Annons:
Etikettövrigt
Läst 3659 ggr
Tuva-Lena
2013-07-24 10:14

Skriv på mot oljeutvinning i Arktis!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När ska man lära sig nåt om hur ömtåligt naturlivet är? Inte nog med att man förstörde en stor del av kusten utanför Alaska genom oljespill, och tusentals fåglar, fisket, stränderna blev ödelagda, nu ska man fortsätta längre norrut till Nordpolen för att utvinna olja där istället!

Isbergen smälter, isbjörnarna står nära utrotning om utvecklingen får fortsätta, ändå kan man inte låta bli den sista orörda vildmarken på vår jord!

Vi ser ju redan förödelsen runt omkring oss, räcker inte det?

Skriv på uppropet mot oljeutvinning vid Nordpolen! Hjälp Greenpeace att påverka världens ledare och gör folkets röst hörd! VI VILL INTE SE NÅGON OLJEUTVINNING VID NORDPOLEN! 🌈

Tack för att du bryr dig!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
2013-07-24 13:19
#1

Självklart! 🌈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
2013-07-24 18:12
#2

Säger också självklart till det

tarotlasse
2013-07-24 23:39
#3

Nej varför skulle jag göra det om vi stoppar oljeutvinningen så stannar världen. Vi Sverige kan packa vår väskor o flytta till varmare breddgrader för utan oljan kan vi inte leva i Sverige i Dagens samhälle vi har skapat oss ett beroende av oljan i dag, 

Det är ytterst få i Sveriges befolkning som har tillgång till vedspis och kakelungnar i dag. 

Så utan oljan så kommer Sverige att utplånas rent fakta.  

Jag vill bo kvar i Sverige så jag kommer inte skriva på en sådan lista. 

Dinosarierna utplånades av klimtaförändringar och en värmebölja där isbergen smälte och halva jorden hamande under vatten. Utan att vi mäniskor förstörde den överhuvudtaget. 

För vi människor existerade inte ens på den tiden. 

Vi har haft Istider och värme perioder i miljontals år utan vi männiksor gjort någon påverkan alls eftersom vi inte existerat. 

Så detta med klimatförändringarna är en helt naturlig process i jordens utveckling inget vi kan förändra överhuvudtaget. 

Sedan urminnes tider så har det alltid försvunnit djurarter för att ersättas med nya arter så har alltid jordens utveckling fungerat. 

Det har sedan urminnes tider försvunnit 50 djurarter om dagen och lika många nya har tillkommit varje dag. 

De flesta av dessa i havsdjupen men även till stor del ovan land. 

Vi människor kan inte stoppa den naturliga utvecklingen dethar och kommer altid ske att djurarter kommer och går. Människan är en av de arter som tillkommit  under den senare delen av jorden utveckling och kommer troligt vis också dö ut så småning om.    

Men visst kan jag hålla med dig om att vi människor påskyndar processen men utan oljan så klara vi oss inte längre. 

Hela dagens samhälle är uppbyggt på detta och som sagt vad hur många människor skulle klara att bo kvar i Sverige utan oljan  kanske 200 tusen av 9 miljoner människor kommer kunna bo kvar.  

Vad ska vi andra ta vägen? 

Även om jag inte gillar dessa föroreningar och hur vi människor förstör vår miljö så får jag vara realistisk. 

Tänk efter  och fundera lite innan ni skriver på denna lista. 

Vi får inte använda kärnkraft värk för den är farlig. 

Vi får inte använda vatten kraft för det förstör älvarna. 

Fåglarna störs av vindkraftverken. 

Olja och kolkraftverk förorenar luften och tydligen får de nu isbergen att smälta. 

Gasen utvinns ur samma källor som oljan.

Sol energie räcker inte på långa vägar och då behöver vi mer solkraft en vad det finns männiksor  i Sverige.

Man protesterar  även mot skogsaverkningarna för det ändrar den ekologiska balansen.  

Ja vad finns  då kvar för vårt kalla vinter klimat.  

NOTHING.

Lasse

tarotlasse
2013-07-24 23:59
#4

Problemet är helt enkelt att vi är för många människor på jorden för de resurser jorden har. 

Så oljeutvinningen är det ett av de mindra roblemen vi har i dag 

Ser man helt krasst  på  detta.  

Så  det  största och värsta miljöhotet  på jorden  i dag.

Är att vi människor har sex och förökar oss. 

Finns det ngn lista o skriva på mot detta ? 

Lasse

Magi-cat
2013-07-25 07:45
#5

Lasse, ingen ska behöva känna att de måste skriva på en lista mot att förstöra vår jord ytterligare! Men i övrigt blir jag alldeles bestört när jag läser vad du skriver!

Att det varit naturliga fluktuationer i jordens klimat under årmiljonerna råder det ingen tvekan om. Det kan vi inte förhindra. Vi kan inte heller förhindra att asteroider slår ner på jorden. (=dinosauriernas utsläckning)

Men vi kan och måste förhindra ytterligare förstöring och kortsiktig rovdrift på jordens tillgångar!

Har du tänkt på att det bor även människor i och nära de områden som skulle, för alltid, påverkas och nedsmutsas av oljeindustrin? Att det får följder för kommande generationer? Själv skulle jag inte vilja ha oljeborrning utanför knutarna. Skulle du?

Det stämmer att många djurarter utsläckts, men aldrig tidigare har så många utrotats som under de senaste hundra åren. Med människans direkta och indirekta "hjälp"!

Nej, vi kan och måste stoppa energislöseriet, rovdriften och det kortsiktiga tänkandet och stoppa oljeberoendet! Helst NU!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tuva-Lena
2013-07-25 10:17
#6

Säger samma som "Katten", oljeberoendet MÅSTE stoppas! Och att djurarter utplånas.. har du hört talas om ekologi? Alla djurarter är beroende av varandra, ja till o med vi människor är inblandade i den ekvationen, även om vi gör vårt allra yttersta för att försöka bortse från den sanningen. Dör växter så dör djur, så dör människan i slutändan. (Om det ändå vore den omvända ordningen, då skulle åtminstone de oskyldiga växterna och djuren kunna leva vidare.) Är den utvecklingen något du vill gå i  bräschen för?

Och apropå oljeberoende, det är ett fåtal länder som styr oljepriset i världen, dom lindar oss andra runt lillfingret då dom är så medvetna om att vi behöver deras olja. Att satsa på alternativa energikällor är därför ett MÅSTE, inte minst för att människor som bor i oljeländerna skall bli fria. Ett fåtal människor i dessa länder lever i överflöd på oljeintäkterna medan merparten av landets innevånare lever i fattigdom! Nu vågar inte västvärlden påverka genom att man är så beroende av den olja dessa ofta diktatoriska stater producerar. Allt handlar om EKONOMI. Vad fasen har Ryssland på Nordpolen att göra? Dom har tillräckligt med gas och olja i sitt hemland!

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Magi-cat
2013-07-25 10:32
#7

#4 Lasse, det största och värsta miljöhotet är inte antalet människor utan att några människor styr över jordens tillgångar och använder dem i kortsiktigt profitintresse.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-07-25 14:06
#8

Jag kan hålla med er och tycker det är hemskt det som pågår hur vi förstör vår jord och hur beroende vi människor blivit av oljan. 

I dag kan vi inte ens dricka en Ramlösa för den skulle alldrig kunna hamna i flaskan utan oljan. 

Vi människor som skapat detta behov genom våran egen bekvämlighet. 

Vi kan inte skylla på oljebolagen och industrin för de  arbetar för vår bekvämlighet och för att tjäna pengar. 

Enda chansen är att förändra vårt eget leverne och dra ner på vår konsumtion och vår bekvämlighet. 

Bara en sådan enkel sak som att inte skala sina räkor själv. Ger enorma miljöskador betydligt mer en vad oljeutvinnarna gör. 

Men ingen protesterar mot  att man fiska räkor här i nord atlanten transporterar det ner till Afrika för att skalas. För att återigen transporteras  hit. Eller potatis som transporteras till Beligen för att bli pommes frites  och sedan transporteras hit igen. 

Eller laxen som fiskas i nordsjön som sedan båtarna fraktar till Thailand för att rensas och sedan transporteras hit igen. 

 Det är där vi  har det stora miljöhotet. 

Vi har så lätt  att skylla på industrin för miljöförstöringen men det är vi själva som skapar det genom vår bekvämlighet. 

 I stället  för att skala våra räkor själva, rensa vår lax eller göra våra egna pommes så låter vi industrin göra det i stället. 

Enligt vetenskapliga fakta så dog diosarierna ut av att ozonskiktet blev för tunnt och att det då blev alldeles för varmt på jordklotet. Vilket alltid skett på jorden i olika tidsintervaller 

Var varken första eller sista gången detta hände i jordens utveckling.  

Man har aldrig någonsin  funnit några spår av någon så stor asteroid eller metorit som slagit ner på jorden som skulle kunna skapa en sådan klimatförändring o det är rena vetenskapliga fakta.

Dinosarierna är inte det enda djur arterna som utrotats på jorden. 

och det skedde långt innan vi människor började förstöra jorden. 

Så titta först på erat eget leverne och fundera själva vad du kan göra för att minska oljeberoendet och miljöförstöringen. 

För bara den enskilda individen som kan påverka dagens förfall och sprida  det till varandra. 

Att skylla på oljeutvinningen och industrin är bara att förneka  grund problemet och sitt eget samvete. 

En förändring kan bara  ske genom att var och en tar sitt eget ansvar för miljön. 

När vi bara var 2-300 000 invånare i Sverige klarade vi oss utan olja med dagens befolkning så är det omöjligt att klara oss utan oljan så visst påverkar vår förökning och invånare antalet  Miljön. 

Lasse

Magi-cat
2013-07-25 14:11
#9

Innan vi förändrat allt måste vi förändra något. För mig är det självklart att skriva under för att stoppa oljeutvinningen vid Nordpolen - även om inte allt annat är bra heller finns det ingen som helst anledning till att lägga ner protesterna mot att allting riskerar att bli ännu värre!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-07-25 14:19
#10

#9 

Vad ska vi ha i stället ? 

Är kärnkraften ett bättre alternativ tycker du. 

För med dagens invånare antal så klarar vi oss inte utan att vi tillsätter energie på något vis. 

Så om vi tar bort oljan vad finns det för annat miljövänligt alternativ till detta.

Vilken energie vi en väljer så skadar det vår miljö. 

Vad är ditt fungerande alternativ magic cat ?  

Så lätt att protestera men inte lika lätt att finna ett  annat alternativ som är bättre. 

Lasse

Magi-cat
2013-07-25 14:20
#11

Helt OT, men här står lite lättläst om utsläckningen av dinosaurierna:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dinosaurier

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/allt-klarare-bild-av-hur-dinosaurier-dog-ut

http://www.helsinki.fi/kreativ/2009/07/20/varfoer-dog-dinosaurierna-ut

och så finns det ju alltid mer eller mindre udda teorier, här är en av dem:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4131&artikel=5436304

Som jag sade har miljön förändrats naturligt under hela evolutionen och många djurarter släckts ut under tiden. Men aldrig någonsin har så många släckts ut så snabbt beroende på att en art tagit sig så stora rättigheter att inkräkta på naturen och livsbeständigheten som människosläktet gör. (Eller profithungern inom detsamma)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-07-25 15:00
#12

#10  Ja, så är det, jag måste protestera fast jag inte har lösningen på alla problem att hala upp ur handväskan.

Det måste bli en förändring. En oljeutvinning vi Nordpolen förstör miljön, räddar ingen och befrämjar inte alternativ att komma fram. Man fortsätter med det gamla, inte för att det är nödvändigt för överlevnaden, utan för att det går.

Det behövs ett helt nytt tänkande, där inte profit och kortsiktighet styr.

Inom en relativt nära framtid kan man ta tillvara solenergin. På längre sikt tror jag att det blir något annat….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-07-25 17:37
#13

Mycket intressant diskussion det blev i denna tråden!

Klart är att de flesta av oss inte är beredda att ta det mer arbetet det krävs för att vi skall leva mer i harmoni med naturen. Det kräver att vi drar ner på mycket av det som vi ser som naturligt idag.

Själv har jag funderat på att köpa mig en cykel och cykla till jobbet, men så är det ju det där med backarna när man skall hem…..hm

Jag vet att jag kommer bara att max cykla några gånger, om jag ens orkar det! Konditionen är kass!

Några av kollegorna har skaffat sig el-cykel! Efter att ha sett dem så verkar det mer rimligt, billiga i drift men tar en mer smidigt dit man skall….en får ju draghjälp i backarna! Så det kanske skulle vara något!

Så köper man buss kort under den riktigt usliga delen av året bara!

Annons:
Magi-cat
2013-07-28 15:58
#14

#8 …och naturligtvis, Lasse, har du helt rätt i att det är galet att skjutsa omkring maten land och rike runt innan den äntligen hamnar där den ska ätas. Det hör också lite ihop med frågan - oljan. Ju mindre slöseri och uppenbara knasigheter, desto mindre bränsle går det åt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-07-28 21:21
#15

Senast i Veckan tog man upp detta i veckans Mitt i Naturen  på SVT. 

Om djur som försvinner och nya som kommer. 

Återigen förklarar man att det inte var av en metorit som utrotade Dinosarierna. 

Däremot slog det ner en metorit i Mexiko och där dog alla dinosarierna ut lokalt. 

I övriga världsdelar levde dinosarierna ett par hundra år till. 

Lasse

Magi-cat
2013-07-28 21:49
#16

#15 Säg att det var så -  skulle det urskulda att man numera i vår civiliserade tid, utrotar fler djurarter än någonsin?

Igen: naturkatastrofer, solstormar, meteoriter och liknande har vi att finna oss i, men vad beträffar avsiktlig miljöförstörelse (som  oljeutvinning vid Nordpolen) har vi ett val.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-07-28 22:24
#17

Nej det tar inte bort vårat ansvar för naturen tvärtom har vi helt andra resurser att rädda ett flertal djur arter i dag. 

Som skulle försvunnit oavsett om vi förstör vår natur eller inte- 

Sedan så har inte dinosarierna dött ut vi har ett flertal djurarter kvar som tillhör dinosarierena berättade man i programet.

Jag sa felaktigt Mitt i naturen det är en program serie som går nu som heter studio natur som handlar om djur som kommer o går och hur olika djurarter utvecklats vi har djur arter som även utvecklats till nya arter. Ett mycket intresant program får jag säga. 

I en annan program serie som gick bara för några veckor sedan som hette Sex, döden och meningen med livet. 

Så besökte man världens ledande DNA labratorie och där man idag  fastställt att den äldsta DNA cellen vi har är 200 miljoner gammal och härstammar från en fisk.  Att vi utvecklats från fisk till mäniska på  200 miljoner år.   

Det  otroliga med DNA forskningen och dagens teknik så kan man genom att ta ett blodprov på en baby tala om vika sjukdommar den får under livet och vad den riskerar att få vilka ämnen man ska låta bli för att undvika vissa cancer former osv. 

Journalisten som gjorde programett gjorde ett sådant fullständigt DNA test krävdes en hel hårddisk på en dator för att få plats med all infprmation. Men den Dna visade att hade han rökt skulle han redab varit avliden i lungcancer.

Jag tycker det är fantastsiskt att man genom ett enklet blodprov kan visa att en mäniska kan röka i 105 år utan några problem emd hälsan brodern hade rökt 95 år  mendans  jornalstern enbart skulle bli strax över 50 års åldern så helt otroloig teknink som kah förändra hela vår förberedande behandlingar för kommande sjukdommar för vi vet redan när de kommer och medicinen ska sättas in redan när personen är bebis. Men inte tusan skulle jag veta  när jag dör och hur jag dör även om jag redan har den känslan  hur det blir.

blodprov exakt kunna se hur gammal denna  baby blir och vad den skulle avlida av. Om den nu inte alider av en olycka självmord osv.  Forskarna har kunnat kartlägga jordens historia på ett helt annat sätt  i dag bara genom DNA analyser. 

Men  helt rätt vi människor har förstört vår jord på ett fasansfullt sätt. 

Bara för du och jag ska kunna leva ett så bekvämt liv som möjligt. 

Det är varken oljeindistrin eller övriga indistrins fel  utan ditt och mitt fel som vill ha denna bekvämlighet i livet och en  iniústrin som våldtar jorden för att vi ska kunna  ha det bra. 

Utan  den blekaste tanke på  djuren eller på våran egen ras framtid. 

Jag förstår precis vad du menar men jag skyller absolut inte på någon annan för detta för  det är du och jag  och våra medmäniskor som är skyldiga till denna utveckling för att vi ska ha det bekvämt. 

Ha kläder på kroppen värme på vintern och mat och vatten på bordet.

Ska vi förändra miljöförstöringen så måste vi börja hos oss själva då kommer även förstörelsen av jorden minska.

Inte på pennan vi använder eller  det pappret vi skriver på för de hade inte  existerat om vi inte hade haft oljeindustrin. 

För krävs olja för att tillverka både pennor o papper i dag. 

Hur många liter olja tror du det  går åt bara för att du och jag ska kunna sitta här inne och skriva på forumet. 

Det är enorma mängder olja  vi pratar om bara för att kunna ha internet.   

Lasse

Magi-cat
2013-08-07 17:51
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-08-09 03:19
#19

#18 

Jag försvarar inte detta på ngt vis även jag blir upprörd över denna våldtäckt på moder jord. 

Men är det som händer i dag bättre Fukichima släpper ut 300 ton med hög radioaktivt förorenat vatten om dagen vilket man tydligen gjort sedan jordnävningen i Hemlighet. Nu medger man att man inte har kontroll översituationen och aldrig haft. 

Så då får jag säga att detta med arktis är små banala jämförelser med denna enorma katstrof och för hur detta kommer drabba havs miljön. i flera hundra år eller i tusentals år framöver . Energien kan vi inte vara utan i dag  så vad ska vi välja idialiska vore ju solenergien men tyvärr är den inte genomförbart för så många solenergie plattor som kommer behövas så kommer vi tyvärr aldrig mer i framtiden kunna se molnen och solen längre för det kommer i sådana fall täcka precis hela jordklotet och ändå endå inte att räcka till. 

Jag bor i södra Helsingborg och en av våra närmaste grannar i bostad området är kemira Kemi. 

För 8 årsedan exploderade en tank med svavelsyra  nu hade vi extrem  tur  för vinden låg på rätt håll  hade vinden  legat åt  andra hållet så räknade man att mellan  50 tusen - 75 tusen personer   hade avlidit i södra Helsingborg ch det området jag bor på en  plats där jag  borde vara en av de första dödsfallen. Utan för  på en readie på flera kilometer är botten floran sten död inte heller fisken finns kvar i detta område och botten ät täckt av gips, Enligt en vän som är marinbiolog kommer detta område för all framtid var totalt förstörd.

Vad tror ni denna  tunga o farliga och och miljöförstörande industri tillverkar jo det tillverkar bindningsmedel till naturläkemedels industrin. 

Biindnings medel  med  innehåll  av den riktigt tungs kemiska preparaten  svavel syra. Lut mm. 

Tycker ni denna industri till dagens naturläkemedel är mycket bättre. Varför protesterar  ni inte inte mot de radioaktiva utsläppen i havet vid fukichima i stället.  Varför protesterar ni inte att Öresunds botten fauna håller på att dö ut enbart för att vi ska kunna tillverka ett bindningsmedel och kunna göra  en tablett till Naturläkemedelsindstrin.

Detta ger ju mer skador och här i svenska vatten en vad oljeindustrin förstör i arktiskt. Jag förstår inte riktigt mig på vad är det vi ska skriva protester mot när det finns betydligt farligare och värre saker på mycket närmare håll men då är det ju en produktion till att vi ska kunna köpa en omega 3 tablett i framtiden. Ja då höjer man inte på ögonbrynen för fem öre och inte en enda persson protestrerar trots att öresunds botten håller på att dö ut totalt. 

Detta kallar jag typisk Svensk dubbelmoral man sprakar på ngt man inte tycker om o sedan hyllar en anan produkt som förstör miljön tio gånger värre en det  andra man protesterar mot. 

Öppna ögonen och se vad tusan det är  som sker och då kallar sig folk miljömedvetande och vårdar om naturprodukter. 

Är det verkligen ok att en industri som ger fruktansvärda miljförstöringar enbart för att  det tillverkar material till naturläkemedels industrin  så protesterar man inte mot denna miljöförstörande  tillverkning.  Skrämmande  och en ren katastrof  att man blundar för detta stora problem som ligger i södra sverige och där botten  djuren och växterna dör mellan Sverige o Danmark och inte ett enda ljud om denna katastrof i vår närhet  men skrik mot dessa olje utvinningar gör man högljut även om det också  är ett problem så finns det värre saker att skrika och protestera emot. Men det gör man inte för det är ju en naturläkemedels industri fy fan vilken dubbelmoral säger jag. 

Lasse

Magi-cat
2013-08-09 07:40
#20

#19 Lasse, så vi är överens om att oljeutvinningen i Arktis är en våldtäkt på Moder Jord? BRA, det är nämligen just det tråden handlar om! 
Här är sammanfattningen på Greenpeaces rapport om de minst sagt stora frågetecknen runt säkerheten rörande oljeborrningarna i Arktis:

http://www.greenpeace.org.uk/sites/files/gpuk/RussianRoulette_May_2013.pdf

Självklart är det också upprörande med förhållandena i Fukushima där man tydligt mörkat att man inte har kontroll över situationen. Men varför sätta en katastrof mot en annan på det sätt du gör?! Att man vill stoppa oljeberoende och de stora risker för miljön det innebär att släppa lös oljeborrningarna i Arktis innebär på intet sätt att man försvarar vad som händer i Fukushima, det förstår du säkert!

Sedan tar du också upp din käpphäst som verkar vara det största (?) hotet mot mänskligheten: naturläkemedel. Jag kan inte säga något om det du beskriver eftersom jag inte känner till det och du lämnar ingen källa. Att du upprörs över vad som kunnat hända är förståeligt, om uppgifterna stämmer, och det är alltid lättast att relatera till det som finns närmast. Tänk då på att det bor människor även i de områden som berörs av oljeborrningar och de effekter de kommer att ha på miljön är ingenting som stannar bara där.

De bindningsmedel du talar om kanske t.o.m. även används till vanlig medicin? Få har dött av naturläkemedel, medan prescription drugs i USA gått om narkotika i antal dödsfall. Men det har vi diskuterat förut och hör definitivt inte till denna tråd, oljeborrningarna i Arktis.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2013-08-09 07:44
#21

Här från Världsnaturfonden om Arktis:

"Arktis är det största och minst fragmenterade av de bebodda områdena på jorden. Bland de ca fyra miljoner invånare som befolkar Arktis finns ett fyrtiotal ursprungsfolk som samer och inuiter. På många platser håller de än idag fast vid sina uråldriga traditioner och språk och har anpassat sig till ett liv på en av de mest ogästvänliga platserna på jorden. Arktis är även hem för isbjörnar, vikare, narvalar, vitvalar, valrossar, renar, fjällrävar, jaktfalkar och fjällugglor. Flera av världens rikaste fisken finns här. "

Vad händer vid en olycka i det kalla klimatet? För olyckor händer! (min kursiv i citatet från WWF nedan)

"Gas- och oljeutvinning. Gas- och oljeindustrin delar upp landskapet genom alla pipelines som byggs för att transportera oljan och gasen. Dessutom finns det ett enormt intresse för att exploatera nya olje- och gasfyndigheter i Arktis. Tyvärr finns det ingen teknik som klarar av det kalla och hårda klimatet för att sanera efter en oljeolycka."

http://www.wwf.se/vrt-arbete/var-arbetar-wwf/arktis/1123334-arktis


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-09 07:52
#22

Många länder vill vara med och dela på den svarta geggan:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17113054.ab

Har man inget lärt sig av olyckan i t.ex. Mexikanska Golfen?

Nytt kallt revirkrig med Arktis som arena?:

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/kampen-om-oljan-i-arktis/

Kritik och farhågor även i USA:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/strandad-oljerigg-eldar-pa-miljostrid_7796586.svd

Isabella Lövin, känd för den uppmärksammade boken "Tyst hav", skriver så här:

http://isabellalovin.com/2011/01/20/lat-inte-arktis-bli-ett-klondike-for-olja-och-fisk/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-08-09 11:38
#23

Jo all miljöförstöring är a omdo och en våldtäckt på moder jord. 

Det har jag aldrig förnekat och det är inte ok. 

Men som jag skrivit innan vi kan inte stoppa oljeutvinningen för då klarar  sig inte mänskligheten längre. 

Vi måste ha någon energie form för att överleva och för att ha vårat nuvarande samhälle oavsett vad man tycker om detta samhälle överhuvudtaget.

Det finns ingen  fungerande energie form överhuvudtaget som inte  förstör miljön och våldtar moder jord det tror jag vi alla kan vara överens om. Om vi tar bort oljeutvinningen oavsett antarktis eller ngn annan stans för lika jäkligt på andra oljeutvinnings platser. 

Ska vi då hellre ha dessa radioaktiva utsläpp förstöra våra älvar eller störa fågellivet och använda vindkraftverk som dödar miljontals fåglar. 

Vi har annan industri som förstör jorden och är enormt miljöförstörande. 

Det är inget som är bättre en det andra det jag reagerar på är att man så många gånger protesterar högljutt mot viss miljöförstöring men sedan blundar och inte vill se annan miljöförstöring som ka vara ännu värre och farligare. 

Helt rätt den kemiska  industri jag nämner och bor granne med tillverkar  inte bara bindningsmedel till Naturläkemedels industrin utan även till övriga läkemedels industrin men skit samma för  det är samma tillverkare och företagare  som står bakom båda. 

Det kvittar också  vilket för  det är dubbelmoralen jag vill få fram man protesterar mot en sak men tillåter en annan sak . 

T.ex detta med miljöförstöring min det samma med att man protesterar mot läkemedels industrin men är helt tysta över naturläkemedels industrin fast det är samma industri samma företag och som tillverkar båda delarna. 

Alla piller oavsett vad de kommer från är  en kemisk produkt från en miljförstörande industri. Den ena protesterar man emot den andra hyllar man fast det är samma skit. 

Det är dubbel moral och fruktansvärt tragiskt. 

Jag värnar om naturläkemedel och jag vill ha en ren Naturläkemedels industri  fri från kemikalier och främmande tillsatser och kasserade mediciner från övriga läkemedels industrin. 

Det är bara så tragiskt att ingen annan vill detta utanman  vänder taggarna utåt och blundar för verkligheten  när jag tar upp denna viktiga fråga.

Jag söger inte att läkemedels industrin är bättre för som jag sa samma företag och tillverkar oavsett. 

Men våra läkemedel är enligt lag skyldiga att redovisa sin kemikalier i sina piller och gör det. Naturläkemedels industrin är inte skyldiga till detta enligt våran  lagstiftning och redovisar inte heller dessa kemikalier. 

Det är det jag reagerar på att vi tillåter oss att bli lurade och att mäniksor inte protesterar mot detta fusk. 

För  den enda skillnaden mellan läklemedel och naturläke medel  i industriell tillverkning i dag. Men det blundar man för och ingen protesterar. 

På samma sätt med olje utvingen den förstör  och man protesterar men man blundar och säger inget mot annan miljöförstöring. 

Kan inte annat en säga att det är dubbelmoral och varken ärligt mot sig själv eller för miljön och moder jord. 

Återigen titta över ert eget leverne och på er egen bekvämlighet det är där vi finner den största miljöboven. 

Ni vill inte ha olje utvinningen i antarktis men ni vill ha era datorer och skriva här inne på forumet. Utan oljan hade vi varken haft några datorer  eller något intenet  och forum att dikutera på. 

För det har gått åt mer olja till att tillverka datorer och att hålla internet i gång en vad oljeutvinningen i Antarktis utvinner. 

Så inte industrin som är boven utan  vi som använder dagens tekniska prylar och vill ha denna bekvämlighet som våldtar moder jord. För vi kan inte ha och äta kakan. men ändå protesterar vi. 

Återigen dubbelmoral och  en  oärlighet mot oss själva och miljön.  

Lasse

Magi-cat
2013-08-09 12:15
#24

Här är en länk om vad några av lokalbefolkningen tycker om oljeborrningarna. De har levt på samma sätt i tusentals år, vet var djurens migrationsvägar går (i detta fall förstörs de av de planerade borrningarna) och känner till naturen och djuren. Hur går det med deras miljö? Hur går det med deras mat? Vem har frågat dem? Ingen! De stora bolagen dikterar villkoren!

http://www.bbc.co.uk/news/magazine-20310752

Det finns även inuiter som är för utvinningen. För att få jobb är människan beredd till väldigt mycket.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-09 12:23
#25

#23, Lasse om vi resonerar så kan vi inte göra någonting åt någonting eftersom vi inte är perfekta. Hur mycket vi än gör och försöker göra och värna om, finns det alltid något mer som vi inte gjort, hunnit, orkat eller kunnat göra.
Ja, jag använder internet, men nej, ingen har frågat mig om jag tycker det är ok med ännu mer naturförstöring och ännu mer oljeutvinning i klimatkrisens spår och jag vägrar ha dåligt samvete för det! Det skulle bara göra att jag - inte gjorde något.

Klimatpåverkan har gjort att isarna smälter i rask takt, det har vi hört ofta och mycket. Det är illa nog med den väderpåverkan som blir och allt vad det innebär. Nu ska ännu ett tämligen orört habitat ruineras för att utvinna ännu mer av den svarta sörjan som konserverar en oljeberoende värld. Det går inte ihop för mig! Så länge det finns olja och pengar att tjäna på olja kommer detta att fortsätta och fortsätta….Vi måste sätta stopp någon gång!

Det innebär inte att jag inte tycker en massa andra saker också är fel, men denna fråga, denna tråd, denna namninsamling gällde de oljeborrningar i Arktis som ännu, möjligen, kan stoppas!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2013-08-09 12:29
#26

Ny blogg från Greenpeace om Arktis, den känsliga miljön och utsikterna att åtminstone förhindra oljeborrningarna…

Det ser inte ljust ut…

http://www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-for/klimat/arktis/Shells-beredskapsplaner-och-Arktis-ode/?utm_campaign=SE%20Arctic&utm_source=facebook.com&utm_medium=facebook%20post&utm_content=Ben%20Arktis%20blogg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Torahzen]
2013-08-11 18:15
#27

Jag har skrivit på.

Annons:
Magi-cat
2013-08-21 12:40
#28

Det drar ihop sig i Arktis…Greenpeaces's fartyg nekades inträde i Nordostpassagen i strid med internationell rätt medan oljeprospekteringsfartygen har fritt fram.

http://www.greenpeace.org/sweden/se/press/pressmeddelanden/Greenpeace-nekas-intrade-till-ryska-Arktis/?utm_campaign=SE%20Arctic&utm_source=facebook.com&utm_medium=facebook%20post&utm_content=Nordostpassagen%20blogg


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
2013-08-22 12:33
#29

#28 Det är fel, Ryssland har all rätt att stoppa fartyg i deras eget territorium.

Skriver man under listan bör man även avstå från att ha bil, lika så handla massa produkter i affärerna som kommer långväga och endast köpa grönsaker och kött lokalt.

tarotlasse
2013-08-22 18:13
#30

#29 

Helt rätt den som skriver på denna lista och inte själv förändrar sin egen livststil och helt  slutar att använda produkter utvunna från oljan. 

Är bara en stor hycklare och ljuger både för sig själv, andra och för miljön. 

Bara att sluta med att köpa plastkassar i livsmedels butiken skulle kunna stänga denna oljeutvinning i arktis.

Att skriva på ett papper förändrar inte situationen ett dugg däremot den egna förändringen och konkret  att sluta använda sig av produkter som utvinns av olja kan förändra situationen. 

Det är så lätt att vara stor i mun men att göra en  egen konkret förändring det är dessto svårare tyvärr. 

Lasse

[ludden]
2013-08-22 21:08
#31

#30 Håller med dig, många är duktiga på att genast skriva på protestlistor men sen då. Sälj bilen säger jag till alla som skriver på, och bojkotta alla produkter som kommer från olja.

[Torahzen]
2013-08-22 21:16
#32

Jag har skrivit på. 

Jag använder egen matkasse när jag ska handla mat och oftast även när jag handlar annat. Jag har elcykel, luft-värmepump och kamin, källsorterar; köper, säljer och byter begagnat.

Detta är ett axplock av vad jag gör.

Magi-cat
2013-10-14 13:27
#33

fån Greenpeace:

"Varje år läcker den ryska oljeindustrin 30 miljoner fat olja. Det är sju gånger så mycket som när Deepwater Horizon sjönk i Mexikanska golfen 2010. Nu planerar Gazprom, i samarbete med Shell, att borra efter olja i Arktis, en miljö där oljesanering inte är möjlig.

28 aktivister och två journalister var i Arktis för att fredligt protestera mot detta och sitter nu gripna anklagade för sjöröveri.

Visa ditt stöd och kräv att de friges: http://bit.ly/GWRgG6"

http://www.greenpeace.org/sweden/se/vad-vi-jobbar-for/klimat/arktis/frige-vara-aktivister/?utm_campaign=SE%20Arctic&utm_source=fac&utm_medium=facebook%20post


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarotlasse
2013-10-15 14:39
#34

#33

Ja  det är mycket märkligt detta med gripandet  av besättningen och av journalisterna för sjöröveri. 

Även beslutet om 2 månaders häktnings tid.  

Att man inte heller gett något annat besked om sjöröveri som motiv inte heller vad man grundar detta  på eller vad  man har för några bevis för denna gärning.

Att man även häktar journalisterna som följer fartyget på sina yrkes vägnar är också mycket märkligt men inte ovanligt att så sker i vissa diktaturer med cencur.

Har nu Greenpeace bordat ett annat fartyg  eller oljeplattform av någon anledning så har det  brutit mot lagen utan tvekan.

Men att då även åtala journalisterna har jag ingen förståelse för.

Men vad jag har inte sett ngn stans att de bordat ngt annat fartyg eller någon oljeplattform vid detta tillfälle.

Men jag vet ju att det  bordat andra fartyg vid andra tillfällen och det är utan tvekan ett internationellt brott och går som sjöröveri.

Lasse

Annons:
Upp till toppen
Annons: