Annons:
Etiketthuskurer
Läst 4838 ggr
Hellas
2012-06-06 15:24

Kloka Gummor hade rätt!

Det var väl det vi redan visste…

Kloka gummor hade rätt – groblad kan läka sår.

Groblad har använts som medicinalväxt i många århundraden, och forna tiders kloka gummor brukade bandagera sår med bladen. Nu bekräftar en avhandling av Muhammad Zubair från SLU att de gjorde alldeles rätt; positiva effekter av groblad har påvisats både med odlade celler av människa och med sår på grisöron.
Nya sårläkningsprodukter är målet inom forskningsprojektet.

Läs vidare i reportaget:

http://www.slu.se/sv/om-slu/fristaende-sidor/aktuellt/alla-nyheter/2012/4/kloka-gummor-hade-ratt-groblad-kan-laka-sar/

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Annons:
Ians
2012-06-06 16:18
#1

Ja får de bara vändas o stötas några varv så kommer inte de gamla recepten på skam! Flört

frodig
2012-06-06 18:55
#2

Japp Skrattande! Tack för infon.

[Starman]
2012-06-07 08:41
#3

Jag brukar använda groblad mot kliande myggbett. Delar ett på mitten och gnuggar lite på bettet och så känns det mycket skönare.

Det kunde ni inte ha trott va? ;)

Tuva-Lena
2012-06-07 09:21
#4

"Kloka gumman" har plockat groblad redanFlört Passar man på nu dessutom, när växtkraften är extra stark - och helst vid fullmåne då förstås Oskyldig - så får man ett perfekt såromslag. Daggkåpa är inte fy skam heller..

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[Starman]
2012-06-07 09:27
#5

#4

Jag undrar över det där med fullmånen. Det låter lite onödigt att göra det just vid fullmåne, om det faktiskt är så att grobladen ändå innehåller aktiva substanser… På vilket sätt skulle månens faser inverka på de aktiva substanserna, undrar jag främst. :)

Tuva-Lena
2012-06-07 09:47
#6

Varför har man skolavslutning i juni och inte september? Av samma anledning plockar man (helst) växter vid fullmåne, det vill säga då månens inverkan på all växtlighet - ja även oss människor, haven, allt levande - är som störst.Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
frodig
2012-06-07 10:55
#7

#4 Tur att det finns en och annan kvar Tuva-Lena Skrattande, av Kloka Gumman-sorten Flört!

Elpida
2012-06-07 13:47
#8

Groblad har jag använt mig av, smidigt eftersom det växer nästan överallt.Glad

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

healing-mammut
2012-08-15 22:12
#9

Hej på er, smög in på er sida här :)

Har ni nåt tips på hur  man ska kunna använda sig av tex groblad under den tiden då bladen inte finns att plocka färska? Kan man torka dem eller lägga i olja eller nåt?

Jag tycker också att de funkar suveränt på myggbett. På getingstick gnuggade jag färsk aloevera direkt från plantan. Det var otroligt bra.

Ha det gott :)

frejjali
2013-07-09 12:17
#10

Jag har precis gjort en ansiktskräm av groblad, maskros och blåbärsris :) La till lite parfymolja med lukt av aprikos också… Den blev riktigt bra faktiskt!
Det sägs ju att både groblad och maskros har en åtstramande effekt på huden, och nu vet jag inte om jag sov extra bra inatt eller om det var tack vare hudkrämen, men mina påsar under ögonen är knappt synliga idag. 🙂

[Starman]
2013-07-09 14:44
#11

#6

Det låter som mystiskt, onödigt trams. Innehåller plantan aktiva substanser så gör den det oavsett hur mycket Jorden skuggar månen.

Hellas
2013-07-09 21:47
#12

Jag plockar mina örter i tid och otid men jag undrar om de inte innehåller mest "fukt" under natt/morgontimmarna och att det kanske är därför som det anses bättre att plocka dem på natten/morgonen?

//Hellas

Medarbetare på http://spiritualism.ifokus.se/

Tuva-Lena
2013-07-10 10:03
#13

#11 Nä du, trams är just vad det inte är. Fråga dig själv: varför blommar inte syrenerna t ex, i december? Jo, för att solen står som lägst då och ljuset räcker inte till för att värma upp jorden så att växtligheten kan frodas. Solen är en planet, precis som månen. Varför skulle då månen undantas från de fysikaliska principerna? Vi vet dessutom att  månen påverkar tidvattnet och vatten är en förutsättning för liv, ja faktiskt så består vår kropp till 80% av vatten. Vattnet/vätska är det som transporterar näring till cellerna, både i vår kropp och i växterna, så varför skulle då inte näringstillförseln bli effektivare under den period då månen har sin största inverkan på allt liv? Se även det #12 Hellas har skrivit ang fukt.. hur logiskt som helst.

Det här är inget jag kan bevisa, men för den skull så kan inget rubba mig i min tro att det fungerar så. Att sedan kalla det andra människor tror på för trams, är lika illa som att någon skulle kalla det du tror på för avgudadyrkan.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
abbis
2013-07-10 18:36
#14

Alla som tror på Gud är oxå idioter i så fall..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[Starman]
2013-07-10 18:57
#15

#13

Solen är en stjärna. Det är lite en annan sak än en planet. En måne är också lite en annan sak än en planet. 🤪

"Varför skulle då månen undantas från de fysikaliska principerna?"

Vem har påstått att månen inte skulle lyda under naturlag? 🤔

När du menar att det är logiskt att människor och växter skulle påverkas av månen för att tidvattnet gör det och allt som lever behöver vatten, så tänker du fel. För det första därför att tidvatten involverar en enorm massa; havet. Människor har inte enorm massa, och påverkas mindre av månens dragningskraft än av varandras och omgärdande byggnaders om de skulle stå vid en busskur och vänta på bussen.
För det andra för att medicinalväxters aktiva substanser finns i dem oavsett om det är på dagen eller natten. Vilket, förresten, var ganska långt ifrån den inverkan som du påstår att månen har på växter och deras kemiska strukturer.

NiklasTyreso
2013-10-04 21:33
#16

Jag äter ett (torkat) groblad per dag.

healing-mammut
2013-10-05 11:57
#17

Hur gör det nytta för dig? Märker du om du inte äter det varje dag?

gummimamma
2013-10-07 22:04
#18

Jag gjorde ringblom/grobladsolja, som jag gjorde salva av. Extra läkande!

Upp till toppen
Annons: