom lägger de manken till för att så långt det är möjligt minska strålningen från sina produkter, något man inte ens tänkte på med de första mobiltelefonerna exempelvis.

Så sista ordet är säkert inte skrivet än som sagt, och sista forskaren på området troligen knappt född än heller 😉

Annons:
[Starman]
2013-07-29 10:18
#14

Den logiken brister på flera punkter. Men eftersom jag vet av vana att det är helt lönlöst att förklara varför så ger jag mig inte på det.

Magi-cat
2013-07-31 08:06
#15

Verkligen glädjande med upptäckten om möjlig orsak till fibromyalgi!

Men fibromyalgi är en komplex sjukdom. (Och kanske flera sjukdomar i en "paraplydiagnos" ?)

Här är en (ganska liten) studie där man fann att hälften av patienterna i försöksgruppen hade skador på nervfibrerna i huden, liknande tillståndet vid polyneuropati. 

http://neurosciencenews.com/neurology-fibromyalgia-polyneuropathy-449/

Allt som allt fullt verifierbart, "SVBK" slängt i papperskorgen och de som använt begreppet (t.o.m. i journaler!) förvisade till skamvrån!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-07-31 15:43
#16

Jaaaa….SVBK var ju förkortningen för…. Svid och Bränn kärring😞 Tack Magi-cat! 🙂

Magi-cat
2013-07-31 15:59
#17

Så lite så. 🙂

"Sveda- Värk- och Brännkärring"💣 Finns t.o.m. i Wiki.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lina Strindlund
2013-08-02 01:09
#18

#11 Kan man bota elöverkänslighet med KBT? Isåfall vill jag bli botad direkt! Men jag undrar hur många som blivit botade, för det kan ju finnas vissa som har ÄKTA överkäsnlighet, och vissa som inbillar sig. Sen finns det olika grad av känslighet också, såklart.

En sak som är konstig med strålning från tex mobiltelefoner, är att det inte skapats några försiktighets föreskrifter. Tex gravida, de brukar ju varnas för allt möjligt som de bör undvika, eftersom det "inte finns stuider som visar att det är säkert". Det finns det inte heller på mobiler (eftersom de inte förut använts i så stor skala som nu) men de låter man gravida navända utan restriktioner, tom ser man folk lägga mobilen i barnvagnen BREDVID BARNET! Samtidigt som små barn inte får äta jordgubbar (min syster som nyss fått barn sa det) för det kan vara farligt… seriöst?!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Ians
2013-08-02 13:06
#19

#18

Välkommen in i diskussionen Lina! 🙂

Upp till toppen
Annons: