Detox kliar!!
Hej! Jag har nu under ca 5 veckor ändrat min kost efter att ha varit hos en kunnig "naturläkare". Äter enbart ren mat utan tillsatser och bara vissa livsmedel. Inga kosttillskott eller något i den stilen. Nu de senaste 2 veckorna kliar det på kroppen som bara den! Speciellt benen och knäna :( kan knappt sova. Är detta ett tecken på detox? Enligt mannen jag behandlar mig hos har jag problem med levern. Kan detta hänga ihop? Borde kliandet inte gå över snart? blir galen på detta..

Det kan nog vara så att kliandet kommer sig av detoxen, framför allt kan man ju få bättre cirkulation när kroppen börjar fungera som den skall och det kliar under huden, när kapillär som legat i halvdvala börjar fungera som de skall igen.

Är det något livsmedel du äter mycket av nu som du inte ätit så mycket innan?
Det kan ju ev. vara någon överkänslighetsreaktion också. Eller så är det utrensning.
Nu kanske du inte vill äta tillskott men jag kan rekommendera Hepamax som stöttar matsmältningen och levern. Ska tas morgon och kväll i minst 4 veckor eftersom det tas upp långsamt av kroppen.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Det låter som överkänslighet, alltså att du är allergisk.
Detox är förresten helt onödigt fysiologiskt sett såvida du inte är akut förgiftad på något sätt, och det är du med största sannolikhet inte eftersom du klarar av att använda en dator.
Jag skulle råda dig att sluta gå till naturläkaren, eftersom det är ett slöseri med både tid och pengar, och börja äta som du åt innan, så blir du förmodligen symtomfri.

Ians: Intressant! Kroppen är ju bra på att återuppbygga sig själv. Blodet bär ju på gifter med.
TheresiaW: Hm jag äter inte nått som jag inte åt innan, det som är konstigt. Äter råris, ris, potatis, motot, selleri, vitkål, fisk, fläskött. Inget "skumt" alls… Tack för tipset!! Men som sagt vill jag inte äta kosttillskott under tiden jag behandlas. Men det är säkert jättebra annars! :)
Starman: Om jag börjar "leva" som förut får jag tillbaka problemen jag går dit för att behandlas för, dvs hudproblem :/ så det är inte ett alternativ. Och huden har förbättrats, den blev lite värre förut men nu börjar det vända känner jag. Så känns som att det som kliar också kan vara en "värre innan det blir bättre" grej? Är ju på sätt och vis en detox, men äter som jag skrev ovan vanlig mat! :)
Nej, tanken att saker måste bli värre innan de blir bättre är orimlig och det finns ingen egentlig hållbar logik bakom den. Om saker blir värre så är det för att något är fel och då ska man ge upp med det som med stor sannolikhet har skapat problemet, i ditt fall denna kostomläggning.
Din naturläkare är förmodligen en sådan som påstår sig kunna bota allt möjligt. Sådana personer ska man vara mycket försiktig med att ta råd från. Det finns mycket goda skäl till att riktiga läkare specialutbildar sig inom olika sjukdomar. Naturläkare har vanligtvis ingen som helst medicinsk utbildning.

Jag tror på att det kan bli värre innan bättre. Om kropppen släpper ifrån sig gifter som lagrats måste det ju ut nånstans :) Han jag blir behandlad av har hjälpt många, och jag har pratat med dom personligen och träffat en del. Så han är ingen random naturläkare på så vis. Känner förbättring av mitt hudproblem jag gick dit med hjälp med, och det var värre innan det blev bättre :) Stämmer att naturläkare inte har medicinsk utbildning, lite därför jag går dit då jag inte vill äta medicin och andra konstiga ämnen.
Kära nån… Kroppen lagrar inte gifter på det sätt som din naturläkare har inbillat dig. Kroppen har väldigt avancerade reningssystem (exempelvis lever) som sköter det där.
Du behöver inte äta detox. Du behöver verkligen inte gå till någon naturläkare. Det är slöseri med tid och pengar.

Det är min lever som det är "fel" på enligt honom. Och eftersom jag har fått en förbättring sen jag påbörjat behandlingen så har det ju uppenbarligen hjälpt :) läkarna kan inte bota alla, medicin är inte alltid utvägen. Tycker inte det är hälsosamt med onaturliga medel i längden. Därför vill jag köra på nått naturligt
Och hur avgjorde han att det är fel på din lever?
Men hur diagnosticerade han dig?

Han kom fram till att min lever inte funkade riktigt som den ska genom att föra något som liknade en varm "cigarett" (vet inte vad jag ska kalla det) på olika ställen på kroppen, frågade när det började kännas varmt och så frågade han lite frågor som om jag t.e.x hade oregelbunden mens, om jag åt myket kyckling, hade ont i magen och så. Låter verkligen inte som en säker diagnos utfrån sett, men faktum kvarstår att mitt problem har blivit bättre sen jag börjat gå till honom. Sen om levern faktiskt är anledningen är inte superrelevant. Jag har ju blivit hjälpt :)

Å andra sidan så är levern det organ som renar blodet, och blir den överbelastad så kan orenheterna gå ut i blodet och orsaka klåda på kroppen. Eksem är en vanlig åkomma som ofta beror på att levern inte hinner rena blodet tillräckligt, d v s ta hand om avfallsprodukterna från maten och andra gifter som vi tar in i kroppen, genom oren luft eller "gifter" som vi tar upp genom huden.
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Tycker att du skall fortsätta hos din naturläkare, att huden börjar bli bättre talar sitt tydliga språk. Och visst är det så att det för det mesta blir värre innan det blir bättre, när man läker ut saker ur kroppen. Om man däremot bara döljer symtomen, så har man ju inte det problemet, å andrasidan blir man ju inte av med problemet permanent då. Som kosmetika, där man döljer problemet, men oftast förvärrar grund problemet.
En orsak till att du får kliande kan vara att om du har haft problem med ett organ, så saktar de andra ner sin aktivitet också, allt i kroppen påverkar varandra som i en cirkelgång, nu om du får lite bättre effektivitet i levern, så påverkas de andra organen också till att arbeta mer effektivt, då händer det ju lite allt möjligt. Tycker du skall ha lite is i magen och inte avbryta din behandling, däremot kan du gott fråga din naturläkare om det blir ohållbart, kanske kan man "sakta ner" behandlingen om det blir olidligt. Alla reagerar ju olika, och ibland behöver man ta det lite varligare om reaktionerna blir för häftiga.
Starmans oro är ju väntad, hen är mycket orolig för dels att människor blir lurade på pengar, samt att läkemedelsbranchen tappar mark. Det gör att Hen inte kan förlika sig riktigt med att man får bot och bättring på annat sätt, där av de råd som hen ger.
Vill också passa på att rätta till en vanföreställning om att naturläkare inte har medicinsk utbildning. I de flesta alternativmedicinska utbildningar ingår ett obligatoriskt paket med basmedicinsk utbildning, där ingår det som även läkare utbildas i, vilket gör att de har god koll på hur kroppen fungerar in på cellnivå. Däremot har inte naturläkare den utbildning i skolmedicinens synsätt på sjukdomar som läkare utbildas i, av den enkla anledningen att de ser sjukdomar på ett annat sätt, och inte behöver ha den delen av utbildningen. Man har under sin utbildning till naturläkare samma krav på att behandla och analysera och dokumentera olika fall, som blivande läkare har, under överinseende av en mentor/lärare. Så det är en gedigen utbildning och inget man tillägnar sig lite hipp som happ.
Vilket de skeptiska till naturmedicin tycks leva i en vanföreställning om.
Prata med din naturläkare om hudklådan och vad som kan hjälpa. Ta lite lägre dos, smörja med någon hudkräm, typ aloe vera som dämpar symtomen så behandling mot orsaken kan fortsätta.
Berätta hur det går! Jag har också problem med klåda emellanåt.

Ja jag kommer definitivt att fortsätta! Jag har lidit så mycket av mina akne (?) rosacea (?) vet inte vad, så kliandet kommer jag utan tvivel att uthärda! Ja det här med att enbart behandla symptom känns inte helt rätt. Kroppen visar ju att något är fel, känns inte som att man borde dämpa det då utan ta reda på varför :) låter logiskt, allt i kroppen hänger ju ihop och samspelar. Får hoppas att detta är tecken på en förbättring. Jag ska på återbesök på tisdag, ska absolut fråga honom då. Har märkt nu att en väldigt kall dusch lindrar enormt! Med några såna om dagen kan jag uthärda kliandet :D såå skönt!
Ja ska verkligen fråga, som jag sa ovan ska jag dit på tisdag. Aloe vera var ett bra tips! Kan tänka mig att man kanske kan lägga in lite aloe gelé i kylen och sen lägga på :) hittills lindrar en iskall dusch iallafall mycket. Jobbigt att du ha klåda :/ lider verkligen med dig nu när jag själv fått uppleva det haha. Jag uppdaterar självklart!
"Man har under sin utbildning till naturläkare samma krav på att behandla och analysera och dokumentera olika fall, som blivande läkare har"
Eh. Nej. Det har de verkligen inte. Det är totalt osant.

Hur många kurs utbud har du undersökt Starman? De jag kollat har detta som krav, för att man skall få ett fullgott diplom efter avslutad utbildning.
Kanske kan du länka till någon skola som inte kräver detta😮, för det vore ju intressant att veta om någon har ett lägre krav på sina studenter, så man kan undvika dem som utbildats just där.
Men skärp dig. Det finns inga som helst regulationer för utbildningar till "naturläkare", framför allt för att "naturläkare" inte är någon skyddad yrkestitel.
Det säger sig självt att naturläkarutbildningar inte håller samma mått som läkarutbildningar. ☝️
De flesta sjukdomar är av övergående karaktär. Har du en kronisk sjukdom så är symtomlindring det enda läkare kan erbjuda. Har du en bakteriell infektion så kan läkare faktiskt bota dig, göra dig frisk. Finns många exempel på sjukdomar som faktiskt går att bota med vetenskapligt utformade metoder.
Av det jag kunde utröna av hur din naturläkare diagnosticerade dig så verkar den vara extremt oseriös. Du kan inte få reda på att det är fel på dina invärtes organ genom att föra trolleristavar över kroppen. Sluta gå till din naturläkare för den tar dina pengar och skiter tydligen fullständigt i ditt välmående, större oseriositet har jag inte hört talas om faktiskt.
Du upplever att du blivit bättre. Vad händer sen om dina problem återkommer, trots att du fortsätter gå till naturläkaren? Tar du mitt råd då? :)
Som sagt, alla sjukdomar förutom de kroniska är av övergående karaktär.

Nu är rocacea en kronisk sjukdom…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

#7 Sedan när slutade gifter att bioackumuleras i kroppen? 🤔
http://www.ne.se/bioackumulation
Slutar man då äta giftet i fråga, så kommer ju halten i kroppen att sänkas under en period tills dess att giftet är ute ur kroppen. Ja, om du det inte är något otrevligt som benzen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hallå? Hur ofta äter människor gifter? 😂

#27 Varje dag Starman, tyvärr. Vi är omgivna av gifter och får som toppkonsument i oss mängder. Även de grödor vi ätit innehåller rester av bekämpningsmedel.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Och de gifter som vi får i oss genom miljön ackumuleras i kroppen så det är nödvändigt med detox?
Nä.

#29 Ja, det är ju hela grejen med ackumulering, halten ökar eller hålls konstant pga konstant tillförsel. Tar vi då bort exempelvis besprutade produkter, så minskar halten av de ämnena i vår kropp med tiden, precis som TS gjort. Man kan inte få bort allt, men man kan sänka halterna.
Vill man som kvinna skaffa barn, är det definitivt av intresse, då spädbarn är mer känsliga: http://na.se/nyheter/nyheter/1.1047360-mer-miljogifter-i-brostmjolk-an-i-andra-livsmedel

#20……..Det finns det visst det om man ska få fullgoda intyg som håller branschorganisationens standard för medlemskap samt ha en försäkring. De flesta alternativ behandlare är med i en bransch organisation. Det anses nödvändigt att utövarna har baskunskaper om hur kroppen fungerar för att organisationen skall kunna anta och rekomendera en utövare. Alltså helt stick i stäv med det många skeptiker tror. och nej en sådan utbildning håller inte samma mått som en läkar utbildning sett ur skolmedicinsk vinkel. Men de har också helt olika sätt att se om på sjukdomar och hur man behandlar dem. Så utifrån sitt synsätt har de en gedigen utbildning , och är väl skolade i beprövade metoder inget de sitter o hittar på lite vart eftersom. Som många tycks tro som inte är insatt.
Har bara skummat igenom tråden. Vill bara intyga: Jovisst kan man få klåda och utslag av detox….blir det för häftigt i början kan man dra ner lite. Och visst handlar det om levern….och huden är det största organet…mycket jox kan komma den vägen också. Och visst har man varit med om att det blir först värre. Jag har själv fått feber, svettningar, huvudvärk när jag rensat ut…men sen blir man bättre..piggare och friskare. Jag rensar numera regelbundet och reagerr knappt längre. Det är precis som hemma…man städar och håller undan skiten. Vi lever en förgiftad värld..det är viktigt att hålla efter så gott man kan och inte samla på sig skräpet. Bra att du fått hjälp. Lycka till med allt.

# 16 och # 17
Vet inte om detta kan hjälpa för er, men prova en halv tsk bikarbonat i en halv kopp vatten och badda med det 2 -3 gånger per dag mot klådan.
Tack för tipset!

Om dom återkommer har jag iallafall försökt. Att gå till läkaren är ju inget alternativ iallafall så :)
#25 som du sa är rosacea en kronisk sjukdom! Har pratat med andra att han botat folk som har rosacea. Vill gärna tro att kroniska sjukdomar går att bota om man hittar roten :)
#32 Ja kroppen kan ju reagera på alla möjliga sätt, som feber och huvudverk ex som du nämnde. Skönt att du inte får lika starka biverkningar längre! Din kropp är väl starkare och renare om du detoxat förut :) Tack!!
Ja tackar med!! Bra med lite alternativ :)

Vart på återbesök nu, han sa att det var en utrensning. Kroppen försöker få ut sånt som varit undantryckt tidigare. Kom dock på idag att kliandet varit värre de senaste 2 veckorna ca, och då har jag också ätit mycket mer vitlök än tidigare eftersom han rekommendera att äta vitlök bland annat i maten. Har ätit ca 2-3 klyftor VARJE dag, vilket är rätt mycket? Tänkte ta några dagar och vara utan vitlök för att se om det hjälper :)
Det kanske blir för mycket för kroppen med vitlök OCKSÅ, även omdet är en bra belastning så blir det för mycket symptom. Som sagt så är det enkelt att skippa vitlöken ett par dagar för att känna.
En fråga till detox-förespråkare; vad finns det för belägg att hävda att det ackumulerar så mycket gift i kroppen att naturopaternas detox-kurer är nödvändiga?

#39 Så du läste alltså inte länken som vanligt? Eller är det att du tycker du att det är okej att spädbarn har en hög koncentration av miljögifter i sin kropp?
Vi vänder på det, har du belägg för att det är ofarligt för spädbarn samt vuxna att ha höga halter av miljögifter i kroppen?
Läsvärt:
För barn och kvinnor i barnafödande ålder är det särskilt viktigt att få i sig så lite som möjligt av dessa ämnen. Idag är det 2-7 procent av dem som får i sig mer än det tolerabla dagliga intaget av dioxiner och PCB. Ungefär hälften av det dioxin och PCB vi får i oss kommer från fisk. Kvinnor i barnafödande ålder och barn som äter fisk med höga halter dioxiner och PCB oftare än 2-3 gånger per år, vilket är Livsmedelsverkets rekommendation, riskerar att få ett intag som ligger över TDI….Höga halter av dioxiner och PCB kan påverka utvecklingen av hjärnan och nervsystemet, vilket bland annat kan ge beteendestörningar. Ämnena misstänks också påverka immunförsvaret, fortplantningsförmågan, hormonsystem samt orsaka cancer.
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Kemiska-amnen/Dioxiner-och-PCB/
Helt ofarligt och ingen orsak till att försöka bli av med de ämnena i kroppen? Det där var bara ett exempel av flera.
Du kan alltså inte svara på frågan. Jag har ställt den två gånger i olika former nu, och två gånger har du riktat svar mot mig utan att egentligen svara på själva frågan.
Någon annan?

#41 Du vet alltså inte hur en detoxkur utformas samt har missat att läsa TS inlägg om att den är kostbaserad i och med att du inte ser hur mitt inlägg är svar på frågan. Detoxkurer är bra för att minska mängden miljögift som annars skulle överföras till barnet vid amning. Förstår du nu?
Varför inte starta en egen tråd om vad en detoxkur är så du får kunskap om det du vill ifrågasätta?
Dina inlägg är inte riktigt svar på frågan enligt mig.
Ackumulerar så mycket gifter i kroppen att naturopaternas detoxkurer är nödvändiga?
Och finns det belägg (vetenskapliga sådana) för att hävda det? (<- var inbakat i frågan, vi kan göra två separata eftersom det verkar ha varit svårigheter att begripa vad jag frågar om).

#43 Varför ska man posta länkar till dig när du inte läser dom?
Ska man äta hälsosam "lågtoxisk" mat som rekommenderas av någon i en gifttyngd värld? Ja, det ska man. Behövs det folk som berättar det för annat folk? Ja, uppenbarligen finns det ju folk som inte visste att maten är besprutad och att det medföljer att man får i sig rester av det, däribland du i inlägg #27. Så behov och efterfrågan verkar ju finnas.
Om jag ber om vetenskapliga belägg så är det för att jag vill veta, och för att jag vill att det ska finnas andra källor är människor som säljer idén som bekräftar det som försäljarna påstår. Du bör upphöra med ditt fördomsfulla utdömande av mina intressen.

Starman många upplever ordentliga hälsovinster med att göra detox. Speciellt när man har specifika problem, som eksem, återkommande infektioner, oförklarlig trötthet, mag och tarmproblem, astma, rosacea etc etc
Detta är förvisso inte vetenskapligt belagda effekter man får av detox, utan förbättringar som de som gjort det upplever. Men om ett flertal har gjort detta och upplevt att de mår bättre, så vore det väll dumt att inte pröva om man har mycket problem med olika "kroniska tillstånd"
Du har också förvisso rätt att kroppen läker ut det mesta själv över tid, men inte så länge man utsätter kroppen för det som är grundorsaken till problemen. Felaktig mat, för lite motion, andra ämnen som får kroppen att reagera, stress etc etc
Ett läkande är möjligt först när man eliminerat grundorsaken till att just den personen får olika reaktioner, som leder till kroniska tillstånd i slutänden.
Detta är inte något som läkemedels jättarna är speciellt intresserade av att undersöka, då de lever på symtomlindring.
Du har också rätt i att problemen kan återkomma, och ställer frågan "vad gör du då?"
Oftast är det ett resultat av att individen återgår till sina förra vanor, och har man redan kört kroppen i botten med en livsstil, så kommer den att reagera på samma sätt igen. Ett ex är människor som går på diet för att gå ner i vikt, när de sedan lyckats med detta så återgår de till sitt "gamla" sätt att äta igen, och JA de går upp i vikt igen!
Inte för att inte dieten var effektiv, de gick ju ner i vikt, utan för att de återgick till sitt gamla sätt att äta.
Någon har sagt att….. höjden av idioti är att begå samma misstag om och om igen och förvänta sig ett annat resultat varje gång.
Tom läkare rekommenderar sina patienter att avstå från saker de är allergiska mot på livslång basis, eller iaf under mycket lång tid för att kroppen skall kunna återhämta sig.
Och allt det vi utsätter våra kroppar för eller inte gör skillnaden mellan att vara så friska vi kan eller att vara kroniskt sjuka.
Nu finns det ju två vägar att gå, antingen går man till doktorn och får medicin utskriven för att ta bort symtomen, eller så lägger man om sina vanor och då behöver man en coach för att dels få råd när kroppen bängar när de förmenas saker den är van vid, även om det inte är bra för den. Ta exemplet med rökavvänjning rökning är inte det bästa man kan göra för sin kropp, men längtan efter nikotinet sitter i beroende centrumet som inte tar hänsyn till nyttan av att röka, utan enbart går på upplevelsen av nikotinet.
Att sluta röka inser ju tom doktorerna att det är en hälsovinst, men inte kroppen. Då hjälper man de som vill genom att coacha dem över den jobbiga tiden. Lite så fungerar naturläkaren, hen hjälper dig genom avgiftningstiden och läkningen, sedan är beslutet ditt om du skall återgå till dina gamla vanor eller fortsätta på den inslagna vägen.
Ser man till nyttan med att få hjälp och må bra samhällsmässigt så borde det vara en vinst om dessa två kategorier samarbetade istället. Läkare har knappt någon utbildning alls i kostens betydelse för hälsan, de får en föreläsning på några timmar i sin utbildning, och den är dessutom frivillig. en naturläkares utbildning består till största delen av kostens påverkan på hälsotillståndet, och hur olika dieter kan läka ut olika sjukdomstillstånd snabbare.
Men då måste man bortse från läkemedels företagens del i det hela, de lever ju på symtomlindring i de flesta fall, förutom rent botande mediciner och behandlingar som kirurgi, cancer mediciner och antibiotika. Resten är bara symtomlindring om man skall tala generellt.

#45 Så livsmedelsverket är inte en trovärdig källa? Eller en professor vid forskningscentrum människa, teknik, miljö?
Du förstår att diskussionen inte blir vidare givande när du inte läser? Det är inte fördomsfullt att påpeka det, då du ber om sådant du redan fått.
Påstår LVM att detox är nödvändigt?

Starman om du läser länken så ser du Vad LMV rekommenderar. I och för sig inte detox men även de inser att vissa ämnen lagras i kroppen och man bör vara restriktiv med intaget. Ämnen som kan ge div olika icke önskvärda symtom.
På grund av att jag har läst länken, så ställde jag frågan. Den var av interrogativ natur, för att belysa att VildaVittra egentligen inte har givit något svar på mina frågeställningar trots att hen själv verkar vilja inbilla sig själv och andra att hen har det.

Då har di väl fått svar på din fråga om vi lagrar giftiga ämnen i kroppen så att det kan vara idé att överväga att avgifta sig av hälsoskäl.
Min fråga är alltså
Ackumulerar så mycket gifter i kroppen att naturopaternas detoxkurer är nödvändiga?
och den har ännu inte fått något svar.
En följdfråga är; har naturopaterna någon verklighetsförankrad diagnosmetod för att avgöra om en kund behöver deras detoxkur?
Alltså; finns det någon verklighetsbaserad diagnosmetod som naturopaterna använder sig av för att avgöra om en person har för mycket gift i kroppen?

Detox - kropp håller på att bli av med gifter och slagsprodukter som innan lagrats i kroppen. (Ibland kan vara riktigt illa - med ful utslag, klåda, huvudverk, illamående tom feber osv)
Precis som någon sa - blir värre innan blir bättre.
När man äter som "alla" kropp brukar funka som en gifts osv lagringsplats - allt vad kropp kan inte/ hinner inte ta hand om - den stoppar någonstans i cellerna och man mår någorlunda ok till den blir överbelastat - då kommer sjukdomar…
Om man gör detox (måste göra långsamt för att inte befria för mycket gifter på en gång) - gifter "befrias" och börjar fritt cirkulera i blodomloppet (innan lämnar kropp) - därför man blir sämre på olika sätt…
Om man har rensat kropp och äter mat som är ren och hälsosam - kropp går inte i "lagrings läge" och man kan få ganska märkbara "må dåligt" symptom tex om äter någonting som innehåller tillsatser osv - då gifter cirkulerar fritt i blodet omedelbart innan avlägsnas…
Hur har det gått eliinon?

eliinon…..Det undrar jag också, hur gick det med kliandet när du slutade med vitlöken?

Låter logiskt det du skrev! Intressant hur kroppen anpassar sig och reagerar på förändring!
Ursäkta för segt svar!! Är mycket som händer just nu så har inte haft mycket tid över. Kliandet är tyvärr kvar. Kanske har minskat något eller så har jag blivit van :/ han jag behandlas hos sa att jag kanske reagera på mitt tvättmedel, och nu när jag tänker efter har jag faktiskt bytt tvättmedel för ett tag sen. Så nu blir det till att använda tvättmedlet jag använde innan och hoppas att det tar slut på eländet! :)
Hoppas att det är det så borde det vara ganska enkelt att bli av med klådan. Lycka till!

#58 Ja precis om det är tvättmedlet borde väl klådan förhoppningsvis försvinna om några dagar. Tack!! Håller tummarna :)
Det KAN också vara…om det nu inte är bara tvättmedlet, vilket vore det bästa om det var det, något du äter som du reagerar mot. Någon olja till exempel? Jag reagerar själv på dåliga oljor som kan vara härskna och/eller uppblandade med billig sort. Jag köper numera bara en ekologisk direktimporterad olivolja som jag inte reagerar på. Som tur är är den inte dyr. Reagerar på chocklad, billiga fetter, men även vetemjöl som jag undviker. Äter jag sånt kan jag faktiskt få lite problem med huden med utslag som kan klia.

Det kan ju absolut vara någon föda. Jag äter bara olivolja och det har jag ätit väldigt länge så det kan det nog inte vara. Äter ris, potatis, vitkål, selleri, morot, fisk, fläskkött, och ibland vilt. Lite frukt, ingefära, vitlök och honung också. Har inte börjat äta några kryddor som jag inte gjort tidigare, eller andra frukter. Detta är liksom det enda jag äter, så har svårt att hitta nån koppling där :/

När jag fastade första gången så fick jag små kliande utslag på fingrarna när jag åt apelsin. Min mamma tålde inte apelsin och fick alltid sådana utslag om hon åt det. Annars tål jag att äta hur mycket apelsiner som helst. Så det kanske är just vid utrensning som sådant kan komma?
Är selleri något som din naturopat har rekommenderat dig att äta?
Tag genast bort selleri och morot ur din kost och återkom med lägesrapport om två-tre dagar.
Det kan nämligen vara så att du är allergisk mot delar av den "kur" som din "naturläkare" hävdade att du behövde.
http://www.matnyttig.se/artiklar/17-matallergi/299-korsallergi-ofta-bakom-selleriallergi
http://www.slv.se/sv/grupp1/livsmedelsforetag/Lokaler-hantering-och-hygien/Allergener/Selleri/
#66 Att du inte har haft reaktioner efter att ha ätit selleri vid enstaka gånger tidigare innebär inte att du inte är allergisk. Ta bort sellerin och morötterna ur din kost. Meddela om detta hjälper.
Fråga vid besöket imorgon.
Eller så gör du som jag säger, bara. Ta bort selleri och morot ur din kost. Om det är selleri som du är överkänslig mot så skadar det inte att ta ur dessa saker ur din kost. Men det kan skada dig om du fortsätter.
Om det är selleri som du är överkänslig mot bör du sett att klådan givit med sig (åtminstone gått tillbaka rejält) på två-tre dagar. Ge återkoppling i tråden.
Håller tummarna för att det hjälper dig, och enligt lite sunt förnuft bör det kunna hjälpa, då selleriallergi är vanligt bland nordeuropeer samt att din klåda uppträdde först efter att du börjat äta selleri och morötter på daglig basis.
Så var inte alltför godtrogen mot din naturläkare utan ta mitt råd. Du behöver inte rådfråga din naturläkare om detta. En överkänslighet kan leda till anafylaktisk chock, vilket kan leda till döden. Att ta bort något som kan ge upphov till allergiska reaktioner kan däremot inte skada dig.

#68 Ja var där i måndags och då rådde han att byta tvättmedel. Bytte lakan och sånt igårkväll så får ge det en chans :) #69 Tack för rådet! Kommer snart inte äta på detta vid längre och då kommer jag dra ber på morötter/selleri. Men jag kommer inte avbryta behandlingen så kommer äta det lite till :) testar först att byta tvättmedel då jag misstänker att det kan vara det. Bytte märke för ett litet tag sen nämligen. Finns chans att det är det med :)

På detta sätt* menade jag
Alltså, om det är selleri du är allergisk mot, vilket är mycket sannolikt (och jag förklarar lite senare i detta inlägg varför, eller snarare varför det är mindre troligt att det rör sig om tvättmedelsallergi), så är det ju väldigt oansvarigt mot dig själv av dig själv att fortsätta med det.
Som sagt, det skadar dig inte på något sätt att sluta med det, men det kan leda till riktigt svåra problem om du fortsätter med det och det är detta du är allergisk mot. Exempelvis döden, som jag nämnde.
Det som hänger ihop tidsmässigt och symtommässigt är ju att du börjat äta selleri och morötter i stor utsträckning.
Vid tvättmedelsallergi så kommer symtomen direkt, samma dag som din hud får kontakt med tvättmedelsresterna, och ger dessutom synbara förändringar i färgen på huden på de ställen där det kliar. Detta vet jag för att jag själv använt tvättmedel som jag varit överkänslig mot. Man får röda fläckar på huden på de ställen där det kliar, bland andra obehagliga symtom. Du har inte beskrivit något sådant, varför jag befarar att du är överkänslig mot det som din naturläkare har sagt att du ska äta.
Läs mer om tvättmedelsallergi här:
http://medisato.com/sv/tvattmedelsallergi-symptom/
Därför rekommenderar jag dig att genast ta bort nämnda saker ur din kost.

Och helt plötsligt har Starman blivit utbildad och kan bota folk..jiiissssuss
Tycker du något i mitt resonemang är märkligt? 🤔 Angrip det i så fall.

Resonerar INTE med dig..

# 72 Visst kan jag sluta med selleri ett tag men då måste jag fortsätta med morot och vitkål som grönsaker. Jag har lite röda prickar på vissa ställen där det kliar. Huden kan också bli lite röd på vissa ställen. Så det skulle kunna vara tvättmedlet :) sen är ju alla olika och kan visa olika symptom på allergi. Kliandet efter ändrad kost kom ca 1 månad efter att jag börjat. Så absolut kan det vara det, eller tvättmedlet. Jag börjar några dagar utan tvättmedlet för att se. Men annars testar jag att ta bort selleri ett tag!
För att med säkerhet veta vad det beror på så får man ju utesluta en sak i taget, precis som du tänker göra.
Men att dänga till med kängor duger. Märkligt att du hoppar på mig men inte någon annan i denna tråd som försöker hjälpa till. Märkligt att människor hejar på. Och inte anmäler. Märkligt.
Har du det så är det såklart mycket möjligt att det är tvättmedelsöverkänslighet. Prova ett milt, oparfymerat tvättmedel istället. :)
En månad låter ju också ganska långt för en matallergi att börja göra sig påtaglig, men det är inte helt otänkbart att det kan vara det heller. Jag skulle nog helst, om jag var du, ändå börja med sådant man stoppar i kroppen än sådant som går utanpå kroppen då huden finns som skyddsbarriär mot yttre åverkan, medan det som stoppas i kroppen bryts ned inuti kroppen.

Jag bytte nu till det tvättmedel som jag alltid använt innan utan problem. Hoppas att det blir bättre utav det! :)
Nej precis, det kan ju också vara en överkänslighet. Som du skrev tidigare har jag ju ätit t.ex. selleri eller något annat som jag äter då och då, men inte såhär regelbundet. Jag håller med dig att det är viktigare att skydda insidan, absolut. Jag är dock mycket mån att inte förändra behandlingen, men jag måste inte äta selleri varje dag så kan absolut skippa det några dagar om tvättmedlet inte ger resultat! :)