Annons:
Etikettövrigt
Läst 556 ggr
healing-mammut
8/26/13, 12:48 PM

Är vaken på natten...

Undrar om ni har erfarenhet av det här med sömnproblem. Jag har alltid varit sjukligt lättväckt (jag skojar inte, jag hör när min man sätter sig upp i sängen, eller ungarna vänder sig i sängen på övervåningen…) men däremot har jag aldrig haft problem med insomning. Jag somnar innan jag landar på kudden. 

Eftersom jag har en whiplashskada efter en bilolycka så vaknar jag ca 5 ggr varje natt och går upp för att röra mig lite. Till det kommer toabesök 1-2 gånger. 

Nytt sedan ett par månader är att jag vaknar pga "ingenting" och blir vaken 30-90  minuter, så det blir ju inget vidare med kvaliteten på sömnen. 

Vet inte hur vanligt det här är. Men det börjar slita på kroppen nu att aldrig få sova en hel natt. 

Har som sagt inga problem med insomning, tar ofta Ipren innan sänggående, har svalt i rummet, testat olika kuddar, tittar inte på teve innan, är inte stressad, tar gärna varma bad och tänder ljus, lyssnar på meditationsmusik, ligger på spikmatta, tränar mm mm 

Tycker nog att jag "gör rätt" men får ändå inte sova…..

Har någon tips på super-duper-bra öronproppar el dyl? Funkar inte med vanliga eller att lyssna på musik i hörlurar. Jag somnar direkt - men vaknar!

Det underlättar ju inte heller att alla i familjen har olika tider….:( och jag vaknar när första personen vaknar på morgonen efter 06 - och då går väl sista och lägger sig runt midnatt.

Annons:
abbis
8/26/13, 7:33 PM
#1

Låter jättejobbigt..😕

Min enda tanke är att bygga ett helt ljudisolerat rum där du sover själv..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Gahella
8/26/13, 11:12 PM
#2

Det finns jättebra öronproppar av silikon på apoteket. De formar sig efter ditt öra och isolerar jättebra från ljud

Du kanske behöver magnesium? Det brukar hjälpa vid sömnstörningar, eller ställa sängen på en annan plats är ett annat bra tips

healing-mammut
8/27/13, 9:02 AM
#3

Ok tack - ska testa det :)

Ians
8/27/13, 9:05 AM
#4

Låter ju jätte jobbigt!

Att få sin sömn störd så! Du har inte noterat om det är vid samma tid på natten som du vaknar och inte kan somna om?

healing-mammut
8/27/13, 9:16 AM
#5

Det beror på anledningen till att jag vaknar. Om det är för nacken så kan det variera, samma med ljud. Däremot verkar det vara runt 3-tiden som jag vaknar pga "ingenting" ibland. Men det kan variera lite också. Fast det kan ju också vara så att jag vaknar av ljud men inte vet om det. Vad vet jag? Fåglarna kan ju leva rövare vid den tiden också (fast kanske inte nu längre…?)

Eller så är det ljuset fastän jag inte tycker att jag störs av det. Får väl köpa mörkläggningsgardiner igen - har bytt sovrum sedan 6 månader. Men problemen fanns innan så det är nog inte det heller. 

…och det kan ju inte vara fullmåne varje natt ;)

Ians
8/27/13, 9:31 AM
#6

Jag tänker nog snarare att det är något med ljud, som återkommer vid en viss tidpunkt, precis som du är inne på. Är man lätt väckt så behöver ju inte det vara starka ljud.

Annons:
healing-mammut
8/27/13, 9:38 AM
#7

# Kom på att jag har Supermagnesium hemma :) Har aldrig tagit det själv men har träningstokar som emellanåt stressar också så de har jag tryckt i lite :) Slänger i mig redan nu till frukost!

Tuva-Lena
8/27/13, 10:02 AM
#8

Den absolut bästa terapin vid sömnstörningar som jag kan komma på är hypnosterapi. Har du inga problem med att slappna av, vilket du ju inte har då du kan somna ganska snabbt, så handlar det sannolikt om någonting som händer i kroppen på dig vid den tidpunkten. Vi har ju vår biologiska klocka i kroppen, så ta o kolla upp vilket organ som är aktivt vid den tiden, fundera sedan om du har känt av några problem därifrån.. Det kan också vara någonting från ditt undermedvetna som vill komma till tals och det gör det oftast när man är som mest avslappnad. (Andevärlden är också väldigt aktiv vid den tiden.. det kan vara någonting som du känner på dig i det undermedvetna, men som ditt medvetna jag inte vill eller kan till sig, till ex.. En liten parentes bara men väl så viktig att undersöka. Vi letar ofta orsakerna bland sånt som vi förstår och kan påverka själva, men ibland krävs det att vi går djupare in i oss själva för att förstå vad våra "åkommor" kommer ifrån och orsaken till dem.)❤️

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Gahella
8/27/13, 10:29 AM
#9

Jag har läst att den som vaknar runt den 3-4 på morgonen har problem med binjurarna, att det ska vara en av symptomen

healing-mammut
8/27/13, 11:14 AM
#10

#8 Hur kollar jag upp vilka organ som är aktiva den tiden på dygnet…? 

Jag prövade tidigare i somras en kurs i medial utveckling. Jag tyckte inte att det gav mig så mycket, för utformningen av kursen tilltalade inte mig. Däremot tränade jag medidation och vaknade en natt 2 gånger med klara budskap: "det spelar roll" och "tid". Min egen tolkning var att jag skulle ta kontakt med min pappa innan det för sent. Men det har jag inte gjort - har gjort det flera gånger förut utan resultat. Jag känner inte att jag har något driv att göra det. Men det kan ju ha med det att göra. Tror att min farmor håller på och drar i trådar från den andra världen. Men å andra sidan har jag ju haft dessa sömnproblem så länge så… Kanske jag är mer "trasig" än jag vet om när jag är i vaket tillstånd? Jag menar känslan av att pappa inte ville ha mig. 

Hur som helst så är det dags att ta tag i nu för så här vill jag inte ha det! 

#9 Binjurar..hmmm Ska kolla det med!

healing-mammut
8/27/13, 11:53 AM
#11

#9

http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

Hittade detta - känner att mycket stämmer. Då är bara frågan hur man går vidare för att få någon att lyssna….vilket inte brukar vara det lättaste när man söker läkarhjälp :( 

Kanske en  homeopat kan hjälpa att stötta binjurarna? Någon som har tips på en bra i Stockholmsområdet?

VildaVittra
8/27/13, 2:04 PM
#12

Har du provat att trötta ut dig fysiskt innan sänggående, tex gå och simma en timma på kvällen?

Ett annat sätt att prova är att sova med kedjetäcke.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

healing-mammut
8/28/13, 8:11 AM
#13

Tack Vilda Vittra. Jag tränar ofta på kvällarna o har faktiskt tänkt kolla upp vad som krävs för att få prova kedjetäcke / bolltäcke.

Annons:
Ians
8/28/13, 9:03 AM
#14

vi har bolltäcke på jobbet……en massa bollar löst i ett stort påslakan borde man kunna fixa själv med tennisbollar i ett påslakan för en billigare peng. de kostar ju 7000kr att köpa…en får en massa bollar för den pengen om en köper bollarna bara! Ett påslakan som man syr ihop bör man ju ja hemma eller?😉

De vi prövat det på har inte varit värst imponerade, men säkert är det så att det fungerar för någon eftersom det finns.

abbis
8/28/13, 9:07 AM
#15

Tennisbollar 😃.. Hade det inte varit bättre med pingpongbollar.Tennisbollar låter tungt ..Ser framför mig att ligga med 200 bollar över mig…😂

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ians
8/28/13, 9:51 AM
#16

Det är finessen Abbis….att täcket är tungt! Det är det som lugnar…alternativt kan man inte röra sig för en sitter fast 😂 och därmed är man tvungen att ligga still!

En billigare variant är att häfta fast pyjamasen i madrassen😉

VildaVittra
8/28/13, 10:36 AM
#17

#13 En mer ekonomisk variant är att lägga en ryamatta på sig, de var ju inte golvmattor från början utan just täcken till vintern.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

healing-mammut
8/28/13, 11:18 PM
#18

Haha jag får väl lägga mig under madrassen nu då… Tror kedjetäcket vi har på jobbet väger 7-8 kg. Funkar super för personen som fått det. Sov gott :)

tarotlasse
8/28/13, 11:56 PM
#19

Jag har ju själv svåra sömnproblem och har haft det hela livet. 

Har även varit inlagd på sömn labb och då kunde inte ens världens ledande forskare inom sömnen svara på vad som orsakade mina problem utan bara att min biologiska dygnsklocka inte fungerade och att min kropp inte kunde avgöra vad som var dag o natt, 

Så  jag går i en ständig jet leg känsla nu har forskarana konstaterat att det har med mitt mitt funktionshinder ADHD att göra vilket man inte tidigare visste.

Så jag går aldrig ner i remn sömn och jag sover aldrig utan gär bara ner i en djupare avslappning. 

Men tidigare eftersom jag aldrig gick ner i en djupare sömn så reagerade jag på precis allt som skedde runt mig under natten.

Jag var ofta uppe och vandrade på nätterna  satte mig vid datorn eller vid tv´n gick ut på promenader o.sv.

Jag fick prova detta med bolltäcke men gillade inte alls detta dels blev de väldigt varmt med dessa täcken o dels så samlades alla bollar i klumpar på samma ställen. Det prasslade  även när bollarna rörde sig i täcket och jag är extremt ljudkänsslig så regerade på dessa prasslande bollar .  

Så jag tyckte det bara  det var obehagligt med dessa bolltäcken. 

Men jag fick i stället prova  ett kjedje täcke det finns på 6 kg 8 kg och 10 kg. 

Det är ett täcke med metalkjedjor insydda i kanaler i täcket det rör sig inte överhuvudtaget  och  ena sidan av täcket är väldigt mjukt vaderat så man känner inte av kjedjorna överhuvudtaget och  jag föredrar själv denna sida av täcket. 

Den andra sidan av täcket är det en tunnare vadering och man känner dessa hårda kjedjor och vissa peroner  föredrar detta. Det blir inte alls  lika varmt  och är inte alls lika klumpiga som bolltäckena. 

Jag har själv ett kjedje täcke på 8 kg.  

Det kostar lite mer en bolltäcket ca 8000 kr men  det kan även ansökas som tekniskt hjälpmedel o bekostas då av landstinget. 

Jag pratade med en arbetsterapueft på min vård klinik och hon ansökte om det som tekniskt hjälpmedel och jag fick det beviljat. 

Jag har fortfarande väldigt svårt med insomningen men när jag väl kommit till ro så  störs jag inte av min omgivning på samma sätt som innan det är sällan i dag jag går upp på nätterna för att jag blivit störd  som jag gjorde innan. 

Så detta kjedjetäcke  har hjälpt mig oerhört mycket även om jag fortfarande inte har en naturlig sömn så får jag en tryggare nattsömn o störs inte på samma vis  av omgivningen som innan så detta kjedjetäcke har varit till oerhörd hjälp för mig. 

Bolltäcket fövärrade bara min  egen situation men det är  väldigt indiividuellt från person till person och man får prova båda  innan man bestämmer sig för vilket man vill ha och vilket som passar en som person. 

Lasse

Upp till toppen
Annons: