Etiketttips
Läst 3087 ggr
Ians
2013-08-07, 14:05

Gå ner i vikt....

Det finns många o konstiga knep för att gå ner i vikt. Själv skulle jag väl behöva minska en 15-20 kg för att räknas som normalviktig. Har prövat det mesta från Viktväktare till pulver etc etc

Försöker äta mindre kolhydrater, men det har inte gett något resultat på vågen precis, och då blir man ganska knäckt efter ett tag, måste jag få erkänna!

Så ramlade jag över 3-timmars dieten, eller kanske man skall säga livsstilen. För mitt egentliga problem är att jag inte äter regelbundet. Med mina varierande tider så fungerar inte Frukost klockan 7, Lunch klockan 12 och middag klockan 17.

vissa dagar äter jag min frukost klockan 17 tex, beroende på att jag måste sova när jag jobbat natten. Men med 3 timmars tanken så blir det ju något annat, jag äter var 3dje timme när jag är vaken, och är det dags att äta innan jag går o lägger mig så gör jag det! Har fått för mig att kroppen då slutar vara rädd för att det blir svälttider snart o den behöver lagra.

Enligt LCHF vurmare så skall man äta när man är hungrig, vilket naturligtvis är klokt, men för mig blir det nog alldeles för oregelbundet det också. Jag äter helt enkelt alldeles för mycket, för att stå mig alldeles för länge, och man har sett att kroppen inte klarar av att ta upp hur mycket näring som helst vid ett enda tillfälle, för att portionera ut det själv under dagen. För optimal näringstillförsel krävs det att kroppen får en jämn ström av näringsämnen.

Så då började jag med att äta lite, men så jag klarar mig i 3 timmar framåt, och rackans då börjar det hända saker ganska snart faktiskt!

Dels blir jag jämnare i humöret, blytyngden i benen lättade, orken kom tillbaka och jag inbillar mig att jag mår bättre rent allmänt. Äter jag mer än förr….Nej snarare mindre! Det fina med detta är ju att man inte behöver äta så Mycket varje gång, jag skall ju bara klara mig i 3 timmar, så jag behöver inte vara stopp mätt. 

För mig funkar detta bra, jag äter och är glad och pigg! Och jag börjar inse att det hela nog hänger på att man äter regelbundet, och inte stoppar i sig något emellan utan låter magen bearbeta det man åt innan i lugn och ro. Samt inte låter det gå för långtid mellan måltiderna så man är vrål hungrig o där med stoppar i sig alldeles förmycket vid få tillfällen. Det finns nog ingen genväg…..regelbundna måltider är A och O!

Händer det något på vågen då….jodå den har börjat gå så sakta nedåt!

Hur gör Du när det börjar strama i kläderna och byxknappen har flyttat sig sedan du använde byxorna sist ?

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
[
2013-08-07, 19:03
#1

Jag har börjat med 5:2. Då fastar man två dagar i veckan och ska endast ha i sej 500 kcal de dagarna. Jag dricker 4 påsar Allevo då och det fungerar med att stilla hungern. De andra 5 dagarna kan man äta men nyttigt då. Jag försöker hålla mej under 1000 kcal.
Jag har haft svårt för sånt då jag saknar något att äta på. Men två dagar i veckan klarar man ju utan mat. 

Jag är piggare, magen fungerar mycket bättre.

Kilorna får vi se när de ger sej.

abbis
2013-08-07, 19:18
#2

Finns inga genvägar..

Jag tror att det enda sättet är att motionera dagligen äta lagom stora portioner med mycket grönt..

Sen ordnar sig resten..

Då jag skiter i motionen och äter alldeles för mycket så byter jag storlek sådär vart femte år ..UPPÅT

Visst…kan väl kännas trist att inte se ut som en fotomodell och att bära runt på skiten..men orkar bara kroppen med och vi inte talar om ohälsosam fetma så får det vara..

För livet måste ändå vara roligt oxå..Att leva på pulversoppor , dietbars , ensidig kost , späka sig ..nej usch..det är inget för mig..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
[
2013-08-07, 19:26
#3

#2
Helt klart ska man må bra med. Och även kunna njuta av livet och maten. 😛
Men jag mår inte bra. Känner att jag måste rensa ur kroppen och då är detta alternativ bra..
De dagar jag äter, 5 alltså, äter jag det jag vill….nästan. Man behöver ju inte ge sej på en chipspåse direkt kanske. Men jag älskar kött, fisk och kyckling. Så jag lider inte…😃

Det är ju upp till var och en. 👍

Tarotstollan
2013-08-07, 20:19
#4

Är en godis/chips gris av stora mått och tyvärr….skulle också behöva gå ner minst 20 kg! Bara det att jag är så bekväm av mig och orkar inte laga mat varken regelbundet eller varje dag. Nu under sommaren har värmen gjort det ännu värre, mest brödgåsar och te!
Försöker i alla fall att vara ute de flesta dagar oberoende av vädret och promenera en liten stund och dricka mycket vatten. Det är nog det mesta jag gör för att försöka hålla nere vikten lite.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
tarotlasse
2013-08-08, 05:02
#5

Vad jag har fått lära mig så som någon sa här inne så finns det inga genvägar. 

Att man går upp i vikt beror på att vi stoppar i oss mer energie en vad vi gör av med. 

Så finns två utvägar antingen äta mindre eller annorlunda så man intar mindre energie. 

Eller röra sig mer och förbruka mer energie. 

Så att hålla en balans på både ingående och utgående energie. 

Det finns inget annat sätt  för att hålla vikten eller för att gå ner i vikt.

Sedan som Ians skriver så att äta på regelbundna tider är otroligt viktigt du skriver var 3e timme jag har fått lära mig var 4e timme när jag läste kostläran.  

För då håller blodsockret en jämnare balans under dygnet och man blir då inte lika hungrig och får dessa hungers känslor. 

Kolhydraterna är ju en stor bov för kolhydrater omvandlas till socker i kroppen.  

Men vi behöver även kolhydraterna så minska på kolhydrater är inte fel men vissa dieter där man tar bort kolhydrater helt och hållet kan vara skadligt för kroppen. 

Tidigare har jag fått lära mig att frukt var så nyttigt när man skulle gå ner i vikt men i dag säger dietisterna att vi ska vara väldigt försiktiga med intag av frukt o högst en frukt om dagen.

Eftersom frukt innehåller otroligt mycket frukt socker och kolhydrater. Vilket ger väldigt snabb och mycket energie.

Men det är så fruktansvärt svårt med just vikten och kosten för så många olika dieter och den ena läkaren säger en sak och den andra en annan sak så inte lätt att veta vilken kost som är den rätta i dag. 

Bantnings medlen på marknaden i dag är ju rena katastrofen i dag med alla tillsatser. 

I höstas kontrolerade livsmedelsverket upp de bantnings medlen från naturläkemedels industrin. 

Det var en skrämmande läsning här fann man allt från Viagra, Amfetamin. och andra läkemedel. 

Det värsta var att marioteten av dessa bantings medel för den Svenska marknaden innehöll ett total förbjudet bantnings läkemedel som tidigare såldes på recept.

Det förbjöds  2008 i hela världen eftersom det orsakat väldigt många dödsfall. 

Bantnings medlen för den Svenska marknaden innehöll dubbla koncentrationen av detta förbjudna läkemedel  en vad det receptbelagda läkemedlet gjorde. 

Men det är fullt tillåtet i Svensk lagstiftning att stoppa vad fan som helt i  våra naturläkemedel för  det finns inga lagar som reglerar vad ett naturläkemedel o kost tillskott  får innehålla i Sverige.

Sverige har de liberalaste reglerna i Världen när det gäller naturläkemedel o kost tillskott

Så det  som är farligt och förbjudet  i övriga världen är helt lagligt att  sälja här i Sverige. Så  inte konstigt att avfallen från läkemedels industrin  som i de flesta fall även tillverkar Naturläkemedlen.  tillsätter det  i naturläkemedel och kost tillskott för den Svenska marknaden så blir man ju av med skiten o tjänar pengar på det. Istället för deras enorma kostnader för destruktion. 

Bantningsmedlen var och har alltid  varit särskilt utsatta för detta tydligen.  

På den tiden jag själv var återförsäljare för naturläkemedel var det ett flertal produkter jag absolut inte fick leverera vidare till andra länder eftersom de var narkotika klassade där men i Sverige fick det säljas o det flesta av dessa var bantnings preparat. 

Lasse

tarotlasse
2013-08-08, 05:50
#6

Något jag verkligen kan rekomendera som är ett otroligt bra hjälpmedel för att ha koll på sin vikt och på ha koll på balansen på ditt energie intag och på energien du gör av med. 

Du får samtidigt koll på hur mycket vitaminer och mineraler du får i dig. 

Visar det sig att din kost ger för lite av ven viss vitamin elle rmineral kan du få förslag hur du kan få i dig dessa genom kost ändringar. 

Vill du gå ner i vikt kan du programera in din längd vikt mm  och skriva in din målvikt på vad du vill väga. 

Så räknar programmet ut hur många kalorier och hur mycket du ska röra dig per dag för att nå din målvikt. 

Du kan få förslag påmåltider och Kostförändringar  så du får i dig rätt antal kalorier  tillräckligt med vitaminer och mineraler vätska mm.

Man fyller i färdiga tabeller och finns så gott som allt att bara klicka fram   även de flesta färdig produkter finns med   halvfabrikat råvaror  kosttillskott mm 

Otroligt lätt att fylla i och man får en fullständig kontroll på vad man får i sig och vad man får för lite av eller för mycket av. 

Vi använde oss av detta inom vården och för att kunna ge varje enskild brukare sin individuella kost och vad den behövde. 

Även i utbildningen i näringsläran använde vi oss av denna  internet sajt och som sagt väldigt smidig att använda. 

Det kostar visserligen att använda sidan finns olika erbjudande och det dyraste var nog 600 kr för ett år. 

Är man 5 st vänner så kan man slå sig samman och köpa en fleranvändare licens och då kommer man ner ytterligare i pris. 

Så gjorde vi när vi läste näringsläran att vi slog oss i hop och löste en fleranvändare licens och det blev inte många kronor per person. 

Men man kan gå in och prova programmet helt gratis under en vecka. 

Vill man gå ner i vikt så tror jag personligen inte man kan finna ett bättre hjälpmedels och vägledning en detta.

Samtidigt får man koll på  vad för vitaminer och mineraler man kan behöva. 

När jag använde det så så visade  programet att jag fick i  i mig för lite kalcium B12 och D vitamin genom min kost. 

När jag sedan gidk till husläkaren så bad jag om att kolla upp  om jag hade ngn vitamin och mineral brist så tog det dom och skickade i väg.  

Resultatet visade precis samma resultatet som detta program hade visat genom att jag fyllde i vad jag åt varje dag.

Sajten heter http://halsovakten.se/index.asp  

Ni kan ju alltid prova det gratis en vecka för det är faktiskt  ett riktgt bra hjälpmedel. 

Lasse

tarotlasse
2013-08-08, 06:44
#7

Ytterligare en liten varnig när det gäller bantnings preparat  och  för er kvinnor som använder P- piller. 

Ett flertal bantnings preparat  tar bort effekten av P piller. 

Så en del kvinnor riskerar att även om de skulle gå ner i vikt så kan magen ändå  börja växa och bli ännu större. 

Så väljer man att gå ner i vikt med hjälp av bantnings preparat  och  vill man inte bli gravid så rekomenderar jag annat skydd under tiden man tar dessa bantnings preparat. 

Lasse

Elpida
2013-08-08, 08:53
#8

Jag tror också rätt mycket på plus och minus. Vill man gå ner i vikt måste man äta mindre än man gör av med så att man får ta av "överskottet". Jag tror definitivt att det är bra att inte vänta för länge mellan måltiderna, däremot behöver det ju inte vara mat varje gång man stoppar i sig. Ett litet mellanmål som en frukt, en näve nötter, lite fil, en smoothie eller vad man nu vill - och så röra på sig förstås. Det är ju vad kroppen är byggd för.

Vi är alla olika, tycker om och far väl av olika saker, trivs bäst med olika motionsformer - och det ska man bejaka! Hitta den metod som passar dig och din kropp bäst!

Jag är själv lite inne på Mias linje. Jag mår rätt bra när jag tar dagar då jag låter tarmarna vila lite. Då dricker jag smoothies, äter lite fil och sådant som är lätt för magen att hantera. Särskilt bra för mig dagen efter att jag ätit kött eller onyttigheter eftersom magen har lite svårt att hantera det. Att däremot äta bara 1000 kalorier om dagen är lite för lite. Vi vuxna behöver runt 2000 kalorier om dagen om vi är igång och rör på oss lite. Runt 1500 är rätt lagom om du vill gå ner, och sen kanske köra lite mindre någon dag om man vill. Man ska vara rädd om kroppen och den ska fortfarande klara av att fungera och inte sätta sig på svältläge. Siffrorna är naturligtvis beroende på längd, vikt och ålder, tränar du flera gånger i veckan och lite tyngre ibland kanske du behöver mer.

Fast det är ju mina tankar och funderingar. Jag har själv aldrig varit särskilt överviktig, men visst får jag tänka till lite nu när jag kommit över 40+ strecket😛

"Du har alltid två val" Medarbetare på Spiritualism iFokus
Ians
2013-08-08, 14:04
#9

Som sagt jag har dragit ner på kolhydrater i form av bröd, spannmål, ris, pasta, potatis. Min mage har blivit tacksam för detta och bara att slippa vara svullen runt magen ger ett intryck av att jag gått ner 5kg 🙂

Däremot äter jag ovanjord grönsaker och kött, fisk och ägg. Rejäl sallad med något utav dessa protein tillskott. Eftersom jag tränar yoga ifs varje dag, men inte är någon elit gymnast utan enbart ger kroppen lite av den rörelse den behöver i förhållande till vad jag äter, så funkar detta bra. Skall man göra hårda gympass eller som vår kära Elpida, som tränar mer regelbundet och hårdare med zumba, och dessutom inte dras med övervikt, så kanske man får lägga till lite mer kolhydrater i form av frukt, nötter etc som mellanmål, för mer energi så att kroppen inte skall börja tära på musklerna istället. Man måste utgå från sig själv helatiden och inte slaviskt följa stereotypa kostråd.

Har försökt med noll kolhydrater, men det fungerar inte för mig alls, jag mår dåligt av det. Benen blir som bly och orken ebbar ut alldeles förmycket! Har insett att jag inte är någon Fakir, som den dieten kallas 😉Någon säger säkert att det är omställningsbesvär, och att de går över….hmmm När man haft omställningsbesvär i en månad så känner jag att där går min gräns!

Största förändringen har nog varit att jag delar upp mina portioner till två, och får två måltider som håller mig på banan 3 timmar framåt, istället för att överäta. Den biten sitter i hjärnan, och är ett beteende, som man måste komma tillrätta med. Att äta lagom helt enkelt! Summa kardemumma har jag fått ett mindre matintag när dagen är slut, utan svält eller späkande!

Läste en intressant sak att Omega 3 som är en nödvändigt fett för att balansera det Omega 6 som vi får i oss, har även en effekt på hur mycket av kroppsfettet kroppen vill släppa. Får du i dig för lite omega3 så sparar kroppen på kroppsfettet där det finns lite omega3 kvar, tillför du en lagom dos för din kropps behov så vågar den släppa på det lilla som finns lagrat.

Alltså ökar ett intag av Omega3 fettförbränningen. Själv äter jag inte tillräckligt med fisk, det blir liksom inte av bara….måste jag erkänna. Men med den tanken så inser jag ännu mer vikten av att äta just fisk som är rik på Omega3. Eller att äta kosttillskott i perioder när det blir lite av den varan.

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
abbis
2013-08-08, 22:48
#10

Sitter och tittar på BIG FAT FETISCH..URK

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Tarotstollan
2013-08-08, 23:12
#11

Bytte kanal, jag kunde inte se på det! Det var för äckligt!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
penke
2013-08-08, 23:14
#12

som skrivet
 det finns inga genvägar, bara att äta mindre än vad man förbränner.

jag tror inte på olika "dieter", som iofs kan funka, sålänge du följer dem
 om man oftast äter själv, kan portionerna kanske svälla…
menar, äter du normalt, är det lättare att följa
 och ha samma regel som till ungarna: LÖRDAGS-godis
godis elr vin ,o grädde i såsen osv
 och att INTE ha onyttigt drällande hemma,
 planera så du har en skuren vitkålsallad med purjo o paprika
lite olja i, kanske solroskärnor strödda, färdig
när man kommer hem o är toksugen/hungrig
eller morotsstavar
 det är väl lite som att sluta röka, fingrarna VILL  ha sysselsättning 

jag menar också, att psyket måste vara med..
jag kan tröst-äta  :/ (det är nog bara jag som …)
mediterar jag mer, får in harmonin i sinnet ..räcker det med EN chokladbit

  några tankar 😃

   penke

abbis
2013-08-09, 09:01
#13

Till saken var att det skulle verka som om dom va så otroligt lyckliga över sin fetma och sin sexualitet..

Men på slutet fick man se henne som vägde 280 kilo ligga i sin säng och ha "en dålig dag" .Hon hade ångestsyndrom..

Jag tror inte man kan vara lycklig och så stor..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ians
2013-08-09, 16:31
#14

#13 Usch!  Hur kan man vara lycklig om man väger 280 kg, det säger väl sig sig själv! Inte för att jag har några estetiska värderingar, men hälsomässigt är det ju ett sätt att ta livet av sig!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
gummimamma
2013-08-11, 19:13
#15

Jag har nästan hela mitt vuxna liv varit mycket överviktig. Har testat en hel del olika knep för att gå ner i vikt. En del sätt är bra, andra mindre bra. Men det har alltid slutat med att jag åter gått upp i vikt, plus lite till, när jag slutat med dieten. Till slut vägde jag 122 kg, och kände att jag höll på att ta livet av mig genom att äta. Då sökte jag läkare för att få hjälp. Det blev en gastric bypas, där min magsäck förminskades och en bit av tunntarmen kopplades bort. Detta innebar ju att jag inte kunde längre äta som jag gjort dittills. Jag fick lära mig att äta ofta, men lite åt gången. Var tredje timma försöker jag få i mig mat eller någon mellanmål bestående av frukt/yoghurt/macka/ägg. Ja någonting smått men mättande i alla fall. Sköter jag inte mina mattider, så får jag sug efter olika onyttigheter och då är det ju lätt att man stoppar i sig fel saker. Jag tycker det är synd att jag var tvungen att göra denna operationen för att förstå vikten av regelbundna mattider, men jag ångrar det inte. Tack vare den har jag fått ett 55 kg lättare liv, och jag har aldrig njutit av maten som jag gör nu. För det är ju alltid den första tuggan som är godast, och jag kan ta den första tuggan 6 gånger/dag! Dessutom är jag nu mycket mer "medveten" av det jag äter, och gluffsar inte i mig som jag gjorde förr.

tarotlasse
2013-08-12, 11:56
#16

Jag känner igen det du berättar har själv provat väldigt många bantnings dieter o olika bantnings preparat. o Visst många av dem så har jag gått ner i vikt av men har faktiskt gått upp i vikt av andra.

Men det har aldrig varit ngt hållbart i längden.

Jag provade för många år sedan Helsingörs pillren och jag rasade i vikt men jag åt väl enbart en knäckebröds macka och en morot om dagen.

Tappade aptiten och var inte sötsugen överhuvudtaget när jag åt dessa tabletter.

Var ju mycket debatt om dessa piller och att de var rent amfetamin.

Så Svenska myndigheter kontrollerade tabletterna men hittade inga olagliga preparat i innehållet och vad de innehåller vet jag fortfarande inte.

Men det är nog det effektivaste jag provat för att gå ner i vikt  gick ner 25kg på 2 månader men när jag slutade med tabletterna så gick jag ju upp dessa kilon i gen.

Jag fock även åldersdiabetes och började med insulin fick lägga om min kost och livsstil totalt.

Det var nu mina viktproblem började bli riktigt stora jag gick upp över  20 kg under det första året.

Visade sig vara en biverkning av insulinet så ju er insulin jag tog ju mer gick upp i vikt och ju mer fick jag öka insulinet.

Så hamnade i en ond spiral så min läkare föreslog en Gastricbypass operation.

Det är nog det bästa jag gjort  direkt efter operationen fick jag sluta med insulinet.  Det är två år sedan  jag opererade mig nu.

Jag har gått ner 37 kg och  har nu stannat och ligger still viktmässigt.

Men jag måste ju fortfarande tänka på hur jag äter för annars går jag upp i vikt i gen.

I dag har jag fått börja med diabetes medicin igen men i tablettform och lägsta dosen så en stor skillnad för min hälsa i dag.

När det gäller vikt minskning så finns det ett flertal helt naturliga växter som dels påverkar ämnesomsättningen och aptiten och är vikt nedsättande. Det är flera olika tångsorter som har denna effekt.

Det är absolut inget välsmakande alternativ men det är viktminskande.

Men som sagt vad så fungerar det under tiden man tar de o som vanligt så brukar man gå upp i vikt igen när man slutar.

Så ända sättet är att titta över sin kost i grunden och anpassa kosten efter hur mycket du rör dig.

Så en balans i intag och uttag precis som med ekonomin en  obalans åt vilket håll som helst kan orsaka stora problem.

Lasse

Ians
2013-08-12, 17:52
#17

Hur man än vänder o vrider sig så beror ju allt på att man äter förmycket i relation till hur mycket man rör sig…..

Viktigast tror jag är att äta regelbundet så att man aldrig får blodsocker dippar, och därmed vräker i sig sådant som gör att man går upp i vikt!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
abbis
2013-08-12, 18:37
#18

Nu ni har sambon fått för sig att prova 5:2 metoden..Jäklar va han planerar..Jag hänger på 🙂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ians
2013-08-12, 18:41
#19

😉!

Mvh Ians ❤️ Sajtvärd:Alt.behandl medarb:Spiritualism[ ](http://yogaochmeditation.ifokus.se/) [http://yogaandthings.blogspot.se ](http://yogaandthings.blogspot.se) [ ](http://spiritualism.ifokus.se/)
Upp till toppen