Annons:
Etikettövrigt
Läst 857 ggr
I-I-I
2013-11-21, 11:22

Ät mindre kött!

Livsmedelsverket går nu ut med rekommendationen att börja äta mer grönt och mindre kött. Detta för att köttindustrin har störst påverkan på miljön räknat på all matindustri sammantaget.

Vad tror ni alternativvurmare om det? Ytterligare en i raden av lögner från Livsmedelsverket, eller har de en viktig poäng?

Jag vet att många av er tycker att Livsmedelsverket ljuger för hela Sverige och aldrig har rätt i något någonsin.

Jag vet att många av er äter jättemycket kött, ost, smör, grädde och sånt där för att "Fettdoktorn" och "Kostdoktorn" säger åt er att göra det.

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/At-mer-gronsaker-och-mindre-kott--bra-for-bade-miljon-och-halsan/

Annons:
Gronstedt
2013-11-21, 11:37

Två massiva sakfel i #0: Vi äter inte jättemycket kött, ost, smör, grädde och sånt där och det vi äter äter vi för att vi mår bra av det, inte för att något säger åt oss att göra det.

[Olaf]
2013-11-21, 11:38

#0 Du "vet"väldigt mycket om en grupp människor som på intet sätt är stöpta i samma form. Gudskelov! Tycker du borde skärpa dig. Att generalisera så här är rent ut sagt j***gt oförskämt.

silversol35
2013-11-21, 14:06

"Jag vet att många av er tycker att Livsmedelsverket ljuger för hela Sverige och aldrig har rätt i något någonsin.

Jag vet att många av er äter jättemycket kött, ost, smör, grädde och sånt där för att "Fettdoktorn" och "Kostdoktorn" säger åt er att göra det."

Jaså du vet det… Har du varit och rotat i mitt kylskåp? 😂

I-I-I
2013-11-21, 15:08

Men skärp er. "Många av er" betyder inte alla av er. Men jag tror att det innebär i alla fall er som tog åt sig. :) Dra ned på er kött-och mejerikonsumtion! Ni kan ju börja med köttfria måndagar exempelvis.

Och ni kan ju knappast neka till att många av er ser upp till Fettdoktorn och Kostdoktorn och följer deras råd. Det har många av er erkänt vid ett flertal tillfällen. 🙂

silversol35
2013-11-21, 15:12

#4 Jag vet inte ens vilka de där doktorerna är…

Gronstedt
2013-11-21, 15:30

TS, vem tror du att du pratar med? Du verkar ha något slags felinformerat agg till LCHF, men eftersom du fäktar mot väderkvarnar så lär du inte få till någon diskussion.

Annons:
Magi-cat
2013-11-21, 15:36

Frågan skulle vara intressant att diskutera men med TS:s (s.k. I-I-I) insinuanta troll-upplägg så blir det fel från början.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ians
2013-11-21, 16:06

Håller med Magi-cat här.

Frågan är intressant att diskutera men, måste du verkligen lägga in dessa nedsättande insinuationer i varje TS, I-I-I ?

Alternativ vurmare låter så nedsättande, lite som du befinner dig i en klass över oss och tittar ner på oss, utan att se oss som individer med olika bagage, livs erfarenheter och därmed olika åsikter. Dina TS blir inte frågor utifrån ett intresse att diskutera utan ser mer ut som….Nu skall jag se vad "idioterna svarar på detta…."

Vore bra om du kunde ändra din attityd om du skall ställa frågor och förvänta dig svar på ett civiliserat sätt. Nu ser det mer ut som retsamma påståenden, där vi förväntas eller per automatik  hamnar i försvarsställning redan från start.

En sådan trådstart till och jag kommer att belägga dig med skrivförbud här inne! Inte för att du inte ställer intressanta frågor som visst kan diskuteras, utan för det sätt du gör det på. Som manar till irritation istället för att diskutera angelägna ämnen. Så som sagt det är inte ämnena du vill diskutera utan din lite otrevlig attityd, genom att använda epitet som inte passar i en seriöst närmande av "oss" som grupp och "oss" som individer i denna intresse grupp. Vi är individer som mer eller mindre intresserar oss för alternativa synsätt, inte en homogen grupp som står för alternativa metoder på alla plan i livet, utan urskillning alls!

Ians
2013-11-21, 16:14

Vill här klar göra tydligare vad jag menar genom att redigera ditt inlägg I-I-I, så det inte råder något tvivel om vad jag menar 😉

Livsmedelsverket går nu ut med rekommendationen att börja äta mer grönt och mindre kött. Detta för att köttindustrin har störst påverkan på miljön räknat på all matindustri sammantaget.

Vad tror ni [alternativvurmare] om det? Ytterligare en i raden av lögner från Livsmedelsverket, eller har de en viktig poäng?

Jag vet att många[av er] tycker att Livsmedelsverket ljuger för hela Sverige och aldrig har rätt i något någonsin.

Jag vet att många[av er]äter jättemycket kött, ost, smör, grädde och sånt där för att "Fettdoktorn" och "Kostdoktorn" säger åt er att göra det.

inte stora skillnader, men avgörande skillnader för hur en TS tas emot, av de adresserade!

Mandra
2013-11-21, 16:53

#4 av I-I-I Jag vet att många av er äter jättemycket kött, ost, smör, grädde och sånt där för att "Fettdoktorn" och "Kostdoktorn" säger åt er att göra det."

Jaså, det vet du. :) Inte heller jag har hört talas om Fettdoktorn och Kostdoktorn. Finns det verkligen "doktorer" som rekommenderar fett??😃

Själv äter jag blandkost, men har periodvis varit vegetarian, så det blir mkt sån mat nu med. 

Jag gillar inte fett och äter därför inte det. Det är min kropp som säger ifrån. Det allra bästa är väl att lyssna på den? Vi är alla olika och har olika behov, vissa behöver mer fett och kött andra mindre. Det är nog inget man kan generalisera!

mayolica
2013-11-22, 00:25

Nej! skojar du eller?? nån fett kost doktor har inte jag heller hört talas om…  det får finnas hur många fettokost doktorer det vill för mej, orkar inte bry mej . förhoppningsvis finns det något gott hemma att äta när jag blir hungrig, eller kommer ihåg att äta. kött äter jag inte alls

~ mayolica ~

shigne
2013-11-22, 07:32

Tack och lov att vi har valfrihet och kan själva välja vad vill äta och inte äta.

Jag kan äta en stor fet köttbit om jag känner för det och jag kan också välja ett krispigt salladsblad om jag känner för det - DET är MIN valfrihet!

Jag kan förstå irritationen över att någon "mer vetande" ska lägga sig i mina matvanor för att de vill att jag ska tänka på hälsan etc. Men handen på hjärtat, vad ska man tro på idag? När det finns så mycket fusk vad gäller matvaror och tillvägagångssättet innan maten hamnar på våra tallrikar.

Det fanns här på AB en tråd som tog upp just det här med matfusket (http://alternativbehandlingar.ifokus.se/discussions/526ec5048e0e744d30001006-stoppa-matfusket?discussions-6). Med bl.a. detta som bakgrund och alla de debatter som florerat i media - är det så konstigt att det känns lite lustigt att lägga hela sin tro på allt som skrivs och sägs?

Jag för min del tycke jag att jag kommit upp i den åldern och har den livserfarenheten att jag själv kan bestämma vad jag mår bra av och inte. Frågan är väl VARFÖR jag ska välja att äta enl. rekomendationer från Livsmedelsverket!

Det finns så mycket annat och viktigare, tycker jag, att lägga sin energi på än debattera enl. denna tråd.

Upp till toppen
Annons: