Annons:
Etikettalternativmedicin-djur
Läst 3059 ggr
thilda-
2012-10-11 11:22

ponny med hälta

hittade hit av en ren slump då jag vanligtvis hänger på andra iFokus sidor ;) vilken toppen sida detta är!

Jag har en Gotlandsruss sto här hemma på 11 år och nu det senaste året har vi tampats med en envis hälta som har kommit och gått och otagliga många dyra vet.besök för att ge henne spruta i leden.. nu idag har hon hållt sig halt fri i 3 månader men nu verkar det som att den börjar smyga sig på igen då den har kommit och gått varannan tränings tillfälle.. jag har köpt djävulsklo rot hackad + i gel form fungerar det mot hältan för att kunna " mota olle vid grinden " eller vet ni om det finns någon bättre som man kan ge för just mot hältan? känns lite oro väckande att stoppa en nål i leden varje gång

Annons:
Elpida
2012-10-11 11:43
#1

Det här kanske låter jättekonstigt men vi hade ju en artikel om ricinolja och dess positiva inverkan på leder och muskler nyligen. Kanske du skulle kunna prova att lägga ett förband med ricinolja regelbundet, kanske tillsammans med djävulsklon? Har ingen aning om det skulle ge effekt, men det kunde ju vara värt att prova….

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

thilda-
2012-10-11 12:20
#2

ja! hur hittar man den artikeln ( under vilken flik?) ska genast börja söka efter det.. har du någon aning om hur mycket det kosar att köpa ricinolja?

Elpida
2012-10-11 21:13
#3

Om jag inte missminner mig så var det Md(am) som skrev artikeln. Letar, letar …. och letar lite till…

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Tuva-Lena
2012-10-12 10:09
#4

"En nål i leden" skriver du. Då handlar det om en inflammation i den, eller..? Och cortisonbehandling för inflammationen..?

Vet inte om du har hört talas om Artrox, ett hälsokostpreparat som ger bra effekt på äldre männiksor med utslitna leder, d v s ledbrosket bryts ner genom en artros. Samma sak kan våra djur drabbas av och som jag skrev i tråden med galopphästen, så kan jag rekommendera dig att prova Glucosamin. Glucosamin har samma effekt som Artrox, d v s det hjälper mot onda leder som är drabbade av just artros, och det verkar som det är det din häst har.

Jag ger min islänning glucosamin och han är helt fri från sina smärtor sedan vi började ge honom det. Innan hade han också sina periodhältor. Tetsa vet ja, och det är enkelt att ge i fodret, ett vitt pulver som dom aldrig ens märkar av att dom äter. Hoppas att din häst blir bättre utav det, annars prova laserbehandling - absolut den bästa terapi man kan ge en ond led eller muskel! Verkar dessutom omgående!Kyss

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Tuva-Lena
2012-10-12 10:14
#5

..en annan LIKA viktig sak: Får hon tillräckligt med vila så att leden hinner läka innan ni sätter igång henne igen? Försiktig motion i början som du ökar på allt eftersom., samtidigt som du håller koll på hur hon reagerar..? Hon kan också behöva en vilodag under tiden ni sätter igång henne s a s.. speciellt sedan ni lagt på mer belastning.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

skogstanten97
2014-01-16 18:43
#6

Lägger mig i lite här. 

Har ingen jättestor erfarenhet av just hältor, men sjukdommar och återhämtning.

Kan vara som denna ovan säger, får hon tillräckligt med vila? Men kan också vara så att det ligger någon annan anledning till det, alltså, är resten av hennes kropp i tillstånd att ta emot behandlingen och arbeta den för att kunna läka?

Annons:
allhealing
2014-01-17 17:57
#7

När jag "läser av" hästen går det att härleda till hur skelettet inte rör sig som det ska. Det du skriver är, som jag uppfattar det hela, en låsning i höger framben som gör att det benet inte når hela vägen ner till backen(det hänger kvar i luften). Därför kompenseras detta genom att kroppen skevar. Detta i sin tur leder till att vänster bakben hasar/hänger med med lite fördröjning i sin rörelse, än om hela skelettet fått röra sig på ett normalt sätt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet

thilda-
2014-01-23 19:38
#8

#7 Tack!! då ska jag ta och kolla upp henne på nytt igen :)

thilda-
2014-01-23 19:39
#9

#5 och #6 vila det får hon! kanske lite väl mycket vila iallafall förra året och året där på

Upp till toppen
Annons: