Annons:
Etikettövrigt
Läst 428 ggr
Magi-cat
12/7/13, 9:07 AM

David Servan-Schreiber - boktips

En bok som jag tyckte mycket om när jag läste den var David Servan-Schreibers "Bot på naturlig väg - hjälp vid stress, ångest och depression.
Den har några år på nacken men har fortfarande mycket att ge. Han talar om kroppens självläkning, om vikten av omega 3, rätt kost och fysisk träning, om "ögonterapi" vid trauman, om hjärnans känslocentra, om ensamhet och att husdjur kan hjälpa.

David Servan.Screiber (1961 - 2011) var en fransk neurolog och psykiater som hann med mycket i sitt liv. Bl.a. grundade han ett center för integrativ medicin vid University of Pittsburgh, USA. Han deltog med volontärsinsatser vid flera krigszoner och bildade USA:s gren av "Läkare utan gränser".
Han arbetade också för ett säkrare mobilanvändande.
2002 fick han en fin utmärkelse för sina stora insatser inom psykiatrin.

När han själv fått en malign hjärtumör och behandlats för den, blev han känd för sitt arbete för en mer integrativ cancervård och för förebyggande av cancer.

Hans ledande idé var att miljön är avgörande vid uppkomsten av cancer, arvet spelar en mindre roll. Därför måste man ägna mer uppmärksamhet åt en förebyggande miljö. I boken "Anti-cancer: ett nytt sätt att leva"  tar han bl.a. upp cancerogena faktorer i miljö och mat.

http://www.bokus.com/bok/9789127130043/anticancer-ett-nytt-satt-att-leva/

Båda böckerna finns att låna på bibliotek.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tuva-Lena
12/7/13, 9:59 AM
#1

Mycket intressanta tankar Katten!

Jag har också tänkt i dom banorna, att miljön vi lever i påverkar hur friska vi är, och då menar jag inte bara utsläpp och felaktig kost utan även den själsliga miljön..
Trist att han bara blev 50 år gammal och själv skulle dö o cancer.. man undrar vad slags miljö han själv har levt i..🤔 Forskarmiljön är nog inte alltid den allra hälsosammaste, tänk så många ensamma timmar dessa människor tillbringar av sina liv.😕

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
12/7/13, 10:01 AM
#2

Så sant, Tuvan….men tack vare sina erfarenheter kunde han bidra till större kunskap för andra…🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: