Annons:
Etikettövrigt
Läst 2383 ggr
Tuva-Lena
2014-01-11 11:10

Enbo, sambo, särbo, flerbo...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tror du är det ideala boendet?

Kommentera gärna i tråden vilka för-och nackdelar du ser med de olika alternativen!

Är vi enstöringar eller "flerstöringar"? :)

(Här finns det flera alternativ på eget boende, men med särbo menar jag att man har vissa förpliktelser mot sin partner, med enbo menar jag att man i princip bestämmer själv när man vill och inte vill ha sällskap, blir mer på vänskaplig nivå… Enstöringen å sin sida, vill leva helt ensam.)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Annons:
Pagan
2014-01-11 12:12
#1

Särbo helt klart rätt för mig. Efter att ha levt som gift i över 20 år och numera lever som särbo med samma gubbe sedan 2 år, kan jag klart konstatera att livet blivit bra mycket trevligare.😃

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

gummimamma
2014-01-11 16:38
#2

Beror helt och hållet på bägge parterna! Jag trivs med mitt nuvarande liv tillsammans med min gubbe. Skulle inte vilja bo isär. Vi är tvillingsjälar och fungerar jättebra tillsammans. Men jag förstår dem som vill ha lite mer avstånd. Och jag tror många förhållanden skulle må bra av att parterna är särbo i stället för sambo.

VildaVittra
2014-01-11 23:23
#3

Valde annat, då jag lever som jag just då vill. Har provat på alla varianter. Klarar mig lika bra ensam som i grupp.

Just nu är jag enstöring. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tuva-Lena
2014-01-12 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag är inprogrammerad enbo då jag levt ensam  med min "sambo" som har jobbat borta i 25 år, men skulle nog föredra särbo för nu när han är hemma oftare inser jag hur OLIKA vi är! Och hur otroligt irriterande det är att inte få rå sig själv. Helt ensam vill nog ingen vara, annat än om man är ett "orginal" då möjligtvis - vilket inte är fel heller - men ska jag ha en partner så ska det vara på avstånd så att säga och inte behöva agera hushållerska på heltid.

(Så här tänker "skurtanten":

Jag undrar varför det heter just "svina ner"…. det har i alla fall ingenting med grisar att göra!)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Ians
2014-01-12 11:19
#5

min dröm just nu är att bo för mig själv, och rå mig själv, efter ett intensivt familjeliv i alla år. Veta att det ser ut som det gjorde när jag lämnade det, när jag kommer hem. Och kunna gå och komma som jag vill, äta vad jag vill utan någon som ifrågasätter min livsstil eller hur jag tänker, som inte skall smussla ner något i kastrullerna som jag inte vill äta.

Få vara solokvisto på morgonen då jag vill ha tyst, och bestämma själv när jag vill umgås med folk.

abbis
2014-01-12 12:33
#6

VA..smusslar dom ner saker i maten för dig..🤪

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Annons:
Indiania
2014-01-12 13:00
#7

Jag trivs bra med min sambo, vi har varit tillsammans i 38 år.Vi har våra intressen och varandra.

" Var nära naturen - var när dig själv "

shigne
2014-01-12 16:03
#8

Jag är en sammanboende person - tycker det är urmysigt att ligga nära, surra och mysa. 

Förut skulle jag nog ha klickat på särbo, eller kanske att bo ensam, men så var det ju som det var också. Nu när jag träffat min andra hälft så vill jag inte vara utan honom. Fast det är skönt med egen tid och tycker det känns mycket bra att vi gör saker och ting på skilda håll….

Elpida
2014-01-12 18:27
#9

Jag är en sambo, trivs bäst så och har provat alla varianter. Däremot är egentiden väldigt viktigt för mig, ser jag till att få den funkar det perfekt. Att sedan inte vilja bo sambo i ett förhållande där en av parterna lever sololiv är ju en helt annan sak, det vill väl ingen? Bättre att vara ensam i ensamhet än ensam i tvåsamhet som de säger…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Ians
2014-01-12 18:51
#10

Ja du Abbis under mina perioder när jag vill äta vegetariskt, skall man helatiden försöka få i ett dött djur i kastullen,  i alla rätter som tänkas kan!

Lagar jag grönsakssoppa så hade den smakat Mycket bättre med kött i! Vilket också allt annat gör med kött i…. att jag försöker detoxa och äta så mycket basiskt som möjligt för att bli av med min värk, det är ingen förklaring som köps alls….bara man äter kött, bröd, kakor och chips så är livet Fantastiskt….Ni hör att jag är en riktig bitter f-ta just nu va 😉

Men jag fattar inte att man inte kan låta folk äta vad och hur de vill, och just nu är jag ordentligt trött på att ha det såhär. Men det beror väl på att jag är påväg att göra något åt det……

Tuva-Lena
2014-01-13 14:38
#11

Ians.. *kram*

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2014-01-13 14:51
#12

När jag var ung drömde jag om den eviga "kärleken", alltså inte bara åtrån utan den man visar till sina medmänniskor, och om sammanhållning, lojalitet och myspys. Nu när jag är äldre eller 30 år erfarnare så inser jag att tidens tand förändrar oss - ofta till det självständigare.. självständighet är ingenting man föds till, det blir man när man lever ensam större delen av tiden, både på gott och ont. Jag är medveten om att jag har svårt att ändra på mina vanor, eller att vilja ha saker o ting på ett visst sätt, men å andra sidan så har jag ju fått lära mig att finna egna lösningar när ingen annan har funnits i närheten.. och nu har jag INGEN lust alls att ändra på mig heller. *rakryggad* :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Mandra
2014-01-14 08:38
#13

Jag kryssade i Flerbo - har bott så (i kollektiv, både med och utan partner) och tycker att det är en helt överlägsen form av boende. Det var populärt ett tag, men sen dalade populariteten, så det blev svårt att hitta bra kollektiv. Fick nöja mig med annat.

Är sambo idag sen 19 år tillbaks och det är ok. 😐

Annons:
Upp till toppen
Annons: