Annons:
Etikettövrigt
Läst 944 ggr
Ians
2013-10-29 22:42

Bus eller Godis eller inte alls....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart har vi Halloween igen. En helg som både förnöjer och irriterar, många tycker det är något Amerikanskt påfund som vi importerat, och skriver spaltmetrar om detta.

Andra tycker mer att det är lite roligt, barnen klär ut sig och så har man en anledning att ha fest.

firar du Halloween? Och hur isåfall?

Själv har jag inget direkt firande denna helg, inte heller bryr jag mig speciellt om Allhelgonahelgen heller, vår inhemska variant på temat.

Mina nära och kära som gått vidare tänker jag på ofta ändå, och gå till deras grav kan jag göra utan spektakel runt!

Annons:
Tarotstollan
2013-10-29 22:51
#1

Firar inte alls!
Är glad att vi fått kodlås som stänger dörrarna helt efter kl. 19.00 för då kommer ingen in utan nyckel. Innan 19.00 kommer man in om man kan koden!
Brukar tända min lyckta på balkongen som minne för alla djur likaväl som människor som gått över och det gör jag i stort varenda kväll, inte bara till Allhelgona!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

gummimamma
2013-10-30 12:31
#2

Någon gång har jag och tösen karvat ut en pumpa och haft ute i trädgården. Men jag tror inte vi ska ha det i år. Hittade förra året en pumpa i plast, med en lampa inuti, för 10 :-, som får stå på altanen i år med. Den är sådär lagom fulsnygg 😃 Jag brukar alltid köpa godis utifall att det kommer spöken och gastar och besöker oss. Det är en del barn i omgivningen som brukar besöka oss utklädda… Det tycker jag är helt ok.

Jag och tösen brukar varje år gå till minneslunden och tända ljus och minnas våra kära som gått till andra sidan. Men i år har jag foten i gips, så tösen får gå själv, om hon vill. Annars kan jag tänka mig att tända ljus för dem här hemma med. Kanske göra en fin blomsterarrangemang med ljus att ha här hemma?

Min mamma var bekymrad här om dagen, för hon kände att hon hade svårt att ta sig till mineslunden och lämna blommor till pappa. Jag frågade henne om det var så nödvändigt att hon måste lämna blommorna där? För pappa är ju inte där ute i minneslunden, han är i våra hjärtan! Det är väl bättre hon köper några fina rosor (pappa älskade rosor) och har hemma på vardagsrumsbordet. Då kan hon tänka på pappa och allt fint de fick vara med om under sina år tillsammans varje gång hon ser blommorna. Dessutom ville ju pappa alltid ha färska blommor på vardagsrumsbordet… Varje lördag ville han till torget och köpa en bukett blommor!

Tuva-Lena
2013-10-30 13:51
#3

Som jag berättade i prattråden så är den rätta Halloween, om jag nu måste använda det uttrycket, imorgon kväll, den 31:a oktober. Heter egentligen Samhain och är en högtid man firar för att minnas sina bortgångna släktingar/vänner. Slöjan mellan vår värld och det bortgångnas värld anses vara tunnare än någon annan tid på året den här kvällen, så därför är det inte ovanligt att man får besök av sina nära och kära från andra sidan - om man vill.🙂

Halloween kommer från Irland, men där sa man "Hollow evening" - helig kväll ungefär, och syftet var detsamma som idag, att man firade sina bortgångna anhöriga/vänner den kvällen. Irländare som utvandrade till Amerika tog med sig den här traditionen och där förvanskades namnet Hollow evening till "Halloween" - och inte bara namnet som ni vet. Typiskt amerikanskt skulle jag vilja säga, eller hur, som vill göra om allt som går till geschäft.😕

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

shigne
2013-10-31 16:00
#4

Jag firar inte Halloween - tycker det är påhittat för att vi ska haka på och göra av med pengar på onödighets-grejer!!

Uppmärksammar helgen gör jag dock, tänder ljus och skänker minnena en extra stund. Kan jag inte ta mig till kyrkan/kyrkogården, så får det bli här hemma istället.

Precis som ni skriver - det är i hjärtat och i minnet som de bortgångna finns.

tarotlasse
2013-11-01 14:14
#5

Jag firar inte Halloween och jag har inte heller sett ett enda utklätt barn varken i går eller i dag på vårat bostadsområde.

Jag hörde fler personer i går på olika platser i stan som sa att det inte haft ett enda besök av utklädda barn.  Ett par som bara bor  ca 500 meter från mig hade haft 10 besök av barn i går och ett annat par jag känner de hänger  alltid upp godis påsar runt om i trädgården hade det inte varit för regnet hade jag nog gått dit och hämtat en godis påse.

Jag behöver  ju inte klä ut mig för att se otäck ut he he.  

Jag har inte heller köpt hem ngt godis så det får bli bus om ngn kommer hem till mig.

Men det jag brukar göra allahelgona helgen är att jag går på seans för det är  ju även spiritualismens dag och en hyllning till våra nära och kära som lämnat jordelivet.

Så jag var på en seans andakt i går kväll på spiritualistiska  sällskapet här i HBG.

Jag brukar även gå till kyrkogården på kvällen och tända ljus och gå runt o titta på kyrkogården.

Det är så  otroligt vackert med alla dessa ljus och olika belysnings effekter i träd och grav stenar mm.

Men det är för att det är vackert inte för besöka de avlidna för det finns runt oss hela tiden de behöver man inte gå till en speciell plats för.

I går kväll blev det tyvärr ingen promenad till kyrkogården det  regnade alldeles för mycket men  jag får se i kväll om vi har uppehåll då.

Lasse

silversol35
2013-11-01 17:19
#6

Brukar tända ljus på grav men det blir inte i år, har flyttat långt och ska dessutom jobba.

Hade ngn bjudit mig på Halloweenfest hade jag gått, bara för att det är roligt att klä ut sig! 🙂

Ett år var jag ute och spökade på stan med en amatörteatergrupp jag var med i, det var kul.

Annons:
aekitsune
2013-11-02 12:06
#7

Jag vet inte riktigt varför maskerad och tiggeri hör ihop med att minnas sina bortgågna vänner och släktingar, så jag firar inte halloween. Däremot firar jag gärna hösten, som jag anser är årets vackraste årstid :)

http://aekitsune.blogg.se

silversol35
2013-11-02 12:13
#8

#7 Gissar att det har att göra med att kvällen då man minns de döda i vissa länder blir ett firande istället, och att "skräcktemat" har utvecklats från "döden". På vissa platser på jorden firar man ju även efter en begravning som ett sätt att minnas den döda och träffas.

Men givetvis ska man inte fira ngt man inte känner för. Själv är jag väl bara sån att jag gärna firar och har kul och inte bryr mig så mycket om det är "rätt" eller inte. Tar gärna tillfället i akt att ha roligt om det bjuds, liksom.

aekitsune
2013-11-02 12:55
#9

#8 Du har faktiskt jätterätt, man ska fira varje sekund man kan! Funderar man riktigt noga finns det alltid något att fira. Livet blir en smula gladare då. 

Fast jag står fast vid att inte fira halloween. Nu kan jag inte fundera ut en ny ursäkt längre, så jag får väl helt enkelt säga att jag inte har lust ^^,

http://aekitsune.blogg.se

gummimamma
2013-11-02 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här kom det inte en enda spöke eller gast och besökte oss, trots att jag hade en hel skål med godis att bjussa på. Förra året var det flera stycken som kom och knackade på… Men då får jag destå mer gotter att knapra på själv… De kanske blev rädda för pumpan som var i föstret och flinade åt dem? Visserligen var pumpan av plast och lampan i den skiftade i regnbågens alla färger, men min tös hade hajat till när hon kom hem och såg den i fönstret på altanen.

Ians
2013-11-04 17:23
#11

#9…att inte ha lust är väl en ursäkt lika bra som vilken annan ursäkt som helst, Man Måste ju inte, eller hur🙂

Upp till toppen
Annons: