Annons:
Etikettörtmedicin-kosmetika
Läst 4840 ggr
Magi-cat
2/3/14, 1:59 PM

Lingon mot diabetes - ny forskning!

Naturmedicinarna har pratat om lingonets (och andra bärs) fördelar i åratal, nu finns det forskning!
Lingon motverkar typ 2 diabetes - i alla fall på möss, enligt studien vid Lunds universitet. Nu ska man gå¨vidare med humanstudier.

Även blåbär och vinbär var bra, men lingon i särklass. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5763990

http://www.doktorn.com/artikel/lingon-mot-fetma


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Mustangcab]
2/3/14, 2:07 PM
#1

Men man får inte behandla diabetes ifall man inte är läkare.

Magi-cat
2/3/14, 2:11 PM
#2

Nej, men man FÅR äta lingon! 🙂 Och läsa om en studie i frågan.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2/3/14, 2:27 PM
#3

Jadå det får man visst det om man vill - bara inte någon som inte är läkare har  sagt till en att göra det. Jag såg också detta på Sydnytt.😃

Magi-cat
2/3/14, 2:33 PM
#4

Kära nån, lingon har ätits i århundraden, minst, utan krav på att man måste vara läkare för att ens knysta om hälsosamma effekter…

Måste man numera tassa på tå för att tipsa om en studie?? Om lingon???


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Mustangcab]
2/3/14, 2:43 PM
#5

Nej då inte alls, men oftast så tillsätter man lite socker då bären är ganska sura i sig😃

Ians
2/4/14, 10:05 AM
#6

Lingon är också bra mot urinvägsinfektioner och i en studie har man prövat en brygd på lingon och tranbär 0.5 dl varje dag under ett halv år minskade återkommande urinvägs infektioner med 20%

Man har även kunnat påvisa att lingon hjälper mot inkontinens, en liten "snaps" osötad lingon juice till kvällen ska råda bot på detta.

Lingon är ett bär med en mängd bra egenskaper, som man gärna glömmer och sneglar istället på mer exotiska bär ,snor dyra, som sägs ha hälsobringande egenskaper, medan skogarna runt knuten är full med bär och örter som har minst lika goda egenskaper….gratis!

Annons:
Indiania
2/4/14, 11:45 AM
#7

Tack för lingontipset! Har aldrig varit så där förtjust i lingon men nu slall jag börja äta osötade lingon!

" Var nära naturen - var när dig själv "

Tuva-Lena
2/5/14, 1:25 PM
#8

En tanke som slog mig när en av medlemmarna berättade om "bitterlemon" var att möjligen kan alla sura bär eller frukter vara bra vid just diabetes..? Apelsiner, citron, lime, grape frukt..? Och nu kommer alltså ännu en studie som visar de sura bärens goda effekter vid just diabetes. Ja, hör ni, månne vi inte har alla "botemedel", eller dom som motar Olle i grind' i alla fall, inom räckhåll ändå..? Då borde ju även rabarber vara bra, krusbär, svarta vinbär inte minst.. och det alla har gemensamt är möjligtvis att de innehåller mycket C-vitamin.. *funderar*

Lingon är jättegott i såser, till fläskpannkaka, renskav m m.. sedan skulle man kunna tänka sig rönnbärsgelé också.. ;)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

Magi-cat
2/5/14, 7:36 PM
#9

#8 Jag hade lite denna tanke också! Sura, bittra smaker visar vägen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: