Annons:
Etikettövrigt
Läst 1240 ggr
Magi-cat
2013-07-13 08:20

Körsång synkar våra hjärtan!

Sjunger ni i kör? Eller gör andra gemensamma aktiviteter?

Det är bra för hälsan och gör tämligen bokstavligen att hjärtan slår i takt! ❤️

Det visar också hur viktig miljön är! Att trivas med det man gör, omge sig med människor som stärker, gemensamma positiva mål, rytm, sång och musik är hälsobefrämjande och ger gensvar i vår fysik.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/korsang-synkar-vara-hjartan


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Ians
2013-07-13 12:53
#1

Körsång är trevligt! Inte konstigt att det även är bra för hälsan 🙂När man blir glad så triggar det det goda i kroppen!

Magi-cat
2013-07-17 10:27
#2

Mer om synkade hjärtan! ❤️

Jag tycker det är lite häftigt….

http://www.the-scientist.com/?articles.view/articleNo/36412/title/Choir-Singers-Synchronize-Heartbeats/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

penke
2013-07-17 22:18
#3

kör o kör ..
 förr sjöng jag med i HV´s hejarklack
som ståpäls-känsla i synkningen 😛
hjärta/gemenskap!!

inte undra på, att partier o likn. åtminstonde förr
hade gemensamma kampsånger..
en sådan styrka det ger !!

en annan liten avstickare, jag kommer ihåg efter yogapass
 då vi satt i dämpat ljus, alla ..ljudande * Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *
 efter egen tonart o ljudstyrka o andningar
 det var så starkt  att det kändes som jag svävade..

   penke

Tuva-Lena
2013-07-19 09:47
#4

Nu förstår jag varför jag såg fram emot "Körslaget" varje fredag, som gick på 4:an tror jag det var.. Vilken glädje, gemenskap och alla tog i så att dom "svävade", som penke skriver.🙂

Jag tror benhårt på dom  där teorierna, inte minst upplever man motsatsen, alltså att man inte mår så där jättebra när man umgås med människor som man inte är i fas med. Ett förhållande där man glider ifrån varandra alltmer, kan vara lika förödande och inte alls bra för välmåendet, även om man inte bråkar hela tiden.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[strutter]
2013-07-21 19:42
#5

När jag gick i realskolan sjöng jag i skolkören.
På äldre dagar har jag sjungit i en våga-sjunga-kör i fem år. Underbart roligt! Men sångfröken ville göra lite andra saker i livet så kören slutade. Jättesynd! Jag mådde jättebra varje gång som jag gick hem från körkvällarna och småsjöng hela vägen hem…😉

Magi-cat
2013-08-17 17:23
#6

Ännu mer om hur nyttigt det är att sjunga! 🎧 Och det bästa är att man inte ens behöver sjunga bra för att ha nytta av fördelarna!

🙂

När vi sjunger ändrar de musikaliska vibrationerna vårt fysiska och emotionella landskap. Det löser upp stress och oro samt frisätter endorfiner.

Fördelarna kan rent av vara evolutionärt betingade:

A very recent study even attempts to make the case that “music evolved as a tool of social living,” and that the pleasure that comes from singing together is our evolutionary reward for coming together cooperatively, instead of hiding alone, every cave-dweller for him or herself.

http://ideas.time.com/2013/08/16/singing-changes-your-brain/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Torahzen]
2013-10-18 14:51
#7

Jag sjunger i kör och tycker det är UNDERBART! Jag blir så kreativ när jag är där att jag brukar ha med mig anteckningsblock för att skriva ner saker 👍

[JeanetteK]
2013-10-19 16:44
#8

Jag har nyligen börjat i en kör och det är hur kul som helst! Man är här och nu medan man sjunger och man kommer hem fylld av positiv energi. 🙂

Upp till toppen
Annons: