Stoppa Matfusket.
Nu måste vi reagera i början av året så reagerades det på fusket bland köttet och hästkött.
I dag satt jag och läste Eu parlamentets utredning om fusket inom matvarubranchen.
Köttfusket fanns inte ens med bland 10 listan på de matvaror det fuskades mest med.
1a och det som fuskades mest med var olivolja en miljard industri för italienska maffian den mesta olivoljan som säljs är inte olivolja överhuvudtaget utan Rapsolja avsedd för industrin och att smörja maskiner med
Men där man tillsätter oliv aromater och säljer det som oliviolja i våra butiker.
2a på listan var Fisken i våra butiker där det väldigt ofta är en helt annan billigare fisk sort en vad som anges på förpackningen.
3a på listan var ekologiska produkter en av de leverantörer som levererade ekologiska matvaror till hela Europa hade levererat 770 000
ton varor som ekologiska fast de inte var ekologiska och detta var bara ett av alla producenter man kollat fusket på. Det var ett enormt fusk bland ekologiska varor.
Men kom ändå bara på 3e plats bland det som det fuskades mest av.
En annan vara där fusket var enormt var honung det säljs dubbelt så mycket honung i världen en vad som produceras. Man blandar olika sockerarter och tillsätter honungs arom och så säljer man detta som honung fast det bara är vanligt smaksatt socker.
I Sverige gjorde man en kontroll i Juni månad i år och där man stoppade 19 ton honung som inte var ngn honung utan socker med tillsatt honungs arom.
Mjölken var också en av de varor på 10 listan inte är det bara komjölk. Utan här fann man get, antilop och buffel mjölk plus att mycket av mjölken som såldes var utspädd med vatten. Man fann även både tvättmedel och kaustiksoda i den Europeiska mjölken och det var även tillsatt både socker och salt i mjölken.
Kaffe och te innehöll ofta bark och andra billigare produkter för att dryga ut det med.
Vin där ersatte man dyrare druvsorter med billigare sorter och där man även fann miljontals liter som var pirat kopior av de finare dyrare vinerna.
Ja hästköttet det kom inte ens med bland 10 listan på det matvarorna det fukades mest av i Europa enligt Eu parlamentets undersökning av matvaror som säljs i Europa.
Mycket skrämmande får jag säga är det verkligen en banan jag köper i affären det kanske i stället är en gulmålad gurka.
Tydligen kan vi inte ta för givet att något vi köper i dag är den varan som det står angivet på etiketten.
Grrrrrrrrrr
Lasse

honungen är jag inte förvånad över, faktiskt tror jag att det blir till att köpa sin honung av någon man känner till som odlar. Har fått några burkar som både smakat suspekt och uppfört sig suspekt rent kvalité mässigt.
Det med olivoljan har jag hört förut, då bekräftas ju det!
Tänker osökt på den där sången …ingenting är längre som förut, alla gamla sanningar är ……
Riktigt ledsamt är det! Vem skall man lita på, när ko är häst, honung vanligt socker, inte ens mjölken är det de säger att den är…..ja man undrar!
Det blir att köpa av bonden direkt….han har väll inte så många åsnor och bufflar att blanda ut med tänker jag 😎
Jag är känslig för dåliga oljor. Köpte en olivolja märkte att den inte var bra. Började googla runt och fick läsa om hur vanligt det är att det är fusk. Italien producerar inte ens så mycket som de exporterar har jag för mig jag läste. Nu köper jag en stor dunk olivolja direktimporterad från Grekland prisbelönt OCH billig inga mellanhänder som blandar ut den och höjer priset. Den är färsk och ren.

Tänk vad mycket skit det finns i de matvaror vi tror ska vara rena! Hur mycket skit finns det då i alla "färdigprodukter" som korv, köttbullar, konserver, mm. Och framför allt VAD består alla dessa färdiga maträtter av, som man köper från frysdisken? Jag förstår inte att de säljer över huvud taget… De smakar ju inte ens gott!

Tack för en intressant och mycket bra artikel! Ja, man börjar ju undra vad det är man stoppar i munnen numera!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Det finns så otroligt mycket fusk! Läser man på innehållsförteckningarna är knappt något av innehållet något som man ens kan kalla "mat"! Smakförstärkare, -medel och -ämnen av varjehanda slag - när det är riktig mat man vill ha!
Visst kan man handla direkt av bonden, på bondens marknad eller så närproducerat som möjligt - men hur många har möjlighet till det?
Vi måste också skapa opinion och som konsumenter tala om var vi står - så gott det går - genom medvetna val.
"Hemlige kocken" Mats-Eric Nilsson har gjort en stor insats genom sina böcker, bl.a. Äkta vara.
Ett exempel på opinionsbildning är Ostkakeupproret. Hittills har man fått lov att köpa opastöriserad mjölk - något som behövs till en god ostkaka - direkt av producenten, men nu vill Livsmedelsverket förbjuda även den möjligheten.
http://www.jmini.se/nyheter/15729/tusentals-gillar-ostkakeupproret
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ja du Magic Cat varför skulle den lokala bonden och närproducerat vara bättre.
Kom till den lokala jordgubbs odlaren en tidig midsommar morgon o vad stöter jag på då.
Jo dom stod o plockade ur Belgiska jordgubbar till deras egna kartonger.
Så fusk sker tyvärr överallt även bland det närproducerade och av våra lokala odlare.
När jag var 14 år för 40 år sedan och arbetade jag på en handelsträdgård och även på den tiden fuskades det o det blandade även på den tiden egen producerat och billigare inköpta utländska varor och sålde allt som Svenskt och egen odlat.
Så det har alltid skett fusk på olika sett men det är troligtvis så mycket vanligare i dag.
Lasse

Så Magic Cat jag kan tyvärr inte heller rekommendera det lokala odlarna eller det närproducerade för det sker lika mycket fusk här som hos alla andra. Om inte i ännu större utsträckning fast det har jag inga belägg för.
Bara som i somras då jag gick till den lokala fiskaren på en Ö i Bohuslän och handlade färska räkor för 399 kr kg.
Jag kunde inte få i hop detta att vissa av dessa färska räkor hade rom i buken för det är helt fel säsong för detta.
Jag fick inte heller ngt svar från denna lokala fiskare som enbart sålde närodlat och egna produkter på hur han kunde sälja en produkt som färsk när det inte var säsong för detta.
Det var så solklart att denna lokala fiskare och försäljare av när odlat blandade färska och frysta räkor och då fuskade med sina varor.
Turister eller det som inte känner till det begriper ju inte detta och då går det ju lura folk utan några problem alls och man får en hel del extra pengar i den egna plånboken.
Detta är inte heller någon engångs förselse utan något jag har råkat ut för år efter år och på olika ställen både på köpcentrum och hos små lokala fisk handlare både i butik och hamn försäljning.
Vi är så jäkla naiva när det gäller lokala försäljare och på närodlat vilket de själva skor sig på ekonomiskt.
Så jag personligen kan absolut inte rekommendera detta som bättre en något annat.
Lasse

Lasse, ja "Vem i hela världen kan man lita på?"
Om alla fuskar, då måste man odla all sin mat själva. (och köpa frön och utsäde från firmor som antagligen fuskar, de också, om tesen att alla fuskar är sann.)
Jag skrev inte att det var någon definitiv lösning att köpa lokalt - av fuskskäl eller av praktiska skäl, där det senare överväger.
I stället vill jag efterlysa en bredd, en opinion, kunskap och insikt om det ganska motbjudande spel som drivs med oss konsumenter av de multinationella livsmedelsbolagen där vi har noll insyn. Ganska indoktrinerade är vi också, om "berikning" och någon slags koll på näringsinnehåll och tryggheten i kliniskt strikt livsmedelshygien. Vi är så vana vid det så vi tror att de långa raderna av förpackningar på Stormarknaden är mat…
"Hemlige kocken" gjorde och gör ett jättejobb via böckerna och diskussioner och föredrag landet runt, för att väcka, skaka om och få alla att ställa krav, ifrågasätta och välja - så gott vi kan - det bästa situationen tillhandahåller, samt protestera mot skräpet. En köpbojkott mot skräp- och fuskmat skulle antagligen vara bäst, även om det är väldigt svårt att få till. (Att gå den politiska vägen är naturligtvis också en möjlighet.)
Angående lokala producenter och handlare: Det fuskas säkert där också, precis som hantverkare ibland fuskar eller är klåpare eller någon i precis vilken kategori som helst kan vara opålitlig i sin yrkesroll. Men - där jag bor skulle det vara helt utsiktslöst för en lokal producent att luras och fuska. Det skulle bli allmänt spritt på nolltid och han skulle snart vara körd, rökt och kokt och få ägna sig åt något annat. Dessutom har kommunen alerta livsmedels- och miljöinspektörer som gör oanmälda besök hos producenterna för att försäkra sig om att reglerna följs och maten inte blandas med sågspån.
Det är nog en aning svårare att ha insikt i vad de multinationella livsmedelsföretagen pysslar med…
För min del föredrar jag att tro att det går att göra något åt, att allt inte är hopplöst, att alla tillsammans kan spela en roll och göra en skillnad med våra medvetna val, vår vilja och styrka.
Instämmer med Magi-cat! Om jag hade lokala odlare där jag bor skulle jag köpa av dem. Jag tror på närodlat även om det säker kan finnas någon blan dem som "fuskar med jordgubbarna". Industrimaten däremot har jag inte längre något större förtroende för.

Jag hänger på den opinionen och protesten Magi-Cat! Nu får det banne mig vara slut!
Så får vi som konsumenter kanske rätta våra krav efter säsong lite! Man kan inte få allt helatiden och helt ärligt tro att det fungerar så i naturen. När jag säger närproducerat så finns det ju lokala odlare som har själv plock, vore ju rackans om inte potäterna man tar upp själv är Riktiga potäter! Eller jordgubbarna man plockar själv inte är odlade på just den plantan 😉 svårt att blanda Dem med billigare importerade!
Och hade jag köpt så dyra räkor, och upptäcker fusket så hade jag ta mig tusan inte handlat där igen!!! Dessutom hade fiskaren fått ta tillbaka DE räkorna och fått ge mig pengarna tillbaka! Vi måste våga stå upp för vår rätt som konsumenter, men vi köper snällt och knyter handen i fickan.
Dessutom så behöver man vara lite insatt i saker och ting för att inte gå på dessa lögner! Problemet idag är att de flesta inte vet riktigt hur maten kommer på bordet, vi har fjärmat oss från det som är "äckligt" slakt etc och vill helst att köttet ligger förpackat snyggt utan tillstymmelse till likhet med den ko som gick i hagen eller den fisk som simmade i havet.
Många vet knappt hur en Torsk ser ut, de vet bara att Det är gott att äta.
så fram för mer konsument insikt, och att äta mer säsongs baserat!

#10 Precis, Ians.
Vi måste rätta oss efter säsong som du säger.
Det är inte rimligt att det ska vara färska (jättebesprutade) vindruvor i affärerna året om, för att ta ett exempel. (Plockade av arbetare under slavliknande förhållanden, dessutom)
Miljömässigt är det som regel alltid rätt med närproducerat.
Kunskap är bra!
Vid skolan här på orten får barnen sköta en liten trädgård, sätta potatis, odla dill etc. Sedan blir det fest när man skördat!
Det här är på landet, så de flesta barn vet nog att potatis kommer ur jorden, men tanken att det hör till skolans undervisning är god…🙂
Väl talat Ians och Katten! Visst är det helt galet att vi fjärmat oss så från det naturliga. Jag hade en vän som hade en amerikansk utbytestudent hos sig som aldrig sett en riktig fisk i hela sitt liv. Och hur vi äter kött idag. Ratar delarna som är näringsrikast och rynkar på näsan åt konsistenser vi inte längre är vana vid. Vilket resursslöseri.

Ja det måste bli bättre kontroller och framförallt måste det bli rejält kännbart i plånboken för det som fuskar.
De fuskar för att det tjänar pengar på det skulle det införas höga böter och kostnader för de som fuskar i stället för ett pekfinger o ett aja baja.
Det måste svida rejält ekonomiskt om man fuskar annars lär man som nu bara rycka på axlarna och fortsätta med fusket.
Oavsett om det rör sig om internationella stor företag eller det rör sig om lokala mindre företag och odlare.
Det får helt enkelt inte vara lönt att fuska utan det måste kosta rejält om man fuskar.
Ja du Ian jag köpte varken några räkor eller något annat i den butiken. Utan det blev styckfrysta räkor på det stora köpcentrumet i stället.
För de färska räkorna var lika hutlöst dyra på köpcentrumet.
Lasse

#13 De fuskar för att det tjänar pengar på det skulle det införas höga böter och kostnader för de som fuskar i stället för ett pekfinger o ett aja baja.
Det finns kommunala kontrollorgan för livsmedelsproduktion och -servering. Det blir inte pekfinger och ajabaja om fuskare blir påkomna, det blir indraget tillstånd och böter.
Hittar man fuskräkor eller annat fusk är det bara att anmäla till kommunen.
(Det brukar oftare anses att de är för hårda och petiga.)