Annons:
Etikettövrigt
Läst 1244 ggr
Magi-cat
2013-08-10 10:45

Giftiga bananer....

Sju olika typer av bekämpningsmedel i bananen! Gifterna tränger t.o.m. igenom skalet och in i fruktköttet!

Inget vidare, särskilt när man tänker på att banan ofta ges till små barn.

De ekologiska bananerna innehöll däremot inte gift, så valet borde bli enkelt…Inte minst med tanke på lantarbetarnas häls!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17270314.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Caracara
2013-08-10 12:49
#1

Jag läste om de där banarnerna, och hänvisar till min tråd i Kost, där jag tar upp självlysande tomater…det är ju så att man blir rädd för att äta frukt och grönt….. inte undra på att cancer har ökat!!!!

Tuva-Lena
2013-08-10 13:31
#2

Jag läste också den där artikeln och det verkar som de ekologiska bananerna från Dominikanska Republiken är att föredra. Trist att det är så mycket gifter i frukt o grönt till o med, å andra sidan så behöver vi bara gå utanför dörren så träffar vi på gifter.. ja t o m inomhus numera! Cancer ökar på grund av alla gifter men jag tror inte att det är hela sanningen. Stress tror jag är en minst lika stor riskfaktor, och när kroppen blir stressad så drabbas immunförsvaret och vi får sämre motståndkraft.😕

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

tarotlasse
2013-08-10 20:27
#3

Ja det är fruktansvärt trist. 

Tyvärr så är det inte alla ekologiska produkter som är giftfria.  

Även om odlare är Ekologiska och inte  besprutar sina odlingar

Så har de många gånger innehållit lika mycket gifter på grund av att grannen flygbesprutat sina odlingar.  

Därför bättre att föredra  där hela områden eller distrikt beslutat om bli ekologiska odlingar. 

Men det är en djungel  av regler och godtyckliga beslut och kostar pengar för odlaren att bli klassad ekologisk.

Personligen tycker jag det vore bättre med en kontroll om att produkten är giftfri i stället för att  odlaren garanterar att inte använda bekämpnings medel  o kan köpa en licens för att få vara ekologisk.

Men då är nackdelen att den som slutar med bekämpnings medel straffas för att inte grannen gör det. 

Så ingen lätt fråga var man ska sätta gränsen på vad som är ekologiskt gift fritt  eller inte.  

En bekant till mig som är inom frukt o grönsaks branchen sa att gift fritt och ekologiskt fungerar för det flesta frukter o grönsaker. 

Men för bananer så är det för kostsamt för en last med ekologiska bananer så kan man slänga 75% av leveransen när den når Sverige.  

I bland får man kassera  en hel last  av  ekologiska bananer.  

Bananer är väldigt känsliga och det företaget  har slutat att köpa in ekologiska bananer helt och hållet för det fungerade inte ekonomiskt. 

För ingen skulle köpa bananer för det priset man då är tvungen att ta för ekologiska bananer. 

Men det var specifikt för just dessa känsliga bananer o inte för annan frukt. 

Enligt honom som var de själva  väldigt noga med ekologiskt så enligt statistiken säljs det betydligt fler ekologiska bananer i affärerna en vad som tas in till Sverige och med det svinnet så är det ngt som är väldigt väldigt fel.

Så denna rapport om gifter i bananer  idag förvånar mig inte.        

Lasse

Upp till toppen
Annons: