Annons:
Etiketthealing
Läst 7238 ggr
[3rixon]
2013-07-20 20:21

Kan katter hela?

Jag undrar om katter faktiskt kan ge healing? Så fort jag känt smärta, ont i magen, stukade vrister osv så har alltid min katt lagt sig på mina ömmande områden och efter ett tag har smärtorna släppt. Brukar katter vara sådana eller är det bara min? Hur kan han veta var jag har ont och hur kan han få smärtan att försvinna? 

Tack på förhand :)

Annons:
Katthemsmatten
2013-07-20 20:28
#1

Visst kan katter heala. Om vi vill tro på det. Det katter bevisligen gör är att de får vår hjärtverksamhet att gå ned när de lägger sig hos oss. Spinner de så hjälper det ytterligare. Men om du frågar om de har en helande verkan så är svaret definitivt nej. Det handlar om placebo effekt och den ska vi inte förakta. Vi mår bättre och blir avslappade, vilket gör att smärtan minskar, när vi har våra älskade katter bredvid oss eller liggande på oss.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Magi-cat
2013-07-21 08:34
#2

Man har funnit att det är hälsosamt att ha husdjur. Blodtrycket går ner när man klappar en katt, oxytocin utsöndras och välbefinnandet ökar.

Så visst helar de, man behöver inte ens tro på det.🙂🐱


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2013-07-21 09:45
#3

Ja jag tror också att katter, och andra husdjur, kan hela fast dom inte är riktigt medvetna om det.

Alla terapier går ut på att återställa en förlorad balans, som har blivit rubbad genom sjukdom eller skador. En frisk katt eller annat djur har det beteendet att dom "för över" balanserad energi till en individ som inte är i fas med omgivningen. Jag har sett samma beteende hos mina hundar när någon av dem har varit sjuk eller skadad.

Jag tror inte att djuren gör det i syfte att "hela" utan för att skapa balans inom flocken. En balanserad flock har större överlevnadsprocent än en flock i obalans. Katten är beroende av dig för sin överlevnad, därför är det viktigt att flockledaren är i balans, d v s håller sig frisk. Risken är annars att det även "drabbar" katten, inte åkomman alltså men att den riskerar att bli utan föda och kan utsättas för faror när flockledaren är "sjuk" eller inte går att räkna med.

Katter är visserligen inte utpräglade flockdjur men har blivit beroende av vår omsorg för sin överlevnad, därför, tror jag, tar samma flockbeteende över även hos dem när ledaren är sjuk eller skadad. 

Men det är bara att tacka och ta emot, dessutom är dom de bästa helarna för dom ser ingen prestige i resultatet, utan gör det helt o hållet för att kunna må bra själva.🙂

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Katthemsmatten
2013-07-21 11:12
#4

Katter är inte flockdjur, de är kolonidjur om förutsättningarna finns för att leva flera individer på samma plats. Dvs att det finns mat och skydd i tillräcklig mängd för att det ska kunna delas. Främst är det honkatter som lever tillsammans och hanarna kommer och går.

I en flock finns en utpräglad ledare. Det finns det inte hos katter. De kan dela ett revir och gör det oftast under delar av dygnet. Somliga individer är starkare och ser till att de först får den föda de behöver, därefter får övriga äta. Men det är inte ett flockledarskap vi ser, som t ex hos hunden där rang är viktig för att få balans i flocken.

Men att ha husdjur är viktigt för människans psykiska välbefinnande. Det kan man se på demensboenden. Tar man in en hund eller katt påverkar det de boende positivt. De blir lugna och harmoniska.

För mig personligen så innebär det en enorm känsla av välbefinnande att ha mina katter omkring mig. Även på katthemmet där jag är volontär kan jag notera att de volontärer som kommer dit i stressat tillstånd lämnar alla bekymmer kvar utanför dörren och får ett helt annat tempo och rörelsemönster när de är med katterna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Choklad
2013-07-21 18:34
#5

Ja min katt lägger sig ofta då jag har ont någonstans, på det stället och spinner 🙂så visst kan katter hela, det är dessutom vetenskapligt bevisat. De kan "bygga upp" skelettet genom att spinna.

Jag har haft katter i hela mitt liv, och sist då vi bodde i hus, hade vi 5 katter som mest.

Där var den äldste katten (min katt Lillebror) ledaren.

De här katterna jagade i flock precis som lejon, det var coolt men samtidigt grymt att se dem, för de kunde ta stora byten i flock.

Det var många gånger man fick rädda både kaninungar och fåglar. Och man hindrade dem om man kunde.

Ibland hade tagit en stor kanin som de redan dödat då de drog hem den.

Så katter kan även vara flockdjur.

Men de är solitära ändå, inom flocken, och visst behöver de sällskap precis som andra djur, och de är inte så långt ifrån hundars beteende ändå, vad jag har erfarit. Men de är inte undergivna sina ägare på samma sätt som en hund ska vara.

U R us

tarotlasse
2013-07-22 18:16
#6

Jag är helt övertygad om att katter är ett helande djur. 

Jag har haft katt i många år även om jag inte har någon katt för närvarande. 

Men spelar ingen roll vilken av det katter jag haft så har jag haft ont någon stans så har katterna lagt sig på de ställen jag haft ont på har aldrig slagit fel. 

Samma om jag varit ledsen och inte mått bra rent mentalt så har ju katterna varit så måna av att vara i närheten krypa upp i famnen och vara tröstande. 

För flera år sedan när jag pratade med min moror om detta så sa hon att alltid på gården om ngn  hade gjort sig illa eller mådde dåligt på ngt sätt var katterna där och de gav sig alldrig och kunde vara så envetna på att lägga sig på ställen man hade ont på. För inte alltid när man hade ont men tyckte det var så roligt att katten skulle lägga sig där. 

Så jag är helt övertygad att katten har en väldigt stark intuition och känner på sig när vi  har ont och mår dåligt och då vill hjälpa oss och då heala oss.  

Man tvingar alldrig en katt att göra något de har sin egen vilja.  De är nog det mest självständiga djur jag stött på och  de går alltid sina egna vägar. 

Men  det slår aldrig fel att de kommer när man har ont eller mår dåligt.

Jag har inte upplevt detta lika tydligt  med  hundar. 

Lasse

Annons:
Ians
2013-07-23 06:50
#7

Jag är också övertygad om att katter är helande djur, även om de som Tuvan säger inte vet om det. det är en instinkt. Har samma erfarenhet som tarotlasse  beskriver.

[Mia-Li]
2013-07-23 09:19
#8

Jag tror med katter kan heala. 😃
När min gammelkatt levde så kände han ofta av om jag vart trött, ledsen eller sjuk. Då skulle han ligga på mej och trösta. Det hjälpte kände jag.
Likadant är det tvärtom, tror jag. Att VI healar tillbaka lite.
Jag ställde denna frågan för ganska länge sedan och fick till svar att även vi healar katter. Det märks för då rycker morrhåren på de, sa denna person.

Tycker Lasses beskrivning är väldigt bra. 👍
Och hundar är inte alls likadana.

Magi-cat
2013-07-23 09:40
#9

Vi hade en tråd på ÖN om katter och healing. Hoppas det är ok att länka till den?

http://overnaturligt.ifokus.se/discussions/50a25d4388f4724f6c588f8d-var-katt-ger-oss-healing


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jane-Lyzell
2013-07-23 13:17
#10

Alla djur är rent instingtivt healers om det behövs - Katter särskilt intutiva för det - inte alla men en del - det är inte placebo - Katter healar verkligen med sin energi - var glad du har en healingkatt 😃

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

NiklasTyreso
2013-10-04 21:45
#11

I de fornnordiska sagorna drogs gudinnan Freja i en vagn dragen av katter. Freja var en mäktig fruktbarhetsgudinna (och krigsgudinna) som gav tillväxt på åkrar och hos kreatur. Hennes livskraft var särskilt stark under sommarhalvåret. 

Så, katter kan nog genom sin koppling till Fröja ge av hennes helande livskraft.

gummimamma
2013-10-07 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag tror också att katter kan heala! Har ingen katt nu, men hade förut en som kallades Mio, som var suverän på att känna på sig var jag hade ont. Hade jag ont i halsen, så var han envis med att han skulle ligga på min hals. Hade jag ont i magen, så låg han på min mage. Var jag ledsen, kom han och strök sin tass över min kind, puffade med huvudet och slickade bort mina tårar om jag grät. Innan han kom in i mitt liv hade jag ständiga problem med nästäppa och astmatiska besvär. Från den dagen då jag fick hem honom var alla problem med näsan och luftvägarna borta! Men det roligaste var när jag var gravid! Då ville han ligga på min mage så ofta det gick, så länge det gick. När magen blev för stor, flyttade han sig till bröstkorgen. Den första sparken från barnet kände jag en dag när katten låg på min mage. Förlossningen började, när katten låg på min bröstkorg, med en smäll när vattnet gick. Det lät som en pistolskott i magen, så både jag och katten vände blicken mot magen och undrade vad som hände. Efter att jag kom hem från bb, vaktade katten tösen och "sa till mig" om hon vaknade. Han var alltid hos henne!

Ians
2013-10-08 13:41
#13

Vilken sötnos! Gummimamma

Annons:
Upp till toppen
Annons: