Annons:
Etiketthälsokost-kosttillskott
Läst 1156 ggr
tarotlasse
12/7/13, 3:13 PM

Ngn med erfarenhet av Probi?

För några veckor sedan drabbades jag av en av de där resistenta superbakterierna, Halsfluss och lunginflammation.

Så jag blev inlagd på sjukhuset med  2 olika antibiotika dropp mm.

Blev hemskickad med ett starkt antibiotika preparat det slog  ut magen.

Den otäcka bakterien försvann  men har varit fruktansvärt trött och magen blev inte bättre även efter jag slutat med antibiotikan.

 Jag har jobbat vissa dagar men varit så trött och hängig så  har fått gå hem andra dagar.

Läkarna tog nya prover o mitt blodsocker och blodtryck  hade ökat rejält  o var på tok för högt men bakterierna var borta.  

Jag beklagade mig för min mamma över att jag aldrig blir frisk.

På kvällen ringer hon mig och läste en läkare spalt om en kvinna som hade exakt samma problem som jag efter en antibiotika behandling.

Läkaren svarade att antibiotikan kan slå ut den normala bakterie floran i tarmarna och att det kan ta lång tid att återhämta sig efter detta och rekommenderade ett kost tillskott med probiotika.

Så gick till hälskost affären och köpte Probi.  

I dag har jag känt mig piggare och magen är bättre så verkade vara rätt för mig.

Ngn som har erfarenhet av detta med probi ?

Annons:
Ians
12/7/13, 6:09 PM
#1

Utomlands är det mer vanligt att man skriver ut just probiotika i samband med att man skriver ut antibiotika. Svenska läkare är lite stelbenta när det gäller det, men kan rekommendera att man äter yogurt eller filmjölk med probiotika, för att som de säger magen inte ska ta sådan stryk av antibiotikan.

Saken är den att för att få en terapeutisk dos av probiotika i dessa produkter, så behöver man få i sig  ca 7 liter / dag. Vilket utesluter All annan mat troligen 😉 om man inte kräks innan man hunnit få i sig hälften. Då är probiotika i tablett form alldeles utmärkt kosttillskott istället.

Så jag har själv detta i bakhuvudet när jag emellanåt Måste äta antibiotika, men även i förkylningsperioder är det bra att stärka sitt imunförsvar, som till 70% "bor" i magen faktiskt.

Lycka till med tillfrisknandet!

Upp till toppen
Annons: