Acceptans inom alternativ vården.
Jag är på konferans med jobbet i helgen på ett spa. Jag fick en helt underbar massage i dag. Det första masdören gör är att sätta fingret på en punkt i min rygg o säger att här har du ont. Sedan så säger hon att det beror på en tidigare skada på min rygg ich sätter fingret på ett helt annst ställe där jag skadade en muskel vid en trafikolycka för några år sedan. Masdören använder en teknik som jag aldrig tidigare upplevt frpgar henne om hennes utbildning. Hon berättar om en välkänd o godkänd masdör utbildning. Jag har fått många behandlingar av massörer frpn denna skola. Men aldrig en sådan här underbar massage. Jag säger till massören att detta är absilut inte den massagen hon fått utbildning till. Hon svarar då jag är även intreserad av medialiteten o jag låter min andlige vägledare styra min händer. Så har en annan utbildning i mitt hemland men det kan jag inte öppet berätta om. Synd för detta var en av de bästa massage behandlingar jag npgonsin fått. Men inget som massören öppet berättar o hon sa att jag var den första som lagt märke till detta. Så säger mycket om acceptans o på vad vi själva tror det ör inge på vad det i själva verket är. Lasse

Tack, där lärde jag mig något om mig själv
Jag tar sällan massage, pratar mer med massörer, frågar
(nyfiken på trådens tema)
inga säger något om guider, ens intuition
många bara, att fingrarna hittar vart de ska.. 🙂
penke

Orkade inte skriva något igår, så jag bara likade tråden!
Men det var en bra massör, måste jag säga! Det är ju en fantastisk kombo med intuition/guider och massör utbildning!

Ja visst är det så och det finns hur många massage former som helst.
Man visar upp att man är utbildad och godkänd massör enligt en viss skola och inget fel i det.
För mig är det viktigt att en massör har en utbildning på hur musklerna fungerar och på kroppens anatomi så jättebra att de har denna utbildning.
Jag personligen har absolut inget emot att de kombinerar denna kunskap med andra kunskaper.
Det jag tycker är synd är att man många gånger inte vågar öppet erkänna att man använder sig av sin medialitet och sin inre kominikation i sitt arbete.
För att det är inte accepterat men hur ska det bli accepterat om man inte berättar om det.
Jag märkte ju att hon använde en helt annan metod en vad övriga massörer som gått denna utbildning gör.
Det kändes väldigt bra hur hon masserade mig fast annorlunda.
Kan tillägga i dag att det är första dagen på länge jag varit hel smärtfri i ryggen men hela dagen har ju i och för sig inte gått ännu.
#1 Trådens syfte är att allt inte är vad vi tror det är eller vet vade det är.
Att det är så synd att inte alla kan acceptera att man talar om att man har denna hjälp i sitt arbete.
Jag är helt säker på att företaget inte hade köpt in denne massörs tjänster om massören öppet sagt att den var medial och använde sig av medialiteten i sin massage.
Vilket jag tycker är väldigt synd.
För hur ska det kunna bli accepterat om man inte berättar om det.
Lasse

Ja Lasse, det är jättesynd!
För det är ju precis som du säger, en massör blir en bättre massör om den dessutom använder sin inre kunskap om var eventuella orsaker till smärtsymptom i kroppen sitter.
Att vara en skicklig massör kräver en speciell "känslighet" i fingrarna, då borde det inte vara fel att man även använder sin inre känslighet, eller intuition, för att finna orsakerna till problemen, åtminstone inte om det är hjälp man söker.. Allt sitter inte i musklerna heller, eller i rörelseapparaten, det finns MÅNGA åkommor i kroppen som har sin orsak i psyket eller själen, de flesta skulle jag vilja påstå, såvida det inte rör sig om ett trauma man råkat ut för. (Kan jag med stor säkerhet påstå efter 30 år som massageterpeut.) Att då gå enbart efter vad böckerna säger, som är skrivna av teoretiker, ger noll eller inget resultat alls, jo möjligtvis för stunden.
Det första en bra massör bör göra, är därför att "tona in" på den person den skall massera och sedan anpassa behandlingen efter den personens behov. Då kommer de positiva resultaten.🙂
En sak till bara: Många av de klienter vi behandlar är inte mogna för att ta emot den informationen, att man använder sin intuition för att "se" var problemen sitter, därför måste man vara väldigt försiktig med att berätta om sånt. Många anser fortfarande att det är hokuspokus, och berättar man för en sån klient hur man jobbar, så kan det innebära slutet på karriären i värsta fall. Samhället är tråkigt nog inte moget för den här formen av behandlingar ännu. Samhället har sagt sitt om alternativa metoder och det lär stå fast så länge ingen av de styrande vågar bryta dödläget.😕
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tack Tuva-Lena för ditt inlägg jag har inte något att tillägga i det du skriver.
Blir bara så varm inombords och bara ler när jag läste ditt inlägg.
Du har så rätt bara så synd att inte alla ser det på samma sätt.
Lasse